Skip to main content

Wonen in Antwerpen, werken in Amsterdam

• 18 februari 2025
  • 5 reacties
  • 278 Bekeken

Ik woon in Antwerpen maar ik werk in Amsterdam. Nu wil ik gaan kijken naar abonnementen die het goedkoper/makkelijker maken maar ik kom er niet aan uit. 

Ik begin mijn reis vaak om 6:44 in Antwerpen en ben dan ~<9:00 in Amsterdam. Buiten de spits vertrek ik weer naar Antwerpen. Zelf heb ik altijd 40% korting in NL.

In Belgie zijn abonnementen bizar duur dus ik koop elke keer een kaartje van Antwerpen → Breda, met 40% korting, en dan van Breda → Amsterdam ook met 40%. 

Als ik bv een daluren abonnement haal, kan ik dan 100% gratis reizen in NL, als ik voor 6:30 begin met reizen in Antwerpen? Of hoe zit dit precies? De terugreis kan ik dan wel 100% gratis in NL reizen omdat het buiten de spits is.

Naja beetje warrig allemaal, maar ben benieuwd hoe jullie hierover denken. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 februari 2025

Met Dal Vrij kun je een aanvullend ticket kopen met 100% korting in Nederland. Daarmee mag je pas na 9 uur in Nederland reizen. In/uitchecken is nergens nodig en er is geen middag/avondspits. Ofwel check je voor 6:30 in in Breda en heb je een gewoon kaartje tot Breda.

Trajectabonnementen zijn in België zijn per kilometer goedkoper dan in Nederland. De hamvraag is hoe vaak je reist. Er zijn trajectabonnementen voor 1 jaar, 3 maanden, 1 maand en voor 5 retours binnen 15 dagen (Halftijds abonnement). Dat laatste zal worden vervangen door het Flex-abonnement (bestaat in 4 formules) zodra dat van/naar de grens verkrijgbaar is.

Overigens betaal je te veel door een gewoon kaartje in Breda te splitsen. Je kunt de route via Breda afdwingen op www.b-europe.com. Voordeel is bovendien dat je dan geen ICD-toeslag nodig hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 18 februari 2025

NS Traject vrij tussen Amsterdam CS en Hazeldonk grens kost €375,70 per maand 

U kunt beter NS Flex Altijd Vrij kopen, dit kost ook €375,70 per maand, maar hiermee kunt u ook naar een andere stations reizen.

Reist u heen en terug buiten de spits (tijdstip inchecken Amsterdam naar België en passeren grens naar Nederland ), dan kunt u NS Flex Dal Vrij nemen voor €119,95

Met de trein 06:45 komt u tijdens de spits in Nederland aan, waardoor u Altijd vrij nodig hebt.

In beide gevallen moet €69,95 bijbetaald worden voor HSL tussen Rotterdam en Schiphol.

Ik denk dat u naar het loket in Antwerpen kunt gaan of contact met klantenservice van NMBS voor een passende abonnement tussen Antwerpen en Hazeldonk grens.

Ook in Amsterdam CS is er een (internationale) loket waar u advies kunt vragen.

Ook Eurostar verkoopt abonnementen. Abonnementen bij Eurostar zijn niet geldig bij NS/NMBS en andersom.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 februari 2025
wolfsinem schreef:

Ik begin mijn reis vaak om 6:44 in Antwerpen en ben dan ~<9:00 in Amsterdam. Buiten de spits vertrek ik weer naar Antwerpen. Zelf heb ik altijd 40% korting in NL.

In Belgie zijn abonnementen bizar duur dus ik koop elke keer een kaartje van Antwerpen → Breda, met 40% korting, en dan van Breda → Amsterdam ook met 40%. 

Wat me nog opvalt: als je op een werkdag van 6:44 tot 9 uur in de trein zit van Antwerpen naar Amsterdam, kun je geen voordeelurenkorting gebruiken. Of reis je toch buiten de spits?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 18 februari 2025

Als de treinreis Antwerpen - Amsterdam van 6:44 tot ~9:00 is dan is het NL deel volledig in de spits want je kunt in Antwerpen niet aantoonbaar inchecken vóór 6:35.

Voor in de spits bestaan geen tickets of abonnementen met 40% korting, alleen Altijd Voordeel met 20% korting maar ik betwijfel of je dat kunt selecteren bij een e-ticket.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 18 februari 2025

De korting van NS dal voordeel geldt bij inchecken op een Nederlands station tussen 9.00-16.00 uur en 18.30-6.30 uur (met 5 minutenmarge).

Er kan geen internationaal ticket met 40% korting gekocht worden voor een reis die om 6.44 uur in Antwerpen begint. Dit zelfde geldt voor 100% korting bij een internationaal ticket + dalvrij/trajectvrij/altijdvrij met vertrek voor 9 uur.

Reageer