Rene74 schreef:
Waarom moet een reiziger dat nog eens extra melden? De conducteur kan dit toch doen / zal dat toch wel doorspelen. Die ziet de situatie toch.
Ik ben al tijden gestopt met melden (verschillende trajecten). Al vóór de coronaperiode. Heb dit destijds vaak gedaan, maar echt vergeefse moeite. Resultaat bleef altijd uit, het werd alleen maar minder allemaal....
De conducteur lijkt mij bij uitstek geschikt om goed te kunnen inschatten of een trein druk is, en daar al dan niet melding van te maken. Die loopt immers (als het goed is 😉) zo nu en dan al door de trein. Dit zou (tot in hoeverre dat niet al gebeurt) het belangrijkste signaal moeten zijn om treinen extra te monitoren op drukte en waar mogelijk te versterken.
En de druktemelder blijft natuurlijk lastig. Ik kan me zo voorstellen dat als je die dagelijks invult, en er keer op keer niets gebeurt je denkt: Laat maar. Sowieso vraag ik me af hoe veel mensen dat überhaupt netjes invullen (ik heb hier uiteraard geen cijfers van). Dat die versterking vaak uitblijft helpt niet echt.
Maar goed, als treinpersoneel al dingen omroept zoals te lezen is in de tweet die @Robert B stuurt vraag ik me af of er überhaupt mensen zijn die er nog in geloven dat NS ooit iets met klachten of meldingen doet…
Overigens blijft het mij keer op keer verbazen hoe slecht mensen zich spreiden door de trein. Daar waar voorin iedereen op elkaar gepropt op de balkons staan, is verderop in de trein alle ruimte. Zo heb ik eens bijna in m'n eentje in een coupé gezeten terwijl er werd omgeroepen dat het extreem druk was in het voorste treinstel. Zulke treinen verlengen heeft natuurlijk ook weinig zin.