Ik open ook wel eens brieven die bij mij bezorgd worden maar niet voor mij bestemd zijn. Moet ik me zorgen maken?
Dat betwijfel ik want er komt vast niemand achter maar artikel 13 van de Grondwet stelt "Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn brief- en telecommunicatiegeheim". Netjes is het dus in ieder geval niet en wellicht ben je aansprakelijk voor schade.
Strafbaarstelling hiervan blijkt echter tegenwoordig beperkt tot postbodes etc. Dat was tot enkele jaren geleden uitgebreider en wist ik niet. Ik ging eerder uit van een stelling van het Juridisch Loket - waarschijnlijk n.a.v. de oude regeling - dat per ongeluk openen geen probleem zou zijn omdat je aan mag nemen dat iets wat bij jou wordt bezorgd voor jou is. Dat was dus echter iets anders dan het expres doen. Artikel 273 van het wetboek van strafrecht stelde (in het Tweede Boek, getiteld "Misdrijven"), maar stelt dus niet meer: "Degene die opzettelijk een aan een ander geadresseerd gesloten stuk, dat niet voor hem bestemd is, opent of van de inhoud kennis neemt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de derde categorie." Voor het beeld: dat is een boete van tussen de €5.150 en €10.300.
Het klinkt als een grap, toch is het echt: Reizigers in deze Arriva trein moesten verplaatsen naar een ander treindeel omdat de trein voorin te zwaar was. 😅
We zouden indertijd toch gourmetten en @Loes zou ons van extra stroom voorzien? Dan kan een gasstelletje met fondue voor de vegetariërs er nog wel bij. ;-)
Lees net dit artikel op rtl.nl. Dit was dus op een Frans station. In Nederland gebeurd dit dus dagelijks in de trein. De laatste zin van het artikel is ook wel grappig. Ik kan hem wel beantwoorden.
Vanochtend in (volgens mij) Hart van Nederland hadden ze wel een reactie van NS: “Nee, daar delen we geen boetes voor uit. We gaan met ze in gesprek en we gaan ervan uit dat mensen zich netjes gedragen, zoals ze thuis ook zouden doen.”
Zouden ze eigenlijk eens moeten doen in Nederland, dan wordt de stiltecoupé vast en zeker stukken stiller.
mrfreeze schreef:
Vanochtend in (volgens mij) Hart van Nederland hadden ze wel een reactie van NS: “Nee, daar delen we geen boetes voor uit. We gaan met ze in gesprek en we gaan ervan uit dat mensen zich netjes gedragen, zoals ze thuis ook zouden doen.”
Vaak hoor ik 'Doe je dat thuis ook?' als iemand bijvoorbeeld hun schoenen op de stoel tegenover zich legt. Maar iemand die dat thuis niet doet, doet dat in de trein ook niet.
het verschil is, thuis ben je alleen en kan je dus lekker hard praten en de telefoon op de luidspreker zetten. (tenzij je strenge buren hebt 😄) Die vlieger gaat dus dit keer niet op.
Vanochtend in (volgens mij) Hart van Nederland hadden ze wel een reactie van NS: “Nee, daar delen we geen boetes voor uit. We gaan met ze in gesprek en we gaan ervan uit dat mensen zich netjes gedragen, zoals ze thuis ook zouden doen.”
Met reizigers in gedprek gaan in de stiltecoupé maakt het probleem natuurlijk alleen maar erger.
Vaak hoor ik 'Doe je dat thuis ook?' als iemand bijvoorbeeld hun schoenen op de stoel tegenover zich legt.
Dat je je in de trein anders gedraagt dan thuis lijkt me niet meer dan logisch. Een conducteur controleert thuis ook geen kaartjes. Het is gewoon een kwestie van rekening houden met anderen. Maar dat schijnt ingewikkeld te zijn tegenwoordig. Zat vorige week in een bus en de chauffeur sprak een meisje van een jaar of 15 aan dat filmpjes op haar telefoon aan het kijken was met het geluid op de speaker. Hij zei: “Zoiets doe je niet in de bus. Anderen hebben daar last van, en ik ook.” Het antwoord: “Ja euh, dat is niet echt iets waar ik rekening mee hou ofzo.” Nee domme ***, dat is nou precies het hele probleem.
Vaak hoor ik 'Doe je dat thuis ook?' als iemand bijvoorbeeld hun schoenen op de stoel tegenover zich legt. Maar iemand die dat thuis niet doet, doet dat in de trein ook niet.
Thuis doe ik mijn schoenen uit en slofjes aan en leg dan mijn voeten op de salontafel of ik lig languit op de bank. Mijn huis, mijn tafel, mijn bank. Allemaal zelf betaald en ik kan doen wat ik wil. Ik moet het ook zelf schoonhouden wanneer het vies wordt.
Dat je je in de trein anders gedraagt dan thuis lijkt me niet meer dan logisch. Een conducteur controleert thuis ook geen kaartjes. Het is gewoon een kwestie van rekening houden met anderen. Maar dat schijnt ingewikkeld te zijn tegenwoordig. Zat vorige week in een bus en de chauffeur sprak een meisje aan dat filmpjes op haar telefoon aan het kijken was met het geluid op de speaker. Hij zei: “Zoiets doe je niet in de bus. Anderen hebben daar last van, en ik ook.” Het antwoord: “Ja euh, dat is niet echt iets waar ik rekening mee hou ofzo.” Nee domme ***, dat is precies het hele probleem.
Dat bedoel ik ook :)
In dit geval is de trein 'het huis' van de conducteur en dus hoor je je aan zijn regels te houden net zoals jij wilt dat andere naar jouw huisregels luisteren.
Luister je bezoeker niet, dan zet je hem logischerwijs uit jouw huis.
mrfreeze schreef:
We gaan met ze in gesprek en we gaan ervan uit dat mensen zich netjes gedragen, zoals ze thuis ook zouden doen.”
Deze vlieger gaat dus niet op, want niet iedereen gedraagt zich netjes thuis en dus heeft het gesprek in sommige gevallen helemaal geen nut.
'We gaan met ze in gesprek en we gaan er van uit dat mensen zich netjes gedragen zoals ze dat zouden doen wanneer ze bij iemand anders op bezoek zijn.' werkt in dit geval beter, want verwachten dat iemand zich in zijn eigen huis netjes gedraagt, is nogal vreemd.
Zat vorige week in een bus en de chauffeur sprak een meisje van een jaar of 15 aan dat filmpjes op haar telefoon aan het kijken was met het geluid op de speaker.
Zo werden bij mij laatst 2 de bus uit gezet omdat ze schoenen (inclusief benen, dat dan weer wel) op de bank voor hen legden. Nadat de buschauffeur had gewaarschuwd vonden zij dat het blijkbaar niet uit maakte, waarop de buschauffeur de bus stil zette, naar achteren liep en de meiden nogmaals aansprak. Dat maakte ook niet veel indruk, en bij de eerstvolgende halte hadden ze geen bank meer om de voeten op te leggen.
Staat dit echt ergens zo? Naast de tenenkrommende grammatica is dat NS ("we") hier graag vragen hoort natuurlijk veel te aspecifiek. Voor iedere vraag die een persoonlijke situatie betreft wordt immers al heel lang alleen naar de klantenservice verwezen
Het staat er echt @Olav93: onder de scorelijst voor dit forum, het leaderboard zoals ze dit noemen, en waar de bijdragen/punten voor deze community worden bijgehouden.
De oude hap op dit forum weet dat ik hier geen liefhebber van ben, 😇
Eerder was het ‘fast and excellent answers’, ;-).
Dit topic gaat over zaken met een glimlach die je niet al te serieus moet nemen. Voor deze ene keer een grimlach dan maar, en ik vind echt dat een moderator even van de extra mogelijkheden die hij of zij heeft, gebruik moet maken. Dit kan echt niet.
Stand vanmorgen om ongeveer 11.15 uur, en daar is het dus te zien::
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.