Skip to main content
beantwoord

Sommige NightJet treinen bij NS uitverkocht, wel bij OBB

Beste allen,

Het valt me op dat het regelmatig voorkomt dat de boekingsmodule op NSinternational.nl aangeeft dat accomodaties in de NightJet niet meer beschikbaar zijn, terwijl ze dat via de OBB (nightjet.com) nog wel zijn.

Bijvoorbeeld: de couchette mini cabins voor een enkele reis voor 1 persoon van Amsterdam naar Innsbruck op zaterdag 19 juli.

NSinternational toont alleen zit- en slaapplekken:

OBB (NightJet.com) toont wel couchette:

Op heel veel datums toont NSinternationaal gelukkig wel couchette, maar soms dus (onterecht?) niet. Weten jullie hoe dit komt? Gelukkig zijn de prijzen, wanneer beschikbaar, wel exact gelijk op beide websites.

Beste antwoord door Floor NS

Hi Rogier de Wit! Het kan inderdaad voorkomen dat ÖBB NightJet (nog) niet alle beschikbare tickets vrijgegeven heeft, waardoor sommige tickets (op sommige momenten) enkel via ÖBB NightJet aan te schaffen zijn. 

Bekijk origineel

13 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13535 reacties
  • 2 april 2025

Waarschijnlijk heeft NS de beschikking over een x aantal plaatsen om te verkopen. Net als touroperators een x aantal vliegtuigstoelen inkopen.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12643 reacties
  • 2 april 2025

Het kan te maken hebben met nog niet bevestigde tijden wegens werkzaamheden. NightJet hanteert de ongewijzigde jaardiensttijden en stuurt dan later updates als er wijzigingen zijn.

NS International wacht vaak tot de gewijzigde dienstregeling bevestigd is.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2657 reacties
  • 2 april 2025
iMark schreef:

Het kan te maken hebben met nog niet bevestigde tijden wegens werkzaamheden. NightJet hanteert de ongewijzigde jaardiensttijden en stuurt dan later updates als er wijzigingen zijn.

NS International wacht vaak tot de gewijzigde dienstregeling bevestigd is.

Maar in dat geval zou NS helemaal niets moeten verkopen, niet alleen bepaalde categorieën niet.

• 2102 reacties
  • 2 april 2025

Kan het zijn dat men nog steeds niet zeker weet welk type trein er komt te rijden? Het idee was om vanaf deze maand nieuwe treinen in te zetten, maar er was onzekerheid of die op tijd beschikbaar zouden zijn. Hierdoor had men in eerste instantie alleen boekingen open gezet voor plaatsen die zowel in de oude als nieuwe treinen beschikbaar waren. Mogelijk speelt dit nog steeds, op nightjet.com staat bij de treinen die je nu kunt boeken nog steeds een waarschuwing dat het type trein nog kan wijzigen.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4097 reacties
  • 2 april 2025

Nieuwe materiaal zou begin april komen maar dat is uitgesteld naar eind mei begreep ik. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2657 reacties
  • 2 april 2025

Inmiddels staat vast dat ze vanaf 28/5 met het nieuwe materieel gaan rijden. ÖBB heeft inmiddels dan ook alle accommodatietypes voor boeking geopend, niet alleen de types die in beide soorten materieel beschikbaar zijn.

Misschien ligt daar wel het probleem, aan de NS-kant. Kan NS wel met de nieuwe accommodatietypes omgaan? Ik heb een paar steekproeven genomen en ik zag vanaf 28 mei bij NS geen couchettes, noch minicabines, noch de nieuwe “Komfortliegewagen". De NS-wensite is wel nogal langzaam en moeizaam, en je kunt niet snel een overzicht krijgen voor een hele periode, dus ik claim zeker geen volledigheid.

De NS-website is voor de nachttreinen sowieso onvolledig. Zo kun je daar bv. geen los bed in een slaapcoupé boeken: NS probeert je altijd een dure Single te verkopen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 3 april 2025

Gezien allerlei topics op dit forum over het boeken bij NS International, raad ik iedereen aan om nooit meer te boeken via dat bedrijf. Bedrijf is totaal niet bezig voor de klant maar meer voor zichzelf.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4097 reacties
  • 3 april 2025

Het enige wat ik bij ze boek is EC of ECD naar België. Nightjet boekte ik altijd op hun website. NS Internationaal is niet erg klantvriendelijk.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 253 reacties
  • Antwoord
  • 4 april 2025

Hi Rogier de Wit! Het kan inderdaad voorkomen dat ÖBB NightJet (nog) niet alle beschikbare tickets vrijgegeven heeft, waardoor sommige tickets (op sommige momenten) enkel via ÖBB NightJet aan te schaffen zijn. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2657 reacties
  • 4 april 2025
Floor NS schreef:

Volgens mij kan NSI op dit moment via de website helemaal geen nieuwe ligrijtuigen en ook geen minicabines boeken, nog los van of ze al dan niet zijn vrijgegeven. En omdat NSI ook geen losse plaats in een slaapcoupé aanbiedt, blijft er voor alleenreizenden alleen een stoel of een (dure) eenpersoonsslaapcoupé over. Ik weet al waar ik niet zal boeken.

• Auteur
  • Reisadviseur*
  • 110 reacties
  • 4 april 2025

Dankjewel voor het antwoord, Floor! ​@rvdborgt , toch wel hoor, op veel datums na 28 mei staan ze er gewoon in:

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2657 reacties
  • 4 april 2025
Rogier de Wit schreef:

Dankjewel voor het antwoord, Floor! ​@rvdborgt , toch wel hoor, op veel datums na 28 mei staan ze er gewoon in:

Dank je, dus het is gelukkig geen principieel probleem. Vreemd is het wel. Op de 19 juli, zoals oorspronkelijk gevraagd, moeten nog relatief veel plaatsen vrij zijn in de minicabines, want ÖBB biedt nog Sparschiene aan. Maar bij NS is dat niet te koop. Je kunt er dus niet op vertrouwen dat je bij NS de werkelijke beschikbaarheid ziet.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4097 reacties
  • 5 april 2025

Dus gewoon boeken bij Nightjet.

Reageer