Donderdag 28 juli jl. van Leeuwarden naar Zwolle gereisd met m'n Flex-abonnement: NS sprinter van 12.33 uur.
Ingecheckt, want anders kom je in Leeuwarden niet op de perrons en ik ben van een zodanige leeftijd dat er overheen springen ook niet meer lukt. Overigens loopt daar altijd NS-personeel rond, dus springen was überhaupt al geen optie.
Hoe dan ook: in de betreffende sprinter controle gehad en geen probleem. Zelfs nog met de conducteur gesprekje gehad.
Tot mijn verbazing dezelfde dag nog een mail gehad met de mededeling dat er ‘zonder geldig reisrecht’ is gereisd en dat de eerstvolgende factuur een correctietarief van nota bene 50 euro in rekening wordt gebracht.
Twee vragen, drie eigenlijk…
1. Hoe kan ik niet ingecheckt zijn als ik de kaart op de lezer houd en het poortje vervolgens opengaat?
2. Hoe kan het dat de conducteur ook geen ‘niet ingecheckt’ heeft geconstateerd?
3. Hoe weet de NS überhaupt dat ik van Leeuwarden naar Zwolle ben gereisd zonder dat ik volgens diezelfde NS niet heb ingecheckt, en er dus eigenlijk niets geregistreerd zou moeten zijn?
Kortom: voor iemand die als sinds begin jaren '80 met de trein reist (en al jarenlang met een abonnement) valt dit toch wel een beetje rauw op het dak; u bent schuldig en de bewijslast ligt geheel bij u.
Hans