Skip to main content
beantwoord

Controle of de trein leeg is wanneer deze wordt opgeheven

Vandaag zat ik in een trein die werdt opgeheven op Utrecht C. Doordat ik oordopjes inhad, had ik eerst niet door dat er was omgeroepen dat de trein werdt opgeheven. Ik kwam erachter toen ik doordat de enige in de coupe te zijn en vervolgens op de app te kijken. Toen ik bij de deur naar buiten kwam, ging die net dicht. Gelukkig zag een reiziger op het perron mij en liet dit weten aan het aanwezige NS-personeel. Nadat de deur weer voor mij was opengemaakt was de NS-medewerker erg geiriiteerd op mij. Toen ik suggereerde dat de trein meestal gecontroleerd wordt voordat hij wordt afgesloten, was hij boos van je gaat mij toch niet vertellen hoe ik mijn werk moet doen en dat het mijn verantwoordelijkheid is. 

Mijn vraag is of de NS-medewerkers inderdaad geen verantwoordelijkheid hebben om te controleren of de trein leeg is? Het lijkt mij dat het gebruik van oortjes vrij gebruikelijk is en er zijn natuurlijk ook mensen die niet goed Nederlands en Engels spreken. Daarnaast hoorde ik de laatste omroep wel en heb ik naar mijn mening er ook niet zoveel tijd over gedaan om mijn laptop op te ruimen en naar de buitendeur te lopen.

Het ging om de trein die vandaag oorspronkelijk om 14:43 van Utrecht C. naar Den Haag C. zou vertrekken.

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Keuzereiziger

Hoi Wilcoh,

De bedoeling is wel dat personeel nog door de trein loopt op het laatste station. Maar soms (bijvoorbeeld op Schiphol) is daar in de planning erg weinig tijd voor, en/of komt de trein al snel weer terug aan het perron. Vervelend dat het zo liep!

Bekijk origineel

Forum|alt.badge.img+1

Zeker als een trein wordt opgeheven moet er personeel door de trein heenlopen om dat te controleren. Ik denk dat je helaas een medewerker hebt getroffen die zijn dag niet had.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 8 april 2025

Ik heb het zelf jaren geleden ook 's gehad. Ik was in een trein gestapt die klaar stond. Dacht ik. Maar de deuren sloten te vroeg, we reden de verkeerde kant op, en een paar minuten later stonden we op het rangeerterrein. Ik weet niet zeker of de trein toen wel gecontroleerd is, want ik was na het instappen stiekem even naar de wc gegaan. Misschien hebben we elkaar net gemist.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 8 april 2025

Treinpersoneel moet als het goed is gewoon een ronde doen, maar het is ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid om op te letten, vind ik.

EUreiziger24

Helaas ook meegemaakt. Krap 90 seconden na aankomst gingen de deuren al weer dicht - ik was afgeleid geweest door een boek en liep pas net naar de deur. Er is naar mijn weten niets omgeroepen en niemand langs geweest, dus toen de trein begon te rijden moest ik snel aan de noodrem trekken om er nog uit te kunnen. Niet goed geregeld. En toen kwam er op het perron ook nog een conducteur schreeuwend achter mij aan alsof diegene er niet zelf een potje van had gemaakt. Ja daaaaag.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 8 april 2025

Hoi Wilcoh,

De bedoeling is wel dat personeel nog door de trein loopt op het laatste station. Maar soms (bijvoorbeeld op Schiphol) is daar in de planning erg weinig tijd voor, en/of komt de trein al snel weer terug aan het perron. Vervelend dat het zo liep!

Tomas
  • Machinist NS
  • 8 april 2025

Met name op Schiphol is het erg wenselijk dat de trein echt leeg is. Dat geldt voor alle plekken waar de trein de reizigersdienst verlaat, zeker als het materieel naar een opstelterrein gaat. Op het opstelterrein van Hoofddorp zijn de deuren ontgrendeld voor de schoonmakers en zonder de juiste instructie kan zo’n terrein gevaarlijk zijn. 
Ik kan niet beoordelen hoe het hier is gegaan, maar het klinkt niet alsof dit zo had moeten gaan. 

• Reisleider**
  • 8 april 2025

Ze zouden direct bij aankomst op het (niet-ingeplande) eindpunt de binnenverlichting kunnen dimmen of uitdoen. Dat valt wellicht meer op?

Tomas
  • Machinist NS
  • 8 april 2025

Dimmen is niet mogelijk. Ik ben zelf erg zorgvuldig met het uitzetten ervan, dat kan - in het donker uiteraard - ook voor onveilige situaties zorgen. Een paar keer met de lichten flikkeren is dan wel weer een tactiek die ik vaker zie. Het allerbeste blijft natuurlijk gewoon leeglopen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Zijn veel meer verhalen over reizigers die op een rangeerterrein wakker werden omdat ze in slaap gevallen waren (niet op de WC).

Maar als een trein naar Den Haag opgeheven wordt op Utrecht Centraal lijkt het me wel zinnig om te controleren/leeglopen voordat die ergens anders heen gaat.

• Reisleider**
  • 8 april 2025

@Tomas Toen mijn trein een keer de bovenleiding kapot trok, werd de verlichting niet helemaal uitgezet, maar in een soort minimale noodstand. Zou dat mogelijk zijn (zonder eerst de bovenleiding te moeten stuktrekken en een nood-noodstop te maken)?

• Op het juiste spoor
  • 8 april 2025

Bedankt voor de reacties. 

@Keuzereiziger Ik heb even gekeken op 7632:0:Den Haag Laan v NOI (treinposities.nl van het betreffende treinstel). Volgens die data is hij ca 20 minuten later alsnog op Den Haag aangekomen (maar zonder data over een stop in Gouda). Mocht dit zo zijn, zou het kunnen dat het treinstel weer snel op het perron heeft gestaan, al staat dat niet in de data. Toch zou ik zeggen dat met zijn tweeen de trein doorlopen niet veel extra tijd gekost zou hebben (het was een dubbeldekker). In dit geval zal het tijd gescheeld hebben dankzij mij.

@EUreiziger24 Ik denk dat een noodrem in dit geval niet gepast is, er is geen sprake van onmiddelijk gevaar

Edit: wat ik mij nu bedenk is dat bij specifiek dit trein type (ddz) de omroepinstallatie het vaak niet doet of zo zacht staat dat het zelfs zonder oortjes vaak niet hoorbaar is. Ik heb wel eens eerder in een ddz gehad dat er naast mij nog een paar mensen in mijn coupe zaten toen de conducteur zijn ronde deed nadat de trein was opgeheven. 

• Reisleider*
  • 9 april 2025

Ook een keer meegemaakt, lang geleden. Mooi verhaal, vind ik zelf wel ;-)

Was nog in de tijd dat NS mat’54 “op maakte” op trajecten waar ze niet zo enthousiast over waren (zoals dus de sneltrein Den Haag - Nijmegen). De trein stond klaar op perron, ik was zeer op tijd en ik liep zoals gewoonlijk zover mogelijk naar achteren (of voren, ligt er aan hoe je het bekijkt), daar is het altijd rustig. De trein bestond uit twee treinstellen, ik zat in degene voorop. Ik heb niet echt iets gemerkt van een bericht ofzo, ook geen afwijkende koersrol op de trein, maar plots begon de trein te rijden, ruim voor vertrektijd. Ik begreep gelukkig snel dat dit treinstel afgerangeerd werd. Ik ren naar de deuren, die kun je bij materiaal ‘54 na sluiten gelukkig weer open trekken en spring het perron op, vlak voordat het perron ophield.

Als ik echt op het opstelterrein terecht was gekomen, ik weet niet wat ik dan had moeten doen...

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 9 april 2025
eriksl schreef:

Als ik echt op het opstelterrein terecht was gekomen, ik weet niet wat ik dan had moeten doen...

Kijken of er treinpersoneel aanwezig is in de trein en anders de klantenservice bellen, met pech ben je dan een hoop aantal uur verder.

• Reisleider*
  • 9 april 2025

Klantenservice bellen? Dit was in de tijd dat nog niemand had gehoord van een “mobiele telefoon” ;-)

• Reisleider*
  • 9 april 2025

Overigens ook een keer meegemaakt dat een mat’54 op een ander spoor aankwam dan gebruikelijk. Een blinde heer wist dat niet, had de deuren al opengetrokken en was bijna van de trein gevallen...

Reageer