Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest, deze vraag, maar je krijgt eigenlijk nooit een duidelijk antwoord, integendeel, meestal lopen topics die opmerkingen maken over de geringe aanwezigheid van de conducteur (of HC) in de trein, gewoonweg dood zonder dat er een afdoende verklaring is.
Vandaag de dag wordt de geringe aanwezigheid van HC's in de trein gegooid op corona, maar dat is natuurlijk maar een gedeeltelijke waarheid, want ook in de jaren 2015-2019, toen corona nog ver van ons bed was, werd al regelmatig geklaagd over conducteurs die zich gedurende de rit terugtrokken in ruimtes die niet toegankelijk zijn voor de reizigers en gewoon onzichtbaar bleven tot het volgende station.
Dit probleem speelt nog steeds, nog steeds kom je het in talloze topics tegen op dit forum. Maar een afdoende antwoord ontbreekt nog steeds.
Op TV in de reclamespotjes zie je goedlachse HC's die bij “hun” trein allerlei reizigers vriendelijk te woord staan, IN de trein TIJDENS de reis een praatje maken met de passagiers, of hen vooruithelpen met informatie of adviezen. Maar de werkelijkheid is gewoon anders: de HC geeft het vertreksignaal, en sluit zich op tot het volgende station. Niks gezellige praatjes, nuttige informatie of handige adviezen aan de passagiers. Ze zijn gewoon niet aanwezig in de trein. Of althans niet onder de passagiers. Dus die reclamespotjes zijn weliswaar erg aardig om te zien, maar of ze de werkelijkheid weergeven… ik ben bang van niet.
Soms ook wordt gesteld dat een HC zélf mag uitmaken of hij controleert of niet, en of hij zichtbaar is voor de passagiers of niet. Vreemd vind ik dat. Net alsof mijn baas tegen mij zegt: “Kijk zelf maar, als je zin hebt om je werk te doen, helemaal tof, maar zit je liever achter je bureau te hangen terwijl je een game speelt, joh, moet je lekker zelf weten, maakt ook niet uit, zodra je maar even de telefoon aanneemt af en toe...”
Dus WAT is nou eigenlijk de rol van een HC en dan met name TIJDENS de treinreis en hoe komt dat tot uiting als die HC nooit zichtbaar aanwezig is voor de passagiers?
Bladzijde 2 / 4
Op het traject Dordrecht-Geldermalsen mogen de fietsen gratis mee. Overigens rijdt Arriva hier al enkele jaren niet meer, maar wordt de dienstregeling uitgevoerd door R-net.
Qbuzz (volgens je reishistorie), maar onder de vlag van R-net of in ieder geval die naam op de treinen.
@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen. Dat de fiets op dit traject gratis is, wist ik trouwens niet. Ik had wel het vermoeden dat bijna niemand een fietskaartje had, maar dat hoefde dan ook niet. Maar voor de rest een prima trein met veel fietsplekken cq klapstoeltjes. Waarom heeft NS deze niet besteld???
Bij de SLT en de Flirt heb ik altijd het gevoel dat ze niet willen vertrekken. (aarzelend in beweging komen). Bij deze trein had ik dat gevoel niet, lekkere zitplaatsen en veel fietsplaatsen of klapstoelen.
Het beroep van conducteur zou wel eens gemoderniseerd mogen worden. We leven in een tijd waarin mensen zich helaas steeds asocialer en egoïstischer gedragen en daarmee is er in de trein ook steeds meer behoefte aan mensen die dat wangedrag weer in het gareel krijgen. Als er spoorwegpolitie door de trein loopt te controleren dan voel ik me veel prettiger dan wanneer conducteurs dat doen. Voor zover die laatste groep al optreed tegen wangedrag merk je dat ze moeite hebben om die rol van ordebewaker op zich te nemen.
Met de komst van de OV-chipkaart en het sluiten van de poortjes is er beloofd dat stations en treinen veiliger zouden worden. Momenteel (vooral de laatste anderhalf jaar) zie ik daarvan eerder het tegendeel. Tijd om het vak van conducteur nieuw leven in te blazen.
@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen.
Het is net andersom. R-net is de merknaam van een samenwerking tussen overheden en vervoersautoriteiten. De uitvoering ligt bij gecontracteerde vervoerders als Qbuzz.
@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen.
Het is net andersom. R-net is de merknaam van een samenwerking tussen overheden en vervoersautoriteiten. De uitvoering ligt bij gecontracteerde vervoerders als Qbuzz.
Bedankt voor de aanvulling. Net even de website bekeken. Treinen zijn in ieder geval goed en comfortabel.
Conducteur komt in de sprinter de 1e Klas binnen…...Ja, kapje moet over de neus/Ik lijk wel een Kleuterjuf!!………...Reactie: Als je zo gefrustreerd ben, moet je een andere baan gaan zoeken!!!!
Eikel!
In Hertogenbosch op spoor 6 een andere klant van een mondkapje kunnen voorzien, kon hij mooi met de Intercity naar Eindhoven mee…...
@Voordeelurenreiziger
Het is ook redelijk ongepast om zo als conducteur te reageren en het beroep van ‘kleuterjuf’ op deze wijze te gebruiken. De opleidingseisen om HC te worden liggen namelijk lager dan die van iemand die de PABO heeft gedaan. Een andere baan zoeken is dan wel mogelijk, echter zal er dan nog wel een erkend HBO diploma behaald te worden. Natuurlijk kan het zo zijn dat de betreffende HC overgestapt is na zijn opleiding als ‘kleuterjuf’, dan weet deze persoon natuurlijk wel wat de werkzaamheden van een ‘kleuterjuf’ zijn. Een groot verschil tussen een HC en een ‘Kleuterjuf’, is dat de ‘kleuterjuf’ zichtbaar en aanspreekbaar is. Je kunt er zelfs mee communiceren en mailen. En wordt er een klacht ingediend, dan is er vaak een overleg tussen de partijen waarbij de betrokkenen gehoord worden. Dat is een heel groot verschil.
@Jeroen
‘Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop.’
Dit soort reacties kunnen gewoon niet. En als een HC dit zou uitdragen lijkt het mij ook verstandig om een andere baan te zoeken. Hoor je het een ‘Kleuterjuf al zeggen’? ….
Formeel klopt het echter.
Je koopt een vervoerbewijs voor een reis van A naar B. Je hebt geen recht op een zitplaats als alle plaatsen bezet zijn en je hebt geen recht op controle van je vervoerbewijs.
Bij andere vervoerders dan NS wordt gewerkt met eenmansbediening. Dan zie je helemaal geen conducteur. Af en toe komt er een vliegende ploeg controleurs langs om wanbetalers op te sporen.
×
@Tijdvoor Pabo (leraar basisonderwijs) is inderdaad een hbo opleiding, met eventueel specialisatie voor 4 tot 8 jaar of 8 tot 12 jaar.
Maar ‘kleuterleidster’ voor echte ukkies onder de 4 jaar of voor buitenschoolse opvang of kinderdagverblijf kan je ook met een mbo-4 opleiding Onderwijsassistent of SPW worden.
Maar dat is volgens mij nog altijd hoger dan de minimale eis voor conducteur (mbo-3)?
@iMark
Of het formeel klopt zal zo zijn, maar daar bereik je als HC niet veel mee. En misschien is het verstandig om als NS op vele trajecten dan ook op een eenmansbediening over te stappen. Scheelt een hoop loonkosten. Daarnaast zijn de meeste HC's waarschijnlijk redelijk makkelijk buiten de organisatie te herplaatsen. Als het goed is beschikken ze n.l. minimaal over een BOA bevoegdheid en zal een uitbreiding richting een ander domein wel realiseerbaar zijn. Maar denk ook aan vacatures die lastig te vervullen zijn in andere branches waar geen harde eisen aan diploma en opleiding worden gesteld. Voor de klas als ‘kleuterjuf’ zal op basis van een interne opleiding en een BOA bevoegdheid lastig worden. Dat traject is langduriger en vereist een bepaalde vooropleiding.
Eenmansbediening bij de NS zal er niet snel komen denk ik, tenzij er met bijv. heel veel slimme camera’s of andere apparatuur gewerkt kan worden om de vertrekprocedure veilig te kunnen starten.
Een ‘achteruitkijkspiegel’ voor de machinist zoals op een sprintertje Gouda - Alphen a/d Rijn is natuurlijk onvoldoende.
Oh ja, en iets met vakbonden…
@Robert B
Ukkies onder de vier jaar noemen we peuters. Vanaf vier jaar zijn het kleuters.
Wat betreft de technische mogelijkheden is het helemaal niet ondenkbaar dat HC's overbodig zijn. Of dat wenselijk is , is een tweede. Onzichtbaarheid van personeel kan resulteren in polarisatie en verstoring van de orde. Zie het als een ‘kleuterjuf’ die alleen maar de deur van het lokaal zal openen en sluiten en die dan het merendeel van de tijd buiten het zicht in een afgesloten cabine de administratie aan het verwerken is. Dat werkt niet!
Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.
Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.
Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur.
Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.
Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur.
In vele landen en in Metro systemen is het concept dat een mens een vertreksignaal moet geven al lang wegbezuinigd. Dus als het dan toch over overbodig zijn hebt, dan kan je natuurlijk dat vertreksignaal ook gewoon vanuit de machinist geven. Je moet dan wel zorgen dat de deuren goed beveiligd zijn op klem zittende personen. Maar volgens mij zijn de meeste nieuwe sprinters al prima uitgerust dat het niet nodig is dat een mens het vertreksignaal geeft
Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.
Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur.
In de tussentijd kan die persoon dan zorgen voor het onderhoud en netjes houden van het station. Orde houden op het perron bij wachtende passagiers, als vraagbaak dienen voor reizigers die reisinformatie willen, haperende poortjes onderhouden, enz.
@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.
×
@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.
×
Dat zou best wel kunnen kloppen @iMark. Dat is natuurlijk wel ‘onprettig’ voor het resterende personeel en de reizigers. De trend om vanuit de NS alles maar af te schermen is beschamend. De uitbesteding van de klantenservice, het niet faciliteren van email. Je wordt verwezen naar fb, twitter en chat. etc., en telefonisch krijg je personen aan de lijn die zeer beperkt zijn in hun mogelijkheden om bepaalde zaken op te pakken.
Daarnaast zijn er ook verbeteringen zoals rookvrije stations, een tijdelijke ontmoediging van reizen met de trein. Echter nu proberen de NS tijdens de volgende golf weer met actiekaartjes wederom om meer mensen de trein in te lokken en dan is het wel van belang dat de regels gehandhaafd worden. Ik verbaas me dat over het juiste antwoord op deze vraag n.a.v. de verwijzing naar een ander topic..
De HC mag kaartjes controleren????? De HC mag een serviceronde lopen. In een ander topic werd er wel een verklaring gegeven waar een gedeelte van de problemen op is terug te voeren.
En zelf bij de vertrekprocedure kan het dus nog mis gaan.
Tja, wat is de service die je als persoon in de trein verwacht?
@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.
×
Ik denk juist mee over een zeer moderne oplossing. Moet je eens kijken wat een geld het bespaart als (bijna) alle HC's afgeschaft worden. Daaruit kan ruimschoots het personeel betaald worden dat dan vervolgens vast op elk station aanwezig is, de binnenkomende en vertrekkende treinen afhandelen, en in de tussentijd de prullenbakken legen, reizigers te woord staan op het perron, indien nodig, de orde handhaven op het perron, enz. Een soort stationsconciërge wordt het dan. En daarmee kan je ook weer bezuinigen op personeel om de prullenbakken te legen, het station netjes te houden, enz. Win-win dus.
Gisteren vanuit Utrecht naar Groningen gereisd en vandaag naar Zuid Limburg; resultaat: Slechts 1X Kaartcontrole gehad…….En verders beide reizen geen conducteurs gezien die langskwamen…..Beetje bedroefend heh????? Zijn conducteurs nog nodig?????
@PeterJKH Enerzijds pleit je voor zichtbare Hc’s in de trein en nu kom je met stationconcierges en geen Hc's meer op de trein ??
Beetje wispelturig
Zoals iMark al aangeeft verdwijnt bijna al het stationspersoneel, ook wel service wal genoemd, van de stations door een bezuinigingsronde van de NS en helaas zal dit er 1 zijn die merkbaar zal zijn op de grote stations voor mensen die niet zo vaak met de trein reizen.
Het laten vertrekken van een trein is een veiligheidsprocedure die door de huidige wetgeving alleen door een Hc en/of machinist uitgevoerd mag worden.
@Voordeelurenreiziger vraagt of kaartcontrole nodig is. Dat is een vraag die NS zou moeten beantwoorden. Ik heb geen idee hoeveel geld weglekt bij NS doordat er niet (veel) gecontroleerd wordt. NS schermt met de poortjes die de meeste reizigers tegenkomen op hun reis en die een groot deel van de wanbetalers zou tegenhouden.
Ik ben het overigens eens met de constatering dat de Hc’s wel eens beter zouden mogen nadenken over hun rol in de trein. Maar dat moet ook bij de leiding van NS vandaan komen. Wanneer daar van alles gekakeld wordt over “gastheer/-vrouw” en controle pas op plaats 87 van de taken komt dan vind ik het niet verbazingwekkend dat de meeste Hc’s die controle gewoon laten voor wat het is. Vertrouwen is goed maar controle is beter. En niemand controleert de Hc’s of ze wel een beetje goed hun werk doen.
×
Heeft NS weleens onderzocht wat de reiziger eigenlijk wenst: meer / minder / geen controle? En wat ze verwachten van de conducteur?
Ik krijg onderzoeken van het NS-panel maar deze vraag zit er nooit bij.
Ik ben het overigens eens met de constatering dat de Hc’s wel eens beter zouden mogen nadenken over hun rol in de trein. Maar dat moet ook bij de leiding van NS vandaan komen. Wanneer daar van alles gekakeld wordt over “gastheer/-vrouw” en controle pas op plaats 87 van de taken komt dan vind ik het niet verbazingwekkend dat de meeste Hc’s die controle gewoon laten voor wat het is. Vertrouwen is goed maar controle is beter. En niemand controleert de Hc’s of ze wel een beetje goed hun werk doen.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat een hc toch echt wel gecontroleerd werd op werkzaamheden, waarbij het aantal (geregistreerde) kaartcontrole acties mee telde?
Als dat sinds corona niet meer speelt, prima. Maar een serviceronde tussen elke paar grotere stations zou niet verkeerd zijn.
Gisteren vanuit Utrecht naar Groningen gereisd en vandaag naar Zuid Limburg; resultaat: Slechts 1X Kaartcontrole gehad…….En verders beide reizen geen conducteurs gezien die langskwamen…..Beetje bedroefend heh????? Zijn conducteurs nog nodig?????
Zaterdag 17 juli j.l. gereisd van Middelburg naar Enkhuizen en van Hoorn naar Middelburg (via HSL i.v.m.werkzaamheden tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum). Geen controle gehad.
@PeterJKH Enerzijds pleit je voor zichtbare Hc’s in de trein en nu kom je met stationconcierges en geen Hc's meer op de trein ??
Beetje wispelturig
Zoals iMark al aangeeft verdwijnt bijna al het stationspersoneel, ook wel service wal genoemd, van de stations door een bezuinigingsronde van de NS en helaas zal dit er 1 zijn die merkbaar zal zijn op de grote stations voor mensen die niet zo vaak met de trein reizen.
Het laten vertrekken van een trein is een veiligheidsprocedure die door de huidige wetgeving alleen door een Hc en/of machinist uitgevoerd mag worden.
Ik pleit daar niet zozeer voor, ik gaf voornamelijk aan dat de HC's hard bezig zijn zichzelf overbodig te maken door niet zichtbaar voor de reiziger aanwezig te zijn in de trein. Tijdens de rit hebben ze daardoor nauwelijks tot geen toegevoegde waarde voor de reiziger, dus (stelde ik daarna) zouden ze in principe ook gewoon kunnen worden vervangen door personeel op het station, dat inkomende en vertrekkende treinen afhandelt en daarnaast eventueel nog wat andere taken doet op het station op tijdstippen dat er geen treinafhandeling plaatsvindt.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.