In deze europese verordening Op https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52015XC0704(01) staat in 4.4.1 dat je als reiziger bij een vertraging van 60 minuten of meer recht hebt op eten/drinken. Ook de Inspectie voor Leefomgeving en Transport geeft dit aan op hun website.
4.4.1. Provision of meals, refreshments and accommodation (Article 18(2))
Where there is a delay of more than 60 minutes, railway undertakings are obliged to provide meals and refreshments, in ‘reasonable relation’ to the waiting time, if they are available (in sufficient quantity) on the train or in the station. If they are not available (or in insufficient quantity) on board or in the station, the obligation of the railway undertaking is qualified by whether they can reasonably be provided. The railway undertaking will have to evaluate whether the provision of meals and refreshments is ‘reasonable’, taking into account criteria such as the distance from the place of delivery, the time required for and ease of delivery, and the cost. They cannot however be exempted from the requirement to assess each situation on a case-by-case basis.
Nu is mijn vraag: Hoe werkt dit in de praktijk?
Bij grote vertragingen met veel gedupeerden zie je nog wel eens dat er koffie wordt aangeboden maar eten heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Met minder gedupeerden op een minder druk traject of station wordt er naar mijn weten nooit iets aangeboden. Er staan inmiddels waterkraantjes op stations maar lang niet bij alle stations.
Ik hoop dat een van jullie het antwoord heeft en anders misschien contactgegevens heeft van iemand die het wel weet? De klantenservice weet het niet, de servicebalie op het station weet het niet, conducteurs weten het niet dus nu kom ik bij de community!