Alweer een tijdje geleden dat ik een topic geopend heb maar sommige dingen steken me nogal.
Ik ga even generaliseren…. over Flex correcties/boetes in de trein wegens ‘zwartrijden’ (foei, dat mag natuurlijk niet!)
Bij controle in de trein zonder geldig vervoerbewijs (ik noem als voorbeeld iemand met een geldige incheck bij de verkeerde vervoerder, dat kan zomaar gebeuren en is dagelijkse kost).
- De HC (conducteur) ziet een afwijking (rode balk/knop) en kan vervolgens enkele dingen doen
En daar begint de willekeur!
- Bij reizen op een Keuzedag: U bent bij de verkeerde vervoerder ingecheckt op tijdstip X maar goede reis verder (vrij reizen dus maakt verder niet uit)
- Bij Reizen op Saldo: U krijgt van mij een UvB à 50 euro plus reiskosten, maar u mag ook 30 euro bij mij afrekenen
- Uitleg over over uw missende/vekeerde incheck en hoe verder te handelen krijgt u erbij (dat heet service)
- Bij Vrij reizen abonnementen mag niet eens ‘beboet’ worden
- Bij NS Flex: zegt men al gauw helemaal niets, hooguit het is in orde / het is goed zo / ik heb u ingecheckt (dat laatste is een leugen!)
- En dat je dan 50 euro aan je broek krijgt zeggen ze er niet bij ‘want het systeem zoekt het wel uit’
- Zijn te bang voor agressie om je daar even over te informeren. Zwaktebod (mijn mening)
- Hoe schrijf je stilzwijgend een soort UvB uit zonder iets te zeggen/vragen/informeren (ja, als ik door rood of te snel rijd houden ze me ook niet staande, maar dit is gewoon ter plekke in een trein) ❓
Dus wat is het verschil tussen iemand die met een (anonieme) ov-chipkaart of bankpas reist of iemand die NS Flex heeft? Zonder geldige incheck altijd graag een uitleg dus!
Bij zakelijke (Business Card) reizigers op rekening is/was het handelperspectief om een afwijking stilzwijgend te registreren (want zakellijke reizigers gaan we daar niet mee lastig vallen), maar bij NS Flex is dat pas later ‘overgenomen’ en zorgt dus voor de nodige ophef.
En als je ter plekke 30 i.p.v. 50 euro mag betalen, geef iemand die mogelijkheid dan ook!
https://chatgpt.com/c/67823afc-7660-8011-8cdc-11dcdaceeac6 zegt letterlijk:
Ja, dat klopt! In Nederland kun je bij controle in de trein zonder geldig vervoerbewijs een boete krijgen van 50 euro (naast de kosten van een geldig vervoersbewijs). Echter, de conducteur kan je ook aanbieden om direct een bedrag van 30 euro te betalen, wat als een soort voorschot geldt op de boete.
Waar staat dit?
Dit staat beschreven in de Vervoervoorwaarden van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en andere vervoerders. Specifiek wordt dit geregeld in het kader van het Uitstel van Betaling en de procedure bij het reizen zonder geldig vervoersbewijs. De relevante passage vind je doorgaans in de algemene voorwaarden van de NS of de wet- en regelgeving rond openbaar vervoer.
Enkele kernpunten:
- 50 euro plus ticketprijs: Dit is het totale boetebedrag dat je moet betalen.
- Directe betaling van 30 euro: Dit kan aangeboden worden als voorschot op de boete. Je ontvangt hiervoor een bewijs.
Maar goed, een Flex correctie is dus geen UvB en ook zonder ‘ticketprijs’…