Een goede avond beste mensen,
Al zolang ik mij het kan herinneren fiets ik overal naartoe 🚲! Maar na een noodlottig verkeersongeval kan dat nu niet dus reis ik voorlopig met het OV.
Ik heb een tijdje geleden al een topic gemaakt om meer attentie te brengen dat de auto fors populairder is dan de trein/bus en dat het lijdt tot flink meer verkeersongelukken.
Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat het in het maatschappelijk interesse is om meer mensen uit auto’s in de trein te lokken (minder ongelukken, OV kan uitbreiden, minder weg onderhoudskosten, en ga zo maar door) en ik ben fors bezig om deze wetenschap te verspreiden!
Nu ik voorlopig zelf met OV moet reizen heb ik heb goed nagedacht over mijn persoonlijke ervaringen wat velen dwarszit aan de trein/bus. Ik heb ze hieronder beschreven:
Te weinig menselijkheid: Vroeger reisde ik af en toe met de fiets in de trein. De trein liep flink vertraging op, waardoor ik midden in de reis eruit moest omdat de spits begon (en dus 2 uur moest wachten)
Waar is de menselijkheid? Hier kan de reiziger toch niks aan doen?
Het fietskaartje moet anders: soms als het stortregent zou ik wel eens een reis van 2 minuten met de trein en de fiets maken, maar moet ik voor zo'n korte rit elke keer €7,50 betalen? Daar bovenop, bij lijnen zoals Kerkrade - Heerlen (dat, serieus, in de avond minder dan 3 passagiers heeft) - wat is het nut van de extra betaling?
Meer focus op OV-exclusief voorzieningen: in de trein heb je WC en oplaadpunten. Dit vind ik prachtig, want dit zijn dingen die je niet in de auto hebt (tenzij je speciaal snoer hebt natuurlijk).
Helaas merk ik dat de WCs enorm vaak defect zijn en stopcontacten zie ik nog niet zo vaak; meer aandacht hieraan zal het imago van het OV goed doen!
1e klas stoelen: Dit is misschien verschillend per regio/lijn, maar ik zie hier nooit iemand zitten... Is de scheiding der klassen nog wel iets van deze tijd?
Laat een persoon zonder kosten met je meereizen: in de auto hoeven je medereizigers ook geen samenreiskorting te betalen. Of laat je ze dat wel doen? 😉
Abonnementen dat voor alle vormen van OV gelden: fijn dat NS-abonnementen ook bij Arriva werken... tenzij je hebt over de bus, wat weer een eigen abonnement eist. En die zijn weer niet geldig bij andere bus-vervoerders; voor velen prijzig gedoe.
Het allerlaatste: stop, stop alsjeblieft met elk jaar fors duurder maken: dit jaagt mensen weg waardoor niet alleen de reiziger die blijft elk jaar weer de klos is, maar ook kwetsbare verkeersdeelnemers omdat weer meer mensen de auto instappen. ☹️
Tariefverlagingen lokt nieuwe reizigers en dat betekent dat je dezelfde kosten kan verdelen onder een grotere groep.
Ik zou dolgraag gratis reclame maken voor OV maar het gaat zo moeilijk; laatst wouden we met 4 personen van Kerkrade naar Nijmegen + natuurlijk weer terug. De benzine kosten voor ons zijn dan tussen €25-30. Op vol OV-tarief (een persoon) = €52,24. Met zijn vieren is dit voor velen gewoon een lekker duur grapje zelfs met samenreiskorting.
Tot slotte ik hoop niet te overkomen als een zeurende reiziger. Ik reis zelden met OV, maar ik zou het prachtig vinden als het zou floreren. Dat maakt de weg zo veel veiliger en hoef ik niet zo bang te zijn voor toekomstige ongelukken.
Als iemand nog meer punten heeft hoor ik ze graag want ik wil ze binnenkort naar het provincie bestuur verzenden.
Voorlopig moet ik het doen met mijn privé-trein 😅