Skip to main content
Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap


Toon eerste bericht

435 reacties

  • Intercity
  • 371 reacties
  • 11 november 2020

Afgelopen weekend door werkzaamheden tussen Hoorn en Zaandam: een gedwongen uit/incheck op Alkmaar,zie:

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-zaandam-hoorn-7-8-november-2020-67140


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 22 september 2022

Omdat ik gedwongen  moest omreizen en ook nog via een andere vervoerder moest reizen (blauwnet) viel mijn vrije dag inchecken nij NS in de verkeerde, dure, periode. Wanneer de trein normaal had gereden had  ik meer dan voldoende om voor het begin van de dure tijd kunnen inchecken bij NS. Ik wilde Enschede-Deventer-Nijmegen-Sittard-Heerlen  nemen maar moest een lange omrijdtijd maken via Enschede Zwolle-Utrecht.. Dus weg Vrije reisdag Ik ging even na 4 uur in Enschede op de Blauwlijn naar Zwolle

Rudi schreef:
Robert B schreef:

Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies [..]


Al ver voor de tijd van de OV-Chipkaart - zeker vanaf 1969 - was het tariefsysteem van NS gebaseerd op prijsberekening via de kortste route, maar werd een reis toegelaten over een snellere of meer comfortabele reisweg. Waarom zou je dat principe overboord zetten? Er zijn heel veel adviezen van de Reisplanner die niet via de kortste route gaan, maar alleen wanneer een reiziger (gedwongen) een poortje moet passeren kan de prijsopgave - via de kortste route berekend - fout zijn.

De (voorspelde) gevolgen van een domme plaatsing van poortjes moet je wegnemen door het systeem aan te passen. Kennelijk vinden (NS-)deskundigen dat dat onmogelijk is. Maar waarop kan het in Londen met een vergelijkbaar chipkaartsysteem dan wel?
(https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges)

Rudi schreef:
Robert B schreef:

Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies [..]


Al ver voor de tijd van de OV-Chipkaart - zeker vanaf 1969 - was het tariefsysteem van NS gebaseerd op prijsberekening via de kortste route, maar werd een reis toegelaten over een snellere of meer comfortabele reisweg. Waarom zou je dat principe overboord zetten? Er zijn heel veel adviezen van de Reisplanner die niet via de kortste route gaan, maar alleen wanneer een reiziger (gedwongen) een poortje moet passeren kan de prijsopgave - via de kortste route berekend - fout zijn.

De (voorspelde) gevolgen van een domme plaatsing van poortjes moet je wegnemen door het systeem aan te passen. Kennelijk vinden (NS-)deskundigen dat dat onmogelijk is. Maar waarop kan het in Londen met een vergelijkbaar chipkaartsysteem dan wel?
(https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges)

 

, dus veel te laat in Zwolle.


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 22 september 2022

Aan de NS reisplanner heb je niks wanneer de nauwkeurig geplande reis verstoord word en efr bovendien geen informatie op de scherm in het staion komt, ook niet in de treinschermen  en er ook niks wordt omgeroepen.En je met een zware kkoffer over de trappen/ bruggen bv Boxtel moetet sjouwen als bejaarde moet artrose!!


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 22 september 2022

Veel gereisd in Duitsland met het goedkope 9 Euro kaartje in de maande juni,  juli en augustus.

Situatie met reizen even erg en erger, Vertaging door voorrang andere trein, draadbreuk, overstappen, chauffeur ziek gemeld, bom opruimen, sabotage aan seinsysteem, trein uitgevallen/gaat vandaaag niet verder dan hier.


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 22 november 2024

Geld deze regel nog?

Ik heb contact gehad met de klantenservice en die zeiden dat ze geen geld terug kunnen geven en adviseerde mij om niet via Bijlmer te reizen maar rechtstreeks wat langer is. Terwijl het advies wel wordt gegeven om via Bijlmer te reizen. Het enige wat er bij staat is: Let op, uit en inchecken noodzakelijk. De prijzen van de 2 opties zijn uiteraard gelijk.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3747 reacties
  • 22 november 2024
Stabu schreef:

Geld deze regel nog?

Ik heb contact gehad met de klantenservice en die zeiden dat ze geen geld terug kunnen geven en adviseerde mij om niet via Bijlmer te reizen maar rechtstreeks wat langer is. Terwijl het advies wel wordt gegeven om via Bijlmer te reizen. Het enige wat er bij staat is: Let op, uit en inchecken noodzakelijk. De prijzen van de 2 opties zijn uiteraard gelijk.

ja deze regel geldt nog. Ik snap echter niets van je post. De prijzen van de 2 opties zijn nl in dergelijke gevallen juist niet gelijk aan elkaar. Misschien ken je je daadwerkelijke reis delen?


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 22 november 2024

volgens de dienstregeling kan ik rechtstreeks of via Amsterdam Bijlmer reizen. De prijzen zijn gelijk en via Bijlmer is ook nog eens sneller. Toch wordt er meer geld afgeschreven omdat "het systeem” de daadwerkelijke kilometers declareert als ik op Bijlmer uitcheck (om daar het perron te kunnen verlaten) en weer in check (om een ander perron weer op te kunnen). Wel staat in de NS reisplanner :Let op, uit en inchecken noodzakelijk. Uiteraard contact gehad met de klantenservice, maar daar kunnen ze helaas geen creditering aanbrengen. Mij werd gevraagd dit aan te kaarten bij de info balie op Bijlmer hoe in en uitchecken te voorkomen is.

Graag zou ik willen weten of er meerdere mensen zijn met dit probleem en wat hier de beste oplossing voor zou zijn behalve dan iedere keer de langste route per sprinter afleggen.


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 22 november 2024

Hoi Stabu,

Als je je vertrek- en aankomststation kunt aangeven, kunnen we iets gerichter meedenken.


Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 3103 reacties
  • 22 november 2024

Het is bij station Amsterdam Bijlmer Arena wel de bedoeling dat je de meerkosten terugkrijgt. Hier is 'omlopen’ namelijk praktisch niet mogelijk. Ik heb het team geïnformeerd, dus ik raad aan om hier toch nog even contact over op te nemen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30049 reacties
  • 22 november 2024
mrfreeze schreef:

Hoi Stabu,

Als je je vertrek- en aankomststation kunt aangeven, kunnen we iets gerichter meedenken.

Denk daarbij bijv. aan Utrecht - Abcoude waar het inderdaad in sommige gevallen sneller is om via Bijlmer terug te steken dan een sprinter-overstap op het gezellige Breukelen (of als je in een IC vanuit Eindhoven zit die stopt op Bijlmer).

Als de Reisplanner zo’n advies geeft dienen de kosten voor omreizen (Sloterdijk en daar verplicht door poortjes van/naar spoor 9/10) of terugsteken (Bijlmer) gewoon vergoed te worden.


Reageer