beantwoord

Naam/omschrijving bij OV-chipkaart in Mijn NS?


Reputatie 1
Ik heb vier OV-chipkaarten. Lang verhaal kort; het is eenvoudiger met declareren etc. Ik heb ze allevier aan Mijn NS gekoppeld. Maar in de dropdown in Mijn Reishistorie is niet meteen duidelijk te zien wat welke kaart is. Het zijn nogal lange nummers en alleen de eerste vier van de twaalf cijfers zijn gelijk.

Bij de OV-chipsite heb ik deze kaarten allemaal een naam gegeven; (werkkaart/kortingspas/reservekaart etc.). Is die mogelijkheid er ook in Mijn NS? Ik kan me voorstellen dat dit ook handig is voor gezinnen met meerdere kaarten bijvoorbeeld.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 10 mei 2016, 12:04

Het is blijkbaar niet mogelijk om in Mijn NS namen te geven aan de verschillende kaarten. Dit komt omdat wij de kaarten ophalen uit een backend systeem en als we hier verschillende namen aan gaan geven dan worden de kaarten niet herkend in Mijn NS. De site van OV chipkaart staat los van NS en daarom kan het daar wel.

We zouden dit eventueel als wens op kunnen nemen voor in de toekomst, maar op dit moment is er nog niet veel vraag naar. Mocht dit veranderen, dan gaan we dat alsnog op de wensenlijst zetten.

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi LizBo. Dat is best slim bedacht van Translink! Ik zal eens navraag doen bij de beheerders van Mijn NS, hoe het in elkaar zit en wat er mogelijk is.

Ik kom erop terug!
Het is blijkbaar niet mogelijk om in Mijn NS namen te geven aan de verschillende kaarten. Dit komt omdat wij de kaarten ophalen uit een backend systeem en als we hier verschillende namen aan gaan geven dan worden de kaarten niet herkend in Mijn NS. De site van OV chipkaart staat los van NS en daarom kan het daar wel.

We zouden dit eventueel als wens op kunnen nemen voor in de toekomst, maar op dit moment is er nog niet veel vraag naar. Mocht dit veranderen, dan gaan we dat alsnog op de wensenlijst zetten.
Reputatie 1
ik meld me dan bij deze aan als iemand die ook het geval van namen, of bijv het selecteren van een hoofdabonnement in MijnNS, in z'n wensenlijst heeft staan. Ik zit ook met meerdere OV-chipkaarten:
- kaart zakelijk
- kaart prive
- kaart met een busabonnement die niet bij een ander busabonnement op m'n privekaart kon (en waarom was de ovchipkaart nou ingevoerd.....)
- kaart met nog maar een jaar looptijd maar wel met tegoed voor de bus enzo er nog op, zat oud NS abo op
- kaart met nog 3.5jaar looptijd over, maar waar m'n vorige NS priveabonnement op stond
- anonieme kaart voor noodgevallen
al is het maar dat ik 1 ervan als hoofdabonnement in mijn NS kan selecteren voor oa GTBV zou dat er handig zijn en lijkt mij als programmeur toch dat dat onafhankelijk van het backend systeem moeten kunnen.
Genoteerd, Seravee!
Reputatie 1
Sivan NS schreef:

Het is blijkbaar niet mogelijk om in Mijn NS namen te geven aan de verschillende kaarten. Dit komt omdat wij de kaarten ophalen uit een backend systeem en als we hier verschillende namen aan gaan geven dan worden de kaarten niet herkend in Mijn NS. De site van OV chipkaart staat los van NS en daarom kan het daar wel.


Oh, jammer.

Overigens, bij OV-chip (Translink) is de naam/omschrijving er niet in plaats van het kaartnummer. Het is een omschrijving die je bij het kaartnummer kunt opgeven, puur voor de eigen administratie. Dit is niet iets dat Translink verder ergens voor gebruikt.
Reputatie 1
Seravee schreef:

ik meld me dan bij deze aan als iemand die ook het geval van namen, of bijv het selecteren van een hoofdabonnement in MijnNS, in z'n wensenlijst heeft staan. Ik zit ook met meerdere OV-chipkaarten:
- kaart zakelijk
- kaart prive
- kaart met een busabonnement die niet bij een ander busabonnement op m'n privekaart kon (en waarom was de ovchipkaart nou ingevoerd.....)
- kaart met nog maar een jaar looptijd maar wel met tegoed voor de bus enzo er nog op, zat oud NS abo op
- kaart met nog 3.5jaar looptijd over, maar waar m'n vorige NS priveabonnement op stond
- anonieme kaart voor noodgevallen
al is het maar dat ik 1 ervan als hoofdabonnement in mijn NS kan selecteren voor oa GTBV zou dat er handig zijn en lijkt mij als programmeur toch dat dat onafhankelijk van het backend systeem moeten kunnen.



Haha! Heel herkenbaar dit. Ik heb ook een werk- en privékaart. Ik wil gewoon in één keer een factuur draaien en dan niet weer eerst door al mijn reistransactie spitten om te zien wat werk en wat privé was.

En inderdaad, toen ik erachter kwam dat ik geen maandtrajectkaart én een kortingsabonnement op één pas kon hebben, maar ik mijn kortingskaart niet wilde beëindigen, omdat ik niet wist hoe lang ik daar zou werken. Het is echt een heel gedoe allemaal.

En ik heb ook een paar extra kaarten toen er acties waren om voor €2 een OV-chip te bestellen. Kan altijd van pas komen voor bezoek uit het buitenland ofzo. Of als ik mijn kaart even kwijt ben. Ik heb er met stift op geschreven wat wat is, en mijn kaarten hebben ook andere foto's. Nu Mijn NS nog!
Reputatie 7
Badge +4
Het zou ook al mooi zijn als je een voorkeurkaart in het dropdownmenu kunt instellen. Ik ben ook rijkelijk gezegend met kaarten maar er is wel een die ik voornamelijk gebruik en die kaart als voorkeuze zou een onnodige handeling besparen. Het irriteert toch wat.

Een omschrijving met voorkeursinstelling is helemaal perfect.
Hallo, Ik ben erg benieuwd naar de status m.b.t. dit topic. Ook ik beheer drie kaarten en wil ze binnen mijn NS een eigen naam / omschrijving geven. Inmiddels is dit al wel mogelijk bij de NS reisapp op mijn mobiel. Waarom nog niet binnen mijn NS op mijn laptop? Verder zag ik dat deze vraag veel vaker gesteld wordt binnen het forum alleen op verschillende manieren en daardoor niet geclusterd wordt waardoor wellicht de urgentie om er wat aan te doen mijn inziens uitblijft. Heeft NS wel goed in beeld dat deze wens speelt bij veel meer klanten?

Dank voor de aandacht en ik verneem graag,
JoostPunte schreef:

Hallo, Ik ben erg benieuwd naar de status m.b.t. dit topic. Ook ik beheer drie kaarten en wil ze binnen mijn NS een eigen naam / omschrijving geven. Inmiddels is dit al wel mogelijk bij de NS reisapp op mijn mobiel. Waarom nog niet binnen mijn NS op mijn laptop? Verder zag ik dat deze vraag veel vaker gesteld wordt binnen het forum alleen op verschillende manieren en daardoor niet geclusterd wordt waardoor wellicht de urgentie om er wat aan te doen mijn inziens uitblijft. Heeft NS wel goed in beeld dat deze wens speelt bij veel meer klanten?

Dank voor de aandacht en ik verneem graag,



Dit topic is redelijk oud, bijna 3 jaar. Wat de mogelijkheden inmiddels zijn weet ik helaas niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de reactie van Sivan NS nog steeds klopt maar ga het wel navragen.
Jouke NS schreef:


JoostPunte schreef:

Hallo, Ik ben erg benieuwd naar de status m.b.t. dit topic. Ook ik beheer drie kaarten en wil ze binnen mijn NS een eigen naam / omschrijving geven. Inmiddels is dit al wel mogelijk bij de NS reisapp op mijn mobiel. Waarom nog niet binnen mijn NS op mijn laptop? Verder zag ik dat deze vraag veel vaker gesteld wordt binnen het forum alleen op verschillende manieren en daardoor niet geclusterd wordt waardoor wellicht de urgentie om er wat aan te doen mijn inziens uitblijft. Heeft NS wel goed in beeld dat deze wens speelt bij veel meer klanten?

Dank voor de aandacht en ik verneem graag,

Dit topic is redelijk oud, bijna 3 jaar. Wat de mogelijkheden inmiddels zijn weet ik helaas niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de reactie van Sivan NS nog steeds klopt maar ga het wel navragen.


Hallo Jouke,

Dank voor je vlotte reply. Juist omdat het topic zo oud is ben ik verbaasd dat programmeurs er nog géén oplossing voor hebben gevonden. Technisch moet het gewoon mogelijk zijn en dus op te lossen zijn. Om de zoveel tijd check ik of het al kan. In de telefoon app (android) is het al wel gelukt dus ik had goede hoop. Nu dacht ik: "ik ga toch eens op het forum kijken". Hieruit blijkt dat dit onderwerp over meerdere topics is verdeeld waardoor de informatie niet bij elkaar staat en de indruk gewekt wordt dat het misschien niet bij veel klanten van NS zou spelen. Ik denk dat dit wel het geval is en een wens is die gedeeld wordt door veel meer klanten dan alleen die paar enkelen. Ik hoop dan ook dat je met goed nieuws kan komen als je antwoord hebt gehad.

Dank voor de genomen moeite in elk geval,
Hartelijke groet,
Joost Punte
Vooralsnog helaas geen inhoudelijke reactie. Ik heb het uitgezet en hoop zo snel mogelijk met een inhoudelijke reactie te kunnen komen.
Helaas ben ik nog niet verder gekomen met dit topic. Ik wacht nog op een reactie.
Badge +3
Ik ben voor, erg handig. Wellicht kan dit meegenomen worden in Mijn NS 2.0 🤔

Reageer