Skip to main content
beantwoord

in theorie recht op maaltijd en drinken maar hoe zit dat in de praktijk?


Toon eerste bericht

31 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13443 reacties
  • 6 december 2023
Flexionn schreef:
MoDe schreef:

 

NS beweerde zelf dat je vanaf 61 minuten vertraging iets kunt kopen en achteraf declareren.

 

Mijn vraag is: waar is het declaratieformulier? Ik wil het graag volgens de beschreven wegwijze indienen.

Die toezegging kreeg je op het moment dat je 60+ minuten vertraging had? Dan kun je het beste telefonisch, via X,  Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.


Interessant. Waar beweerde NS dat dan ? Want de officiële reactie van de NS - zoals hier door Stijn geformuleerd - is, dat je de boom in kan.


  • Reisleider*
  • 141 reacties
  • 6 december 2023
Flexionn schreef:

“Op veel stations zijn verschillende winkels en ketens aanwezig waar je boodschappen kan doen of iets te eten of drinken kan krijgen. Indien je er aanspraak op wilt maken kun je achteraf een verzoek indienen.”

Het woordje “er” verwijst hier naar “de winkels waar je eten en drinken kan krijgen”. De schrijver zegt hier dus dat je achteraf (waar achter?) een verzoek kan indienen (waar?) om aanspraak te maken op een eventuele winkel (de bouw van een winkel? of een product uit een bestaande winkel?).

Zoals ik het lees, kan je een aanvraag indienen om achteraf alsnog een product te verkrijgen als er een winkel aanwezig was met voorraad. En waarschijnlijk gaat het dan ook om een product uit die periode. Afgelopen zomer. Weet niet of ze die nog hebben liggen.

Flexionn schreef:

NS beweerde zelf dat je vanaf 61 minuten vertraging iets kunt kopen en achteraf declareren.

 

Mijn vraag is: waar is het declaratieformulier? Ik wil het graag volgens de beschreven wegwijze indienen.

Dat is een hele andere bewering. Die bewering van die medewerker op X zegt op zijn best helemaal niets dan onzin.


  • Intercity
  • 26 reacties
  • 6 december 2023

Die reactie van NS kwam na een vraag van mij hoe deze regel in de praktijk wordt geïmplementeerd. Ik heb nog nooit eten aangeboden gekregen bij vertragingen van meer dan 61 minuten. Daarop kwam dus het antwoord dat je dan zelf maar wat moet kopen en je het kan indienen.

Maar waar? De klantenservice op X weigert om dit in behandeling te nemen.


  • Reisleider*
  • 72 reacties
  • 15 januari 2024

Ter info. De afgelopen jaren heb ik in Duitsland het volgende aangeboden gekregen (allemaal langdurige vertraging met de ICE):

  • In Duisburg aansluiting gemist. Ik kon wel nog thuiskomen door om te reizen met stoptreinen. Waardebon van 2,50 euro gekregen voor McDonald's op het station (DB informatiebalie).
  • Een andere reis bleef de ICE 2 uur stilstaan. Reizigers kregen flesjes water. Gratis koffie in de Bordbistro was ook mogelijk indien je er zelf om vroeg. De mensen voor me in de rij hadden hun mondje niet bij en moesten gewoon afrekenen. Daarnaast had ik roggebrood met kaas gekocht. Hiervan het bonnetje ingediend bij de spoorwegen en ook vergoed gekregen.
  • Weer een andere keer een flesje limonade bij een winkeltje op het station gekocht. Proberen te declareren maar afgewezen. De reden was dat dit was gekocht bij een derde partij op het station. Alleen maaltijden en dranken die de vervoerder kan aanbieden vallen onder de EU-verordening. 

 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2271 reacties
  • 15 januari 2024
Flexionn schreef:

NS beweerde zelf dat je vanaf 61 minuten vertraging iets kunt kopen en achteraf declareren.

 

Mijn vraag is: waar is het declaratieformulier? Ik wil het graag volgens de beschreven wegwijze indienen.

Waar beweert NS dat? Ik heb het nog nooit gelezen en vrees dat er ook geen formulier voor is.


Reageer