beantwoord

Poortjes onbewaakte fietsenstalling

  • 31 July 2022
  • 5 reacties
  • 179 Bekeken

Hoi, de fietsenstalling in Roermond is onbemand. Eerst kon je met je ov naar binnen door je pas te scannen en ook je pas bij de sleutelautomaat te scannen. Je pakt een fiets en scant wederom je pas en gaat eruit. 

Tegenwoordig moet je en je pas scannen en je sleutel scannen, die moet je er dus uithalen. Je moet dan snel zijn want de poortjes sluiten. Ik draag de fiets er dan maar doorheen (ben niet de jongste meer). 

De laatste keer wilde ik naar binnen met de OV-fiets dus pas scannen, sleutel scannen krijg groen licht poortjes gaan open en wil de fiets er doorheen dragen. Vervolgens sluiten de poorten, terwijl ik er tussen sta. Kon geen kant op, er zit geen beveiliging in. Camera die er hangt heb je niets aan, knop waar ik nog bij kon om iemand op te roepen is nutteloos. 

Zijn de poortjes aangepast of blijft dit zo? Ik loop nu maar 40 min om op plaatst van bestemming te komen. Ik durf niet meer door die poortjes heen. 

icon

Beste antwoord door Daniel 31 July 2022, 12:17

Bekijk origineel

5 reacties

Hoi IlsevR, en welkom bij onze Community!

 

Dat klinkt als een nare ervaring, waarvoor mijn welgemeende excuses! Het lijkt me zeker niet de bedoeling dat je vast komt te zitten in een poortje.

Ik ben zelf helaas niet bekend in de fietsenstalling in Roermond, maar bij andere onbewaakte stallingen kan ik me heugen dat je je fiets naar binnen of naar buiten krijgt door de sleutelhanger te scannen. Dat poortjes echter dichtgaan terwijl er nog iets tussen zit is echter totaal niet de bedoeling, dus ik ga daar in ieder geval een melding van maken.

Reputatie 7
Badge +2

De sleutelhanger scannen is wel heel lang geleden hoor, zo werkte het in de zelfservice stallingen vroeger. De sleutelkluis voor OV-fiets hing dan voor de poortjes. Die sleutelhanger scannen werkte echter vaak slecht waardoor het regelmatig voorkwam dat alle OV-fietsen ook voor het hek gestald werden.

Bij de moderne OV-fiets stallingen, zo te zien heeft Roermond er inmiddels ook zo een, scan je inderdaad zoals TS aangeeft je OV-chipkaart bij de OV-fiets lezer om binnen te komen. Zowel bij ophalen als bij inleveren.
De vraag om de sleutelhanger te scannen heb ik zelf maar één keer gehad. Zover ik heb kunnen vaststellen krijg je die vraag als je zoals de instructie bij de kaartlezer aangeeft het voorwiel op de mat zet (waarschijnlijk om te voorkomen dat je gratis je eigen fiets stalt door de OV-fiets kaartlezer te gebruiken).

Mijn advies voor TS is daarom om in het vervolg de wielen van de fiets niet op de mat bij het poortje te zetten en dan je chipkaart te scannen bij de OV-fiets lezer. Dan krijg je gegarandeerd niet de vraag een sleutel te scannen (want systeem denkt dat je een voetganger bent die een fiets wil gaan huren).

Op die manier zelf nooit tussen de poortjes komen zitten bij die zelfservice stallingen. Want het is inderdaad wel knap onhandig om daar een sleutel te moeten scannen. Vroeger hadden de fietsen in die stallingen de tag aan een touwtje zitten zodat je makkelijk kon scannen, maar tegenwoordig moet je inderdaad de fiets op slot zetten en vervolgens weer van het slot halen. Niet heel praktisch in de korte tijd dat het poortje open gaat.

Bedankt voor de aanvulling, Daniel! Het wordt in deze situatie erg duidelijk dat ik al jaren geen OV-fiets meer heb gehuurd.

Ik zet de gegeven inzichten hierover intern door naar de juiste afdeling. Het kan niet zo zijn dat er reizigers vast komen te zitten doordat het systeem niet goed werkt.

Ik moest mijn pas en sleutel ook scannen toen ik de fiets terugbracht en dan nog een keer mijn ov scannen bij sleutelkastje. Waarom dit dubbel is begrijp ik niet. Men geeft volgens mij ook aan om je wiel goed te zetten dus dat doe ik. Eerst totaal geen last van. De laatste 2 keer moest ik dit wel doen. Gevraagd in Eindhoven en blijkt soms een steekproef te zijn. 1 keer had ik een fiets gepakt die geheel vernield was en gelijk weer terug had gezet. Kan het zijn dat ik daarom telkens alles moet scannen? Ik ga het niet nog een keer proberen die poortjes geven niet mee en zijn niet zo beveiligd dat ze automatisch weer opengaan. Ik koop wel een simpele fiets en zet die buiten met 3 sloten op slot in de hoop, dat de fiets blijft staan. 

Badge +3

In deze (archief) topics staat een soortgelijke situatie: 

De ‘oplossing’:

 Vervolgens verschijnt er een melding dat ik ook de sleutelhanger van de fiets moet scannen. Maar die zit natuurlijk gewoon in het slot op de fiets. Na een paar seconden verdwijnt die melding weer. Ik scan m'n OV-chipkaart nog een keer en nu gaat de poort wel open en kan ik naar buiten met fiets.

Bij het inleveren van de fiets ongeveer hetzelfde, maar dan omgekeerd: ik scan m'n pasje om binnen te komen en krijg vervolgens de melding dat ik ook de sleutelhanger moet scannen. Dat kan niet, dus na een paar seconden scan ik m'n kaart weer en nu gaat de poort wel open. 

Reageer