beantwoord

Vraag over treinbinding in NL met internationaal ticket en latere trein


Ik moet binnenkort met de trein naar Hengelo. Een enkeltje Amsterdam-Hengelo kost rond de 25 euro. Nu ben ik in bezit van een Bahncard 25 waardoor ik een ticket Amsterdam-Bad Bentheim (DE) kan boeken voor slechts 16 euro via de DB app.  Deze route loopt via Hengelo waardoor dit een goedkopere optie is. 

Ik heb op dit forum in verschillende draadjes gelezen dat treinbinding voor binnenlandse treinen in Nederland van/naar het opstapstation voor de internationale trein niet geldt en men dus een eerdere trein kan nemen, bijvoorbeeld om extra overstaptijd te hebben. Ik vroeg mij af of dit ook is toegestaan voor binnenlandse treinen die later vertrekken dan het tijdstip op het internationale ticket. Met andere woorden; is het toegestaan om met een internationaal treinticket Amsterdam-Bad Bentheim met vertrektijd 19.00 uur vanuit Amsterdam, een binnenlandse NS trein te nemen naar Hengelo die vertrekt vanaf Amsterdam om 20.00 uur? (Vergelijkbaar met het ‘Nahverkehr’ dat in Duitsland ook uitgezonderd is van de Zugbindung). NB: Ik weet dat dit niet geldt voor ICE en IC-Berlijn treinen, ik bedoel dus de gewone intercities van NS. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 6 May 2024, 08:20

Bekijk origineel

30 reacties

Als ik mijn internationale kaartje bekijk, heb ik Zugbindung vanaf de eerste internationale trein waar ik in Nederland opstap. In jouw geval dus vanaf Amsterdam. Dat is jouw opstapstation, zoals je zelf al aangeeft. Omdat de conducteur dat ook kan zien, ben ik bang dat je hier problemen mee kunt krijgen. 

Is een NS Flex Dal Voordeel niet een beter idee?

Wat ik me ook nog afvraag: Kun je geen Bahncard 100 aanvinken als je toch de grens niet overgaat? Of moet je je Duitse abonnement ook in Nederland laten zien?

Ik moet binnenkort met de trein naar Hengelo. Een enkeltje Amsterdam-Hengelo kost rond de 25 euro. Nu ben ik in bezit van een Bahncard 25 waardoor ik een ticket Amsterdam-Bad Bentheim (DE) kan boeken voor slechts 16 euro via de DB app.  Deze route loopt via Hengelo waardoor dit een goedkopere optie is. 

Ik heb op dit forum in verschillende draadjes gelezen dat treinbinding voor binnenlandse treinen in Nederland van/naar het opstapstation voor de internationale trein niet geldt en men dus een eerdere trein kan nemen, bijvoorbeeld om extra overstaptijd te hebben. Ik vroeg mij af of dit ook is toegestaan voor binnenlandse treinen die later vertrekken dan het tijdstip op het internationale ticket. Met andere woorden; is het toegestaan om met een internationaal treinticket Amsterdam-Bad Bentheim met vertrektijd 19.00 uur vanuit Amsterdam, een binnenlandse NS trein te nemen naar Hengelo die vertrekt vanaf Amsterdam om 20.00 uur? (Vergelijkbaar met het ‘Nahverkehr’ dat in Duitsland ook uitgezonderd is van de Zugbindung). NB: Ik weet dat dit niet geldt voor ICE en IC-Berlijn treinen, ik bedoel dus de gewone intercities van NS. 

De zugbindung geldt voor het op het ticket aangegeven traject, in dit geval Amsterdam-Bentheim. Je mag op dat traject alleen met de aangegeven trein reizen tenzij de zugbindung vervalt bijv. omdat de aangegeven trein niet rijdt. Een eerdere of latere trein voor aan/afreizen is toegestaan voor dat deel van je reis waarvoor geen zugbindung geldt maar in jouw geval valt de hele geboekte reis Amsterdam-Bentheim onder de zugbindung,

Verder kun je een vroegere trein nemen voor het aanreizen of een latere trein voor afreizen op aansluitende trajectdelen. Met een latere trein aanreizen waarmee de gereserveerde trein helemaal niet te halen is is overduidelijk misbruik en zal resulteren in een boete, ook op trajecten waar de zugbindung niet geldt.

 

Met een latere trein aanreizen waarmee de gereserveerde trein helemaal niet te halen is is overduidelijk misbruik en zal resulteren in een boete, ook op trajecten waar de zugbindung niet geldt.

 

Dat laatste vraag ik me af. Je hebt gewoon een geldig kaartje. Er was ooit een pakketbezorger die studenten gebruikte om pakketjes te vervoeren in de trein. Dat is ook misbruik van het studentenreisproduct, maar dat maakt nog niet dat je geen geldig vervoersbewijs hebt.

 

@Jan Haverkamp 

Je vergelijking ontgaat me volledig.

Het studentenreisproduct is ook geldig voor niet-studie gerelateerd vervoer. Mee eens of niet, dat is nu eenmaal zo afgesproken..

Een kaartje met zugbindung tegen gereduceerd tarief is geldig voor een specifiek bij de aankoop bepaalde treinreis. Die beperking is juist de reden dat je korting krijgt.

 

@Jan Haverkamp

Je vergelijking ontgaat me volledig.

Het studentenreisproduct is ook geldig voor niet-studie gerelateerd vervoer. Mee eens of niet, dat is nu eenmaal zo afgesproken..

Een kaartje met zugbindung tegen gereduceerd tarief is geldig voor een specifiek bij de aankoop bepaalde treinreis. Die beperking is juist de reden dat je korting krijgt.

 

Eens, maar je hebt het over treinen waarvoor geen Zugbindung geldt. Dan mag je elke trein die dag gebruiken, dus ook een trein waarmee je je aansluitende trein niet meer kunt halen.

@Jan Haverkamp

Je vergelijking ontgaat me volledig.

Het studentenreisproduct is ook geldig voor niet-studie gerelateerd vervoer. Mee eens of niet, dat is nu eenmaal zo afgesproken..

Een kaartje met zugbindung tegen gereduceerd tarief is geldig voor een specifiek bij de aankoop bepaalde treinreis. Die beperking is juist de reden dat je korting krijgt.

 

Eens, maar je hebt het over treinen waarvoor geen Zugbindung geldt. Dan mag je elke trein die dag gebruiken, dus ook een trein waarmee je je aansluitende trein niet meer kunt halen.

Sowieso mag dat niet voor het deel Amsterdam-Bentheim waar zugbindung geldt. 

Reputatie 5

Volgens mij kun je op de reisdag waarvoor je een kaartje hebt gekocht gewoon de hele dag het hele traject afleggen met treinen waarvoor geen zugbindung geldt (dus alle gewone binnenlandse NS-treinen). Ik heb binnen Duitsland regelmatig gedeeltes van trajecten waarvoor ik een IC/ICE ticket had met Zugbindung met regionale treinen afgelegd. Daar is nooit iets van gezegd bij controles.

Volgens mij kun je op de reisdag waarvoor je een kaartje hebt gekocht gewoon de hele dag het hele traject afleggen met treinen waarvoor geen zugbindung geldt (dus alle gewone binnenlandse NS-treinen). 

Dat er niets van gezegd is betekent niet dat dat is toegestaan. De reden is dat regionale treinen in veel gevallen duurder zijn dan treinen met zugbindung zeker als je vroeg boekt voor bijv. treinen helemaal aan het begin of eind van de dag.

Het heet ook niet voor niets zugbindung. In de voorwaarden van DB staat duidelijk dat je verplicht met de aangegeven treinen moet reizen behalve op de gedeelten van je reis waar geen zugbindung van toepassing is.

Volgens mij kun je op de reisdag waarvoor je een kaartje hebt gekocht gewoon de hele dag het hele traject afleggen met treinen waarvoor geen zugbindung geldt (dus alle gewone binnenlandse NS-treinen). 

Dat er niets van gezegd is betekent niet dat dat is toegestaan. De reden is dat regionale treinen in veel gevallen  duurder zijn dan treinen met zugbindung. Het heet ook niet voor niets zugbindung.

Regionale treinen zijn juist niet duurder i.v.m. het spotgoedkope Deutschlandticket. Daarnaast heeft elke deelstaat ook nog een goedkope dagkaart waarbij enkel met regionale treinen wordt gereisd. Waarom zou je dan moeilijk doen als DB? 

In een geval als dit (internationaal kaartje boeken om goedkoop binnenlands te kunnen reizen) zal de NS natuurlijk wel strak vasthouden aan de Zugbindung. 

Volgens mij kun je op de reisdag waarvoor je een kaartje hebt gekocht gewoon de hele dag het hele traject afleggen met treinen waarvoor geen zugbindung geldt (dus alle gewone binnenlandse NS-treinen). 

Dat er niets van gezegd is betekent niet dat dat is toegestaan. De reden is dat regionale treinen in veel gevallen  duurder zijn dan treinen met zugbindung. Het heet ook niet voor niets zugbindung.

Regionale treinen zijn juist niet duurder i.v.m. het spotgoedkope Deutschlandticket. 

Maar ongeveer 10% van de Duitsers heeft een Deutschlandticket, voor de overige 90% geldt dus niet wat je zegt. Voor incidentele reizigers loont een Deutschlandticket niet.

Regionale dagkaarten zijn handig maar bijv. weer niet bij kortere afstanden over deelstaatsgrenzen heen. Daarnaast hebben die een spitsuurbeperking.

Ik reis vaak in Duitsland en daar is het nahverkehr (dus alle regionale treinen) uitgesloten van de Zugbindung. Hierdoor is het toegestaan om bijvoorbeeld met een ICE ticket Dusseldorf-Amsterdam een latere (of eerdere) stoptrein te nemen van Düsseldorf naar Arnhem (zolang de route en het grensstation maar gelijk blijven) en vervolgens met een normale NS intercity op mijn internationale ticket verder naar Amsterdam te reizen. Het is dus voor zover ik weet alleen niet toegestaan om een andere ICE (of IC-Berlijn in het geval van Hengelo) te nemen, maar de RB/RE treinen in Duitsland en Nederlandse intercities zijn hier van vrijgesteld?

Ik reis vaak in Duitsland en daar is het nahverkehr (dus alle regionale treinen) uitgesloten van de Zugbindung. 

Je ticket is op het trajectdeel van de zugbindung alleen geldig in de aangegeven trein en niet in het nahverkehr. Anders gezegd je hebt voor het traject van de zugbindung geen geldig ticket voor nahverkehr.

Dat er voor het nahverkehr geen zugbindung geldt is iets anders. Je moet namelijk dan wel een ticket hebben dat in nahverkehr geldig is.

Dat heeft ook te maken met de verdeling van het geld. Voor het gedeelte van de reis met zugbindung gaat het geld volledig naar DB Fernverkehr, voor de aansluitende trajecten met nahverkehr gaat het geld naar de regionale vervoerder. Op die basis zijn de afspraken tussen DB Fernverkehr en de regionale vervoerders gemaakt.

Ik reis vaak in Duitsland en daar is het nahverkehr (dus alle regionale treinen) uitgesloten van de Zugbindung. 

Je ticket is op het trajectdeel van de zugbindung alleen geldig in de aangegeven trein en niet in het nahverkehr. Anders gezegd je hebt voor het traject van de zugbindung geen geldig ticket voor nahverkehr.

Dat heeft ook te maken met de verdeling van het geld. Voor het gedeelte van de reis met zugbindung gaat het geld volledig naar DB Fernverkehr, voor de aansluitende trajecten met nahverkehr gaat het geld naar de regionale vervoerder. Op die basis zijn de afspraken tussen DB Fernverkehr en de regionale vervoerders gemaakt.

DB zegt hier zelf het volgende over:

Was ist eine Zugbindung?

Zugbindung bedeutet, dass Sie nur mit dem Zug zur eingetragenen Uhrzeit auf dem ausgestellten Fahrschein fahren dürfen. Die Zugbindung gilt nur für die Züge des Fernverkehrs und in Verbindung mit einem Sparpreis-Ticket oder einem Sonderticket. Dazu zählen folgende Züge: Intercity-Express (ICE), Intercity (IC), Eurocity (EC), EuroNight (EN) oder D-Zug (D).

Im Nahverkehr herrscht keine Zugbindung. Auch Rail & Fly-Tickets sind von dieser Regelung ausgenommen.

(https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/tipps-tricks/zugbindung-sparpreis)

 

Je snapt het verhaal niet (of je wil het niet snappen) vrees ik. Wat is zo moeilijk te begrijpen aan het woord zugbindung?

Het bovenstaande stukje over nahverkehr gaat over de trajectgedeelten van je reis waar je niet met zugbindung met Fernverkehr reist.

Succes ermee, maar niet hier komen klagen als je op de bon gaat.

Reputatie 5

Je snapt het verhaal niet (of je wil het niet snappen) vrees ik. Wat is zo moeilijk te begrijpen aan het woord zugbindung?

Het bovenstaande stukje over nahverkehr gaat over de trajectgedeelten van je reis waar je niet met zugbindung met Fernverkehr reist.

Succes ermee, maar niet hier komen klagen als je op de bon gaat.

Ik denk toch dat apenstaartje gelijk heeft. Die Zugbindung houdt enkel in dat je met je kaartje geen andere IC/ICE op je traject mag nemen dan de IC/ICE die je geboekt hebt. Verder heb je gewoon een geldig kaartje om de hele dag met de overige (regionale) treinen je traject af te leggen, mocht je dat willen. (Hij is meestal zelfs 2 dagen geldig: de geboekte dag, en de dag erna ook nog).

Je snapt het verhaal niet (of je wil het niet snappen) vrees ik. Wat is zo moeilijk te begrijpen aan het woord zugbindung?

Het bovenstaande stukje over nahverkehr gaat over de trajectgedeelten van je reis waar je niet met zugbindung met Fernverkehr reist.

Succes ermee, maar niet hier komen klagen als je op de bon gaat.

Ik denk toch dat apenstaartje gelijk heeft. Die Zugbindung houdt enkel in dat je met je kaartje geen andere IC/ICE op je traject mag nemen dan de IC/ICE die je geboekt hebt. Verder heb je gewoon een geldig kaartje om de hele dag met de overige (regionale) treinen je traject af te leggen, mocht je dat willen. (Hij is meestal zelfs 2 dagen geldig: de geboekte dag, en de dag erna ook nog).

Het is overduidelijk dat voor de IC Berlijn Zugbindung geldt. Wat Zugbinding betekent is ook niet moeilijk: Zugbindung bedeutet, dass Sie nur mit dem Zug zur eingetragenen Uhrzeit auf dem ausgestellten Fahrschein fahren dürfen

Je snapt het verhaal niet (of je wil het niet snappen) vrees ik. Wat is zo moeilijk te begrijpen aan het woord zugbindung?

Het bovenstaande stukje over nahverkehr gaat over de trajectgedeelten van je reis waar je niet met zugbindung met Fernverkehr reist.

Succes ermee, maar niet hier komen klagen als je op de bon gaat.

Ik denk toch dat apenstaartje gelijk heeft. Die Zugbindung houdt enkel in dat je met je kaartje geen andere IC/ICE op je traject mag nemen dan de IC/ICE die je geboekt hebt. Verder heb je gewoon een geldig kaartje om de hele dag met de overige (regionale) treinen je traject af te leggen, mocht je dat willen. (Hij is meestal zelfs 2 dagen geldig: de geboekte dag, en de dag erna ook nog).

Het is overduidelijk dat voor de IC Berlijn Zugbindung geldt. Wat Zugbinding betekent is ook niet moeilijk: Zugbindung bedeutet, dass Sie nur mit dem Zug zur eingetragenen Uhrzeit auf dem ausgestellten Fahrschein fahren dürfen

Dat klopt. Mijn vraag zit echter niet op Zugbindung voor de IC-Berlijn, daarin heb je gelijk, maar of de Zugbinding ook geldt voor de Nederlandse intercities die ditzelfde traject afleggen, bijvoorbeeld de normale blauw/gele NS intercity Amsterdam - Hengelo (met overstap in Amersfoort). Deze zijn voor zover ik weet uitgesloten van de Zugbindung (net zoals de RE/RB treinen in Duitsland niet onder de Zugbindung vallen). 

Je snapt het verhaal niet (of je wil het niet snappen) vrees ik. Wat is zo moeilijk te begrijpen aan het woord zugbindung?

Het bovenstaande stukje over nahverkehr gaat over de trajectgedeelten van je reis waar je niet met zugbindung met Fernverkehr reist.

Succes ermee, maar niet hier komen klagen als je op de bon gaat.

Ik denk toch dat apenstaartje gelijk heeft. Die Zugbindung houdt enkel in dat je met je kaartje geen andere IC/ICE op je traject mag nemen dan de IC/ICE die je geboekt hebt. Verder heb je gewoon een geldig kaartje om de hele dag met de overige (regionale) treinen je traject af te leggen, mocht je dat willen. (Hij is meestal zelfs 2 dagen geldig: de geboekte dag, en de dag erna ook nog).

Het is overduidelijk dat voor de IC Berlijn Zugbindung geldt. Wat Zugbinding betekent is ook niet moeilijk: Zugbindung bedeutet, dass Sie nur mit dem Zug zur eingetragenen Uhrzeit auf dem ausgestellten Fahrschein fahren dürfen

Dat klopt. Mijn vraag zit echter niet op Zugbindung voor de IC-Berlijn, daarin heb je gelijk, maar of de Zugbinding ook geldt voor de Nederlandse intercities die ditzelfde traject afleggen, bijvoorbeeld de normale blauw/gele NS intercity Amsterdam - Hengelo (met overstap in Amersfoort). Deze zijn voor zover ik weet uitgesloten van de Zugbindung (net zoals de RE/RB treinen in Duitsland niet onder de Zugbindung vallen). 

Zugbindung betekent dat u per se met de aangegeven IC Berlijn moet reizen op dat traject. De uitsluiting van de Zugbinding voor RE/RB-treinen betekent dat u - als u een kaartje heeft voor een RE/RB-trein - een trein met een andere vertrektijd mag nemen. U heeft geen kaartje voor een RE/RB-trein of voor een normale IC-trein, maar voor de IC-Berlijn. Daarom heeft u Zugbindung. Anders moet u een kaartje kopen voor een trein zonder Zugbindung. Dat kost alleen meer.

Reputatie 2

Jan heeft gelijk. Op regionale treinen is geen treinbinding maar je kunt geen IC of ICE Sparpreis zonder reden vervangen door een regionale trein.

Wie een kaartje koopt van Zandvoort naar Bad Bentheim (Sparpreis met treinbinding Amsterdam - Bad Bentheim) mag alleen tussen Zandvoort en Amsterdam met elke willekeurige trein reizen. Niet het hele traject. Dus ook bij een ICE Sparpreis met treinbinding tussen Düsseldorf en Arnhem mag je niet zomaar wisselen naar de regionale trein. Er is wel een uitzondering is bij treinuitval en vertraging. Dan mag je elke verbinding van de dag nemen met elk treintype en langs elke route tussen NL en DE.

Overigens kun je bij de aankoop van internationale tickets tussenstop inplannen. Kies bijvoorbeeld 30 minuten pauze in Hengelo. Dan zijn er verbindingen met Sparpreis waarbij je met een binnenlandse trein zonder treinbinding naar Hengelo gaat en het laatste stukje IC Berlijn.

 

Reputatie 7
Badge

Er is voor @Apenstaartje maar één manier om erachter te komen of een andere trein nemen mag. 

Reputatie 5

Jan heeft gelijk. Op regionale treinen is geen treinbinding maar je kunt geen IC of ICE Sparpreis zonder reden vervangen door een regionale trein.

 

 

Heb je daar een bron van? Ik heb op de DB-site gezocht, maar daar blijft het nogal vaag of het mag of niet. 

Jan heeft gelijk. Op regionale treinen is geen treinbinding maar je kunt geen IC of ICE Sparpreis zonder reden vervangen door een regionale trein.

 

 

Heb je daar een bron van? Ik heb op de DB-site gezocht, maar daar blijft het nogal vaag of het mag of niet. 

Als je een IC/ICE-kaartje hebt waarmee je verplicht een bepaalde trein moet nemen, mag je niet met een andere trein reizen. Het boeit niet of die andere trein Zugbindung heeft. Het enige dat boeit is dat jij Zugbindung hebt.

Badge +3

Als ik het zo lees mag je best een andere trein nemen van Amsterdam naar Hengelo (eventueel door een pauze in Hengelo in te plannen), alleen mag die andere trein geen IC Berlijn zijn ❓

Alhoewel, de IC Berlijn rijdt binnen Nederland gewoon als binnenlandse trein… dus dan zou het weer wel mogen?

Mogelijk vervalt wel een zitplaatsreservering als je later opstapt (zoals bij Eurostar als je in Rotterdam i.p.v. Amsterdam opstapt), maar de kans dat je zitplaats door iemand anders gereserveerd wordt nadat de trein uit Amsterdam vertrokken is (met jou als ‘no-show’), is natuurlijk klein.

Oh wacht, er is geen instapcontrole dus niemand weet of je wel vanuit Amsterdam reist.

Reputatie 7
Badge

Nou ja, op het ticket staat achter VIA behalve route ook de treinnummers van treinen die je verplicht moet nemen. Ik denk dan dat je alleen die trein kan nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de reis op dezelfde dag plaatsvindt dan mag je met een binnenlandse IC reizen. Je zou zelfs nog met de RB61 van Hengelo naar Bad Bentheim mogen reizen. 
Nederlandse IC’s worden in dit verband beschouwd als dezelfde treincategorie als de Duitse RE. Reizen in een lagere treincategorie dan ICE/IC is altijd toegestaan.

Het wordt pas gecompliceerd wanneer je met een eerdere of latere IC Berlijn zou willen reizen. Dat levert ook in Nederland een probleem op omdat het hele ticket van Amsterdam naar Bad Bentheim uitsluitend geldig is de trein met treinbinding.

 

Reageer