Skip to main content
beantwoord

Even relativeren. Is het Covid-virus door de trein gebracht?


Toon eerste bericht

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025
Isitimela schreef:
Robert B schreef:

Wel schattig dat een zelfbenoemd journalist denkt dat dit echt is, en niet door heeft dat het gephotoshopt is. 

'T is ook egt, hep het zelf gezien. 😁

Fotosjop bestaat nie.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025

Toch wel leuk, gokken met de NS.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 18 maart 2025
Gorott schreef:

Toch wel leuk, gokken met de NS.

Dat doet me denken aan deze:

 


  • 18 maart 2025

Deze SLT had niet zo'n zin om door z'n grote VIRM broer naar de werkplaats gesleept te worden:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100118085_7fb42c2f


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 18 maart 2025
Bemined schreef:

Deze SLT had niet zo'n zin om door z'n grote VIRM broer naar de werkplaats gesleept te worden:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100118085_7fb42c2f

Roken is verboden op stations en perrons, maar hoe zit dat eigenlijk op het spoor? 😁


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
Bemined schreef:

Deze SLT had niet zo'n zin om door z'n grote VIRM broer naar de werkplaats gesleept te worden:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100118085_7fb42c2f

Oei dat lijkt me niet oke voor de wielen, of kan een VIRM geen lucht leveren aan een SLT dus dan maar zo? Oh, lees het al:

Hij is al op sleep met een flink hete ‘aspot’. Neerzetten, 4 uur wachten en bij de techneuten naar binnen rijden. Draaistel vervangen en proefritje naar Amsterdam. Morgen weer gewoon de dienst in.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025

 


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 18 maart 2025
In de praktijk een meer passend logo, NS is Nooit Snel maar doorgaans wel op tijd. De Buurman is dat  soms ook.

 


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 maart 2025
Robert B schreef:

Hij is al op sleep met een flink hete ‘aspot’. Neerzetten, 4 uur wachten en bij de techneuten naar binnen rijden. Draaistel vervangen en proefritje naar Amsterdam. Morgen weer gewoon de dienst in.

 

Aan de kenners hier, voor een relatief leek als ik: Wat is een flink hete ‘aspot’? 

En zien we hier dezelfde combinatie? https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/haarlem/brand-onder-treinstel-op-station-haarlem/50064163.html


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
JurgenH schreef:

Aan de kenners hier, voor een relatief leek als ik: Wat is een flink hete ‘aspot’? 

En zien we hier dezelfde combinatie? https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/haarlem/brand-onder-treinstel-op-station-haarlem/50064163.html

Ik wist ook niet was een ‘aspot’ was maar WIkipedia weet er wel iets over.

Het grootste risico is de zware belasting op de aspot van het wiel. Deze extra belasting kan de rollen in een rollager doen breken, wat leidt tot een ernstige temperatuurverhoging van de aspot, gesproken wordt dan van een "warme aspot". In extreme gevallen kan de aspot het wiel blokkeren of kan zelfs de wielas in de aspot breken, waardoor het spoorvoertuig ontspoort. Een treinwiel met een vlakke plaats EN een warme aspot is een direct risico. In zo'n geval moet de defecte wagen uit de trein worden gehaald of met duidelijk verminderde snelheid worden vervoerd.


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 maart 2025

Dank!

Het deed mij ineens denken aan twee video's van YouTube die ik een poosje terug gezien heb. Ik heb daar maar even een nieuw topic van gemaakt. 😊

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/interessant-inkijkje-in-de-ns-werkplaats-89261

Robert B
Forum|alt.badge.img+3

>


Reageer