Skip to main content
beantwoord

Noodknop dubbeldekkers is onveilig


Toon eerste bericht

30 reacties

  • 0 reacties
  • 17 mei 2024

Dat is niet het remsysteem wat op een trein zit, daar zit geen veer in het remsysteem.

Daarom staat een wagen of rijtuig ook ongeremd als er helemaal geen lucht is, dus ook niet in de remreservoirs, remcilinders en treinleiding.

Verder heeft een remsysteem met veerdruk geen tripleklep, welke zorgt voor de lucht van remreservoir naar remcilinder, en het lossen daarvan.

Wel een beetje off-topic, beter een topic over remsystemen beginnen ?


  • 2011 reacties
  • 17 mei 2024

Simpel gezegd, er is een doorgaande remleiding die alle rijtuigen met elkaar verbind, en elk rijtuig heeft een eigen luchtreservoir. Een tripleklep verbind de remleiding, het reservoir en de remcilinder. Als de druk in de remleiding verlaagd wordt (of geheel wegvalt) dan opent de klep tussen het reservoir en de remcilinder en wordt de lokaal ‘opgeslagen’ luchtdruk dus gebruikt om de trein te remmen. Als de druk in de remleiding weer verhoogd wordt lossen de remmen en wordt het reservoir weer bijgevuld voor de volgende remming.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29365 reacties
  • 17 mei 2024
Bemined schreef:

Als de druk in de remleiding verlaagd wordt (of geheel wegvalt) dan opent de klep tussen het reservoir en de remcilinder en wordt de lokaal ‘opgeslagen’ luchtdruk dus gebruikt om de trein te remmen. Als de druk in de remleiding weer verhoogd wordt lossen de remmen en wordt het reservoir weer bijgevuld voor de volgende remming.

Ah, vergelijkbaar met het ‘afblazen’ geluid van een vrachtwagen en aanhanger/oplegger combinatie die weer gaat rijden na bijv. even stil gestaan hebben bij een slagboom van een distributiecentrum of zo (documenten controleren, motor uit). Zodra de ‘remleiding’ weer voldoende druk heeft (motor weer gestart) blazen de remcilinders zichzelf leeg, en gaan de remmen dus los.

Dank voor de opheldering en verder inderdaad wel een eigen topic waard.


  • Intercity
  • 47 reacties
  • 18 mei 2024

Bij een vrachtwagen zitten op minimaal 1 as een extra grote booster waar een dikke veer in zit. Wanneer de handrem geactiveerd wordt of te weinig lucht in het circuit is, dan zorgt deze veer dat er minimaal dus 1 as geremd blijft. Op aanhangwagens was dat niet zo. Daarom zijn daar keggen voor nodig bij het parkeren, wanneer de lucht ontsnapt na een tijd dan kan deze gaan rollen.


  • 0 reacties
  • 18 mei 2024

Om wegrollen bij een spoorvoertuig te voorkomen als alle lucht uit het systeem is weggelopen, heeft deze dan ook ook een handrem, bij bv de ICR mooi te zien op één der balkons.