Skip to main content
vraag

camerabeelden bij toegangspoortjes op stations

• Intercity
  • 113 reacties

Naar ik begrijp gaat ProRail over camera’s bij de toegangspoortjes op de NS-stations.

Ik zie verschillende “reacties” qua alarmering van het systeem (dit betreft allemaal station Goes).

scenario 1: zwartrijder opent met een karatetrap zo’n half deurtje (poortjes buiten) - er klinkt een kort alarmsignaal, deurtje veert terug;

scenario 2: drie “jongeren” trappen tegelijk alle drie de poortjes open (binnen, in de stationshal) - allerlei toeters en bellen gaan af, systeem minutenlang “op tilt”;

scenario 3: “jongere” opent alle poortjes (buiten) met de noodknop - er klinkt ong. een minuut lang een signaal - daarna sluiten alle poortjes weer;

Mijn vraag: wat wordt er met de beelden van deze camera’s gedaan? We hebben geen personeel meer op de stations, we hebben geinvesteerd in camera’s, we weten dat er nog steeds veel zwartgereden wordt - maar wat gebeurt er in de praktijk?

14 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025

Niets, tenzij je een ernstige misdrijf begaat uiteraard.

• Reisleider*
  • 771 reacties
  • 12 maart 2025

Als je een poortje vermoord 😀

MCN 2021
  • Intercity
  • 58 reacties
  • 12 maart 2025
LLN schreef:

Naar ik begrijp gaat ProRail over camera’s bij de toegangspoortjes op de NS-stations.

Ik zie verschillende “reacties” qua alarmering van het systeem (dit betreft allemaal station Goes).

scenario 1: zwartrijder opent met een karatetrap zo’n half deurtje (poortjes buiten) - er klinkt een kort alarmsignaal, deurtje veert terug;

scenario 2: drie “jongeren” trappen tegelijk alle drie de poortjes open (binnen, in de stationshal) - allerlei toeters en bellen gaan af, systeem minutenlang “op tilt”;

scenario 3: “jongere” opent alle poortjes (buiten) met de noodknop - er klinkt ong. een minuut lang een signaal - daarna sluiten alle poortjes weer;

Mijn vraag: wat wordt er met de beelden van deze camera’s gedaan? We hebben geen personeel meer op de stations, we hebben geinvesteerd in camera’s, we weten dat er nog steeds veel zwartgereden wordt - maar wat gebeurt er in de praktijk?

Klopt dit gebeurt ook op station Diemen 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3706 reacties
  • 12 maart 2025
MCN 2021 schreef:
LLN schreef:

Dit gebeurt op elk station waar poortjes in de buitenlucht staan. Op hele grote stations (Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Den Haag enz.  gebeurt het niet maar daar wordt dus of massaal meegelopen of er wordt over de poortjes gesprongen. NS interesseert het helaas niet. Vaak genoeg personeel er vlakbij zien staan die er vervolgens niets aan deden.

MCN 2021
  • Intercity
  • 58 reacties
  • 12 maart 2025
Henkpeetersen schreef:
MCN 2021 schreef:
LLN schreef:

Dit gebeurt op elk station waar poortjes in de buitenlucht staan. Op hele grote stations (Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Den Haag enz.  gebeurt het niet maar daar wordt dus of massaal meegelopen of er wordt over de poortjes gesprongen. NS interesseert het helaas niet. Vaak genoeg personeel er vlakbij zien staan die er vervolgens niets aan deden.

Dit klopt gebeurt zo vaak op Amsterdam Centraal, maar ja je kan er niet zo veel aan doen 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 12 maart 2025
Henkpeetersen schreef:
MCN 2021 schreef:

Omdat het dweilen met de kraan open is, op Rotterdam Centraal zal er vast wel elke 5 seconde een zwartrijder door de poortjes komen.

Terwijl je de ene zwartrijder tegen houdt zal er aan de andere kant van de poortjes weer een andere zwartrijder door komen.

Daar kun je simpelweg niet tegen op vechten.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 12 maart 2025

En 't ligt er ook maar net aan wat voor personeel het ziet. Een servicemedewerker zal niet eens op mógen treden. Een conducteur kan volgens mij ook niet handhaven op het over poortjes springen of ze opentrappen. Of ze buiten de trein wel mogen controleren op vervoerbewijzen weet ik eerlijk gezegd niet. Dus het moet maar net een V&S-medewerker zijn die het ziet, om überhaupt op te kúnnen treden.

MCN 2021
  • Intercity
  • 58 reacties
  • 12 maart 2025
mrfreeze schreef:

En 't ligt er ook maar net aan wat voor personeel het ziet. Een servicemedewerker zal niet eens op mógen treden. Een conducteur kan volgens mij ook niet handhaven op het over poortjes springen of ze opentrappen. Of ze buiten de trein wel mogen controleren op vervoerbewijzen weet ik eerlijk gezegd niet. Dus het moet maar net een V&S-medewerker zijn die het ziet, om überhaupt op te kúnnen treden.

Klopt, maar op een groot station is dat lastig zie ook zo vaak in Amsterdam Centraal 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3706 reacties
  • 12 maart 2025
mrfreeze schreef:

Dan zijn die poortjes dus per definitie dus vrijwel nutteloos en kosten ze alleen maar heel veel geld.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 12 maart 2025
Henkpeetersen schreef:
mrfreeze schreef:

Dan zijn die poortjes dus per definitie dus vrijwel nutteloos en kosten ze alleen maar heel veel geld.

Nee, want ze houden wel wat zwartrijders tegen.

Alleen omdat iets niet alles tegenhoudt, betekent dat niet dat het nutteloos is. Poortjes helpen zwartrijden te verminderen en zorgen ervoor dat minder mensen het proberen. Met diezelfde logica zou je kunnen zeggen dat verkeerslichten nutteloos zijn omdat sommige mensen nog steeds door rood rijden.

Het maakt simpelweg alleen een psychologische drempel, meer niet. Het zorgt ervoor dat mensen minder snel geneigd zijn om te zwartrijden, maar het stopt ze niet allemaal.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 12 maart 2025

• Auteur
  • Intercity
  • 113 reacties
  • 12 maart 2025

Dus die poortjes zijn er alleen om datahonger te bevredigen?

(Want inderdaad veel te hoge investering om dat percentage niet-doortastende zwartrijders tegen te houden).

MCN 2021
  • Intercity
  • 58 reacties
  • 12 maart 2025
Robert B schreef:

Dat klopt. Zelf zie ik datook als ik met reis soms zeg ik er ook er wat van 

MCN 2021
  • Intercity
  • 58 reacties
  • 12 maart 2025

Als je zo bekijkt zie ik het altijd anders, want ze trappen de poortjes zo gemakkelijk open of ze klimmen er over heen 

Reageer