vieze treinen

  • 13 July 2023
  • 20 reacties
  • 696 Bekeken

Dit voorjaar reisde ik regelmatig tussen Sittard - Groningen en Sittard - Culemborg. Daarnaast rij ik dagelijks tussen Sittard-Maastricht. Wat mij opvalt is dat de treinen vaak echt vies zijn. En niet alleen rommel op de vloer en op de banken maar ook gewoon een vloer die allang niet meer is schoongemaakt.

Heel onprettig om in een vieze trein uren te moeten zitten tussen de vuiligheid. Zeker ook geen reclame als ik eens een keer iemand meeneem in de trein die niet zo vaak met de trein reist.

Groeten,

Wim

 

 


20 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Wim en welkom bij de NS Community, 

Dat is zeker niet fijn! Het schoonmaakteam doet hard hun best om de treinen zo goed mogelijk schoon te maken. Wanneer je in een trein zit die niet schoon is, kun je dit altijd melden via Twitter. Je kunt dan een berichtje sturen naar @Schoonmaken zodat er direct iemand naartoe kan of je kunt het melden in de NS-app. Hier kies je voor ‘meer’ > ‘Hoe was je reis?’ > ‘Reinheid’. 

Hoi Wim en welkom bij de NS Community, 

Dat is zeker niet fijn! Het schoonmaakteam doet hard hun best om de treinen zo goed mogelijk schoon te maken. Wanneer je in een trein zit die niet schoon is, kun je dit altijd melden via Twitter. Je kunt dan een berichtje sturen naar @Schoonmaken zodat er direct iemand naartoe kan of je kunt het melden in de NS-app. Hier kies je voor ‘meer’ > ‘Hoe was je reis?’ > ‘Reinheid’. 



Je weet dat niet iedereen Twitter heeft he? ;)

Daar heb je helemaal gelijk in. In dat geval kan je altijd contact met ons opnemen via een ander kanaal zodat wij het kunnen escaleren.

dat contact opnemen over vieze treinen is de grootste onzin die er is om een specifieke trein te gaan melden aangezien de melding over verschillende treinen gaat. 

er zijn zoveel mensen die klagen over vieze treinen hier dat het aan de NS is om dit eens goed op te pakken en dit door te spelen naar de managers die verantwoordelijk zijn voor die schoonmaak.

er is gewoon weg teveel bezuinigd op de schoonmaak dat dat duidelijk te zien is in de treinen, de race naar de bodem qua prijzen om treinen schoon te laten maken laat duidelijk zien dat de treinen hier onder leiden.  NS neem een keer je verantwoordelijkheid in deze en doe er serieus wat aan, 1 keer dweilen met de franse slag in de week is gewoon niet voldoende. 

misschien moet Koolmees zelf eens een kijkje nemen in verschillende treinen.

Reputatie 7

In veel treinen is al lang geen dweil meer op de vloer geweest. Tenminste niet zoals het moet. Als vrijwel dagelijkse reiziger is dat duidelijk te zien aan het vuil, vlekken en stofnesten naast en onder stoelen. Met name de intercity's.

Badge +3

Je weet dat niet iedereen Twitter heeft he? ;)

Twitter is zo goed als onbruikbaar geworden door allerlei beperkingen, dus daarnaar verwijzen is onverstandig. Blijkbaar wil Elon Musk alleen betalende twitteraars, of mensen die heel weinig volgen op Twitter.

het zou toch mee zijn als de ns eens met een statement komt omtrent deze veel voorkomende klacht omtrent de vieze treinen en wat we als reiziger mogen verwachten van de ns qua reinheid van de treinen.

op dit moment verwijzen de moderators alleen naar twitter om het te melden voor een enkele trein terwijl dit gewoon in nagenoeg alle treinen een probleem is en de ns eens de koe bij de hoorns moet vatten om actie te ondernemen dat de schoonmakers weer eens echt gaan schoonmaken.

dus bij deze moderators wat gaat de ns voor acties uitzetten om de schoonmaak te verbeteren want als ik elders op het forum van een oud machinist lees dat het gewoon komt door bezuinigen op de schoonmaak en te weinig tijd per trein dan ligt het probleem dus duidelijk bij de ns om hier iets aan te doen.

andere optie is natuurlijk dat iemand op twitter elke dag alle treinen naar het genoemde adres gaat melden maar dat lijk me niet de bedoeling te zijn. zo en zo zou het niet de taak van een reiziger moeten zijn om vieze treinen te melden, jullie hebben toch eigen personeel op de trein die dat kan doorgeven of zien deze het inmiddels niet meer omdat alle treinen zo vies zijn?

welke moderator gaat hiervoor actie ondernemen en kunnen we er op aanspreken als we de komende weken geen verbetering gaan zien?

Reputatie 7
Badge

 NS heeft blijkbaar andere prioriteiten. Daar verandert geen moderator iets aan.

het zou toch mee zijn als de ns eens met een statement komt omtrent deze veel voorkomende klacht omtrent de vieze treinen en wat we als reiziger mogen verwachten van de ns qua reinheid van de treinen.

op dit moment verwijzen de moderators alleen naar twitter om het te melden voor een enkele trein terwijl dit gewoon in nagenoeg alle treinen een probleem is en de ns eens de koe bij de hoorns moet vatten om actie te ondernemen dat de schoonmakers weer eens echt gaan schoonmaken.

dus bij deze moderators wat gaat de ns voor acties uitzetten om de schoonmaak te verbeteren want als ik elders op het forum van een oud machinist lees dat het gewoon komt door bezuinigen op de schoonmaak en te weinig tijd per trein dan ligt het probleem dus duidelijk bij de ns om hier iets aan te doen.

andere optie is natuurlijk dat iemand op twitter elke dag alle treinen naar het genoemde adres gaat melden maar dat lijk me niet de bedoeling te zijn. zo en zo zou het niet de taak van een reiziger moeten zijn om vieze treinen te melden, jullie hebben toch eigen personeel op de trein die dat kan doorgeven of zien deze het inmiddels niet meer omdat alle treinen zo vies zijn?

welke moderator gaat hiervoor actie ondernemen en kunnen we er op aanspreken als we de komende weken geen verbetering gaan zien?



Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

Reputatie 7

Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

Ja, je kunt melden en vragen tot je ons weegt. Al deze en andere onderwerpen komen al jaren structureel langs op dit forum. Een grote herhaalcarroussel zonder enig resultaat. Soms lees je dat het intern wordt doorgezet, hoor je nooit meer iets van, en verder verandert er niets.

Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

Ja, je kunt melden en vragen tot je ons weegt. Al deze en andere onderwerpen komen al jaren structureel langs op dit forum. Een grote herhaalcarroussel zonder enig resultaat. Soms lees je dat het intern wordt doorgezet, hoor je nooit meer iets van, en verder verandert er niets.


Klopt. En leden die hier regelmatig posten fungeren eigenlijk als een gratis klantenservice van NS, terwijl die ook zien dat de organisatie zich niks aantrekt van signalen van reizigers...

 

Reputatie 7


Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

 

Dat klopt, maar dit platform is ook helemaal niet bedoeld als klachtenloket, laat staan om klachten op te lossen.


Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

 

Dat klopt, maar dit platform is ook helemaal niet bedoeld als klachtenloket, laat staan om klachten op te lossen.



Volgens mij weet NS zelf ook niet altijd waar dit platform voor dient… Soms is het een soort klantenservice terwijl het in NS-mails wordt weergegeven als volwaardig kanaal van NS, soms is het reiziger-helpt-reiziger… Er zijn pogingen gedaan om de reiziger mee te laten denken met zaken van NS, maar die zijn voor zover ik kan zien een stille dood gestorven. Tijd om er nog over na te denken is er niet, want de afdeling communicatie is vast meer bezig met de NS Weekly's.  

Reputatie 7


Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

Dat klopt, maar dit platform is ook helemaal niet bedoeld als klachtenloket, laat staan om klachten op te lossen.

Dan wordt het tijd dat NS dat duidelijk communiceert want blijkbaar ziet iedereen er iets anders in. Een grote groep reizigers denkt ook nog altijd dat dit het digitale contact met de officiële klantenservice is. 


Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

Dat klopt, maar dit platform is ook helemaal niet bedoeld als klachtenloket, laat staan om klachten op te lossen.

Dan wordt het tijd dat NS dat duidelijk communiceert want blijkbaar ziet iedereen er iets anders in. Een grote groep reizigers denkt ook nog altijd dat dit het digitale contact met de officiële klantenservice is. 



En ik snap best dat mensen denken dat dit de officiele klantenservice is: het wordt in één zin genoemd met de andere klantenservicekanalen in mails van de NS. En moderatoren willen nog wel eens individuele problemen oplossen. Dus… wat is nu precies de positionering van dit forum? 

 

Helpt dit?

Reputatie 6

het zou toch mee zijn als de ns eens met een statement komt omtrent deze veel voorkomende klacht omtrent de vieze treinen en wat we als reiziger mogen verwachten van de ns qua reinheid van de treinen.

op dit moment verwijzen de moderators alleen naar twitter om het te melden voor een enkele trein terwijl dit gewoon in nagenoeg alle treinen een probleem is en de ns eens de koe bij de hoorns moet vatten om actie te ondernemen dat de schoonmakers weer eens echt gaan schoonmaken.

dus bij deze moderators wat gaat de ns voor acties uitzetten om de schoonmaak te verbeteren want als ik elders op het forum van een oud machinist lees dat het gewoon komt door bezuinigen op de schoonmaak en te weinig tijd per trein dan ligt het probleem dus duidelijk bij de ns om hier iets aan te doen.

andere optie is natuurlijk dat iemand op twitter elke dag alle treinen naar het genoemde adres gaat melden maar dat lijk me niet de bedoeling te zijn. zo en zo zou het niet de taak van een reiziger moeten zijn om vieze treinen te melden, jullie hebben toch eigen personeel op de trein die dat kan doorgeven of zien deze het inmiddels niet meer omdat alle treinen zo vies zijn?

welke moderator gaat hiervoor actie ondernemen en kunnen we er op aanspreken als we de komende weken geen verbetering gaan zien?

Ik herken dit heel erg. Bel tegenwoordig voor bijna elke trein terwijl dat voorheen 1 trein per dienst was...

Reputatie 6

Ach, wat je schrijft geldt net zo goed voor zaken als controle in de eerste klas, niet duidelijk aangeven van het rookverbod, defecte liften en roltrappen, tailgaters…  

Ja, je kunt melden en vragen tot je ons weegt. Al deze en andere onderwerpen komen al jaren structureel langs op dit forum. Een grote herhaalcarroussel zonder enig resultaat. Soms lees je dat het intern wordt doorgezet, hoor je nooit meer iets van, en verder verandert er niets.

Wat meespeelt is dat handhaven voor de HC op roken vrijwel onmogelijk is gemaakt. Controle in de trein is onderdeel van ons werk alleen een groep collega's kiest er helaas voor om alleen maar achterin te zitten. Tot grote frustratie, terecht, van reizigers maar ook van collega's. Toevallig laatst een trein overgedragen gekregen. Was ICM3+3, kwam uit Leeuwarden, ik stond in Leiden. Collega vertelde doodleuk dat hij 2 series gekeken had. Tja, daar kan ik dan verder niks aan doen. Ben tussen Leiden en Den Haag gelijk door het voorste stel gelopen en gecontroleerd, maar de mensen in de achterste hebben niemand gezien. Hoe graag ik het ook wilde, ik kon er niets aan veranderen.

 

Ik hoor steeds vaker van reizigers dat ze blij zijn dat er eens iemand langskomt en controleert en ik kom ook steeds vaker dezelfde mensen tegen. Dat zijn frequent reizigers die mij herkennen. Eentje vertelde mij de laatste keer (zat 2 weken tussen) dat ik de enige was die hij gezien had, terwijl hij dagelijks Rotterdam CS - Haarlem aflegt..

Badge +3

Eentje vertelde mij de laatste keer (zat 2 weken tussen) dat ik de enige was die hij gezien had, terwijl hij dagelijks Rotterdam CS - Haarlem aflegt..

Kan geen dubbele like 👍 geven maar bij deze dank voor de (inside) info!

… vertelde doodleuk dat hij 2 series gekeken had…

Helpt dit?

waarom niet ingaan op de problemen waarom dit topic bestaat?

wanneer gaat de ns serieus wat doen aan de vieze treinen ?

 

Reageer