beantwoord
Kaartcontrole & aanwezigheid conducteur.
Hey!
Ik reis één keer per week met de Sprinter Roosendaal - Den Haag Centraal, en wat mij op valt is dat ik écht weinig wordt gecontroleerd. Pas één keer in de Spits en toen keek de conducteur niet eens naar mijn kaartje. In de middag wordt er ook maar zelden gecontroleerd, en is de conducteur ook vaak helemaal niet zichbaar aanwezig in de trein (zit meestal óf in de 1e klas óf in de cabine van de machinist).
Zijn er nou bepaalde regels voor conducteurs, wanneer ze moeten/mogen controleren, hoe ze aanwezig moeten zijn in de trein? Best benieuwd naar.
Ik reis één keer per week met de Sprinter Roosendaal - Den Haag Centraal, en wat mij op valt is dat ik écht weinig wordt gecontroleerd. Pas één keer in de Spits en toen keek de conducteur niet eens naar mijn kaartje. In de middag wordt er ook maar zelden gecontroleerd, en is de conducteur ook vaak helemaal niet zichbaar aanwezig in de trein (zit meestal óf in de 1e klas óf in de cabine van de machinist).
Zijn er nou bepaalde regels voor conducteurs, wanneer ze moeten/mogen controleren, hoe ze aanwezig moeten zijn in de trein? Best benieuwd naar.
Beste antwoord door Loes
Hoi Mike,
Ik zal proberen je nog wat meer inzicht te laten geven in onze werkzaamheden. Ik lees al veel wat wij moeten doen, maar ik zal proberen het nog duidelijker te maken.
Voordat de HC op pad gaat met een trein hebben we nog protocol door te lopen, waar we wat controles moeten uitvoeren en afspraken maken met de machinist (MCN) en eventueel andere hoofdconducteurs (HC).
De belangrijkste taak van een HC is het punctueel en veilig laten vertrekken van de trein, zoals in dat eerdere topic waar Camel al de link van had gestuurd. Als we dat niet goed doen, loopt de hele treindienst in de soep.
Als de trein eenmaal is vertrokken hebben we verschillende taken op de trein. Als alles goed gaat, kunnen wij het erg rustig hebben.
Op de trein moet de reiziger ons eigenlijk zien als een gastheer of gastvrouw op de trein, waar men voor hun vragen bij terecht kan, de trefkans waar Susan het over heeft. Dit doen we door het lopen van zogenaamde servicerondes, zodat de reiziger de HC ziet en sneller de vraag aan ons stelt dan dat men ons moet opzoeken.
Een andere manier om service te verlenen, hoe gek dat ook klinkt is de controle. We zijn dan in principe bezig als toezichthouder en proberen ook hier reizigers te helpen, denk aan een reiziger die zijn of haar abonnement nog niet goed op de OV-chipkaart heeft geladen en wij hebben gebeld of die reiziger er wel recht op heeft. Daarna gaan we het uitleggen hoe het in orde gemaakt kan worden.
Daarnaast hebben we natuurlijk veel reizigers waar het vervoersbewijs van klopt en hebben we reizigers die helemaal geen vervoersbewijs hebben. Als we dan een nieuw vervoersbewijs uitschrijven, met de wettelijke verhoging en in de vorm van een Uitstel van Betaling (UvB) zullen we ook vertellen hoe men bezwaar kan maken, althans dat wordt van ons verwacht.
Als we geen service- of controleronde doen, dan zijn we vaak bezig met of de administratie, we moeten tellingen bijhouden van het aantal reizigers, kijken of er ergens een storing zit in de trein, denk aan defecte toiletten, airco of verwarming die niet naar behoren werkt, buitendeuren die niet goed functioneren en ander soort defecten. Dan nemen wij vaak actie om de storing te melden en eventueel te verhelpen, vaak met hulp van de MCN door te overleggen. Kan een belangrijke storing niet verholpen worden, kijken we hoe we toch veilig door kunnen en als dat niet kan, gaan we andere maatregelen treffen.
Daar komt dan het volgende van, het correct informeren via onder andere de omroep. Wat is er aan de hand, hoe lang gaat iets duren, ook als er elders een verstoring is een advies doen hoe dan te reizen.
Ook worden wij gebeld als er een reiziger zich gemeld heeft dat die wat in de trein is verloren, wij gaan dan op pad voor de zogenaamde zoekopdracht, in de hoop het natuurlijk te vinden. Als wij het gevonden hebben, gaan we regelen dat we het kunnen afgeven op een station waar de reiziger het kan ophalen gedurende 5 dagen.
Ook wordt van ons verwacht als wij minder validen in de trein hebben, een rolstoeler of een blinde man, dat wij het in de gaten houden dat collega's deze reizigers er op tijd uit halen en eventueel assisteren wij. Mocht er niemand staan, zullen wij ook weer actie moeten ondernemen.
Een andere taak die een HC heeft, is dat het de EHBO-er aan boord is. Alle medische ongemakken gaan wij ook mee aan de slag en indien nodig regelen wij assistentie voor hulp op een station of wat er nodig voor is.
En natuurlijk zijn wij er voor de veiligheid, vandaar dat wij BOA bevoegd zijn, dat betekend dat we reizigers mogen staande houden als ze de wet overtreden, ten aanzien van de spoorwegwet en het betreffende besluit erbij, denk hierbij aan bijvoorbeeld roken in de trein of in ruime zin de orde, rust en veiligheid verstoord voor de reizigers en personeel en het niet hebben van een geldig vervoersbewijs. Vaak gaan we eerst kijken wat er aan de hand is en gaan dan verder om de situatie tot rust te brengen.
Dan hebben wij een andere belangrijke taak nog niet genoemd en ik hoop die ook niet vaak mee te maken en dat is als de trein onverwacht tot stilstand komt. Dit kan zijn door bijvoorbeeld een spoorloper langs de vrije baan, een aanrijding met een boom, dier, voertuig of persoon, schouwopdracht, bovenleidingbreuk, defecte trein etc. Dan hebben wij het echt beredruk met de MCN om alles te regelen voor de reiziger en om die reiziger goed op de hoogte te brengen.
Ook is het mogelijk dat in de laatste trein er zoveel vertraging is, dat een reiziger zijn laatste aansluiting niet meer haalt, door toedoen van ons, ook al is de oorzaak vaak buiten ons om. Dat is wel een vereiste overigens om er aanspraak erop te kunnen doen. Dan gaan we ook vervoer regelen om de reiziger naar zijn eindbestemming (eindstation) te brengen, zoals dat via de reisplanner met de aansluitingen het geval geweest zou zijn.
Om nu specifiek op je vraag in te gaan, kan ik helaas niet. Als ik zelf op die sprinter zit, probeer ik hem altijd minimaal 1x volledig te controleren en er is ook een kans dat ik voor controle al voorbij een plaats ben geweest en ik even niet gezien wordt. De reiziger stapt dan bijvoorbeeld eerder uit, voordat de serviceronde of nieuwe controleronde wordt ingezet. Dan horen wij vaak ook dat de HC niet gezien is.
Waar dat vaak voor kan komen is als het druk is in de dubbeldekkers, zoals het materieel VIRM, soms ben ik in Eindhoven gestart met controle en ben ik pas in Amsterdam Centraal net klaar. Het ligt dus aan de drukte en wat we allemaal tegenkomen.
Ik hoop je wat meer inzicht te hebben kunnen geven in onze werkzaamheden als HC, vandaar dat we vaak zelf onze werkzaamheden invullen, naar mate van urgentie en eisen vanuit de overheid en NS zelf. Mocht je nog meer vragen hebben, dan probeer ik die te beantwoorden.
Bekijk origineelIk zal proberen je nog wat meer inzicht te laten geven in onze werkzaamheden. Ik lees al veel wat wij moeten doen, maar ik zal proberen het nog duidelijker te maken.
Voordat de HC op pad gaat met een trein hebben we nog protocol door te lopen, waar we wat controles moeten uitvoeren en afspraken maken met de machinist (MCN) en eventueel andere hoofdconducteurs (HC).
De belangrijkste taak van een HC is het punctueel en veilig laten vertrekken van de trein, zoals in dat eerdere topic waar Camel al de link van had gestuurd. Als we dat niet goed doen, loopt de hele treindienst in de soep.
Als de trein eenmaal is vertrokken hebben we verschillende taken op de trein. Als alles goed gaat, kunnen wij het erg rustig hebben.
Op de trein moet de reiziger ons eigenlijk zien als een gastheer of gastvrouw op de trein, waar men voor hun vragen bij terecht kan, de trefkans waar Susan het over heeft. Dit doen we door het lopen van zogenaamde servicerondes, zodat de reiziger de HC ziet en sneller de vraag aan ons stelt dan dat men ons moet opzoeken.
Een andere manier om service te verlenen, hoe gek dat ook klinkt is de controle. We zijn dan in principe bezig als toezichthouder en proberen ook hier reizigers te helpen, denk aan een reiziger die zijn of haar abonnement nog niet goed op de OV-chipkaart heeft geladen en wij hebben gebeld of die reiziger er wel recht op heeft. Daarna gaan we het uitleggen hoe het in orde gemaakt kan worden.
Daarnaast hebben we natuurlijk veel reizigers waar het vervoersbewijs van klopt en hebben we reizigers die helemaal geen vervoersbewijs hebben. Als we dan een nieuw vervoersbewijs uitschrijven, met de wettelijke verhoging en in de vorm van een Uitstel van Betaling (UvB) zullen we ook vertellen hoe men bezwaar kan maken, althans dat wordt van ons verwacht.
Als we geen service- of controleronde doen, dan zijn we vaak bezig met of de administratie, we moeten tellingen bijhouden van het aantal reizigers, kijken of er ergens een storing zit in de trein, denk aan defecte toiletten, airco of verwarming die niet naar behoren werkt, buitendeuren die niet goed functioneren en ander soort defecten. Dan nemen wij vaak actie om de storing te melden en eventueel te verhelpen, vaak met hulp van de MCN door te overleggen. Kan een belangrijke storing niet verholpen worden, kijken we hoe we toch veilig door kunnen en als dat niet kan, gaan we andere maatregelen treffen.
Daar komt dan het volgende van, het correct informeren via onder andere de omroep. Wat is er aan de hand, hoe lang gaat iets duren, ook als er elders een verstoring is een advies doen hoe dan te reizen.
Ook worden wij gebeld als er een reiziger zich gemeld heeft dat die wat in de trein is verloren, wij gaan dan op pad voor de zogenaamde zoekopdracht, in de hoop het natuurlijk te vinden. Als wij het gevonden hebben, gaan we regelen dat we het kunnen afgeven op een station waar de reiziger het kan ophalen gedurende 5 dagen.
Ook wordt van ons verwacht als wij minder validen in de trein hebben, een rolstoeler of een blinde man, dat wij het in de gaten houden dat collega's deze reizigers er op tijd uit halen en eventueel assisteren wij. Mocht er niemand staan, zullen wij ook weer actie moeten ondernemen.
Een andere taak die een HC heeft, is dat het de EHBO-er aan boord is. Alle medische ongemakken gaan wij ook mee aan de slag en indien nodig regelen wij assistentie voor hulp op een station of wat er nodig voor is.
En natuurlijk zijn wij er voor de veiligheid, vandaar dat wij BOA bevoegd zijn, dat betekend dat we reizigers mogen staande houden als ze de wet overtreden, ten aanzien van de spoorwegwet en het betreffende besluit erbij, denk hierbij aan bijvoorbeeld roken in de trein of in ruime zin de orde, rust en veiligheid verstoord voor de reizigers en personeel en het niet hebben van een geldig vervoersbewijs. Vaak gaan we eerst kijken wat er aan de hand is en gaan dan verder om de situatie tot rust te brengen.
Dan hebben wij een andere belangrijke taak nog niet genoemd en ik hoop die ook niet vaak mee te maken en dat is als de trein onverwacht tot stilstand komt. Dit kan zijn door bijvoorbeeld een spoorloper langs de vrije baan, een aanrijding met een boom, dier, voertuig of persoon, schouwopdracht, bovenleidingbreuk, defecte trein etc. Dan hebben wij het echt beredruk met de MCN om alles te regelen voor de reiziger en om die reiziger goed op de hoogte te brengen.
Ook is het mogelijk dat in de laatste trein er zoveel vertraging is, dat een reiziger zijn laatste aansluiting niet meer haalt, door toedoen van ons, ook al is de oorzaak vaak buiten ons om. Dat is wel een vereiste overigens om er aanspraak erop te kunnen doen. Dan gaan we ook vervoer regelen om de reiziger naar zijn eindbestemming (eindstation) te brengen, zoals dat via de reisplanner met de aansluitingen het geval geweest zou zijn.
Om nu specifiek op je vraag in te gaan, kan ik helaas niet. Als ik zelf op die sprinter zit, probeer ik hem altijd minimaal 1x volledig te controleren en er is ook een kans dat ik voor controle al voorbij een plaats ben geweest en ik even niet gezien wordt. De reiziger stapt dan bijvoorbeeld eerder uit, voordat de serviceronde of nieuwe controleronde wordt ingezet. Dan horen wij vaak ook dat de HC niet gezien is.
Waar dat vaak voor kan komen is als het druk is in de dubbeldekkers, zoals het materieel VIRM, soms ben ik in Eindhoven gestart met controle en ben ik pas in Amsterdam Centraal net klaar. Het ligt dus aan de drukte en wat we allemaal tegenkomen.
Ik hoop je wat meer inzicht te hebben kunnen geven in onze werkzaamheden als HC, vandaar dat we vaak zelf onze werkzaamheden invullen, naar mate van urgentie en eisen vanuit de overheid en NS zelf. Mocht je nog meer vragen hebben, dan probeer ik die te beantwoorden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.