Waarom accepteert OVPay nog altijd geen American Express?
Ik ben het nou niet bepaald eens met je laatste zin.
Als iedereen een anonieme chipkaart wil(de), dan moe(s)t er voor iedereen een anonieme chipkaart worden gekocht, er moest geld op worden gestort en dat geld moest op de een of andere manier ook weer terug worden gekregen. Nogal een circus !
Als je maar 1 keer met de Nederlandse trein gaat is dat inderdaad nogal een gedoe, maar dat geldt net zo goed voor de inboorlingen. Want er is nog een groot aantal Nederlanders die bijna nooit met het OV gaat en daarom ook geen OV-chipkaart heeft. Maar zoals gezegd waren er nog 2 andere manieren om een kaartje aan te schaffen. Het is dus echt niet zo dat jullie eerder niet met de trein in Nederland konden reizen, je wilde er alleen geen moeite voor doen. Is helemaal prima, moet je zelf weten, maar ga dan niet zeggen dat het eerder niet kon. Nu is dus nog een manier bij gekomen om met het OV in Nederland te reizen, waardoor het makkelijker is, ook voor inboorlingen zonder OV-chipkaart.
Moet wel lachen, maar inderdaad wat een ellende hè?
Ter geruststelling, mijn Revolut credit card doet het overal maar OVpay (en bij de NS voor abonnementen, al is het een gratis Kids Vrij waar nooit iets geïncasseerd voor hoeft te worden) vinden het blijkbaar maar niets.
Is gewoon een VISA kaart… 4165 ×××× met de CVV2 code (3 cijfers) op de achterkant, geen kastje of 2-staps authenticatie voor nodig (dat staat wel aan voor als ik een online aankoop wil doen, dan krijg ik een 6-cijferige code op mijn telefoon maar dat heeft niets met NS te maken).
Revolut en de Nederlanders…
Ik had inderdaad ook al ontdekt, dat Revolut de enige bank (in mijn collectie) is die wel dit soort betalingen doorlaat zonder gedonder met kastjes die ik niet bij mij heb.
Waarom wilden wij dus naar Amsterdam ? Wel, onder andere voor de Nachtwacht natuurlijk.
Dat zijn ook NS-toestanden: je komt het museum niet binnen zonder ticket. Dus dat ‘moet’ je online doen. De museumshop schijnt ook nog een optie te zijn…
Enfin, dus ik bestel 2 tickets op hun website, moet een heel circus aan informatie invullen… en vervolgens meldt Revolut dat mijn kaart is geblokkeerd vanwege een verdachte transactie. Typisch Revolut: die kan je ook weer snel ontblokkeren. Maar ondertussen kon ik dat hele circus aan schermen en informatie voor het Rijksmuseum opnieuw invullen.
@Momo : de Nederlanders die slechts sporadisch met de trein reizen, kunnen zonder problemen een e-ticket kopen. Enfin… kopen werkt wel. Poortjes ermee open krijgen leek precies wel weer een probleem te zijn.
Voor het e-ticket is bij reizen vol tarief inmiddels het alternatief van reizen met de bankpas of creditcard. Het lijkt erop dat dit behoorlijk is aangeslagen. Het aantal klachten over het niet kunnen wijzigen of annuleren van de e-tickets is in ieder geval op deze community enorm afgenomen.
Eigenlijk heeft iedere meerderjarige Nederlandse ingezetene wel een bankpas.
Terzijde: tot voor kort konden buitenlanders hier in België gewoon hun centjes bij het loket inleveren. De vriendelijke lokettist gaf ze dan uit zichzelf het goedkoopste kaartje. Bij toeristen (en ook bij Belgen) is dat dan heel vaak het weekendticket: 50% korting vanaf vrijdag 19h. Of vanaf - zoals vorige week - woensdag 19h, want donderdag is een feestdag, vrijdag een brugdag, zaterdag een weekenddag en zondag is ook een weekenddag. En als de toerist dan in juli op een doordeweekse niet-feestdag bij het loket langskomt, dan krijgt de toerist alsnog een goedkoop kaartje, namelijk het soldenticket. Heel gemakkelijk, zonder voorwaarden die alleen Belgen kunnen vervullen.
Nu schrijf ik wel ‘tot voor kort’, want de loketten worden nu massaal afgeschaft. Dat idee schijnen ze van de Nederlanders te hebben, maar ze beginnen er wel dertig jaar later aan.
Het weekendretour in België vind ik ook een erg prettig ticket om aan acceptabele kosten gewoon casual te kunne reizen, zonder poespas. Ook de 10 rittenkaart werkt handig, zonder belemmerende voorwaarden.
Ik hoop dat Breda vanaf december ook een Belgisch tariefpunt wordt, of de grenstoeslag wat redelijker wordt in de nieuwe NMBS-trein. (Ter vergelijk: 100 pct NL vrij retour grens <> Noorderkempen is ongeveer dezelfde prijs als een weekendretour Brussel vanaf Noorderkempen, beide rond 14 eur.).
E-tickets zijn al meerdere jaren met een credit card te bestellen en als je daar een kastje, scanner, reader of wat ook voor nodig hebt dan neem je die mee wanneer je weet dat je een e-ticket wil bestellen. Wat ik al zei, moeite voor willen doen. Wanneer je tickets voor het Rijksmuseum kunt bestellen, kun je ook trein e-tickets bestellen als je dat wil. Maar goed, OV-pay is makkelijker en fijn voor je dat je dat nu kan gebruiken.
Overigens heb ik met mijn credit card nooit een kastje nodig gehad, had tot 5 jaar geleden een Visa card, daarna eentje via de ING maar gebruik hem nu eigenlijk nooit meer.
Waarom accepteert OVPay nog altijd geen American Express?
AmEx geen idee, why not eigenlijk?
Zelfde als dat geneuzel met pdf (toegestaan vanaf november 2018, zorg zelf maar dat de code leesbaar is!)
Viel daarmee te sjoemelen? Tuurlijk, je komt ermee door poortjes maar je naam klopt niet.
Dus val je vanzelf mee door de mand bij controle, of dat nou een pdf op een beeldscherm of papier of e-ticket in de app is (de code is identiek en valt niets mee te rommelen).
Dus een pdf tonen is net zo geldig als een code in de app of op papier. November 2018 was wat dat betreft wel een verademing (want misschien wil je de NS app helemaal niet, of heb je geen smartphone of printer).
Toon de code op welke manier ook en klaar, daar valt echt niet mee te frauderen.
En als Revolut klaagt over verdachte transacties is dat helemaal prima, zolang je de optie hebt om het toch toe te staan (en die optie heb je).
Dat je daarna weer terug bij af bent (bij bestellen van iets) ook prima toch?
Mee eens, Revolut sucks (heel) soms Maar wat de NS ermee doet (die verwijderen we als bank, en N26 ook dan maar) sucks so much more
Wanneer je tickets voor het Rijksmuseum kunt bestellen, kun je ook trein e-tickets bestellen als je dat wil. Maar goed, OV-pay is makkelijker en fijn voor je dat je dat nu kan gebruiken.
Euhm… neen. Die betaling aan het Rijksmuseum was met Revolut. En het heeft de NS behaagd Revolut te weigeren. Vonden ze blijkbaar ietsje té buitenlandiesch.
Overigens heb ik met mijn credit card nooit een kastje nodig gehad, had tot 5 jaar geleden een Visa card, daarna eentje via de ING maar gebruik hem nu eigenlijk nooit meer.
Die beveiliging is recent of in ieder geval korter dan 5 jaar geleden.
@Henk_NL Retorische vraag, neem ik aan. AmEx neemt altijd een ietsje te royaal percentje.
Ik hoop dat Breda vanaf december ook een Belgisch tariefpunt wordt, of de grenstoeslag wat redelijker wordt in de nieuwe NMBS-trein. (Ter vergelijk: 100 pct NL vrij retour grens <> Noorderkempen is ongeveer dezelfde prijs als een weekendretour Brussel vanaf Noorderkempen, beide rond 14 eur.).
Een Belgisch tariefpunt zal Breda hoogstwaarschijnlijk niet worden. Roosendaal en Maastricht zijn dat immers ook niet. Wat wel zou kunnen is dat er naar Breda een vergelijkbaar tariefsysteem gaat gelden, dus met binnenlands NMBS-tarief en binnenlands NS-tarief tot het grenspunt, en daarbij enkele kortingsmogelijkheden (o.a. jongeren, senioren, weekendretour). Maar niks is zeker, aangezien NS ook in de nieuwe concessie zeer veel vrijheid heeft om het tarief voor internationale reizen vast te stellen.
@Henk_NL Retorische vraag, neem ik aan. AmEx neemt altijd een ietsje te royaal percentje.
Dat valt wel mee. Voor retail met lagere omzet liggen de fees lager dan bij VISA of Mastercard Tarieven voor betaalmethoden accepteren | CCV Nederland. Voor bedrijven met hogere omzet betaald met AMEX (zoals wsl NS) liggen de fees wel hoger. Desalniettemin wordt AMEX inmiddels geaccepteerd in alle NS kaartautomaten als ook voor losse wagenverkoop bij de meeste busbedrijven. Dus de fees lijken me geen belemmering om AMEX aan OVPay te koppelen.
Technisch kan ik me ook niet voorstellen dat het een probleem is. In veel grote steden ter wereld werkt AMEX immers al voor tap en go en reizen in het lokale openbaar vervoer, vaak zelfs daily/weekly price capping.
Sinds een paar dagen is het weer mogelijk om Revolut en N26 te selecteren voor de iDealbetaling van 1 cent en hoef je dus niet meer naar de balie om deze banken te kunnen gebruiken met NS Flex. Goed nieuws!
Mooi. Zeker voor de buitenlanders goed nieuws, aangezien Revolut en N26 de enige banken zijn waar ‘buitenlanders’ ook gemakkelijk een rekening kunnen krijgen. Overigens weet ik niet zeker, of Revolut het toestaat om met mijn Belgische inschrijving een iDeal-betaling te doen.
Overigens weet ik niet zeker, of Revolut het toestaat om met mijn Belgische inschrijving een iDeal-betaling te doen.
Bij mij werkte dat tot nu toe prima.
Dat klinkt veelbelovend. Ik zal het eens proberen als de optie zich voordoet.