Skip to main content
beantwoord

Hoe voordelig te reizen in daluren

Ik wil in de avond in de daluren reizen. De reis duurt 2.47 uur. Als ik de 18.46 neem, arriveer ik 21.33. Met twee tussenstops.

De aankomsttijd vind ik best laat. Een trein eerder vertrekt om 18.16 uur, dus voordat de daluren beginnen. 

Is het mogelijk om wél de 18.16 te nemen.  In Zwolle uitcheck en incheck bv?

Beste antwoord door Momo

mrfreeze schreef:
Thom schreef:

Eerder was het zo dat je kon inchecken in de spits en dan op het eerste station uitchecken. Dan meteen weer inchecken en je reisde met korting. Met de huidige Flexabonnementen is dat niet meer zo. De regel is nu dat je dit niet meer kunt doen, maar het voordeel is dat je tegen je oorspronkelijke daltarief ook bij een overstap naar neen andere vervoerder ook daltarief hebt, mits je maar binnen een half uur overstapt. Het. heeft twee kanten.

Volgens mij heeft dit nooit gekund. Het heeft ook niks met Flex te maken, ook met een Saldo-abonnement is dit niet mogelijk, tenzij het gaat om een andere vervoerder.

Wat Thom aangeeft kon eerder wel. Dit is echter in 2016 veranderd.

Zie bv dit topic 

NS noemt dit “Van rit naar reis”.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Bekijk origineel

20 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24973 reacties
  • 28 februari 2025

De regel is dat het moment van inchecken geldt en bepaalt het tarief, in dit geval voltarief tot u weer uitcheckt. Wilt u daarna tegen daltarief reizen dan moet u minstens een half uur wachten voor u weer incheckt. De tijdwinst is dan al weg. Doet u dat niet dan is het  volgende stuk weer voltarief. Vroeger was dit anders en kon dit wel. Met Flex niet meer, al vind ik dat per saldo veel gunstiger.. Ik zou de eerste trein na de spits om 18.46 nemen, de tijdwinst wordt duur betaald.

Dan maar een half uur later aankomen. Behalve 40 procent goedkoper meestal nog rustiger reizen ook.

Eerder was het zo dat je kon inchecken in de spits en dan op het eerste station uitchecken. Dan meteen weer inchecken en je reisde met korting. Met de huidige Flexabonnementen is dat niet meer zo. De regel is nu dat je dit niet meer kunt doen, maar het voordeel is dat je tegen je oorspronkelijke daltarief ook bij een overstap naar neen andere vervoerder ook daltarief hebt, mits je maar binnen een half uur overstapt. Het. heeft twee kanten. Als u in de spits incheckt, heeft u bij een kortere wachttijd ook in de volgende trein spitstarief. Een half uur later gaan reizen dus. ;-)

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7256 reacties
  • 28 februari 2025

Hoi OnTheMove,

De enige mogelijkheid is om het eerste deel van de reis gebruik te maken van een (vol tarief) e-ticket, of in- en uitchecken met je bankpas. Je moet dan wel op het eerste station buiten de spits de trein uit om in te kunnen checken met je abonnement. Het hangt van het traject af of dit daadwerkelijk voordeliger is dan de hele reis op vol tarief te reizen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7256 reacties
  • 28 februari 2025
Thom schreef:

Eerder was het zo dat je kon inchecken in de spits en dan op het eerste station uitchecken. Dan meteen weer inchecken en je reisde met korting. Met de huidige Flexabonnementen is dat niet meer zo. De regel is nu dat je dit niet meer kunt doen, maar het voordeel is dat je tegen je oorspronkelijke daltarief ook bij een overstap naar neen andere vervoerder ook daltarief hebt, mits je maar binnen een half uur overstapt. Het. heeft twee kanten.

Volgens mij heeft dit nooit gekund. Het heeft ook niks met Flex te maken, ook met een Saldo-abonnement is dit niet mogelijk, tenzij het gaat om een andere vervoerder.

EDIT: Zie de reactie van Momo hieronder. Het heeft inderdaad vroeger wel gekund.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29885 reacties
  • 28 februari 2025

Welkom bij de NS Community!

Let inderdaad goed op als je een reis splitst tussen eerste deel in de spits en tweede deel in daluren!

Stel je reist om 18:16 van Leeuwarden naar Utrecht (overstap om 19:11 in Zwolle), dan kost dat met het eerste deel in de spits op een bankpas of e-ticket:

€ 20,30 voor Leeuwarden - Zwolle voltarief
€ 11,46 voor Zwolle - Utrecht met 40% korting

Totale prijs € 31,76 terwijl de hele reis op voltarief maar € 29,70 kost. Dit heeft te maken met langeafstandskorting (een langere reis is goedkoper).

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7256 reacties
  • 28 februari 2025

Gezien de eindtijd van de reis (21.33 uur) vermoed ik dat het in dit geval wel voordeliger is. Maar om het zeker te kunnen zeggen, zullen we toch begin- en eindstation moeten weten.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • Antwoord
  • 28 februari 2025
mrfreeze schreef:
Thom schreef:

Wat Thom aangeeft kon eerder wel. Dit is echter in 2016 veranderd.

Zie bv dit topic 

NS noemt dit “Van rit naar reis”.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7256 reacties
  • 28 februari 2025

I stand corrected.

Maar het heeft nog steeds niks te maken met het verschil tussen Flex en reizen op saldo. Het enige verschil met Flex is als er overgestapt wordt op een andere vervoerder, maar daar lees ik in dit geval niks over.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29885 reacties
  • 28 februari 2025
mrfreeze schreef:

Gezien de eindtijd van de 'normale’ reis (21.33 uur) vermoed ik dat het in dit geval wel voordeliger is. Maar om het zeker te kunnen zeggen, zullen we toch begin- en eindstation moeten weten.

Bij vertrek om .16/.46 en een overstap Zwolle zal het wel om een reis vanuit Leeuwarden gaan.

Maar je hebt gelijk het vervolg van de reis is blijkbaar veel langer dan naar Utrecht, want bij vertrek om 18.46 ben je tegen 21:33 al in Rotterdam of voorbij Den Bosch of Amsterdam en dan loont het wel om te splitsen (vertrek 18:16 en tot Zwolle op een bankpas).

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 28 februari 2025
mrfreeze schreef:

I stand corrected.

Maar het heeft nog steeds niks te maken met het verschil tussen Flex en reizen op saldo. Het enige verschil met Flex is als er overgestapt wordt op een andere vervoerder, maar daar lees ik in dit geval niks over.

Heeft inderdaad niets met Flex te maken. In 2016 was er nog geen Flex, behalve misschien in de toekomstige plannen van NS. 

In de oude situatie waren er wel eens klachten van reizigers die bij een overstap naar een winkeltje of toilet buiten de poortjes gingen en bij overgang van tariefperiode van daltarief naar spitstarief gingen, ook al werd er binnen 35 minuten weer in gecheckt. Een archief topic van 10 jaar geleden.  

Zoals met zoveel dingen, de wijziging heeft zowel voor als nadelen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29885 reacties
  • 28 februari 2025
Momo schreef:

Heeft inderdaad niets met Flex te maken. In 2016 was er nog geen Flex, behalve misschien in de toekomstige plannen van NS. 

In de oude situatie waren er wel eens klachten van reizigers die bij een overstap naar een winkeltje of toilet buiten de poortjes gingen en bij overgang van tariefperiode van daltarief naar spitstarief gingen, ook al werd er binnen 35 minuten weer in gecheckt. Een archief topic van 10 jaar geleden.  

Met als kers op de appelmoes Sloterdijk (als daar toen al poortjes waren), maar dat had dan weer met omreizen te maken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29885 reacties
  • 28 februari 2025

In principe zou je bij vertrek om 18:16 vanuit Leeuwarden al in Heerenveen (18:33) op daltarief in kunnen checken, maar dan moet je eerst door poortjes naar buiten met je bankpas of e-ticket om je ov-chipkaart in te checken en is je trein weg.

Dan zou je dus vanuit Leeuwarden om 18:03 de sprinter naar Lelystad moeten nemen (18:24 in Heerenveen en vervolgens om 18:33 verder met de intercity)… Let op dat inchecken op daltarief pas vanaf 18:25 kan.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 28 februari 2025
Robert B schreef:

En Sloterdijk (als daar toen al poortjes waren)… 

Sloterdijk volgde pas later. In het eerder gelinkt topic worden wel enkele andere stations vermeld waar je te maken kon hebben met verplicht uit- en inchecken bij een overstap. Daar kwam Sloterdijk op een later moment nog bij, met nog het probleem van meer betalen vanwege het Omreizen met een gedwongen overstap.

Welke tijdelijke oplossing heeft NS ingericht om nadelige gevolgen a.g.v. tussentijds overstappen op te lossen?
NS bood reizigers die geconfronteerd werden met het tussentijds uit- en inchecken op de stations waarbij dat voor overstap noodzakelijk was (Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer en Hilversum) tot op heden een tijdelijke oplossing. Reizigers konden bij de automaat het teveel betaalde saldo van hun reis ophalen en terug laten storten op hun OV-chipkaart. Vanaf 1 september 2016 is dit niet meer nodig, want vanaf dan bepaalt de eerste check-in het tarief, mits er niet langer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken zit.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24973 reacties
  • 28 februari 2025
Robert B schreef:

In principe zou je bij vertrek om 18:16 vanuit Leeuwarden al in Heerenveen (18:33) op daltarief in kunnen checken, maar dan moet je eerst door poortjes naar buiten met je bankpas of e-ticket om je ov-chipkaart in te checken en is je trein weg.

Dan zou je dus vanuit Leeuwarden om 18:03 de sprinter naar Lelystad moeten nemen (18:24 in Heerenveen en vervolgens om 18:33 verder)… Let op dat inchecken op daltarief pas vanaf 18:25 kan.

Dat is heel tricky, het kan alleen als je voorin de trein gaat zitten en dan kom je uit bij de poortjes die in Heerenveen op het perron staan. Dan uit- en met een andere pas weer inchecken, nou de trein staat maar heel kort stil en dat zou ik niet doen. De volgende Intercity is…. een half uur later. ;-) Gesteld dat dit de geplande reis is.

Wat ​@mrfreeze aangeeft met de bankpas  is de standdaardtruc, maar dan moet er wel gelegenheid zijn om dit toe te passen zonder dat het extra tijd kost. Anders  schiet je er nog niks mee op. Als het extra geld kost en of dat de moeite waard is, is een kwestie van uitrekenen en afwegen.

Bij de invoering van Flex was er veel gedoe over op dit forum, maar de meeste mensen vonden het een voordeel. Je moet alleen slim inchecken in de daluren en het inchecken in de spits vaak voor de daluren beginnen altijd mijden. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29885 reacties
  • 28 februari 2025

Daarom voor de zekerheid maar de sprinter van 18:03, als het al om vertrek uit Leeuwarden gaat (dat is mijn aanname wegens .16/.46)

Dan check je op je gemak in op Heerenveen vanaf 18:25 in en reis je verder om 18:33.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24973 reacties
  • 28 februari 2025

Het zou goed kunnen, ik reis vaak en graag naar de haedsted van Friesland. Ik ga wel lekker na de spits pas terug. Zonder verdere kosten met Dalvrij. Treinreizen is rekenen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29885 reacties
  • 28 februari 2025
Thom schreef:

Het zou goed kunnen, ik reis vaak en graag naar de haedsted van Friesland. Ik ga wel lekker na de spits pas terug. Zonder verdere kosten met Dalvrij.

Tja, TS noemde vertrek 18:46 maar dan pas laat op bestemming (21:33) dus dat gaat misschien over concertbezoek of carnaval of zo, in ieder geval graag wat eerder aankomen.

Dan moet je dus wat eerder op pad voor reizen met korting vanaf Heerenveen.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24973 reacties
  • 28 februari 2025

Dat kan natuurlijk en er zijn veel varianten mogelijk, Maar goed, die worden niet vermeld.  Ik vond de trein vanuit Leeuwarden wel mooi gevonden van je. Ik ken hem uit ervaring en moest er wel om glimlachen. Ik ga zelf eten in het tegenoverliggende hotel, dan komt het geld van een eerste klas kaartje in Bommels buik terecht in plaats van bij NS, door geen eersteklas kaartje te kopen.

Met uw welnemen,

Th. B. Bommel.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 28 februari 2025

TS heeft het ook over uit en inchecken in Zwolle. Als je daar toch moet overstappen dan heb je er daar meer tijd voor dan wanneer je in Heerenveen snel de trein uit en weer in moet. Je reist dan alleen wel een wat langer stuk op vol tarief. Wat TS in de OP zegt kan dus wel, alleen dan het eerste stuk reizen met een ander vervoerbewijs (bankpas, e-ticket, 2e OV-chipkaart). Ik zou dan inderdaad wel de rekensom of het uiteindelijk voordeliger is om de reis op te splitsen in 2 reizen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29885 reacties
  • 2 maart 2025

Als het om Leeuwarden - Zwolle om 18:16 gaat (€ 20,30) dan zou ik toch kiezen voor een overstap in Heerenveen (€ 7,30) en dan maar wat eerder vertrekken. Bovendien is het deel met korting dan langer en waarschijnlijk goedkoper dan vanaf Zwolle voor een reis van bijna 3 uur.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 3 maart 2025

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Reageer