Ik reis weleens van Hengelo naar Zutphen, en ik heb een Flex dalvrij abonnement voor 1e klas. Context: Ik ben autistisch, en krijg snel last van overprikkeling vooral in treinen en drukte. Daarnaast ben ik ook slecht te been en loop ik met een stok. Nou valt me op dat in de trein tussen Hengelo en Zutphen nooit 1e klas zit, en dit eigenlijk dus vet zonde is vanwege mijn abonnement, wordt deze trein uiteindelijk vervangen door een nieuwere, of eentje met wel eerste klas? Ik heb juist dit abonnement genomen zodat ik bijna altijd gegarandeerd zitplek heb en meer rust, maar naast dat deze trein altijd mega luid is van zichzelf, is er ook niet altijd plek want het is een redelijk korte trein. Ik vroeg me af waarom dit nog zo is.
Geen 1e klas trein zutphen
Beste antwoord door Thom
U heeft wel een eersteklas abonnement, maar in de treinen waar geen eersteklas zit, moet u genoegen nemen met een tweedeklasplaats. Dit is in deze trein het geval maar dit is echt niet de enige, bij Arriva in het Noorden werkt het ook zo. U betaalt dus feitelijk te veel voor het reizen met deze treinen, maar er komt geen verandering in. Veel treinen blijven uitsluitend tweede klas. Als u uitsluitend met deze trein reist, kunt u beter een tweedeklasabonnement nemen.
Het is niet alleen nog zo, het blijft zo. Er is zodanig weinig vraag naar eerste klas plaatsen, dat men ze niet meer aanbiedt. Het is soms nog wel zo dat er nog eersteklasplaatsen zijn, bijvoorbeeld in de oudere typen treinen die ten dele nog tussen bijvoorbeeld Groningen- Leeuwarden en Stavoren-Leeuwarden rijden maar dat is nog geluk hebben ook. Iedereen mag er trouwens gaan zitten. Deze treinen worden op een gegeven moment ook vervangen door treinen met alleen tweede klas.
Het gegeven dat u autisme heeft en slecht ter been bent, zal geen aanpassingen geven, hoe vervelend het ook is.
Ik ben er als eersteklas reiziger ook niet blij mee, maar het zal eerder verslechteren dan verbeteren. In veel NS sprinters zit nog wel eerste klas, maar de stoelen zijn in feite alleen van een andere kleur. Feitelijk is het uitgesproken grof om voor die rust vanwege de hoge prijs een toeslag te vragen van gemiddeld zeventig procent. Er is daardoor wel minder drukte.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.