Skip to main content
beantwoord

Welke treinen hebben nog een pisbak

Hallo, laatst vroeg ik me af: welke treinen hebben nog een ouderwetse pisbak, ik las dat in nog niet gerenoveerde treinen nog een pisbak zit maar welke zijn dat

Beste antwoord door Tomas

Als je doelt op een urinoir: geen enkele. De gereviseerde VIRM 1e generatie had ze, maar die zijn buiten bedrijf gesteld. 
Als je doelt op treinen die nog ouderwets op het spoor lozen: dat zijn alleen nog de ICM driewagenstellen (treinstelnummers 40xx).

Bekijk origineel

14 reacties

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 191 reacties
  • 11 maart 2025

De ICM, SLT, DDZ en VIRM volgens mij, maar ook dat durf ik niet met zekerheid te zeggen 

• Reisleider*
  • 776 reacties
  • 11 maart 2025

Als in urinoir (voor heren)? Nooit gezien. Wat moet ik me er anders bij voorstellen?

Tomas
  • Machinist NS
  • 51 reacties
  • Antwoord
  • 11 maart 2025

Als je doelt op een urinoir: geen enkele. De gereviseerde VIRM 1e generatie had ze, maar die zijn buiten bedrijf gesteld. 
Als je doelt op treinen die nog ouderwets op het spoor lozen: dat zijn alleen nog de ICM driewagenstellen (treinstelnummers 40xx).

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 11 maart 2025
Tomas schreef:

Klopt, zie 

Maar de urinoirs zijn dus buiten bedrijf gesteld?

henkputs
  • Reisleider**
  • 214 reacties
  • 11 maart 2025

Ja. Alle urinoirs in de gereviseerde VIRM's zijn afgesloten met een metalen plaat. Geen idee wat er de aanleiding voor was.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16566 reacties
  • 11 maart 2025
henkputs schreef:

Ja. Alle urinoirs in de gereviseerde VIRM's zijn afgesloten met een metalen plaat. Geen idee wat er de aanleiding voor was.

Omdat mannen niet goed mikken.

De beslissing om het urinoir weg te laten uit de toiletten van treinen is genomen vanwege de hoge kosten, zegt projectmanager Mo Ben Salah van NS Treinmodernisering in Haarlem. ‘Omdat mannen niet goed mikken komt er plas op de wanden van het toilet terecht, naast het urinoir. Dat levert hogere schoonmaakkosten op, maar ook het onderhoud wordt duurder. De vloeren zijn bestand tegen urine, de toiletwanden niet.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-onthult-opgeknapte-dubbeldekkers-met-loveseats-en-camera-s-maar-zonder-urinoirs~b44cfd83/

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2329 reacties
  • 12 maart 2025

Is dat niet wat simpel geredeneerd? Ik zou dat toch haast de lulsmoes (sorry voor de slechte woordgrap) van de eeuw noemen waarmee men probeert een flater te verhullen.

Er mikken vast mannen slecht, maar... een trein beweegt, ook tussen het moment dat een goemikte straal het lichaam verlaat en het moment dat deze de daarvoor bestemde op vang bereikt... en mensen verliezen regelmatig hun balans als ze staan in een trein die over een wissel rijdt ofzo, dat zie je ook op drukke balkons, en dat lijkt me echt ook niet bevorderlijk voor het richten. Ik denk eerder dat degene die dacht dat hij een fantastisch idee had toen hij een urinoir in een trein voorstelde iets langer na had moeten denken. Ze zitten ook niet in andere treinen, of bussen, of boten... en volgens mij is daar dus een hele goede, doodsimpele reden voor. M.i. was een urinoir in een trein op voorhand gedoemd te mislukken en had elke ontwerper dat moeten kunnen bedenken. Dat vast een hoop geld gescheeld.

• Intercity
  • 359 reacties
  • 12 maart 2025

Zijn er ook nog ergens afbeeldingen van die ‘urinoirs’? Ik kan me er niets bij voorstellen, terwijl ik toch vaak in virm-treinen heb gezeten en ook regelmatig daar naar het toilet ben geweest. Naar mijn weten was hadden die treinen toch gewoon een ‘normaal’ toilet zoals in andere treinmodellen?

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13145 reacties
  • 12 maart 2025

Ze hadden naast het normale toilet nog een urinoir. In deze video is het urinoir te zien.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2546 reacties
  • 12 maart 2025
Momo schreef:

Omdat mannen niet goed mikken.

De beslissing om het urinoir weg te laten uit de toiletten van treinen is genomen vanwege de hoge kosten, zegt projectmanager Mo Ben Salah van NS Treinmodernisering in Haarlem. ‘Omdat mannen niet goed mikken komt er plas op de wanden van het toilet terecht, naast het urinoir. Dat levert hogere schoonmaakkosten op, maar ook het onderhoud wordt duurder. De vloeren zijn bestand tegen urine, de toiletwanden niet.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-onthult-opgeknapte-dubbeldekkers-met-loveseats-en-camera-s-maar-zonder-urinoirs~b44cfd83/

En ze mikken wel ineens goed bij een normaal toilet? 🤣

Nu heb je een natte kont wil je zittende plassen, toen iets minder vaak.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16566 reacties
  • 12 maart 2025
Gorott schreef:

Waarschijnlijk niet, maar de spetters zitten dan in ieder geval niet meer op de wand. 

• Intercity
  • 359 reacties
  • 12 maart 2025
Tochjo schreef:

Ze hadden naast het normale toilet nog een urinoir. In deze video is het urinoir te zien.

Ik zie het. Dat ding is me nooit opgevallen en ik heb het iig nooit gebruikt.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1689 reacties
  • 12 maart 2025
Momo schreef:
Gorott schreef:

Waarschijnlijk niet, maar de spetters zitten dan in ieder geval niet meer op de wand. 

Eigenlijk best wel een ontwerpfout dat een wand rondom een urinoir niet tegen urine kan… 😅

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 12 maart 2025

Wat een gezeik dit topic………………….🤓

Reageer