Skip to main content
beantwoord

Meenemen handbike rolstoel

Hallo,

Graag wil ik weten of ik mijn rolstoel met handbike ervoor aangekoppeld mee kan nemen. Het ding is aangekoppeld 160 cm lang en mijn rolstoel is 72 cm breed.

Kan dit zo of heb ik hiervoor speciale papieren/toestemming nodig?

Mvg,

Roald Lovink

Beste antwoord door Sanne NS

Goedemiddag Roald900 en welkom op de NS Community! 

Ik vrees helaas dat je handbike te groot is qua afmetingen om deze mee te mogen nemen in de trein. Deze mag namelijk maximaal 150 cm lang zijn om mee te mogen in de trein. Mocht deze wel de juiste maten hebben, dan dien je inderdaad wel papieren bij je te hebben, die aantonen dat jij dit hulpmiddel daadwerkelijk nodig hebt. 

Bekijk origineel

2 reacties

Sanne NS
Moderator
  • Oud moderator
  • 608 reacties
  • Antwoord
  • 11 juli 2022

Ik vrees helaas dat je handbike te groot is qua afmetingen om deze mee te mogen nemen in de trein. Deze mag namelijk maximaal 150 cm lang zijn om mee te mogen in de trein. Mocht deze wel de juiste maten hebben, dan dien je inderdaad wel papieren bij je te hebben, die aantonen dat jij dit hulpmiddel daadwerkelijk nodig hebt. 

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 9 februari 2025
Roald900 schreef:

Hallo,

Graag wil ik weten of ik mijn rolstoel met handbike ervoor aangekoppeld mee kan nemen. Het ding is aangekoppeld 160 cm lang en mijn rolstoel is 72 cm breed.

Kan dit zo of heb ik hiervoor speciale papieren/toestemming nodig?

Mvg,

Roald Lovink

Sanne NS schreef:

Beste NS,
Daar een aankoppelhandbike een medische voorziening is, die op aanvraag met onderbouwing wordt verstrekt door de overheid, is het bij verstrekking altijd een hulpmiddel dat je nodig hebt. Dit geldt niet voor sporthulpmiddelen.
De Wet persoonsgegevens verbiedt overigens inzage in dit soort medische documenten door derden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-patient-en-privacy/uw-medisch-dossier/wie-mag-mijn-medisch-dossier-inzien 

Reageer