Hoe kan mijn dochter van 11 zich legitimeren zonder ID-kaart? | NS Community
beantwoord

Hoe kan mijn dochter van 11 zich legitimeren zonder ID-kaart?

  • 12 September 2014
  • 8 reacties
  • 5892 Bekeken

Mijn dochter van 11 is nogal groot voor haar leeftijd en ziet er dus ouder uit. Ze heeft nog geen ID-kaart. Nu wil ze morgen met mij mee naar Leiden. Hoe kan ik bewijzen dat ze toch 11 is?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 12 September 2014, 17:04

Bekijk origineel

8 reacties

Jouw dochter hoeft zich helemaal niet te kunnen legitimeren.
Kinderen vanaf 14 jaar moeten een ID-kaart hebben en kinderen vanaf 12 jaar moeten zich in het OV kunnen legitimeren

Bovendien reist ze niet zelfstandig, maar wordt ze door jou begeleid.

Als bij controle de conducteur niet te overtuigen valt kan hij/zij - als BOA - altijd navraag (laten) doen.
En als het helemaal moeilijk wordt vraag dan aan die conducteur even naar dienstnummer en standplaats en noteer ook even het tijdstip en het nummer van het treinstel waarin je reist. Met die gegevens is het n.l. redelijk eenvoudig om een klacht in te dienen bij NS.

Overigens zullen de meeste conducteurs daar geen probleem van maken als jij zegt "dit is mijn dochter van 21 🙂 en ze is al 11" 😉 als er naar haar leeftijd gevraagd zou worden.

P.S. Je zal toch wel over een geboorteakte van je dochter beschikken of misschien zelfs nog wel een trouwboekje waarin zij is bijgeschreven? Dat zij weliswaar geen officiele legitimatiebewijzen, maar tonen toch wel e.e.a. aan. Laat dat natuurlijk niet meteen zien, maar pas op het moment dat e.e.a. dreigt te escaleren (en je de gegevens van die lastige conducteur inmiddels hebt genoteerd).
Beste JesssicavS, HansS heeft je het juiste antwoord gegeven. Kinderen zijn t/m 11 jaar niet verplicht zich te legitimeren in het OV, dus hoeft je dochter geen ID (of iets vergelijkbaars) mee te nemen. Je topic is verplaatst naar "Overige producten"; daar valt de Railrunner onder.

Groet, Stephan
Reputatie 7
Badge +4
Het formele antwoord is gegeven maar ik vraag me af wat wijsheid is. Het is altijd beter je te behoeden voor de schijn van het kwaad. Legitimatie is niet verplicht maar wel mogelijk. Het aannemelijk maken middels een zwempas of trouwboekje kan een optie zijn, ook al hoeft het niet.

U staat in uw recht maar een conducteur ziet een kind dat ouder lijkt en houdt rekening met zwartrijden. Het is ook de taak van de man om dat te zien. In België is er een eenzelvigheidskaartje voor een kind, dat zou dit mogelijk kunnen voorkomen. Ik zou het toch aannemelijk of sluitend maken. Gelijk of niet, aan een conflict heb je niks. De conducteur doet zijn werk goed door op de leeftijd te letten en kan het niet altijd goed inschatten. Of het voor een conducteur lastig is of dat het hier gaat om een lastige conducteur laten we dan maar in het midden.
Bijzonder.... waarom ben ik bij de slijterij mij dan wel verplicht te legitimeren als ik al ver boven de 25 ben. Daar mag ik niet zeggen "ik ben boven de 25, dus ik ga mij niet legitimeren".

Ik heb het net even opgezocht: onder de 14 jaar is er inderdaad geen identificatieplicht volgens de overheid. Dan vraag ik mij wel af hoe de ambtenaar vast stelt dat iemand de waarheid spreekt 🙂
Jouw dochter hoeft zich helemaal niet te kunnen legitimeren.
Kinderen vanaf 14 jaar moeten een ID-kaart hebben en kinderen vanaf 12 jaar moeten zich in het OV kunnen legitimeren

Bovendien reist ze niet zelfstandig, maar wordt ze door jou begeleid.

Als bij controle de conducteur niet te overtuigen valt kan hij/zij - als BOA - altijd navraag (laten) doen.
En als het helemaal moeilijk wordt vraag dan aan die conducteur even naar dienstnummer en standplaats en noteer ook even het tijdstip en het nummer van het treinstel waarin je reist. Met die gegevens is het n.l. redelijk eenvoudig om een klacht in te dienen bij NS.

Overigens zullen de meeste conducteurs daar geen probleem van maken als jij zegt "dit is mijn dochter van 21 🙂 en ze is al 11" 😉 als er naar haar leeftijd gevraagd zou worden.

P.S. Je zal toch wel over een geboorteakte van je dochter beschikken of misschien zelfs nog wel een trouwboekje waarin zij is bijgeschreven? Dat zij weliswaar geen officiele legitimatiebewijzen, maar tonen toch wel e.e.a. aan. Laat dat natuurlijk niet meteen zien, maar pas op het moment dat e.e.a. dreigt te escaleren (en je de gegevens van die lastige conducteur inmiddels hebt genoteerd).


Hartelijk dank voor je reactie! Een geboorteakte heb ik uiteraard, maar daar ga ik natuurlijk niet mee op zak lopen. Ik "waag"het er maar gewoon op. Een evt. boete kan achteraf nog aangevochten worden dmv het voorleggen van die akte.
Reputatie 4
Badge
Maar hoe controleert de conducteur dan de railrunner kaartjes? Elk kind tot een jaar of 13 kan dan beweren 11 te zijn en met railrunner reizen en dan mag de conducteur niet vragen om dat te bewijzen? Wanneer er van leeftijdskorting gebruik gemaakt wordt is het logisch dat de bewijslast bij de klant ligt. Dat is bij bijv. attractieparken en musea ook. Wil of kun je geen bewijs tonen dan kun je van de attractie of trein gebruik maken voor regulier tarief.
Hartelijk dank allemaal voor de reacties! We gaan het gewoon proberen. Desnoods ga ik met ons trouwboekje op weg;-) Hoewel dat ook niet waterdicht is natuurlijk. Ik zou wel eens iemand anders meenemen die zich voordoet als mijn dochter.. Wel veel gedoe trouwens voor iets dat gewoon legaal is...
Maar hoe controleert de conducteur dan de railrunner kaartjes? Elk kind tot een jaar of 13 kan dan beweren 11 te zijn en met railrunner reizen en dan mag de conducteur niet vragen om dat te bewijzen? Wanneer er van leeftijdskorting gebruik gemaakt wordt is het logisch dat de bewijslast bij de klant ligt. Dat is bij bijv. attractieparken en musea ook. Wil of kun je geen bewijs tonen dan kun je van de attractie of trein gebruik maken voor regulier tarief.

Ja dat vraag ik mij ook af. Ik denk dat er best veel misbruik van gemaakt wordt. Niet door mij iig, want ik reis nooit per trein, ja alleen nu een keer omdat het niet anders kan.
Wie weet moeten kinderen over een tijdje wel gechipt worden, kunnen ze "uitgelezen" worden of ze wel echt geen 12 zijn..;-p

Reageer