Mijn vriendin (student) en ik (geen student) plannen een kort bezoek aan Den Haag tijdens Pasen 2025 (18-21 april) en reizen vanuit Duitsland. We zoeken de voordeligste ticketopties voor onze reis naar en in Nederland.
We hebben nodig:
Treintickets vanaf de Duitse grens naar Den Haag (heen en terug)
Dagkaarten voor het openbaar vervoer in Den Haag
Is het "Dal Voordeel" abonnement (€5,95) met 40% korting zinvol als ik het in dezelfde maand weer opzeg? Hebben we een OV-chipkaart nodig voor ons korte verblijf? Zijn er speciale aanbiedingen voor internationale reizigers tijdens de feestdagen, en kan mijn vriendin gebruikmaken van studentenkortingen?
Hartelijk dank voor uw snelle hulp!
Met vriendelijke groet, Stefan
Deze tekst heb ik van Duits naar Nederlands vertaald en ik verontschuldig mij voor eventuele fouten, want ik heb geen e-mailadres kunnen vinden waarnaar ik kon schrijven, alleen dit supportcommunity forum.
Beste antwoord door BasReist
Hallo @sayhallo . Voor reizen met korting heb je een persoonlijke OV chipkaart nodig. Dat islastig, zo niet onmogelijk met een buitenlands adres en bankrekening:
Studenten krijgen enkel indien ze aan een Nederlandse onderwijsinstelling studeren een OV-regeling. Er zijn geen losse kortingen voor studenten.
Je zou vantevoren kaartjes met korting kunnen kopen vanaf het 1e Nederlandse station (waar je trein stopt) via de NS App. Let op: deze kun je niet annuleren - betaald is betaald!https://www.ns.nl/uitgelicht/prijstijd-deal
Je kunt ook met je (Duitse) bankpas of creditcard in tram/bus reizen (https://www.ovpay.nl/en) zonder dat je een OV-chipkaart nodig hebt. Dat is net zo duur als met OV-chipkaart, en voor een enkele losse rit (vaak) goedkoper dan een los kaartje in de tram/bus/app kopen.
Ik zie geen speciale acties bij de HTM rond Pasen.
Hallo @sayhallo . Voor reizen met korting heb je een persoonlijke OV chipkaart nodig. Dat islastig, zo niet onmogelijk met een buitenlands adres en bankrekening:
Studenten krijgen enkel indien ze aan een Nederlandse onderwijsinstelling studeren een OV-regeling. Er zijn geen losse kortingen voor studenten.
Je zou vantevoren kaartjes met korting kunnen kopen vanaf het 1e Nederlandse station (waar je trein stopt) via de NS App. Let op: deze kun je niet annuleren - betaald is betaald!https://www.ns.nl/uitgelicht/prijstijd-deal
Je kunt ook met je (Duitse) bankpas of creditcard in tram/bus reizen (https://www.ovpay.nl/en) zonder dat je een OV-chipkaart nodig hebt. Dat is net zo duur als met OV-chipkaart, en voor een enkele losse rit (vaak) goedkoper dan een los kaartje in de tram/bus/app kopen.
Ik zie geen speciale acties bij de HTM rond Pasen.
In Duitsland kunt u gebruik maken van de Deutschlandticket, Regionaal dagticket NRW of niedersachsenticket alleen te gebruiken bij regionale openbaar vervoer (geen IC, ICE). De Deutschland ticket moet voor 10de van de maand opzeggen, anders loopt deze abonnement door.
Deutschlandticket en regionale dagkaart is geldig vanaf/tot Hengelo (alleen RB 61), Enschede (RB 51, RB 64), Arnhem (alleen RE 19) en Venlo (alleen RE 13).
In de DB reisplanner kan je zien welke vervoersbewijs het goedkoopste is en eventueel daar gelijk kopen. Ook is het mogelijk om aan te geven met we
Op stations Leer en Aachen (RE 18) kan je inchecken met OV chipkaart, en vanaf daar reizen met de Nederlandse abonnement (zie hieronder)
Reis je met IC of ICE in Duitsland, koop dan bij NS international of NMBS een treinkaart. Reis je met weekend vrij, selecteer NL 100% korting. Vroegboeken is goedkoper, maar voor deze tip is het nu te laat.
In Nederland kost een retourreis €47,80 p.p vanaf Arnhem (de dichtstbijzijnde grenspunt) naar Den Haag. Van/naar andere Duitse grenspunten is een retourreis duurder. U kunt het beste het abonnement NS weekend vrij kopen voor €36,95 (exclusief kosten OV chipkaart) (ook geldig met officiële feestdagen). Dit is goedkoper, en eventueel kunnen jullie een dagje uit. Dit moet online en minimaal 10 dagen levertijd vanwege Duitse adres.
Na precies 1 maand kunt u dagelijks opzeggen in NS account.
In de stad Den Haag is het mogelijk om in tram en bus te reizen met de OV chipkaart, of pinpas of creditcard in en uit te checken (OV pay). Op 9292 kan je zien wat de kosten is.
Of koop HTM 3 dagenkaart. Dit kan online, in de HTM automaat of HTM loket op stations Den Haag HS en CS. Ook geldig naar Scheveningen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.