Ook wij 'buitenlanders' kunnen weer eens met de trein. En het ging (bijna) goed.
Sinds het Nederlandse Openbaar Vervoer de OV chipkaart heeft ingevoerd, was het openbaar vervoer eigenlijk ineens uitsluitend voor de inboorlingen. Ja, ja… er zijn manieren om aan een OV chipkaart te komen. En er zijn manieren om een ticket te kopen met slechts een luttele euro extra buitenlanderboete.
Maar in de praktijk was dat dus allemaal helemaal niets. En toen kwam er OV Pay. Het was (bijna) weer als vanouds.
Wij hebben dit verlengde weekeinde in Delft gelogeerd en we hebben onze treinreisjes naar de omringende plaatsen met de NS gemaakt. Wat is station Delft mooi geworden ! De poortjes gingen ook open. Enfin… bijna toch. Op de een of andere manier pikte het poortje mijn Deutsche Bank Mastercard niet. Omdat dat een debit card is ? Ik heb ook een Deutsche Bank Mastercard met débit différé en die werkte wel.
We zijn naar Rotterdam Centraal geweest en naar Den Haag (heen HS, terug CS). Mooie treinen. Mijn vrouw wilde weten wat die zones met de rode stoeltjes waren (eersteklas dus). Ze wilde weten wat het verschil was met de tweede klas (euh… de kleur) en daarna vond ze mijn antwoord flauw, want in de eersteklas zit veel minder volk (nee, toch niet) omdat grijsrijders worden gecontroleerd (nee, schatje, echt niet). Voorts wilde ze weten hoe wij met OV Pay eerste klas konden reizen (nou, gewoon gaan zitten). Wordt dat dan niet gecontroleerd (nee).
Ze was natuurlijk wel onder de indruk van de koepel op Den Haag HS. Maar goed… de treinen reden op tijd, ze hadden airco, er was zitplaats en er was plaats voor onze stepjes. Wat wil je nog meer ?
Vandaag zijn we naar Amsterdam gegaan. Gelukkig heb ik wel even op ns.nl gekeken wat dat ons zou kosten met onze bankkaarten. Wel… €61,20. Eenenzestig euros en twintig cent ! Als je niet met de IC Direct gaat. Naar Amsterdam zijn we dan toch maar met de auto gegaan.
De prijzen naar Rotterdam en Den Haag zouden redelijker zijn geweest. Zouden, want hoewel die reizen op 16 en 17 augustus zijn gemaakt, is het nu 19 augustus. En geen enkele van die 8 reizen staat op onze rekeningafschriften. Dat is niet Deutsche Bank, dat is de NS. Want de reizen met de Zeeuwse bussen van afgelopen zomer stonden wél direct na middernacht in onze bank-app.
Bladzijde 1 / 3
Wat gek dat je zo'n problemen hebt met OVpay. Ik heb het toevallig een keertje gebruikt laatst (normaal reis ik met een abonnement en dat moet nog op een ov-chipkaart) en dat ging met mijn Nederlandse pinpas (uiteraard ook een debit card) prima en werd ook gewoon zoals beloofd die nacht afgeschreven.
Ja, OVpay. Altijd vol tarief. En dan zijn 2 retourritten naar Amsterdam wel erg duur voor zo'n relatief korte afstand. Jammer dat er niet gewoon simpel een maand- of week -of weekend (kortings)abonnement bestaat dat je aan een loket kunt kopen, inclusief chipkaart. Zou voor buitenlandse toeristen ook zeker handig zijn.
Als jij zo ontevreden bent over het Nederlandse OV, waarom gebruik je dat dan toch?
En nee, buitenlanders worden niet gediscrimineerd door OV-chipkaart en NS. Een OV-chipkaart is niet verplicht om te kunnen reizen in het OV. Je kunt ook e-tickets en kaartjes in de automaat (+€1 bij NS) kopen. Reis je als buitenlander vaker in Nederland, dan is het zelfs mogelijk om een OV-chipkaart aan te schaffen en daar een abonnement op te laten zetten.
En nee, buitenlanders worden niet gediscrimineerd door OV-chipkaart en NS. Een OV-chipkaart is niet verplicht om te kunnen reizen in het OV. Je kunt ook e-tickets en kaartjes in de automaat (+€1 bij NS) kopen. Reis je als buitenlander vaker in Nederland, dan is het zelfs mogelijk om een OV-chipkaart aan te schaffen en daar een abonnement op te laten zetten.
Om die OV-chipkaart te mogen ontvangen en daar een NS-abonnement op te krijgen, moet je wel door voldoende hoepels willen springen. Zeker nu NS Revolut en een paar andere online banken uit de iDeal-lijst heeft verwijderd voor het bestellen van een abonnement. Bunq mag kennelijk nog wel.
Is dat discriminatie? Misschien niet. Is dat een drempel opwerpen voor buitenlanders die een NS-abonnement willen? Zeker wel.
Als jij zo ontevreden bent over het Nederlandse OV, waarom gebruik je dat dan toch?
Dit is zo'n nare en lage opmerking…
Hetzelfde niveau als "Als je zo ontevreden bent over Nederland waarom ben je hier dan komen wonen?"
Ik ben ook ontevreden over het Nederlandse OV, maar wat voor OV systeem je ook pakt, je zult er altijd ontevreden over zijn... Dan maar geen OV pakken? Of op een onbewoond eiland wonen waar ik m'n eigen regels kan maken?
Het is niet alsof je het voor het kiezen hebt met het OV in Nederland.
En nee, buitenlanders worden niet gediscrimineerd door OV-chipkaart en NS. Een OV-chipkaart is niet verplicht om te kunnen reizen in het OV. Je kunt ook e-tickets en kaartjes in de automaat (+€1 bij NS) kopen. Reis je als buitenlander vaker in Nederland, dan is het zelfs mogelijk om een OV-chipkaart aan te schaffen en daar een abonnement op te laten zetten.
Om die OV-chipkaart te mogen ontvangen en daar een NS-abonnement op te krijgen, moet je wel door voldoende hoepels willen springen. Zeker nu NS Revolut en een paar andere online banken uit de iDeal-lijst heeft verwijderd. Bunq mag kennelijk nog wel.
Is dat discriminatie? Misschien niet. Is dat een drempel opwerpen voor buitenlanders die een NS-abonnement willen? Zeker wel.
Ik begrijp dat ik als Nederlander in elk buitenland heel makkelijk een abonnement kan aanvragen, zonder de problemen waar buitenlanders hier tegen aanlopen. Dus zeg maar wat ik moet doen voor een ov-abonnement in een Europees land en in Engeland.
Als jij zo ontevreden bent over het Nederlandse OV, waarom gebruik je dat dan toch?
Dit is zo'n nare en lage opmerking…
Hetzelfde niveau als "Als je zo ontevreden bent over Nederland waarom ben je hier dan komen wonen?"
Ik ben ook ontevreden over het Nederlandse OV, maar wat voor OV systeem je ook pakt, je zult er altijd ontevreden over zijn... Dan maar geen OV pakken? Of op een onbewoond eiland wonen waar ik m'n eigen regels kan maken?
Het is niet alsof je het voor het kiezen hebt met het OV in Nederland.
En een buitenlander mag wel discrimineren door het over inboorlingen hebben?
En een buitenlander mag wel discrimineren door het over inboorlingen hebben?
Zeg ik dat? Ik heb het alleen over jouw opmerkingen, omdat dat de eerste opmerkingen is die ik zag. Je hoeft je nog niet naar het niveau van een andere te verlagen en zeker niet als het om discriminatie gaat.
Je hoeft geen woorden in m'n mond te stoppen die ik nooit gebruikt heb.
Ja, OVpay. Altijd vol tarief.
Dat ligt natuurlijk niet aan OV-pay maar aan de policy van NS om iedere cent voordeel in de daluren te koppelen aan een verplicht abonnement. Geen abonnement, dan betaal je altijd het absurd hoge basistarief en dat doe je dus alleen in noodgevallen.
Om die OV-chipkaart te mogen ontvangen en daar een NS-abonnement op te krijgen, moet je wel door voldoende hoepels willen springen. Zeker nu NS Revolut en een paar andere online banken uit de iDeal-lijst heeft verwijderd. Bunq mag kennelijk nog wel.
Is dat discriminatie? Misschien niet. Is dat een drempel opwerpen voor buitenlanders die een NS-abonnement willen? Zeker wel.
Ik begrijp dat ik als Nederlander in elk buitenland heel makkelijk een abonnement kan aanvragen, zonder de problemen waar buitenlanders hier tegen aanlopen.
Dat schrijf ik nergens.
Dus zeg maar wat ik moet doen voor een ov-abonnement in een Europees land en in Engeland.
Dus als het elders slecht is, mag dat in Nederland ook? Dat het elders misschien ook slecht is, is niet relevant.
Ik begrijp dat ik als Nederlander in elk buitenland heel makkelijk een abonnement kan aanvragen, zonder de problemen waar buitenlanders hier tegen aanlopen. Dus zeg maar wat ik moet doen voor een ov-abonnement in een Europees land en in Engeland.
In het buitenland zijn er overal goedkopere tarieven voor de daluren beschikbaar zonder de verplichting daarvoor eerst een abonnement te moeten aanschaffen. Je hoeft in het buitenland dus helemaal geen abonnement aan te schaffen om een enigszins betaalbaar kaartje te kunnen aanschaffen.
Het heeft er toch alle schijn van dat NS nu probeert vooral buitenlanders (voor wie het aanschaffen van een persoonlijke chipkaart een crime is) probeert een poot uit te draaien. In die zin kan ik de kritiek van @Ferdinand Delasoie wel volgen.
Als iets niet te gebruiken is door iedereen valt dat toch echt wel onder discriminatie, onze hele samenleving runt eigenlijk op discriminatie...
Maar ja, wij Nederlanders zijn behoorlijk goed in het uitbuiten van buitenlandse toeristen dus wat dat betreft past het wel weer bij onze vakkenpakket 🫠.
Als iets niet te gebruiken is door iedereen valt dat toch echt wel onder discriminatie, onze hele samenleving runt eigenlijk op discriminatie...
Theoretisch kunnen buitenlandse toeristen wel een persoonlijke chipkaart aanschaffen om goedkoper te kunnen reizen in de daluren maar de aanschaf is dermate complex dat het (zeker voor niet regelmatige bezoekers) in de praktijk ondoenlijk is. Het is een soort discriminatie die de wet overigens toestaat.
Of NS er verstandig aan doet (ook binnenlandse) toeristen via absurde tarieven zoveel mogelijk te weren is iets anders. Dat er in de zomervakantie tot zo'n 40% minder treinreizigers zijn dan in de rest van het jaar zou NS toch ook aan het denken moeten zetten dat dit commercieel misschien toch niet zo verstandig is.
Maar ja, wij Nederlanders zijn behoorlijk goed in het uitbuiten van buitenlandse toeristen dus wat dat betreft past het wel weer bij onze vakkenpakket 🫠.
Daar is Nederland natuurlijk niet uniek in, zie bijv. recentelijk nog de Olympische Spelen. Meestal zit die uitbuiting vooral bij hotels, restaurants, attracties, etc. maar de Parijse metro is deze zomer een voorbeeld dat het ook in de vervoersector gebeurt.
Maar ja, wij Nederlanders zijn behoorlijk goed in het uitbuiten van buitenlandse toeristen dus wat dat betreft past het wel weer bij onze vakkenpakket 🫠.
Dat zie je overal eigenlijk wel. Grote kans namelijk dat jij als 'blanke’ toerist in veel niet-westerse landen de 'tourist price’ betaald voor je product of dienst. Men vraagt gerust het 10-voudige omdat men met de aanname werkt dat jij het wel missen kan. Wat vaak ook zo is natuurlijk als je de lonen gaat vergelijken. Maar het blijft discriminatie.
Als jij zo ontevreden bent over het Nederlandse OV, waarom gebruik je dat dan toch?
God behoede de Europeaan die eens wil dat iets wat beter geregeld zou zijn.
Dat zie je overal eigenlijk wel. Grote kans namelijk dat jij als 'blanke’ toerist in veel niet-westerse landen de 'tourist price’ betaald voor je product of dienst. Men vraagt gerust het 10-voudige omdat men met de aanname werkt dat jij het wel missen kan. Wat vaak ook zo is natuurlijk als je de lonen gaat vergelijken. Maar het blijft discriminatie.
Het verschil is dat het daar gaat om landen met meestal hele lage prijzen en in Nederland om diensten die sowieso al peperduur zijn. In Nederland prijs je jezelf met dit soorten anti-toeristen praktijken volledig uit de markt, zie bijv. de slecht bezette treinen in de zomervakantie.
De tijden zijn wel veranderd. Ik kan me nog herinneren dat NS vertegenwoordigingen had in het buitenland en allerlei toeristische abonnement verkocht die in Nederland niet te koop waren.
Een toeristisch abonnement als 5 dagen reizen binnen een maand zou heel aantrekkelijk zijn om Nederland te promoten in het buitenland.
Ik mis af en toe de Benelux Tourrail kaart.
Ik denk dat NS zich nu wel uit de markt aan het prijzen is. Ik lees ook wel eens wat commentaren onder NS gelieerde artikelen en één daarvan was een werkgever die ipv treinabonnementen nu maar lease-auto's ging aanschaffen omdat dat goedkoper is. Ik kan de reactie helaas niet meer terugvinden was op nu.nl.
Na een paar keer Tienertoer was de Benelux Tourrail de eerste kaart waarmee ik zelfstandig met een vriend helemaal naar het verre België en Luxemburg reisden. Met nog een keer een “Anschlußkarte” op de Benelux Tourrail van Wasserbillig grens naar Trier.
Ik denk dat NS zich nu wel uit de markt aan het prijzen is. Ik lees ook wel eens wat commentaren onder NS gelieerde artikelen en één daarvan was een werkgever die ipv treinabonnementen nu maar lease-auto's ging aanschaffen omdat dat goedkoper is. Ik kan de reactie helaas niet meer terugvinden was op nu.nl.
Onthou echter wel dat dat soort commentaren vaak eenzijdig zijn. Net als hier op het forum, waar de tendens vaak negatief is, laat het grootste deel van de gebruikers zich er helemaal niet over uit. Niemand vind prijsverhogingen leuk en daarom zal je er geen positieve meldingen over lezen, maar dat wil echter niet zeggen dat nu iedereen massaal over stapt naar de auto alleen omdat dat hier en onder een aantal comments wordt geroepen.
Zoals met trouwens heel veel prijsverhogingen lees je een ieder die er online op reageert vaak schande over spreken, maar in de praktijk veranderd er helemaal niets.
Ik denk dat NS zich nu wel uit de markt aan het prijzen is. Ik lees ook wel eens wat commentaren onder NS gelieerde artikelen en één daarvan was een werkgever die ipv treinabonnementen nu maar lease-auto's ging aanschaffen omdat dat goedkoper is. Ik kan de reactie helaas niet meer terugvinden was op nu.nl.
Onthou echter wel dat dat soort commentaren vaak eenzijdig zijn. Net als hier op het forum, waar de tendens vaak negatief is, laat het grootste deel van de gebruikers zich er helemaal niet over uit. Niemand vind prijsverhogingen leuk en daarom zal je er geen positieve meldingen over lezen, maar dat wil echter niet zeggen dat nu iedereen massaal over stapt naar de auto alleen omdat dat hier en onder een aantal comments wordt geroepen.
Zoals met trouwens heel veel prijsverhogingen lees je een ieder die er online op reageert vaak schande over spreken, maar in de praktijk veranderd er helemaal niets.
Je vergeet alleen dat er bij NS al duidelijk sprake is van minder reizigers momenteel en de trend is eerder dat er steeds meer reizigers afvallen dan dat er bijkomen. De bevolking is de afgelopen 8 jaar met 6% gegroeid, het aantal reizigers is in die 8 jaar denk ik behoorlijk afgenomen. Ik denk dat er eerst zeer sterk bezuinigd moet worden alvorens de prijzen nog verder te verghogen. Er is in het niet rijdend personeel echt veel winst te halen. Zoals elders al aangegeven sterft NS echt van de managementlagen. Ook zoals @Tamzin al aangeeft het vereenvoudigen van de producten kan voor grote besparingen zorgen onder andere omdat je dan veel minder Klantenservice nodig hebt dan nu. Mijn grote ergernis ligt vooral bij de commercie van NS die de ene onzinnige actie na de andere onzinnige actie verzint. Al die reclame kost klauwen met geld en elke actie die ze op touw zetten is van een dermate armzalig niveau (fouten ict-problemen enz.enz.), dat er eerder sprake is van anti-reclame dan reclame. Ik lees ook bijvoorbeeld dat de 10-minuten trein tussen Amsterdam en Eindhoven een groot deel van de dag zeer matig bezet is. Dan moet je dus als verliesgevend bedrijf daar dan dus snel mee stoppen.
En nee, buitenlanders worden niet gediscrimineerd door OV-chipkaart en NS. Een OV-chipkaart is niet verplicht om te kunnen reizen in het OV. Je kunt ook e-tickets en kaartjes in de automaat (+€1 bij NS) kopen. Reis je als buitenlander vaker in Nederland, dan is het zelfs mogelijk om een OV-chipkaart aan te schaffen en daar een abonnement op te laten zetten.
Om die OV-chipkaart te mogen ontvangen en daar een NS-abonnement op te krijgen, moet je wel door voldoende hoepels willen springen. Zeker nu NS Revolut en een paar andere online banken uit de iDeal-lijst heeft verwijderd voor het bestellen van een abonnement. Bunq mag kennelijk nog wel.
Is dat discriminatie? Misschien niet. Is dat een drempel opwerpen voor buitenlanders die een NS-abonnement willen? Zeker wel.
Dat is dan toch wel humor…
Wij komen ‘s avonds de stationshal van Rotterdam CS binnen en daar staat een enorm lichtgevend scherm met reclame REVOLUT ! DE TOEKOMST VAN BANKIEREN !
Zou Revolut die locatie speciaal hebben gevraagd ? “Doet u maar NS-stations.”
Terzijde: tot voor kort konden buitenlanders hier in België gewoon hun centjes bij het loket inleveren. De vriendelijke lokettist gaf ze dan uit zichzelf het goedkoopste kaartje. Bij toeristen (en ook bij Belgen) is dat dan heel vaak het weekendticket: 50% korting vanaf vrijdag 19h. Of vanaf - zoals vorige week - woensdag 19h, want donderdag is een feestdag, vrijdag een brugdag, zaterdag een weekenddag en zondag is ook een weekenddag. En als de toerist dan in juli op een doordeweekse niet-feestdag bij het loket langskomt, dan krijgt de toerist alsnog een goedkoop kaartje, namelijk het soldenticket. Heel gemakkelijk, zonder voorwaarden die alleen Belgen kunnen vervullen.
Nu schrijf ik wel ‘tot voor kort’, want de loketten worden nu massaal afgeschaft. Dat idee schijnen ze van de Nederlanders te hebben, maar ze beginnen er wel dertig jaar later aan.
En een buitenlander mag wel discrimineren door het over inboorlingen hebben?
Zeg ik dat? Ik heb het alleen over jouw opmerkingen, omdat dat de eerste opmerkingen is die ik zag. Je hoeft je nog niet naar het niveau van een andere te verlagen en zeker niet als het om discriminatie gaat.
Je hoeft geen woorden in m'n mond te stoppen die ik nooit gebruikt heb.
Klopt jij hebt het alleen over mijn opmerkingen, maar niet over wat TS zegt.
Het woord ‘inboorlingen’ heeft vaak een negatieve klank. Maar dat mag blijkbaar wel gezegd worden. Maar ik mag niet vragen waarom TS ondanks ontevredenheid toch gebruik maakt van Nederlands OV.
Klopt jij hebt het alleen over mijn opmerkingen, maar niet over wat TS zegt.
Het woord ‘inboorlingen’ heeft vaak een negatieve klank. Maar dat mag blijkbaar wel gezegd worden. Maar ik mag niet vragen waarom TS ondanks ontevredenheid toch gebruik maakt van Nederlands OV.
Van vingers wijzen wordt wat jij hebt gezegd niet beter hoor, spreek TS er op aan.
Rapporteren is een super vette functie op dit forum, probeer het eens uit.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.