Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022 | NS Community

Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.


154 reacties

Reputatie 7
Badge

Op de website van NS Internationaal wordt dringend geadviseerd om het mondkapje over het gehele traject te dragen.

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Heb jij meegekregen hoe dat voor de IC Brussel vorm gaat krijgen? Vanaf Hazeldonk op/af van mondmasker?

Ik vermoed na Breda om het een beetje overzichtelijk te houden :) kan er nu weinig over vinden eerlijk gezegd

Thanks haha. Heb er in de gangen ook weinig over gehoord, vandaar de nieuwsgierigheid. 

Reputatie 5

Op de website van NS Internationaal wordt dringend geadviseerd om het mondkapje over het gehele traject te dragen.

In de IC Hamburg-Kopenhagen mocht hij vanaf de Deense grens (Padborg) af. Bijna iedereen deed dat (meeste Duitsers ook).

Reputatie 7
Badge +1

Zojuist een conducteur (P. van der Steen) in het RTL Nieuws die blij was dat morgen de mondkapjes af mogen, maar vandaag controleerde hij er nog wel op.

 

Ik word persoonlijk een beetje moe van dit soort propaganda. De afgelopen 2 jaar nauwelijks een conducteur gezien en bijna nooit controlerend op mondkapjes. As ik de vergelijking trek met mijn thuisland dan is het ongeveer België 50 en Nederland 1.   

Reputatie 7
Badge +3

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Een groep mensen heeft wel een groter risico om met covid in het ziekenhuis te komen, maar loopt geen extra gezondheidsrisico bij influenza. Daarbij kun je na een flinke griep na 6 weken weer normaal functioneren. Maar er zijn mensen die 2 jaar na corona nog zorg nodig hebben en niet meer normaal kunnen functioneren. In mijn (woon)omgeving hebben meerdere mensen tussen 20-40 jaar te maken met long-covid. Geen mensen die in de risicogroep vallen, maar tot zij corona kregen gezonde, actieve mensen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar er zijn mensen die 2 jaar na corona nog zorg nodig hebben en niet meer normaal kunnen functioneren.

Geldt dat ook voor de omicronvarianten of is daar nog te weinig over bekend?

Reputatie 7
Badge +3

En buiten dat morgen vervalt de draagplicht en heeft handhaver geen enkele mogelijkheid meer in handen om iets af te dwingen.

Het wordt eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen in zeer drukke omgevingen een FFP2 of FFP3 mondkapje is dan de juiste keuze

Ik ga weer veel reizen met de trein en zal het van de drukte laten af hangen van of ik kapje benodig of niet.

Bij het leven hoort nu eenmaal een zeker risico wat niet uit te sluiten is.

Ook ben ik gevaccineerd en geboosterd en meer kan ik niet doen.

Veel plezier! Vanmorgen kreeg ik voor de 2e keer in week tijd te horen dat iemand in mijn naaste omgeving corona heeft. Niet met OV gereisd, niet in de horeca geweest, 2 jaar voorzichtig geweest. Gevaccineerd en geboosterd.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Ik dacht dat uitzondering medische noodzaak  vast in de wet van verbod op gezichtsbedekking staat.

Reputatie 7
Badge +3

Maar er zijn mensen die 2 jaar na corona nog zorg nodig hebben en niet meer normaal kunnen functioneren.

Geldt dat ook voor de omicronvarianten of is daar nog te weinig over bekend?

Men spreekt van long covid als iemand langer dan 3 maanden coronaklachten heeft.

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Ik dacht dat uitzondering medische noodzaak  vast in de wet van verbod op gezichtsbedekking staat.

Als jullie hier iets roepen, raadpleeg dan eerst de wet eens.

Het is verboden om in het openbaar vervoer en in gebouwen en bijbehorende erven van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en zorginstellingen kleding te dragen die het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn, dan wel onherkenbaar maakt. (art. 1 lid 1)

Een mondkapje bedekt alleen neus, mond en kin, dus niet alles behalve de ogen. De Wet gedeeltelijk verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding is dus niet van toepassing op alleen mondkapjes.

Anders wordt het als je een hoofddoek en een mondkapje draagt. Dan val je naar de mening van de regering wel onder het verbod. Maar:

De regering heeft zich evenwel sinds het begin van de coronapandemie en de maatregelen daartegen op het standpunt gesteld dat overtredingen van het verbod op gezichtsbedekkende kleding die het gevolg zijn van het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen in combinatie met andere kleding – zoals hoofddoeken –, gedoogd moeten worden. (Kamerbrief 2 november 2020)

Gedogen betekent alleen niet dat je niet strafbaar bent. Bij het opleggen van een boete in het OV zal de rechter de boete hoogstwaarschijnlijk vernietigen (vertrouwensbeginsel). Als een gemeenteambtenaar je weigert te helpen, sta je machteloos. Zeker nu bijna geen mens meer een mondkapje draagt en de gemeenteambtenaar wellicht vermoedt dat het dragen van een mondkapje voortkomt uit religieuze overtuigingen in plaats van bescherming.

 

 

Maar er zijn mensen die 2 jaar na corona nog zorg nodig hebben en niet meer normaal kunnen functioneren.

Geldt dat ook voor de omicronvarianten of is daar nog te weinig over bekend?

Men spreekt van long covid als iemand langer dan 3 maanden coronaklachten heeft.

Oei, ik heb al 2 jaar coronaklachten… Klachten over de coronareligie dan vooral. 

Reputatie 5

En buiten dat morgen vervalt de draagplicht en heeft handhaver geen enkele mogelijkheid meer in handen om iets af te dwingen.

Het wordt eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen in zeer drukke omgevingen een FFP2 of FFP3 mondkapje is dan de juiste keuze

Ik ga weer veel reizen met de trein en zal het van de drukte laten af hangen van of ik kapje benodig of niet.

Bij het leven hoort nu eenmaal een zeker risico wat niet uit te sluiten is.

Ook ben ik gevaccineerd en geboosterd en meer kan ik niet doen.

Bij het leven hoort inderdaad een zeker risico dat niet uit te sluiten valt. Bij het reizen met NS horen echter ook conducteurs die controleren en handhaven, zodat elke reiziger veilig op zijn bestemming komt. Maar in de praktijk is er absoluut geen controle, laat staan handhaving en doet iedereen maar waar hij/zij zin in heeft in de trein.

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Een groep mensen heeft wel een groter risico om met covid in het ziekenhuis te komen, maar loopt geen extra gezondheidsrisico bij influenza. Daarbij kun je na een flinke griep na 6 weken weer normaal functioneren. 

De zware griepgolf van de winter 2017/2018 hebben volgens CBS en RIVM zo'n 9400 mensen in Nederland niet overleefd. Dat is toch echt vele malen meer dan de covid golf deze winter. 

Badge +3

Dat wettelijke verbod op gezichtsbedende kleding wordt bij NS nogal losjes gehandhaafd.

Als iemand in een nikab (ogen zichtbaar) of zelfs een boerka (zelfs de ogen niet zichtbaar) rond loopt op een station doet men daar niet (meteen) moeilijk over.

Tot het moment dat je in een trein wilt stappen of anderszins met controle/legitimatie te maken krijgt, want dan moet hij af anders heb je een probleem.

Een mondkapje dragen zal dus geen enkel probleem zijn, is immers geen ‘kledingstuk’. En zelfs al was dat wel zo, een muts + sjaal + oorwarmers is ook prima (nou ja, als het koud is) 😂

https://www.ad.nl/binnenland/ns-conducteur-aan-schandpaal-genageld-door-groep-tegen-boerkaverbod~ab3b06ae

De conducteur zou volgens de Facebookgroep Tegen Boerkaverbod verkeerd hebben gehandeld toen hij de politie erbij haalde. Dit deed hij nadat de nikabdraagster zichzelf niet wilde identificeren. ,,De NS zei het boerkaverbod niet te handhaven, maar toch doet deze conducteur dat wel’’… De vrouw weigerde de trein te verlaten. 

Reputatie 5

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Een groep mensen heeft wel een groter risico om met covid in het ziekenhuis te komen, maar loopt geen extra gezondheidsrisico bij influenza. Daarbij kun je na een flinke griep na 6 weken weer normaal functioneren. 

De zware griepgolf van de winter 2017/2018 hebben volgens CBS en RIVM zo'n 9400 mensen in Nederland niet overleefd. Dat is toch echt vele malen meer dan de covid golf deze winter. 

Om dit echt te kunnen vergelijken zou je dan alle coronagolven mee moeten tellen. Maar ik denk dat de uitkomst dan niet naar wens is.

 

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Een groep mensen heeft wel een groter risico om met covid in het ziekenhuis te komen, maar loopt geen extra gezondheidsrisico bij influenza. Daarbij kun je na een flinke griep na 6 weken weer normaal functioneren. 

De zware griepgolf van de winter 2017/2018 hebben volgens CBS en RIVM zo'n 9400 mensen in Nederland niet overleefd. Dat is toch echt vele malen meer dan de covid golf deze winter. 

Om dit echt te kunnen vergelijken zou je dan alle coronagolven mee moeten tellen. Maar ik denk dat de uitkomst dan niet naar wens is.

Dan zul je ook alle griepgolven moeten meetellen. 

En buiten dat morgen vervalt de draagplicht en heeft handhaver geen enkele mogelijkheid meer in handen om iets af te dwingen.

Het wordt eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen in zeer drukke omgevingen een FFP2 of FFP3 mondkapje is dan de juiste keuze

Ik ga weer veel reizen met de trein en zal het van de drukte laten af hangen van of ik kapje benodig of niet.

Bij het leven hoort nu eenmaal een zeker risico wat niet uit te sluiten is.

Ook ben ik gevaccineerd en geboosterd en meer kan ik niet doen.

Veel plezier! Vanmorgen kreeg ik voor de 2e keer in week tijd te horen dat iemand in mijn naaste omgeving corona heeft. Niet met OV gereisd, niet in de horeca geweest, 2 jaar voorzichtig geweest. Gevaccineerd en geboosterd.

Ik hoor dit soort verhalen ook wel eens maar als je even doorvraagt blijkt dat "voorzichtig" meestal nogal tegen te vallen. 

Reputatie 7
Badge +3

Men spreekt van long covid als iemand langer dan 3 maanden coronaklachten heeft.

Dat is niet helemaal correct. Men spreekt van “long covid” wanneer iemand iemand symptomen blijft houden nadat iemand acute covid heeft doorgemaakt. Dat kunnen ook andere symptomen en verschijnselen zijn dan tijdens de acute covid. Op Wikipedia staat het duidelijk uitgelegd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Long_covid

Badge +3

Oh jee, 25% Hair loss, 16% memory loss?

Vermoeidheid is inderdaad wel een ding, die 58% na een besmetting.

Reputatie 2

Het is voorbij mensen, de mondkapjeplicht. Ik zit nu heerlijk in de trein zonder beslagen brillenglazen en vrijuit ademend.  Een enkeling draagt nog wel een mondkapje. Iemand tegenover mij draag er zelfs één onder zijn neus. Topic kan wel dicht denk ik.

Reputatie 7
Badge

Nee hoor, dit topic hoeft niet dicht. Maar ik ben er ook niet rouwig om dat mondkapjes niet meer verplicht zijn. 

Reputatie 1

GAAF!!

Vanaf vandaag is Nederland de vrijplaats voor iedereen, die het verplicht dragen van een mondkapje zat is.

Volgens onze minister van beschikbare ziekenhuisbedden zou je het misschien beter nog wel kunnen doen, maar het hoeft nergens meer ook niet in het openbaar vervoer.

Lang leve Nederland, lang leve de NS.

Nu maar hopen, dat vooral de landen ten zuiden van ons, gidsland Nederland op de kortst mogelijke termijn zullen volgen. Al valt dat nog wel te bezien. Ze hebben daar kennelijk minder last van een handhaving probleem. 

Ze dragen daar zelfs verplicht een helm op de fiets. Probeer dat maar eens te handhaven ha,ha.

Het is toch ieders eigen verantwoordelijkheid, dat ie wil vallen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Een groep mensen heeft wel een groter risico om met covid in het ziekenhuis te komen, maar loopt geen extra gezondheidsrisico bij influenza. Daarbij kun je na een flinke griep na 6 weken weer normaal functioneren. 

De zware griepgolf van de winter 2017/2018 hebben volgens CBS en RIVM zo'n 9400 mensen in Nederland niet overleefd. Dat is toch echt vele malen meer dan de covid golf deze winter. 

IIk kan mij niet herinneren dat wij toen ook een lockdown en mondkapjesplicht hadden.

Reputatie 7
Badge +3

IIk kan mij niet herinneren dat wij toen ook een lockdown en mondkapjesplicht hadden.

Precies! Dus waarom zouden we daar nu wel mee door moeten gaan?

Reputatie 7
Badge +3

En buiten dat morgen vervalt de draagplicht en heeft handhaver geen enkele mogelijkheid meer in handen om iets af te dwingen.

Het wordt eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen in zeer drukke omgevingen een FFP2 of FFP3 mondkapje is dan de juiste keuze

Ik ga weer veel reizen met de trein en zal het van de drukte laten af hangen van of ik kapje benodig of niet.

Bij het leven hoort nu eenmaal een zeker risico wat niet uit te sluiten is.

Ook ben ik gevaccineerd en geboosterd en meer kan ik niet doen.

Veel plezier! Vanmorgen kreeg ik voor de 2e keer in week tijd te horen dat iemand in mijn naaste omgeving corona heeft. Niet met OV gereisd, niet in de horeca geweest, 2 jaar voorzichtig geweest. Gevaccineerd en geboosterd.

Ik hoor dit soort verhalen ook wel eens maar als je even doorvraagt blijkt dat "voorzichtig" meestal nogal tegen te vallen. 

Naaste omgeving. Lijkt mij dat ik ze beter ken dan jij.

Reageer