Hoi lezer,
Ik heb een OV fiets gehuurd op 29 juli 2023 om 14:06. Deze heb ik een dag later weer terug gebracht naar Rotterdam Centraal. Daar zeggen ze vaak: zet daar maar neer. Dan zet je hem daar neer en scannen ze het later (ga je dan vanuit). Ik heb zowel de sleutel, als de fiets niet meer. Nu kreeg ik toch mails van de NS dat de fiets verdwenen is en ik €350,- boete moet betalen.
Helaas zag ik het pas bij de laatste mail, de reminder mails waren door mijn Spam filter weg gefilterd.
Na contact met de klantenservice kreeg ik het advies om naar Rotterdam Centraal te gaan om te vragen of zij meer weten. Zij hebben in het systeem gekeken waar die ook als verdwenen stond. De een zei tegen de ander dat het van zijn paycheck afging, toen ik vroeg of ik dan achter mocht kijken om te zoeken of die ertussen stond. Er stonden maar 50 fietsen. Dus als die er tussen had gestaan en hij gescand kon worden, dan had ik de klantenservice kunnen bellen om de boete ongedaan te maken. Maar ik mocht daar achter niet kijken van de medewerkers.
Ik heb al een klacht ingediend van deze situatie. Waar naar gekeken zou worden, maar er zou verder geen persoonlijk contact met mij gezocht worden hierover.
Verder zit ik 1.5 jaar in de ziektewet en kan nauwelijks rondkomen. €350,- kan ik ook niet zomaar uitbesteden. Na aangifte bij de politie en het opsturen van het proces verbaal per post kan daar €70,- van gemaakt worden. Los daarvan, bij het doen van aangifte zonder sleutel of fiets, vraag ik me af of dat er überhaupt doorheen gaat komen. Maar misschien ben ik dan te pessimistisch. Ben vrij positief ingesteld over het algemeen en heb vertrouwen in mensen. Maar dat je er naast moet staan, als je fiets gescand wordt, had ik nooit zo bedacht.
Maar ik begrijp niet hoe ik een fiets kan inleveren en dan moet betalen voor als een medewerker van NS het niet gescand heeft of daar iets mis is gegaan? Dat zou toch niet van mijn eigen risico af moeten gaan?
Kan iemand mij advies geven hierin? Ik huur al zo lang fietsen van de NS (en netjes terug gebracht) en was daar heel tevreden over. Maar dit vind ik echt te bizar voor worden…
Hoop dat iemand hier misschien ook ervaring mee heeft en mij advies kan geven.
Alvast bedankt en fijn weekend!
Met vriendelijke groeten,
Eline
Edit: ik zie nu andere mensen die dit ook hebben meegemaakt, maar dat gaat meer om fietskluizen. Iemand dit wel eens meegemaakt?