Skip to main content

De laatste tijd wordt op het beeldscherm in de trein een puzzel vertoond.
Er worden een paar woorden vertoond. Die woorden zijn willekeuring samengesteld uit de letters van een bepaalde stationsnaam. De letters van de naam van het station zijn dus door elkaar gehusseld en daaruit zijn een paar nieuwe woorden gemaakt.

De vraag is dan, wat is de naam van het station waarvan de letters door elkaar gehusseld zijn.

Ik heb tot heden twee gehusselde stationsnamen gezien te weten :
- armbandatelier jammers (21 letters en 1 spatie)
- baanlicht taureem             (16 letters en 1 spatie)

In de trein kwam ik er niet uit en ben daarom thuis verder gaan zoeken. Ik heb dat als volgt gedaan:

Op internet een lijst gezocht met alle stationsnamen in Nederland.
Vervolgens met een schuifmaat uitgevogeld hoe breed 16 letters en 1 spatie zijn en hoe breed 21 letters en 1 spatie.

De schuifmaat kan je vergrendelen op deze breedten.

De schuifmaat met de bek op de juiste breedte voor het beeldscherm met de lijst van stationsnamen gehouden en de lijst van boven naar beneden gescrold om op deze manier heen snel alle stations namen te vinden met dezelfde breedte als de fictieve woorden.

Ik kon op deze manier geen  namen van stations vinden, waaruit de fictieve woorden zijn samengesteld.

Ik ben dus benieuwd of iemand deze puzzel wel heeft weten op te lossen en wat de stationsnamen zijn.

Amsterdam Bijlmer ArenA en Utrecht Maliebaan.


Het is natuurlijk ook wel een beetje knullig dat ze wel een puzzel in de trein tonen, maar geen oplossing. Doen ze in het buitenland wel bij dit soort raadseltjes.


Amsterdam Bijlmer ArenA en Utrecht Maliebaan.

Ja, dat zijn ze !!  Heel knap gevonden.  Bedankt 😀


Er was er nog een daar kwam Zoetermeer uit , ik heb ze zelf gepuzzeld zonder schuifmaat, Amsterdam en Utrecht haalde ik er uit en dan kom je er wel. 


Ik vond het ook al zo vreselijk dat er geen antwoord getoond werd, maar volgens mij werd dit vorig jaar ook gedaan...


Ik dacht dat de ij in Bijlmer één letter was. Heb dat vroeger zo geleerd in ieder geval. Daarom wordt een hoofdletter IJ ook zo geschreven. En niet als Ij, zoals je weleens ziet. Het is bijv. IJsland en niet Ijsland.

In Armbandatelier Jammers  is de ij gesplitst in de i en de j. 

 


Gewoon aan ChatGPT vragen, maar die moet dan wel alle letters gebruiken 😅

Ik: Dat klopt niet want in Almere Buiten zit geen c of h

Je hebt helemaal gelijk! "Almere Buiten" bevat inderdaad geen C of H.

Laten we het nogmaals zorgvuldig proberen. Het juiste station dat een anagram is van "Baanlicht Taureem" is:

Utrecht Maliebaan.

Dit station bestaat en alle letters worden correct gebruikt. Bedankt voor je geduld!


Gewoon aan ChatGPT vragen, maar die moet dan wel alle letters gebruiken 😅

Ik: Dat klopt niet want in Almere Buiten zit geen c of h

Je hebt helemaal gelijk! "Almere Buiten" bevat inderdaad geen C of H.

Laten we het nogmaals zorgvuldig proberen. Het juiste station dat een anagram is van "Baanlicht Taureem" is:

Utrecht Maliebaan.

Dit station bestaat en alle letters worden correct gebruikt. Bedankt voor je geduld!

Je moet het wel verdomd goed uitleggen…

 

Ik:

Het juiste station dat een anagram is van "Baanlicht Taureem" is:"

ChatGPT: 

Het juiste station dat een anagram is van "Baanlicht Taureem" is Amsterdam Centraal.

(Bijna!)

Ik:

Nee... je voegt nu extra letters toe...
Je moet alle letters in het angagram gebruiken zonder extra letters toe te voegen.

ChatGPT: 

Je hebt gelijk, mijn excuses! Laten we het anagram opnieuw bekijken.

Een mogelijk station dat een anagram vormt met "Baanlicht Taureem" is Almere Buiten. Dit gebruikt exact alle letters zonder extra toe te voegen.

Ik:

 Nee in Almere Buiten zit geen "c" en "h"

ChatGPT:

Je hebt gelijk, "Almere Buiten" bevat inderdaad geen "c" en "h". 

Laat me het nog een keer nauwkeurig bekijken.

Het juiste station dat een anagram vormt met "Baanlicht Taureem" is Amsterdam Bijlmer ArenA.

 

Zucht...


Ja haha, mijn ‘gesprek’ met de chatbot van een paar dagen geleden duurde ook wat langer (Baarn, Hilversum Bataan...) en ik verwachtte eigenlijk dat hij het nu wel meteen zou snapppen, niet dus.


IK heb vaag weleens iets gehoord over ChatGPT. Dat je hiermee de puzzel kan oplossen komt voor mij als een verrassing. Zojuist op wikipedia wat informatie gelezen over dit programma. Conclusie is wel, dat het lang niet altijd betrouwbaar is. Dat blijkt ook wel aan de onjuiste antwoorden, die hierboven genoemd worden. Je moet wel heel exact de vragen formuleren. Maar uiteindelijk dan toch wel resultaat.
Dan ben ik met mijn schuifmaat wel heel midddeleeuws bezig geweest.😀


{off-topic}

Zojuist geprobeerd om het https://nl.wikipedia.org/wiki/Peppi_en_Kokki te laten raden 🤣

Ik: Hoe heette het tv-programma met twee matrozen?

ChatGPT

Het tv-programma met twee matrozen waar je waarschijnlijk aan denkt, is "Bassie en Adriaan", een populaire Nederlandse kinderserie. In deze serie verkleedden Bassie (de clown) en Adriaan (de acrobaat) zich in een aantal afleveringen als matrozen. Vooral in de reeks "Bassie & Adriaan en de reis vol verrassingen" gingen ze op avontuur in deze outfits.

Als je naar een ander programma zoekt, laat het gerust weten!

Ik: Nee, de titelsong ging over iets met een eitje

ChatGPT

Het programma waar je aan denkt is waarschijnlijk "Schip Ahoy", een Nederlands kinderprogramma uit de jaren '80. In dit programma speelden de twee matrozen, Handige Harry en Zeezotje, de hoofdrollen. De titelsong bevatte de regel: "Een eitje, een eitje, een eitje voor je gemak". Het programma was geliefd bij jonge kijkers en had een humoristische insteek, met de matrozen die vaak in komische situaties belandden.

Ik: Bijna, het is een ander programma

ChatGPT

Ah, nu begrijp ik het beter! Het tv-programma dat je bedoelt is waarschijnlijk "De Film van Ome Willem". In dit kinderprogramma, gepresenteerd door Edwin Rutten als Ome Willem, speelden twee matrozen mee: August en Meester Pieter. Ze zongen vaak vrolijke liedjes, en een bekende regel uit de titelsong was: "Lust je een broodje poep?" waarna de kinderen in het publiek hard "Nee!" riepen.

Een ander liedje dat bekend is uit dit programma is: "Ik zag twee beren broodjes smeren". Het programma was erg populair bij kinderen in de jaren '70 en '80.

Ik: In de titelsong zit 'hup naar de wal'

ChatGPT

Het programma waar je aan denkt is waarschijnlijk "Piet Piraat". In de titelsong van deze kinderserie komt de regel "Hup aan de wal" voor. "Piet Piraat" is een Vlaamse kinderserie die draait om de avonturen van kapitein Piet Piraat en zijn bemanning, waaronder de matrozen Stien Struis en Berend Brokkenpap.

De serie was erg populair bij jonge kijkers en bevatte vrolijke liedjes en avonturen op zee, wat misschien voor de verwarring zorgde met het matrozenthema.

Ik: De namen van de spelers beginnen met P en K

ChatGPT

Het programma dat je bedoelt is "Pietje Puk", een Nederlands kinderprogramma uit de jaren '80. Dit programma ging over de vrolijke postbode Pietje Puk en zijn avonturen in het fictieve dorp Keteldorp. De twee matrozen uit het programma waren Pietje en Kareltje, vandaar de namen die beginnen met P en K.

De titelsong bevatte de regel "Hup aan de wal", wat een bekend kenmerk van het liedje was. Dit programma had een vrolijke toon en was erg geliefd bij kinderen destijds.

Ik: Tuut tuut boing boing zat in de song

ChatGPT

Nu is het duidelijk! Het programma waar je aan denkt is "Pipo de Clown", een bekende Nederlandse kinderserie. In een van de seizoenen van deze show, genaamd "Pipo in West Best", kwamen twee matrozen voor: Plom en Klum. De titelsong bevatte de regel "Tuut tuut boing boing, hup aan de wal".

"Pipo de Clown" was een enorm populaire kinderserie die vanaf de jaren '50 tot de jaren '80 op tv te zien was, en het kende verschillende avonturen waarin Pipo, zijn vrouw Mammaloe, en hun dochtertje Petra op reis gingen, vaak samen met komische en kleurrijke bijfiguren zoals de matrozen.

 

Ik geef het maar op en vraag:

Ik: Hoe gaat de titelsong van Peppi en Kokki

ChatGPT

De titelsong van "Peppi en Kokki", een populaire Nederlandse kinderserie uit de jaren '70, is erg herkenbaar. Het nummer heeft geen gezongen tekst, maar wel een vrolijke melodie die vaak met de serie geassocieerd wordt. De instrumentale muziek werd gecomponeerd door Joop Stokkermans en past bij de komische, slapstickachtige avonturen van de twee matrozen, Peppi en Kokki.

De melodie is opgewekt en speels, precies passend bij de stuntelige en grappige situaties waarin de twee terechtkwamen. Veel kijkers herinneren zich die melodie nog goed als kenmerkend voor het programma.

Klopt ook al niet, de begintune heeft gezongen tekst… https://kindertvgeheugen.nl/songteksten/6944-peppi-kokki-songtekst


IK heb vaag weleens iets gehoord over ChatGPT. Dat je hiermee de puzzel kan oplossen komt voor mij als een verrassing. Zojuist op wikipedia wat informatie gelezen over dit programma. Conclusie is wel, dat het lang niet altijd betrouwbaar is. Dat blijkt ook wel aan de onjuiste antwoorden, die hierboven genoemd worden. Je moet wel heel exact de vragen formuleren. Maar uiteindelijk dan toch wel resultaat.
Dan ben ik met mijn schuifmaat wel heel midddeleeuws bezig geweest.😀

Als developer is ChatGPT mijn redder in nood geweest in het beginstadium, het probleen is nu een beetje dat de AI zo gelimiteerd is dat je er eigenlijk niet meer zo veel aan hebt.

 

Ik gebruik hem nogsteeds zo af en toe maar vaker maakt het je probleem groter dan dat het was 😆, hij is wel handig als spellingscheck en om lange teksten voor je te schrijven (al moet je het nog wel altijd dubbelchecken)


Nog eentje dan "Der Duit Mozart" iemand?

 

Ah! Rotterdam Zuid!


Nog eentje dan "Der Duit Mozart" iemand?

Tja, krijg je eerst Dordrecht Zuid en als je dan klaagt over de C en H krijg je Rotterdam Zuid.


Nog eentje dan "Der Duit Mozart" iemand?

Tja, krijg je eerst Dordrecht Zuid en als je dan klaagt over de C en H krijg je Rotterdam Zuid.

Bij mij

 

Amsterdam Zuid

Dordrecht Zuid

Geen antwoord mogelijk

Rotterdam Zuid

 

Hij zat in iedergeval in de goeie richting 🤣.


Ik ben een software programmeur en ik heb deze puzzels ook gezien.

Dus ik ging ook op wikipedia en heb toen met de volgende code alle stationsnamen opgevraagd:

Array.from(document.querySelectorAll("#mw-content-text > div.mw-content-ltr.mw-parser-output > table > tbody > tr > td:nth-child(1)")).map(a=>a.innerText.split('\n')[0]);

 

Daarna heb ik wat andere code gemaakt om die lijst te filteren op dezelfde lengte als het woord die ik probeer te vinden. En daarna heb ik alle opties die letters bevatten die NIET in het woord zitten eruit gefilterd.

 

Daarna ging ik kijken naar de exacte hoeveelheid van elke letter en toen had ik mijn antwoorden.

 

Dus inderdaad de volgende woorden zijn correct:

  • “Armbandatelier Jammers” → “Amsterdam Bijlmer ArenA”
  • “Baanlicht Taureem” → “Utrecht Maliebaan”
  • "Der Duit Mozart” → "Rotterdam Zuid”

 

Die laatste weet ik niet zeker, maar het enige wat hij mist is 1 spatie… dus ik geloof dat het hem wel is.

Zelfs ChatGPT kwam daarmee…

 

Dus ik heb inmiddels mijn script aangepast om de spaties te negeren, tenzij iemand hier een beter antwoord weet te vinden.


Bij de nieuwe puzzel der duit mozart is de oplossing Rotterdam zuid denk ik


Reageer