Op zaterdag 13 mei reed ik van Groningen naar Amsterdam met mijn racefiets frame die in Amsterdam verder in elkaar wordt gezet. Ik had alleen een frame en een los stuur mee, de wielen, pedalen en overige onderdelen bevinden zich in Amsterdam. Bij het informatie loket op station Groningen geïnformeerd naar de reis verplichting. Hier had men aan dat zo lang het een fiets lijkt, of het nu werkt of niet, en geen vouwfiets is: een kaartje is verplicht. Zelfs zoals er in mijn geval een kartonnen doos omheen zit. Dus een kaartje gekocht. In de trein echter keken de conducteurs verbaasd dat ik er een kaartje voor heb gekocht. Niet nodig volgens de één, belachelijk vond de ander.
Nu mijn vraag: welke afdeling heeft gelijk. Heb ik hier terecht een kaartje voor gekocht, of is dit overbodig geweest?
Mvg,
Tim
beantwoord
Fietskaartje voor tour fietsframe zonder wielen
Beste antwoord door Thom
Een fiets zonder wielen is gewoon een fiets en u zult een fietskaartje moeten kopen. Het is in de regels omschreven. Gemonteerd of gedemonteerd maakt niet uit.
Er is ooit een broodje-aap verhaal geweest dat een fiets zonder voorwiel niet als fiets werd beschouwd in de trein. Een conducteur had het maar laten lopen. De regelgeving is nu duidelijk omschreven. U heeft terecht een kaartje gekocht. Een conducteur die u had bekeurd, had op goede grond €56,10 uitgeschreven als u zonder fietskaartje had gereisd.
En verder
U hoeft uw Dagkaart Fiets of Dagkaart Hond niet in te checken.
Uw vouwfiets mag gratis als handbagage mee, als u deze inklapt
Voor een opvouwbare tandem koopt u, net als voor een normale tandem, een dagkaart fiets
Als er geen speciale plekken voor de fiets zijn, kan de fiets niet mee
In de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus gelden geen spitsuren
De Dagkaart fiets kost altijd € 6,10, ongeacht het aantal kilometers
Voor ligfietsen of racefietsen (gedemonteerd of niet gedemonteerd) moet u een dagkaart fiets kopen
Verder zie de AVR.
Bekijk origineelEr is ooit een broodje-aap verhaal geweest dat een fiets zonder voorwiel niet als fiets werd beschouwd in de trein. Een conducteur had het maar laten lopen. De regelgeving is nu duidelijk omschreven. U heeft terecht een kaartje gekocht. Een conducteur die u had bekeurd, had op goede grond €56,10 uitgeschreven als u zonder fietskaartje had gereisd.
En verder
U hoeft uw Dagkaart Fiets of Dagkaart Hond niet in te checken.
Uw vouwfiets mag gratis als handbagage mee, als u deze inklapt
Voor een opvouwbare tandem koopt u, net als voor een normale tandem, een dagkaart fiets
Als er geen speciale plekken voor de fiets zijn, kan de fiets niet mee
In de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus gelden geen spitsuren
De Dagkaart fiets kost altijd € 6,10, ongeacht het aantal kilometers
Voor ligfietsen of racefietsen (gedemonteerd of niet gedemonteerd) moet u een dagkaart fiets kopen
Verder zie de AVR.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.