Skip to main content
beantwoord

Hoe strict is de 70cm breedte van een rolstoel, en wat past op de brug?

• 8 februari 2025
  • 8 reacties
  • 191 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik reis veel met de trein, en wil misschien soms een rolstoel/rollator combi meenemen. Maar, die is 74cm breed, en voor zowel rolstoelen als rollators, is het maximum in de voorwaarden 70cm. Hoe hard is dat?

Ik weet het dan eigenlijk niet volgens de voorwaarden is, maar ik kan mij niet voorstellen dat de conducteur een meetlint erbij pakt of naar de handleiding gaat googlen en zegt “nee sorry, 4cm te breed, nu de trein uit met die rolstoel”. Zoals wel met meer regels de soep niet zo heet gegeten wordt, als het niet te gek wordt.

Specifiek: hoe breed is die standaardbrug van reisassistentie precies?
Ik heb nu een hulpmiddel van 68cm breed, en dat lijkt nooit krap op andere plekken. Volop ruimte bij de poortjes en liftdeuren. Maar ik gebruik de reisassistentie-brug tot nu toe nooit - dus daarvan heb ik geen idee. Die brug heb ik straks missschien soms wel nodig, en het is onhandig als het dan echt niet kan.

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de NS Community!

Uit een archieftopic (juli 2014):

•Om in de trein, maar ook in de liften en op de verrijdbare bruggen, te passen, mag een rolstoel maximaal 150 centimeter lang en 75 centimeter breed zijn (buitenmaten).
•Jij en je rolstoel mogen samen niet meer wegen dan 250 kilo.
•Rolstoelen met een verbrandingsmotor [bestaan die (nog) anno 2025?] zijn om veiligheidsredenen niet toegestaan in de trein.
•In verband met de breedte van de deur bij de rolstoelingang van de Intercity direct, kan in deze trein je rolstoel uitsluitend worden meegenomen wanneer deze niet breder is dan 90 cm. [zal in een ICNG ook geen probleem zijn]

Bekijk origineel

8 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2268 reacties
  • 8 februari 2025

De plankjes om net niet voldoende gelijkvloerse sprinters in te rijden zijn akelig smal, maar meestal helemaal niet nodig, zeker als je iemand bij je hebt die zo nodig even kan helpen. De echte bruggen voor treinen die niet zijn gemaakt voor een gelijkvloerse instap zoals de meeste intercity's zijn volgens mij wel iets breder maar dat weet ik niet zeker.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 8 februari 2025

Zo strikt is het in de praktijk helemaal niet. De reisassistentie helpt u gewoon in de trein als dat maar enigszins mogelijk is.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • Antwoord
  • 8 februari 2025

Welkom bij de NS Community!

•Om in de trein, maar ook in de liften en op de verrijdbare bruggen, te passen, mag een rolstoel maximaal 150 centimeter lang en 75 centimeter breed zijn (buitenmaten).
•Rolstoelen met een verbrandingsmotor [bestaan die (nog) anno 2025?] zijn om veiligheidsredenen niet toegestaan in de trein.
•In verband met de breedte van de deur bij de rolstoelingang van de Intercity direct, kan in deze trein je rolstoel uitsluitend worden meegenomen wanneer deze niet breder is dan 90 cm. [zal in een ICNG ook geen probleem zijn]

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3611 reacties
  • 8 februari 2025

Familie van mij in een rolstoel van 72cm breed heeft nooit problemen. En ook nog nooit meegemaakt dat iemand een meetlint erbij pakte. Zolang maar logisch is dat u die stoel nodig hebt zult u vast en zeker in en uit de trein geholpen worden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 8 februari 2025

Voor wat betreft de topic-opening:

… voor zowel rolstoelen als rollators, is het maximum in de voorwaarden 70cm

Waar staan die voorwaarden ❓

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2025 reacties
  • 8 februari 2025
Robert B schreef:

In verband met de breedte van de deur bij de rolstoelingang van de Intercity direct, kan in deze trein je rolstoel uitsluitend worden meegenomen wanneer deze niet breder is dan 90 cm. [zal in een ICNG ook geen probleem zijn]

Vanwaar deze eis nog extra als eis 1 al een maximum van 75 cm breedte vereist?

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 9 februari 2025

Robert B schreef:

Ah, fijn. Dan zal het wel goed gaan. Ik kan niet in het archieftopic, maar de bruggen zijn volgens mij niet massaal vervangen sinds 2014. De kleine sprinterplankjes zijn wel nieuw, maar ik kan zonder. Bijzonder dat de eis nu 70cm is.

Keuzereiziger schreef:

Familie van mij in een rolstoel van 72cm breed heeft nooit problemen. En ook nog nooit meegemaakt dat iemand een meetlint erbij pakte. Zolang maar logisch is dat u die stoel nodig hebt zult u vast en zeker in en uit de trein geholpen worden.

Dank voor de info!

Robert B schreef:

Voor wat betreft de topic-opening:

… voor zowel rolstoelen als rollators, is het maximum in de voorwaarden 70cm

Waar staan die voorwaarden ❓

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1616408648622/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-ns-reisassistentie.pdf waarnaar verwezen wordt vanuit https://www.ns.nl/binaries/_ht_1719812817796/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf 5.6

Ik ga nu ook al wel eens tegen deze voorwaarden in, want ik zit met rollator of rolstoel niet altijd op een rolstoelplek, wat wel mijn voorkeur heeft want er is genoeg plek en een wc. Ik veroorzaak ook soms hinder en overlast. Onvermijdelijk, want ik kan vooraf niet weten waar de rolstoelplek bij het perron komt, en zonder reisassistentie wacht de trein niet op mij. Dus soms maar gewoon de deur waar ik bij kan, en dan zit je vast op dat balkon, en soms is dan de enige optie om half voor de deur te zitten. Nooit gedoe mee gehad. Ik noem het de 3e klas.

Daniel schreef:
Robert B schreef:

In verband met de breedte van de deur bij de rolstoelingang van de Intercity direct, kan in deze trein je rolstoel uitsluitend worden meegenomen wanneer deze niet breder is dan 90 cm. [zal in een ICNG ook geen probleem zijn]

Vanwaar deze eis nog extra als eis 1 al een maximum van 75 cm breedte vereist?

Dat is bijzonder ja. Bij ICNG kan ik mij nog iets indenken over (bijna) gelijkvloerse instap en extra brede deuren, ook al is het inconsistent. Maar IC direct had in 2014 gewoon meerdere traptreden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 10 februari 2025

Als het eerst 75 cm was en men nu zegt dat het maar 70 cm mag zijn…

Dan denk ik zomaar dat het wel past inderdaad 🤣

Gaat heerlijk nergens over, assistentie regelt het wel.

Reageer