beantwoord

Waarom is het licht in de trein op elk uur altijd even fel en wit?

  • 18 January 2024
  • 7 reacties
  • 354 Bekeken

Het licht in de trein is zeer fel en wit. Zelfs ‘s ochtends en ‘s avonds. Dat moet toch anders kunnen?

icon

Beste antwoord door Robert B 18 January 2024, 23:14

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo Gebruikersnaam2 en welkom bij de NS Community,

 

Zover als ik het weet is dit altijd hetzelfde geweest. Ik denk niet dat het anders kan omdat alles wel gewoon zichtbaar moet zijn.

Badge +3

Heeft inderdaad iets met o.a. veiligheid te maken. Er zijn andere (helaas allemaal in het archief) topics over.

Waarom is het licht zo fel en kan ik niet naar buiten kijken als het buiten donker is en zo.. 

Screenshot van een topic uit het archief (overdrijven is ook een vak, maar als het RIVM het concludeert...) 😅

Toevallig gisteren op de radio ergens een item over (super romantisch natuurlijk) restaurants waar het zo ‘donker’ is dat je bij wijze van spreken de zaklamp van je telefoon moet gebruiken om te zien wat er op je bord ligt 🤣

De laatste gereviseerde VIRM's passen hun lichtsterkte ook aan. Verwacht dit ook van de Wesp, de ICNG.

Reputatie 7

In de FLIRT is de lichtsterkte te ‘halveren’. Dit reset echter wel terug naar de normale instelling elke keer tijdens het kopmaken dus moet dan telkens weer opnieuw worden aangezet.

Reputatie 7
Badge +1

De laatste gereviseerde VIRM's passen hun lichtsterkte ook aan. Verwacht dit ook van de Wesp, de ICNG.

Is het echter niet zo dat dit omgekeerd werkt? Dus dat het licht dimt als er veel meer buitenlicht is, en juist feller als er minder/geen licht van buiten komt?

Het is mij wel opgevallen dat SNG het licht, naar mate de dag vordert, aanpast. 's Ochtends is het licht altijd fel blauw/wit (daglicht) en in de avond is het iets warmer licht.

Persoonlijk vind ik het overigens wel prettig als er voldoende licht is.

Ja, bij VIRM in ieder geval zo dat het ‘s avonds feller gaat branden (of eigenlijk als het donkerder wordt, wat je ook ziet in tunnels).

Reputatie 4

Erg fijn dat de nieuwe ICNG's mooi gekleurd licht hebben. Zo is de nodige lichtsterkte een stuk minder bezwaarlijk. Vooral in de sprinters type SLT geeft dit ‘s-avonds en ‘s-nachts een gruwelijke sfeer.

Reageer