Skip to main content
beantwoord

incheck daltarief/kennis conducteur

Sim70
  • Reisleider*
  • 711 reacties

Ik woon bij een station waar je 2 x per uur kunt vertrekken om . 25 en . 55. Met een flex dal kaart kun je dus om 8.55 . Incheckpaaltjes staan op het perron. Ik weet dat vertrektijd ook eerder kan zijn( vertrekprocedure). Vandaag maar eens geprobeerd. Ik stond met kaartje in de aanslag te turen tot het klokje op . 55 sprong. Volgens de conducteur kon het al vanaf .54. Ik zei als u weg moet neem ik de volgende trein wel want het is echt . 55. Is toch raar dat een conducteur dit niet weet ?

Beste antwoord door MoDe

Inchecken voor daltarief is 8.55 uur. De 5 minuten marge is om een trein vanaf 9 uur te kunnen nemen.

Bekijk origineel

9 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7255 reacties
  • 6 maart 2025
Sim70 schreef:

Is toch raar dat een conducteur dit niet weet ?

Ja 🙂 Aan de andere kant zijn er tegenwoordig zoveel regelingen, voorwaarden, etc. dat ook een conducteur niet alles meer kan weten. En er zijn duizenden conducteurs, dus dat er wel 's iemand verkeerde informatie in z'n hoofd heeft is ook weer niet ondenkbaar.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1609 reacties
  • 6 maart 2025

Je zou bijna gaan denken dat conducteurs ook mensen zijn 😉

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13435 reacties
  • Antwoord
  • 6 maart 2025

Inchecken voor daltarief is 8.55 uur. De 5 minuten marge is om een trein vanaf 9 uur te kunnen nemen.

• Reisleider*
  • 54 reacties
  • 6 maart 2025
mrfreeze schreef:
Sim70 schreef:

Ja 🙂 Aan de andere kant zijn er tegenwoordig zoveel regelingen, voorwaarden, etc. dat ook een conducteur niet alles meer kan weten. En er zijn duizenden conducteurs, dus dat er wel 's iemand verkeerde informatie in z'n hoofd heeft is ook weer niet ondenkbaar.

Helemaal mee eens. Je kunt nu eenmaal niet alles weten.

Tegelijkertijd wordt wel van de reizigers verwacht dat ze de vele regelingen, voorwaarden etc kennen en/of aanvinken voor akkoord. Als er dan toch een afwijking wordt geconstateerd, dan krijgt de reiziger hiervoor soms letterlijk wel de rekening gepresenteerd. Kunnen we dan ook een beroep doen op het feit dat er zoveel regelingen en voorwaarden zijn? 😀

Sim70
  • Auteur
  • Reisleider*
  • 711 reacties
  • 6 maart 2025

Het staat er wellicht wat pinniger dan ik bedoelde… maar idd ik word ook geacht in mijn werk goed op de hoogte te zijn zodat ik inwoners juist kan informeren. Als ik het advies had opgevolgd had me dat flink euro s meer gekost. Dus het verbaasde me oprecht dat de conducteur dit zei. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 6 maart 2025

Misschien bedoelde de conducteur dat je met een daluren incheck vanaf 8:55 mag reizen, maar inchecken op daltarief kan dus niet om 8:54.  Een daluren e-ticket is wel pas geldig na 9:00

• Koploper**
  • 1375 reacties
  • 6 maart 2025
Op een dag schreef:
mrfreeze schreef:
Sim70 schreef:

Helemaal mee eens. Je kunt nu eenmaal niet alles weten.

Tegelijkertijd wordt wel van de reizigers verwacht dat ze de vele regelingen, voorwaarden etc kennen en/of aanvinken voor akkoord. Als er dan toch een afwijking wordt geconstateerd, dan krijgt de reiziger hiervoor soms letterlijk wel de rekening gepresenteerd. Kunnen we dan ook een beroep doen op het feit dat er zoveel regelingen en voorwaarden zijn? 😀

NS doet altijd en overal zijn best. We doen ons best om treinen schoon te houden, ons best om treinen in te zetten die lang genoeg zijn en dergelijke blabla. 

Ik ben benieuwd of de conducteur het accepteert als ik mijn best doe om in te checken, maar dat dat soms ook wel eens niet helemaal lukt. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13435 reacties
  • 6 maart 2025

Ik denk dat de conducteur op tijd wilde vertrekken en niet wilde wachten op iemand die wacht tot de vertrektijd van 8.55 uur om tegen daltarief te kunnen reizen.

Als je de trein van 8.55 uur wilt hebben, moet je dus uiterlijk 8.54 uur inchecken ivm vertrekprocedure.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 6 maart 2025
MoDe schreef:

Ik denk dat de conducteur op tijd wilde vertrekken en niet wilde wachten op iemand die wacht tot de vertrektijd van 8.55 uur om tegen daltarief te kunnen reizen.

Als je de trein van 8.55 uur wilt hebben, moet je dus uiterlijk 8.54 uur inchecken ivm vertrekprocedure.

TS ​@Sim70 zegt het zelf toch al (maar poortjes en paaltjes staan niet altijd vlak naast de trein)?

Ik zei “als u weg moet neem ik de volgende trein wel“ want het is echt 8:55
[de tijd die op het schermpje moet staan voor een daluren incheck]

Een conducteur die beweert dat zoiets ook wel een minuut eerder mag heeft het dus mis. Reden van dit topic (waarom weet die dat niet?) 😅

Het staat er misschien wat krom (vingertje wijzen) maar “inchecken om 8:54 heeft gevolgen voor mijn incheck, dus dat doe ik niet! En als jij (beste HC) daar niet op wilt wachten, dan wacht ik zelf wel een half uur”.

Het zouden mijn eigen (ochtendhumeur) woorden kunnen zijn… maar gaat hier dus over seconden en dat is géén vertraging (gossie +1 misschien, maar de reiziger op plaats 1,2,3 is de missie toch?). 🤣

Als het om een overstap gaat die niet in de Reisplanner staat heb ik niets gezegd, maar veel HC's vinden het helemaal prima om aan het randje van de spits even te wachten op ‘calculerende dalreizigers’ (of zelfs overstappers die nog even hun bankpas willen uitchecken) 😴

Geen garantie dus, maar ​@Sim70 vond het ook prima als de HC per se om 8:55 wilde vetrekken. ‘Neem ik de volgende wel..” zucht.. 🙄 

Raar dus als een HC zegt om dat maar om 8:54 te doen, want dat kan simpelweg niet ❗

Reageer