beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Maar een serviceronde tussen elke paar grotere stations zou niet verkeerd zijn.

NS moet niet zo moeilijk doen en gewoon het controleren der vervoerbewijzen weer zo ongeveer de hoogste prioriteit moeten geven in het werk van de Hc. Controleren betekent zichtbaarheid in de trein. Controle betekent toezicht houden in de trein. Controle betekent wanbetalers uit de eerste klas zetten en beboeten. Enzovoort. 

Controle = service.

 
 
×
 
 
 

@PeterJKH 

 

Dus in jouw optiek noemen we de Hc voortaan stationsmedewerker en laten we ze op elk station wachten op een trein om de deuren te sluiten en voor de rest doen ze dan in de tussentijd andere dingen.  

Dus een andere naam en niet meer met de trein meerijden maakt voor jou een groot verschil, ondanks dat je alsnog voor deze medewerker betaald net als nu. :joy:

Reputatie 7

@Jeroen: We hebben inmiddels al een 100 tal topics over dit onderwerp. Het is m.i. al lang duidelijk wat de reiziger wil en dat is meer controle. Tot op heden doet de directie van de NS al zo'n 5 jaar lang of haar neus bloedt en voert de wens van de reiziger dus niet uit.

 

De reiziger wordt geconfronteerd met allerlei uitwassen van de huidige maatschappij en kan hier dus niets mee. NS heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een telefoonnummer te lanceren als je je onveilig voelt in de trein. Daar was toch de conducteur voor??? En zie je het al voor je, jij voelt je onveilig door lieden, die bij of naast je zitten en je moet dan gaan bellen???

 

 

Badge +3

De reiziger wordt hierdoor geconfronteerd met allerlei uitwassen en kan hier dus niets mee. NS heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een telefoonnummer te lanceren als je je onveilig voelt in de trein. Daar was toch de conducteur voor??? En zie je het al voor je, jij voelt je onveilig door lieden, die bij of naast je zitten en je moet dan gaan bellen???

Dat nummer (06 1318 1318) is niet te bellen, je kunt een WhatsApp berichtje of sms sturen.

Reputatie 7

Wat reizigers willen is veel meer HC's met de instelling en inzet van Loes dan heeft men geen instructies van het management van NS nodig.

Reputatie 7

Een normaal bedrijf luistert naar zijn klanten. NS doet dit nu al zo'n 5 jaar niet. Kan ook alleen maar als je monopolist bent. @Robert B : ook dat zie ik je niet zo snel doen in een vervelende situatie. Hooguit een derde zou dan kunnen doen en dan moet je ook nog het nummer weten. Ben wel benieuwd hoe vaak daar dan iets op binnen komt. Oh nee wacht dat is natuurlijk ook weer geheim.

Reputatie 6

@PeterJKH

 

Dus in jouw optiek noemen we de Hc voortaan stationsmedewerker en laten we ze op elk station wachten op een trein om de deuren te sluiten en voor de rest doen ze dan in de tussentijd andere dingen.  

Dus een andere naam en niet meer met de trein meerijden maakt voor jou een groot verschil, ondanks dat je alsnog voor deze medewerker betaald net als nu. :joy:

Het is niet wat ik WIL. Wat ik het liefste zou zien, is een conducteur die zichtbaar aanwezig is in de trein om te adviseren, te assisteren, en waar nodig, te corrigeren. Maar dat is trekken aan een dood paard, want 99% van de conducteurs vertikt dat. Die kruipen ergens weg zodra de trein vertrekt en gedurende de reis zie je ze niet meer in de trein.

En dan ga ik me inderdaad afvragen wat het nut is van een conducteur IN de trein. En dan kan je ze net zo goed ontslaan en andere medewerkers aannemen die op het station de afhandeling van binnenkomende en vertrekkende treinen doen, en in de tussentijd aanwezig zijn op het station om kleine klusjes te doen of om reizigers op het perron te assisteren, adviseren en waar nodig te corrigeren. Daar heb je dan meer aan dan aan een conducteur die zijn werkdag zit te verslapen in de 1e klasse.

Eens even op de site van de NS eens kijken of er nog vacatures zijn. 

https://werkenbijns.nl/vacatures/?filter-target-group=trein&filter-department=conducteurs (JA)

Even verder klikken.

https://werkenbijns.nl/vacatures/conducteur-dordrecht-885198/

Duidelijk! Lijkt mij een prima instelling.

 

@Tijdvoor  Dit staat ook al op blz. 1 van dit topic vermeldt, beetje dubbelop zo.

 

Reputatie 7

@Tijdvoor  Dit staat ook al op blz. 1 van dit topic vermeldt, beetje dubbelop zo.

 


Het personeel van NS moet er blijkbaar constant aan herinnerd worden. :grinning:

@Tijdvoor  Dit staat ook al op blz. 1 van dit topic vermeldt, beetje dubbelop zo.

 


Het personeel van NS moet er blijkbaar constant aan herinnerd worden. :grinning:


Mij hoef je daar niet aan te herinneren, ik ben geen Hc en ben het ook niet van plan te gaan worden. :rofl:

Vandaag te maken gehad met een vervelende situatie in mijn trein, waar de reizigers erg blij waren dat er een HC in de trein aanwezig was. Kan niet teveel over de situatie vertellen, maar ik merkte dat mijn optreden werd gewaardeerd. 

Soms kan ik ook geen ijs met me handen breken, wat men soms wel verwacht, toch blijft op zijn minst zichtbaarheid belangrijk, maar idd, vertrouwen is goed, controle is beter.

@Tijdvoor  Dit staat ook al op blz. 1 van dit topic vermeldt, beetje dubbelop zo.

 


Het personeel van NS moet er blijkbaar constant aan herinnerd worden. :grinning:


Mij hoef je daar niet aan te herinneren, ik ben geen Hc en ben het ook niet van plan te gaan worden. :rofl:

@Jeroen Dit hele forum bevat een groot aantal herhalingen van zetten. En het klopt dat @Macklobell aangeeft dat je er blijkbaar steeds aan herinnerd dient te worden.

En zoals Loes hierboven al aangeeft

Vandaag te maken gehad met een vervelende situatie in mijn trein, waar de reizigers erg blij waren dat er een HC in de trein aanwezig was. Kan niet teveel over de situatie vertellen, maar ik merkte dat mijn optreden werd gewaardeerd. 

Soms kan ik ook geen ijs met me handen breken, wat men soms wel verwacht, toch blijft op zijn minst zichtbaarheid belangrijk, maar idd, vertrouwen is goed, controle is beter.

 

Dus @Jeroen Dat je niet van plan bent om HC te worden is een eigen keuze, evenals de keuze dat je een over @PeterJKH deze week en topic wil starten. Ben er trouwens wel benieuwd naar.

 

@Tijdvoor   Leg eens uit waarom ik er dan aan herinnert moet worden als machinist zijnde?  Ik loop niet door treinen heen ik zit over het algemeen in de voorste cabine zodat de trein van A naar B kan rijden. Als ik een serviceronde ga lopen denk ik niet dat de reizigers daar erg blij van worden. :rofl:

Vervolgens kom je met een bericht uit een ander topic wat gewoon 100% klopt, vanwaar het quoten van dit bericht ?

En verder kun je in andere topics ook lezen dat ik zelf van mening ben dat een Hc zichtbaar moet zijn in een trein en ook servicerondes moet lopen, helaas heb je die opmerking die ik ook meermalen heb gemaakt op dit forum niet gequote.

En het topic over PeterJKH gaat er vanuit mij niet komen, vandaar al die :rofl:  achter de opmerking. Dit even ter verduidelijking omdat je die blijkbaar niet begrepen had.

@Tijdvoor   Leg eens uit waarom ik er dan aan herinnert moet worden als machinist zijnde? Iets met regeltjes? Ik loop niet door treinen heen ik zit over het algemeen in de voorste cabine zodat de trein van A naar B kan rijden. Als ik een serviceronde ga lopen denk ik niet dat de reizigers daar erg blij van worden. :rofl: Jawel hoor. Alle service is wenselijk. :) Lijkt me een fijn idee om even de ‘piloot’ van de trein te zien die verbonden is met zijn ‘liefde’ :kiss:

 Vervolgens kom je met een bericht uit een ander topic wat gewoon 100% klopt, vanwaar het quoten van dit bericht ?

Dat was een verwijzing naar:

En het was eigenlijk jouw beste antwoord. :rofl: :;

En verder kun je in andere topics ook lezen dat ik zelf van mening ben dat een Hc zichtbaar moet zijn in een trein en ook servicerondes moet lopen, helaas heb je die opmerking die ik ook meermalen heb gemaakt op dit forum niet gequote.

Mag ik deze quoten?

 

En het topic over PeterJKH gaat er vanuit mij niet komen, vandaar al die :rofl:  achter de opmerking. Dit even ter verduidelijking omdat je die blijkbaar niet begrepen had.

Maak je geen zorgen. Een topic@Jeroen zal ik niet starten. :grinning: ...

 

@Tijdvoor  met je nieuwe quote blijkt wel weer dat je weer op de persoon bezig bent, als het jouw gelukkig maakt vooral lekker doen.  Of ik reageer is aan mij, dus dat merk je dan wel.

De service die ik je lever is dat ik me altijd inzet om de trein op tijd van A naar B te rijden, dat ik je via de omroep informeer als er oponthoud is en waar dit door veroorzaakt wordt en je bij een langdurig situatie zoals vandaag op Schiphol ook gedurende de tijd dat je stil staat in een trein waar ik machinist van ben op de hoogte hou van eventuele updates die wij krijgen of waar ik de treindienstleider voor lastig val.

Lijkt me dat ik daarmee ruimschoots voldoe aan het leveren van service, en dat servicerondje daar heb ik dan helaas geen tijd voor.

En helaas moet ik je uit de droom helpen, de trein is niet mijn ‘liefde’ maar is gewoon mijn werk waar ik plezier in heb.

@Tijdvoor  met je nieuwe quote blijkt wel weer dat je weer op de persoon bezig bent, als het jouw gelukkig maakt vooral lekker doen.  Of ik reageer is aan mij, dus dat merk je dan wel.

Een quote is een verwijzing naar de persoon die wat schreef. Don't shoot the messenger...

…..

En helaas moet ik je uit de droom helpen, de trein is niet mijn ‘liefde’ maar is gewoon mijn werk waar ik plezier in heb.

Dream on… :sleeping:

Reputatie 3

@PeterJKH Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

😭 Zelf heb ik nog wel stille hoop. 

Reputatie 6

Het is echt heel jammer dat een topic over een wezenlijk vraagstuk van vele reizigers: waarom is de conducteur de afgelopen jaren niet zichtbaar in de trein aanwezig, opnieuw vervlakt tot een topic waarin mensen persoonlijk de maat wordt genomen, waarin bozig wordt gereageerd door NS-medewerkers zónder dat er een afdoende antwoord komt, en dit topic nog pagina's lang kan doorgaan zonder dat er een normaal antwoord op de vraag komt: waarom zijn conducteurs niet meer zichtbaar in de trein? Een vraag die in de afgelopen jaren al vaak is gesteld, maar nooit komt er een antwoord op. Reizigers lijken/blijken het toch te waarderen indien de conducteur wél zichtbaar aanwezig is in de trein, gezien de vele topics die hier de afgelopen 7 jaar over zijn geopend, maar een antwoord krijgen ze niet. En helaas nu weer niet, zoals blijkt.

Reputatie 7

Klopt. De vraag die wordt gesteld in de titel, wordt niet concreet beantwoord. Er wordt wel aangegeven wat het beleid is en wat de functie-inhoud is, maar dat geeft geen afdoend antwoord op de vraag.

Veel mensen verwachten toch nog altijd iets anders en andere prioriteiten bij het beroep van conducteur, dan wat zij in de praktijk zien en meemaken. Vandaar de vragen in de loop der tijd op dit forum. Ik denk dat het antwoord nooit komt. 

Mijn vader, zelden per trein reizend, dacht dat de conducteur de hele dag heen en weer door de trein liep en na iedere halte de (nieuwe) mensen naar hun kaartje vroeg. Groot was zijn verbazing toen  hij laatst van Breda naar Amsterdam reisde en de ICD- toeslag had betaald maar niet gecontroleerd werd - terwijl vlak voor Rotterdam was omgeroepen dat de toeslag tussen Rotterdam en Schiphol verplicht is en als je die niet hebt, de toeslag voor 10 euro in de trein gekocht dient te worden. Heel de rit naar Amsterdam geen conducteur gezien noch controle gehad. Hoeveel mensen zullen er geen toeslag hebben betaald? Dat blijft gissen. Hoe dan ook, hij vond het makkelijk geld verdienen zo 😂

Een vraag die in de afgelopen jaren al vaak is gesteld, maar nooit komt er een antwoord op. Reizigers lijken/blijken het toch te waarderen indien de conducteur wél zichtbaar aanwezig is in de trein, gezien de vele topics die hier de afgelopen 7 jaar over zijn geopend, maar een antwoord krijgen ze niet. En helaas nu weer niet, zoals blijkt.

Er is zeker antwoord gegeven, op de manier van uitleggen wat de conducteur doet wanneer deze geen controle ronde uitvoert, zoals @Loes bijvoorbeeld in dit topic aangeeft. Dus waarom niet zichtbaar? Omdat hij/zij bezig is met andere taken. De conducteur bepaalt dit naar eigen inzicht omdat de conducteur zelf het beste kan inschatten wat er prioriteit heeft, wij niet. Daarnaast is het tegenwoordig wat makkelijker om een conducteur mis te lopen, omdat het steeds drukker wordt de laatste tijd. Meer mensen, meer controle, minder stappen door de trein, want veel stilstaan bij reizigers. Het signaal van reizigers (zoals jullie, bijvoorbeeld) dat er te weinig zichtbaarheid is, is bij de betreffende afdeling heus wel aangekomen. Of en wanneer dit handelingsperspectief aangepast zal worden is gewoonweg niet bekend. Ik kan daarom niet veel meer doen of zeggen wat we de laatste jaren al hebben gedaan. Dit is een community, en geen bepalende directie, maar jullie worden echt gehoord. Dat onze antwoorden wat bozig overkomen is een interpretatie. Zou je mijn stem horen, dan denk je hier misschien wel anders over. Ik hoop hiermee de vraag definitief te hebben beantwoord. Want meer heb ik niet in me.

Reputatie 6

Een vraag die in de afgelopen jaren al vaak is gesteld, maar nooit komt er een antwoord op. Reizigers lijken/blijken het toch te waarderen indien de conducteur wél zichtbaar aanwezig is in de trein, gezien de vele topics die hier de afgelopen 7 jaar over zijn geopend, maar een antwoord krijgen ze niet. En helaas nu weer niet, zoals blijkt.

Er is zeker antwoord gegeven, op de manier van uitleggen wat de conducteur doet wanneer deze geen controle ronde uitvoert, zoals @Loes bijvoorbeeld in dit topic aangeeft. Dus waarom niet zichtbaar? Omdat hij/zij bezig is met andere taken. De conducteur bepaalt dit naar eigen inzicht omdat de conducteur zelf het beste kan inschatten wat er prioriteit heeft, wij niet. Daarnaast is het tegenwoordig wat makkelijker om een conducteur mis te lopen, omdat het steeds drukker wordt de laatste tijd. Meer mensen, meer controle, minder stappen door de trein, want veel stilstaan bij reizigers. Het signaal van reizigers (zoals jullie, bijvoorbeeld) dat er te weinig zichtbaarheid is, is bij de betreffende afdeling heus wel aangekomen. Of en wanneer dit handelingsperspectief aangepast zal worden is gewoonweg niet bekend. Ik kan daarom niet veel meer doen of zeggen wat we de laatste jaren al hebben gedaan. Dit is een community, en geen bepalende directie, maar jullie worden echt gehoord. Dat onze antwoorden wat bozig overkomen is een interpretatie. Zou je mijn stem horen, dan denk je hier misschien wel anders over. Ik hoop hiermee de vraag definitief te hebben beantwoord. Want meer heb ik niet in me.

Dank voor je antwoord. Maar snap jij mij en de andere reizigers ook? Mensen die uren lang in een trein zitten en gewoon nooit een conducteur zien, niet om te controleren, niet om even langs te lopen, niet eens zelfs om de reizigers even welkom te heten (de gastheerfunctie waar zo hoog over opgegeven wordt).

Wat de conducteur dan voor andere taken heeft in de trein behalve er zijn voor de reizigers, weet ik niet en kan ik me eerlijk gezegd weinig bij voorstellen. Maar dat kan ik mis hebben. Misschien slepen alle conducteurs wel aktentassen vol administratie mee die ze uren lang moeten afwerken. Ik heb er althans nooit wat van gemerkt. Wel van conducteurs die de reis doorbrachten in een 1e klasse coupe, gezellig kletsend met elkaar, en er alleen uitkwamen bij de stations. Administratie of ander werk zaten ze dan ook echt niet te doen.

Maar dat allemaal tot daar aan toe. Je geeft zelf ook aan dat het probleem al jaren en jarenlang bekend is, dat er veel reizigers zijn die er opmerkingen over maken. Waaróm wordt er dan niks mee gedaan? Jij kan wel stellen dat de reizigers echt worden gehoord, maar dan blijkbaar het ene oor in en het andere oor net zo hard weer uit. En dat is best frustrerend.

Badge +3

Reizigers zijn het zat…

Waar zijn die conducteurs in hemeltjesnaam elke keer als je ze nodig hebt?!

Nou ja, op elk station om te fluiten en te sluiten dus. Deal with it, ze zijn er dus ergens en overal?

Dat is dus ‘vindbaar’, als jijzelf even (je bagage blijft even achter) naar die open deur loopt om je verhaal te doen. 

En nee, we gaan vervolgens niet weg zonder jouw (tijdelijk, jij zocht mij)! achtergelaten bagage op stoel x… Of toch wel?

Hoe dan ook, een hc ergens ter plaatse roepen is geen goed idee, want tegen de tijd dat je die gevonden hebt is er iemand anders met jouw laptop vandoor of zo.

Nee sukkel Robert, al je bagage moet natuurlijk mee naar de hc of de wc… of zelf toezicht houden en handhaven!

De tijd dat een oplettende hc ‘even op je bagage lette’ als jij naar de wc moest is natuurlijk al lang voorbij.

Ikzelf vraag dat aan andere reizigers, en dat werkt prima ‘Wat is uw naam en let u even op mijn spullen?’

Reputatie 7

Vandaag heen en weer Aken geweest. (Top dat Arriva ism met de provincie?? het voor elkaar heeft gekregen om op de Duitse stations paaltjes te plaatsen). Ik denk dat hier veel Nederlanders gebruik van gaan maken. In de 5 uur met NS wel één conductrice gezien op de terugweg, die wilde overigens dan weer wel mijn kaartje zien. De stelling dat je elk uur iemand van het personeel zou moeten zien is inmiddels wel begraven denk ik. Conductrice was ook aan het ruziën over een verkeerd geplaatste fiets zou dus zomaar Loes kunnen zijn geweest.

Reputatie 7

Een leuk stukje in de PZC. Het hoeft niet altijd Loes te zijn.

De PZC heeft de andere conducteur gevonden die haar werk doet. Ze heet Mireille.

En Mireille staat ook op de foto, terwijl ze de kaartjes controleert. Mireille voedt ook bejaarden zonder mondmasker op - “Ja, maar we zijn al twee keer gevaccineerd !” - is een vriendelijke gastvrouw en geeft de machinist het sein, dat hij mag vertrekken. Met alle deuren dicht en de passagiers binnenin - wel zo belangrijk.