Skip to main content

Hallo allemaal,

Via het WMO is mij in 2022 een electrische driewieler toegewezen. Het gaat om het type Easyrider 3

Ook heb ik via het WMO een indicatie gekregen voor een Valys pas 

Ik zou graag mijn fiets mee willen nemen in de trein.

Maar ik had hier nog wat vragen over 

Kan ik mijn fiets kosteloos mee nemen ?

Moet ik hiervoor reis assistentie inschakelen?

Wat moet ik laten zien bij controle ?

Hoe gaat het met fietsen door het in en uitcheck poortje?

 

 

 

Welkom bij de NS Community!

Een WMO-fiets mag gratis mee, regel via Argonaut eventueel een pas voor een begeleider die dan ook gratis mee mag.

Als je met die fiets door een poortje kan, geen probleem. Gebruik dan het meest linkse of rechtse poortje want die zijn breder.

Assistentie zal je misschien wel nodig hebben om de trein in/uit te komen, plan daarvoor je reis via https://www.ns.nl/reisassistentie (gratis maar Mijn NS account nodig) of bel van tevoren even met 030 235 7822 voor je opties.

Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html


Als je als senior een electrische driewielfiets hebt zonder WMO indicatie, mag je dan ook de fiets meenemen in de trein?


Welkom op onze NS Community Mathieu1937. Zonder WMO-indicatie kan dit helaas niet. Er zijn uitzonderingen, maar alleen met een WMO-indicatie.

Dit zijn de regels als een dergelijke indicatie er niet is. 

Welke fietsen mogen mee in de trein?

Onder fiets wordt verstaan een normale fiets, ligfiets, elektrische fiets, tandem, racefiets, BMX/stuntfiets en gedemonteerde fiets. Deze fietsen mogen dus mee in de trein.


Goedemorgen,

kort geleden heb ik een Elektrische driewieler aangeschaft. Niet via de WMO omdat ik geen vergoeding nodig heb en het uit eigen middelen heb betaald. Bovendien kost een WMO procedure heel veel tijd. Ik heb ernstige artrose, stenose in mijn rug verschoven rugwervels zodat lopen voor mij geen optie meer is.

het fietsen op een easy rider Van Raam gaat prima en geeft me bijna geen pijn. Dus geniet ik er volop van. Maar ik zou ook graag een fietsvakantie willen gaan doen dus verder van huis om ook een andere omgeving te ontdekken en van te genieten.

Dus zou ik graag mijn ov jaar kaart willen gebruiken om met mijn fiets per trein te kunnen reizen.
graag hierop uw antwoord,

met vriendelijke groeten

Berdine M. Van Leeuwen

 

 

 


@Oppad  wilt u uw persoonlijke gegevens verwijderen? Verder vrees ik dat uw driewieler niet mee kan in de trein.


Goedemorgen Berdine en welkom bij de NS Community.

Allereerst heb ik je post aangepast en de persoonlijke gegevens eruit gehaald. Dit forum is namelijk openbaar en zo zou iedereen deze kunnen zien. Dit platform is niet bedoeld om persoonlijke vragen te beantwoorden, maar mijn collega's van de Klantenservice helpen je graag verder. Ik wil je adviseren om met hen contact op te nemen.


Wat is er in een maand veranderd dan?


Goedemorgen,

kort geleden heb ik een Elektrische driewieler aangeschaft. Niet via de WMO omdat ik geen vergoeding nodig heb en het uit eigen middelen heb betaald. Bovendien kost een WMO procedure heel veel tijd. Ik heb ernstige artrose, stenose in mijn rug verschoven rugwervels zodat lopen voor mij geen optie meer is.

het fietsen op een easy rider Van Raam gaat prima en geeft me bijna geen pijn. Dus geniet ik er volop van. Maar ik zou ook graag een fietsvakantie willen gaan doen dus verder van huis om ook een andere omgeving te ontdekken en van te genieten.

Dus zou ik graag mijn ov jaar kaart willen gebruiken om met mijn fiets per trein te kunnen reizen.
graag hierop uw antwoord,

met vriendelijke groeten

Berdine M. Van Leeuwen

 

 

 

Zie het beste antwoord.

Als je kunt aantonen dat de fiets hulpmiddel is door plaatje op de fiets en bezit van o.a. ov begeleiderskaart mag de fiets gratis mee. Voldoe je niet aan de voorwaarden dan kun je de fiets tijdens de daluren met fietskaartje meenemen.


Beste,

Soms wordt een WMO verzoek afgewezen ook in hoger beroep.

De gemeente weigert indien een epilepsie aanval zonder kennisgeving kan plaatsvinden. De gemeente stelt zich dan op het standpunt dat zij aansprakelijk zouden zijn ingeval van schade bij een aanval.

Wij hebben een uitspraak van de bezwaarcommissie die de gemeente gelijk geeft. Helaas.

Daarom hebben we zelf een Hase Kettwiesel aangeschaft. Degene die de fiets gebruikt heeft daardoor weer vrijheid van bewegen gekregen.

Als ik het zo lees zou je met deze fiets en zonder WMO verklaring nooit met de fiets in de trein kunnen.

Er zijn dus medische verklaringen van SEIN, Arbo en medisch specialisten etc. Maar geen WMO.

We hebben ‘als compensatie’ wel een aanbod gekregen voor individueel vervoer maar daarmee kom je niet nar de Bieb of de supermarkt. Vandaar dat we dit nutteloze aanbod hebben afgewezen en ons probleem zelf hebben opgelost. Nu hebben we weer de mogelijkheid om te reizen maar blijkbaar doordat we geen WMO toewijzing hebben is de werled niet groter dan waar we zelf met de fiets kunnen komen.

 

En een Kettwiesel is laag, breed en lang. Nog een extra beperking ook al zoden we wel WMO hebben.

Het is dus zwaar balen.


Een aanvulling.  Dit is een stukje uit een email van mei 2023.  We zijn dan al meer dan een jaar bezig om wat geregeld te krijgen. Vanwege de ‘stroop’ hebben we zelf maar een fiets aangeschaft en ook dat is dan weer een extra punt om de WMO af te wijzen.

 

Beste Jan,

Dank voor uw bericht.

Ik denk dat ik dan een beter voorstel voor u heb. We kunnen de zaak aanhouden. Mocht dan toch blijken dat de gemeente de fiets onverhoopt niet gaat toekennen dan plannen we daarna direct een zitting in. Ik denk namelijk dat het echt zonde van ieders tijd is om de zitting van 24 mei door te laten gaan omdat de gemeente dan zal zeggen dat zij nog op het advies wachten en de commissie dan zal zeggen de zaak tot die tijd aan te houden. Vindt u dat ook een goed idee?

 

Dan blijft uw bezwaarzaak gewoon staan, maar wel opgeschort, totdat er meer duidelijkheid over de veiligheid van de fiets is. Bent u daarmee akkoord? Ik hoor dat graag van u en ik wens u en uw vrouwen een fijne Hemelvaartsdag.

 

En nu doet de NS blijkbaar ook moeilijk.   Denken ze bij de NS dat je voor je lol op zo’n fiets gaat zitten?


In de originele reactie van Laura staat de definitie van een fiets zoals NS die hanteert voor wanneer een kaartje nodig is, een fiets niet mee mag in de spits etc. Die is hier echter uiteraard niet relevant.

Erger is dat ook het volgende standpunt dat voor het mee mogen nemen van een hulpmiddel (geen fiets volgens die definitie) een WMO indicatie bepalend zou zijn onjuist is. De AVR-NS bepalen in artikel 5.6 alleen: "Reizigers met een beperking die gebruik maken van een niet als zodanig herkenbaar hulpmiddel dienen desgevraagd aan te tonen dat zij het betreffende hulpmiddel nodig hebben als gevolg van hun beperking. Omdat NS niet kan bepalen of en wanneer een hulpmiddel noodzakelijk is, volgt NS het oordeel van officiële keuringsinstanties." Nergens is bepaald dat alleen een WMO indicatie aan zou kunnen tonen dat iemand een hulpmiddel nodig heeft ten gevolge van een beperking. Er bestaan andere keuringsinstanties en de voorwaarden verwijzen hier naar https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/hulpmiddelen-of-hulphond-mee-in-de-trein.html. Daar staat dat je een - vrij verkrijgbare - mindervaliden-sticker zichtbaar moet bevestigen, en een (willekeurig) document moet kunnen tonen waaruit blijkt dat het hulpmiddel noodzakelijk voor je is, zoals "een gehandicaptenparkeerkaart, WMO vervoerpas(Regiotaxi), Valys-pas of OV-Begeleiderskaart". Er zijn dus een hoop meer opties dan een WMO-indicatie hier.


Even buiten de regels om, mijn zus heeft ook een elektrische driewieler, maar ik zie echt niet hoe ze, ten eerste, door een poortje zou kunnen met die fiets en, ten tweede, kun je er onmogelijk mee in de trein komen. De fiets is te breed om een smalle bocht te kunnen maken als hij eenmaal in de trein is. 


@e.d.  : Grappig, de ARBO arts ziet graag er weer gedeeltelijk op het werk gewerkt gaat worden. Maar vervoer is een groot probleem. Wij wonen in een stad met station (met hellingbaan) en werk is ook in een plaats met station. Maar werkgever zit aan de rand van de stad. Incourant voor de bus. Vrijwilligers rijden er met eigen busjes. Vandaar dat de fiets noodzakelijk is om er zelf te kunnen komen.

Kettwiesel is breed (90 cm) en lang (225cm). Dat is dus een probleem om er mee in de trein te komen en er mee over te moeten stappen.

@Olav93 : We gaan eens kijken of jouw link ons kan helpen met een ‘vervoerbewijs’ maar afgaande op de beperkingen van de poortjes die nu overal staan zal dat wel eens een catch 22 kunnen worden.

 


Het is een grote fiets. Zou deze als het wel zou mogen met de trein te vervoeren zijn?

Als de hindernis met de poortjes en vervoerbewijs eenmaal is genomen.

Plaatsen van een youtube fimpje meteen posten mag niet maar als je de code achter de v= vervangt kan je het wel zien.

Suh4z9YG4ow&t=109s


Het is een grote fiets. Zou deze als het wel zou mogen met de trein te vervoeren zijn?

Als de hindernis met de poortjes en vervoerbewijs eenmaal is genomen.

(…)

Het is m.i. niet veilig om zo’n fiets in het halletje van een trein te zetten. Hoe moeten mensen op een tussenstation dan uit- en instappen zonder last te hebben van zo’n obstakel. 

 

 


Het is een grote fiets. Zou deze als het wel zou mogen met de trein te vervoeren zijn?

Als de hindernis met de poortjes en vervoerbewijs eenmaal is genomen.

(…)

Het is m.i. niet veilig om zo’n fiets in het halletje van een trein te zetten. Hoe moeten mensen op een tussenstation dan uit- en instappen zonder last te hebben van zo’n obstakel. 

 

 

Goed punt. Lijkt mij dat ook fietsen van mensen met beperking op een fietsplaats zouden moeten staan en gezien de afmetingen zal dat lastig worden. Een scootmobiel is wat compacter, is dat misschien een oplossing?


Een rolstoel of scootmobiel mag "maximaal 150 centimeter lang, 70 centimeter breed en 137,5 cm hoog" zijn. Ik zou hoewel het er niet staat verwachten dat voor een driewieler dezelfde eisen worden gehanteerd.


Nee, een hulpmiddel hoort op de daarvoor bestemde plaats aangeduid met een rolstoelplaatje, de 'rolstoelplaats' dus.


Het lijstje:  “Stations met gesloten poortjes” ziet er ook niet best uit. (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf)

 

De combi driewielfiets en trein is dus zo goed als onmogelijk.

Scootmobiel zou een oplossing zijn maar als je het moeten gaan zitten op een driewielfiets al als een mentaal probleem ervaarde dan is gaan rijden op een scootmobiel al helemaal de. ver van mijn bed show.

En bovendien, de gemeente vind het op een fiets zitten al een risico voor de gemeente dat ze niet kunnen nemen en daarom de aanvraag voor een fiets hebben afgewezen. Scootmobiel aanvragen gaat dan helemaal niet lukken. 


Reageer