Skip to main content

In deze europese verordening Op https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52015XC0704(01) staat in 4.4.1 dat je als reiziger bij een vertraging van 60 minuten of meer recht hebt op eten/drinken. Ook de Inspectie voor Leefomgeving en Transport geeft dit aan op hun website. 

 

4.4.1.   Provision of meals, refreshments and accommodation (Article 18(2))

Where there is a delay of more than 60 minutes, railway undertakings are obliged to provide meals and refreshments, in ‘reasonable relation’ to the waiting time, if they are available (in sufficient quantity) on the train or in the station. If they are not available (or in insufficient quantity) on board or in the station, the obligation of the railway undertaking is qualified by whether they can reasonably be provided. The railway undertaking will have to evaluate whether the provision of meals and refreshments is ‘reasonable’, taking into account criteria such as the distance from the place of delivery, the time required for and ease of delivery, and the cost. They cannot however be exempted from the requirement to assess each situation on a case-by-case basis.

 

Nu is mijn vraag: Hoe werkt dit in de praktijk?

Bij grote vertragingen met veel gedupeerden zie je nog wel eens dat er koffie wordt aangeboden maar eten heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Met minder gedupeerden op een minder druk traject of station wordt er naar mijn weten nooit iets aangeboden. Er staan inmiddels waterkraantjes op stations maar lang niet bij alle stations.

 

Ik hoop dat een van jullie het antwoord heeft en anders misschien contactgegevens heeft van iemand die het wel weet? De klantenservice weet het niet, de servicebalie op het station weet het niet, conducteurs weten het niet dus nu kom ik bij de community!

 

NS beweerde zelf dat je vanaf 61 minuten vertraging iets kunt kopen en achteraf declareren.

 

Mijn vraag is: waar is het declaratieformulier? Ik wil het graag volgens de beschreven wegwijze indienen.

Die toezegging kreeg je op het moment dat je 60+ minuten vertraging had? Dan kun je het beste telefonisch, via X,  Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.


Interessant. Waar beweerde NS dat dan ? Want de officiële reactie van de NS - zoals hier door Stijn geformuleerd - is, dat je de boom in kan.


“Op veel stations zijn verschillende winkels en ketens aanwezig waar je boodschappen kan doen of iets te eten of drinken kan krijgen. Indien je er aanspraak op wilt maken kun je achteraf een verzoek indienen.”

Het woordje “er” verwijst hier naar “de winkels waar je eten en drinken kan krijgen”. De schrijver zegt hier dus dat je achteraf (waar achter?) een verzoek kan indienen (waar?) om aanspraak te maken op een eventuele winkel (de bouw van een winkel? of een product uit een bestaande winkel?).

Zoals ik het lees, kan je een aanvraag indienen om achteraf alsnog een product te verkrijgen als er een winkel aanwezig was met voorraad. En waarschijnlijk gaat het dan ook om een product uit die periode. Afgelopen zomer. Weet niet of ze die nog hebben liggen.

NS beweerde zelf dat je vanaf 61 minuten vertraging iets kunt kopen en achteraf declareren.

 

Mijn vraag is: waar is het declaratieformulier? Ik wil het graag volgens de beschreven wegwijze indienen.

Dat is een hele andere bewering. Die bewering van die medewerker op X zegt op zijn best helemaal niets dan onzin.


Die reactie van NS kwam na een vraag van mij hoe deze regel in de praktijk wordt geïmplementeerd. Ik heb nog nooit eten aangeboden gekregen bij vertragingen van meer dan 61 minuten. Daarop kwam dus het antwoord dat je dan zelf maar wat moet kopen en je het kan indienen.

Maar waar? De klantenservice op X weigert om dit in behandeling te nemen.


Ter info. De afgelopen jaren heb ik in Duitsland het volgende aangeboden gekregen (allemaal langdurige vertraging met de ICE):

  • In Duisburg aansluiting gemist. Ik kon wel nog thuiskomen door om te reizen met stoptreinen. Waardebon van 2,50 euro gekregen voor McDonald's op het station (DB informatiebalie).
  • Een andere reis bleef de ICE 2 uur stilstaan. Reizigers kregen flesjes water. Gratis koffie in de Bordbistro was ook mogelijk indien je er zelf om vroeg. De mensen voor me in de rij hadden hun mondje niet bij en moesten gewoon afrekenen. Daarnaast had ik roggebrood met kaas gekocht. Hiervan het bonnetje ingediend bij de spoorwegen en ook vergoed gekregen.
  • Weer een andere keer een flesje limonade bij een winkeltje op het station gekocht. Proberen te declareren maar afgewezen. De reden was dat dit was gekocht bij een derde partij op het station. Alleen maaltijden en dranken die de vervoerder kan aanbieden vallen onder de EU-verordening. 

 


NS beweerde zelf dat je vanaf 61 minuten vertraging iets kunt kopen en achteraf declareren.

 

Mijn vraag is: waar is het declaratieformulier? Ik wil het graag volgens de beschreven wegwijze indienen.

Waar beweert NS dat? Ik heb het nog nooit gelezen en vrees dat er ook geen formulier voor is.


Reageer