Skip to main content
beantwoord

ns flex altijd vrij

• 22 januari 2025
  • 8 reacties
  • 232 Bekeken

Als ik een ns flex altijd vrij abonnement neem, komen er dan nog reiskosten bij of is het alleen de abonnementskosten  en daar kun je dan onbeperkt mee reizen..?

Beste antwoord door Floor NS

Hi Kismo! Welkom bij de NS Community. 

De informatie die Tochjo noemt is correct. Echter, het is mogelijk dat de reiskosten voor de bus, tram en metro wel los op de factuur in rekening gebracht zullen worden zoals ook Robert en Thom aangeven. De korting van het NS abonnement is enkel geldig bij reizen met het binnenlandse treinverkeer. Meer informatie kun je ook terugvinden in de voorwaarden van dit abonnement. Hier zie je hoe een factuur er uit kan zien en vind je meer informatie over de facturatie van abonnementen. 

Bekijk origineel

8 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13146 reacties
  • 22 januari 2025

U kunt met NS Flex Altijd Vrij onbeperkt reizen per trein binnen Nederland (enkele internationale treinen uitgezonderd). U betaalt daarvoor alleen abonnementskosten; er komen dus geen reiskosten meer bij per reis. Maar u moet nog wel de Toeslag Intercity Direct betalen als u tussen Schiphol en Rotterdam reist over de hogesnelheidslijn.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30119 reacties
  • 22 januari 2025

Welkom bij de NS Community!

Treinreizen binnen Nederland zijn vrij, maar voor bus/tram/metro en huren van OV-fietsen betaal je wel.

Verder heb je voor reizen met de IC direct /Eurocity Direct tussen Schiphol en Rotterdam HSL toeslag nodig, die kan je laden bij de rode toeslagzuil op het perron voor € 3,00 in de spits en € 1,80 daarbuiten.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25109 reacties
  • 22 januari 2025

In aanvulling op ​@Tochjo: de kosten voor bus, tram en metro moet u nog wel betalen. Het komt wel op uw maandelijkse rekening te staan en wordt dan automatisch verrekend.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 260 reacties
  • Antwoord
  • 22 januari 2025

Hi Kismo! Welkom bij de NS Community. 

De informatie die Tochjo noemt is correct. Echter, het is mogelijk dat de reiskosten voor de bus, tram en metro wel los op de factuur in rekening gebracht zullen worden zoals ook Robert en Thom aangeven. De korting van het NS abonnement is enkel geldig bij reizen met het binnenlandse treinverkeer. Meer informatie kun je ook terugvinden in de voorwaarden van dit abonnement. Hier zie je hoe een factuur er uit kan zien en vind je meer informatie over de facturatie van abonnementen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2331 reacties
  • 22 januari 2025
Floor NS schreef:

het is mogelijk dat de reiskosten voor de bus, tram en metro wel los op de factuur in rekening gebracht zullen worden

Dat is dus niet alleen mogelijk, dat is zo. En dat is dus precies zoals ​@Robert B zei en ​@Thom als aanvulling op ​@Tochjo maar die laatste was dus juist de enige die het - verrassend genoeg deze ene keer - juist niet helemaal goed had.

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13146 reacties
  • 23 januari 2025
Olav93 schreef:

@Tochjo (...) was dus juist de enige die het - verrassend genoeg deze ene keer - juist niet helemaal goed had.

Daar maak ik bezwaar tegen: mijn bericht is inhoudelijk geheel juist. Ik had nog iets kunnen schrijven over het niet geldig zijn bij bus, tram en metro, maar het weglaten van deze informatie doet niets af aan de correctheid van wat ik schreef 🤓

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25109 reacties
  • 23 januari 2025

Ik steun ​@Tochjo  hierin. Het is echt onmogelijk om altijd een antwoord te geven dat alle relevante  elementen bevat. Als dat niet zo is, zoals bij dit antwoord van Tochjo, dan wordt dat wel aangevuld. Het maakt zijn antwoord absoluut niet onjuist. 

Wat bij mij en ik weet vrijwel zeker ook bij Robert leeft, zijn de vele misverstanden die er bij de reiziger bestaan. Het komt vaak voor dat mensen die Weekend vrij of een ander vrij abonnement nemen veronderstellen dat bus, tram en metro ook vrij is. Dan komen er opmerkingen van ik heb Weekendvrij en ik moet toch flink wat betalen, wat soms ook zo kan zijn.

De opmerkingen van Robert en mij proberen de mensen ervoor te waarschuwen dat dat niet zo is. Het is gewoon een duur misverstand en je moet echt wel betalen.

Tochjo schrijft ook. (..)onbeperkt reizen per trein. Dat klopt echt.

Verder beste mensen, het gaat er hier om dat de verstrekte informatie klopt, en niet wie het zegt, alsof het een competitie is. Ik denk eerlijk gezegd dat in ieder geval de oude hap hier, zeg de Superusers dat zonder meer probeert en ik ben blij met het nieuwe talent dat ook in die geest handelt het hier steeds beter doet. Er is een tijd geweest dat Tochjo en ik het voor een groot deel met zijn beiden deden. Al snel kwam daar de spitse ​@Momo bij met haar aanvullingen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30119 reacties
  • 25 januari 2025

Ik markeer bij deze het antwoord van ​@Floor NS omdat het vanuit de NS komt, ook al waren alle drie eerdere antwoorden (binnen een paar minuten) inhoudelijk correct 🤣

Reageer