Skip to main content
beantwoord

Iemand die al in slaagde om een abo Trajectvrij te kopen vanuit Vlaanderen?

  • 24 september 2024
  • 15 reacties
  • 306 Bekeken

Het wordt langzaamaan hallucinant. Mijn zoon probeert als 3 weken een abo Trajectvrij van Hazeldonk naar Rotterdam te kopen. Lukt niet omdat de NS-website constant het thuisadres (in Vlaanderen) niet accepteert, en als we dat omzeilen vervolgens blokkeert op zijn rekeningnummer. Ik probeer het sinds vorige week zelf ook.

Vandaag een halve dag vrij genomen om de klus te klaren. Om kort te gaan: 3 telefoons naar NS en 3 telefoons naar EDR (credit check) en 56’ gesprek later sta ik nergens;

  • tel 1: NS raadt me eerst aan een eigen account aan te maken en de optie ‘bestellen voor iemand anders’ te volgen. Lukt niet omdat mijn thuisadres niet ‘herkend wordt’.
  • tel 2: NS maakt zelf een nieuw account aan en botst op de goedkeuring van mijn bankrekening. “Bel naar EDR en vraag een credit check. Als zij het nummer ‘vrijgeven’, helpen we je verder.”
  • tel 3: EDR zegt dat de specialiste terzake me zal terugbellen.
  • tel 4: de specialiste van EDR belt terug en zegt me dat er vermoedelijk niks fout is met mijn bankrekening, maar dat een abo bij NS aanmaken als je niet in Nederland woont gewoon niet kan. “Dus bel terug naar NS en vraag een leidinggevende, want veel van de mensen in het callcenter kennen de details niet.”
  • tel 5: NS beweert “dat een abo vanuit het buitenland zeker kan en suggereert dat ik dan maar bij EDR ‘niet  vermeldt dat het om een buitenlands rekeningnummer gaat want dat als sommige mensen sommige woorden horen, ze onmiddellijk conclusies trekken”
  • tel 6: ik vraag EDR of ze even mijn eigen rekeningnummer kunnen checken, maar dan blijkt dat ik daarvoor “via de website een inzageverzoek kan indienen.” Als ik dat wil doen, blijkt dat ze garanderen “om binnen de maand een antwoord te geven”.

Hallo? Iemand die me kan zeggen hoe ik maandelijks op een vaste datum € 304,20 kan overmaken aan NS in ruil voor een abonnementje? Eeuwige dank voor oplossingsgerichte raadgevingen, ook namens een enthousiast student die in Rotterdam studeert.

Mag ook via *nummer verwijderd Moderator.

Beste antwoord door Melissa NS

Goedemiddag K.Jonckheere, Welkom op de NS Community!

Vervelend dat het bestellen van jouw abonnement niet lukt. Ben je al in het bezit van een OV-chipkaart? Als de OV-chipkaart tegelijk besteld met het NS Flex Traject Vrij abonnement krijg je inderdaad een foutmelding. Het is namelijk niet mogelijk om een OV-chipkaart op te sturen naar een adres in het buitenland. 

Bekijk origineel

15 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3706 reacties
  • 24 september 2024

Zie ook dit topic. Ik neem even aan dat EDR de kredietcheck doet. Dat was bij NS altijd Focum. Is dat gewijzigd? In dat topic staan ook wel wat landgenoten van je die ervaring hebben met NS Misschien dat zij je willen helpen. 

 

 


Melissa NS
Moderator
  • Oud Moderator
  • 509 reacties
  • Antwoord
  • 24 september 2024

Goedemiddag K.Jonckheere, Welkom op de NS Community!

Vervelend dat het bestellen van jouw abonnement niet lukt. Ben je al in het bezit van een OV-chipkaart? Als de OV-chipkaart tegelijk besteld met het NS Flex Traject Vrij abonnement krijg je inderdaad een foutmelding. Het is namelijk niet mogelijk om een OV-chipkaart op te sturen naar een adres in het buitenland. 


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 24 september 2024
Melissa NS schreef:

Het is namelijk niet mogelijk om een OV-chipkaart op te sturen naar een adres in het buitenland. 

Dat is wel degelijk mogelijk (OV-chipkaart doet dat immers ook) maar NS wil dat om onduidelijke redenen niet doen.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13431 reacties
  • 24 september 2024

Het beste kun je als je dat nog niet gedaan hebt eerst een ov-chipkaart bij www.ov-chipkaart.nl aanschaffen. Daarna kan er een abonnement opgezet worden.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3706 reacties
  • 24 september 2024
rvdborgt schreef:
Melissa NS schreef:

Het is namelijk niet mogelijk om een OV-chipkaart op te sturen naar een adres in het buitenland. 

Dat is wel degelijk mogelijk (OV-chipkaart doet dat immers ook) maar NS wil dat om onduidelijke redenen niet doen.

Ik zou als ik in het buitenland woonde en hier last van had al lang een klacht bij de europese instantie die daarover gaat ingediend hebben wegens discriminatie. NS maakt het buitenlanders al jaren extreem lastig om een abonnement te krijgen. De topics op deze community zijn daar het bewijs van.

Ik denk overigens dat het bij NS gewoon er aan ligt dat men in het systeem geen buitenlands adres kwijt kan en dat men daardoor weigert om deze service te verlenen. 


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 24 september 2024
Henkpeetersen schreef:

Ik denk overigens dat het bij NS gewoon er aan ligt dat men in het systeem geen buitenlands adres kwijt kan en dat men daardoor weigert om deze service te verlenen. 

Dat kan wel hoor. Via de klantenservice kun je prima je adres naar een buitenlands adres laten wijzigen. En dat kon 25 jaar geleden ook ook al. Alleen kan sinds een jaar of 4 de UI in Mijn NS er niet goed meer mee overweg. En bij NS Flex werkt het online wijzigen van een abonnement niet met een buitenlands adres.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 24 september 2024

Online bestellen met een buitenlands adres en IBAN gaat niet, dat moet via de Klantenservice.

Wat ik ooit heb gedaan is voor de vader van een Zwitserse student (van 23 jaar) met een postadres van een hostel in Tilburg (zonder kamernummer maar dat kwam wel goed)… 

Toegang gekregen tot de Mijn NS account van de student, goedkoop Flex Dal Voordeel (incl. ov-chipkaart met zijn foto) besteld via iDeal, de kosten (ruimschoots) vergoed gekregen, met natuurlijk de toezegging dat de vader het IBAN zou laten wijzigen via de Klantenservice.

Risky business maar het kán dus wel, met NL contactgegevens (postadres voor de kaart mag natuurlijk iets van de universiteit of zo zijn, telefoonnummer mag 0100000000 of 0307515155 zijn, ze gaan je toch niet bellen).

En als detail: mijn IBAN was een buitenlandse LT (Revolut) rekening, geen probleem!
Waarom dan niet via Zwitserland? Omdat Zwitserse Revolut rekeningen geen iDeal ondersteunen (en het IBAN langer is, kan de Klantenservice misschien ook nog over struikelen maar het is gewoon een IBAN) 😥

Hoop gedoe, kan beter. Want zoals @rvdborgt al zegt, bij het wijzigen van het abonnement loop je online weer tegen het probleem aan dat je alleen Nederland als adres kan selecteren.

Gerelateerd (niet lachen...) 

Een andere, ook niet ideale, tussenoplossing kan zijn dat je voor de wijziging een Nederlands adres invult en dit daarna weer wijzigt naar je eigen adres. Bij het wijzigen van je gegevens kan je wel een Belgisch adres kiezen.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 24 september 2024

Iemand schreef:

Een andere, ook niet ideale, tussenoplossing kan zijn dat je voor de wijziging een Nederlands adres invult en dit daarna weer wijzigt naar je eigen adres. Bij het wijzigen van je gegevens kan je wel een Belgisch adres kiezen.

Helaas, dat werkt ook niet.

 


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 5 maart 2025

Is het nog gelukt om een NS abo aan te schaffen vanuit België?

Ik probeer het zelf ook voor elkaar te krijgen en heb al verschillende stappen doorlopen:

  1. Aanvragen OV chipkaart, want NS verzend niet naar België.
  2. Via chat geprobeerd een NS flex altijd voordeel abonnement aan te vragen, daar kwam mijn BE-rekeningnummer niet door de EDR creditcheck. Er werd mij geadviseerd contact op te nemen met EDR. 
  3. EDR gecontacteerd: EDR geeft aan dat ze geen creditchecks uit kunnen voeren in het buitenland.
  4. Terug contact opgenomen met de NS dat EDR geen creditchecks uitvoert in België. De NS medewerker ging opnieuw proberen om een abonnement af te sluiten, maar helaas weer loopt het proces stuk op de creditcheck. En verzoeken ze mij een klacht in te dienen bij EDR…

Zoals je kan lezen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd…


Zijn er mensen uit België die met een Belgisch rekeningnummer succesvol een NS abonnement hebben kunnen afsluiten? Zo ja, dan zijn tips en tricks van harte welkom. :)


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13431 reacties
  • 5 maart 2025
Marcoos schreef:

Is het nog gelukt om een NS abo aan te schaffen vanuit België?

Ik probeer het zelf ook voor elkaar te krijgen en heb al verschillende stappen doorlopen:

  1. Aanvragen OV chipkaart, want NS verzend niet naar België.
  2. Via chat geprobeerd een NS flex altijd voordeel abonnement aan te vragen, daar kwam mijn BE-rekeningnummer niet door de EDR creditcheck. Er werd mij geadviseerd contact op te nemen met EDR. 
  3. EDR gecontacteerd: EDR geeft aan dat ze geen creditchecks uit kunnen voeren in het buitenland.
  4. Terug contact opgenomen met de NS dat EDR geen creditchecks uitvoert in België. De NS medewerker ging opnieuw proberen om een abonnement af te sluiten, maar helaas weer loopt het proces stuk op de creditcheck. En verzoeken ze mij een klacht in te dienen bij EDR…

Zoals je kan lezen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd…


Zijn er mensen uit België die met een Belgisch rekeningnummer succesvol een NS abonnement hebben kunnen afsluiten? Zo ja, dan zijn tips en tricks van harte welkom. :)

Je kunt het via een servicebalie in Nederland doen.


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 5 maart 2025
MoDe schreef:

Je kunt het via een servicebalie in Nederland doen.

De vraag is alleen of zij dan niet dezelfde check uitvoeren met hetzelfde resultaat.

Het kan zomaar zijn dat EDR inderdaad geen checks in het buitenland kan doen, en dat NS dat opvat als “komt niet door de check". Dat is wel heel krom natuurlijk.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 5 maart 2025

@Marcoos Wat voor abonnement wil je precies hebben? Een workaround is om eerst een saldoabonnement te nemen (bv. Dal Voordeel), waarvoor de vereisten blijkbaar minder zijn. Daarna kun je het zelf omzetten naar NS Flex (wel eerst een Nederlands adres instellen). Ik vrees dat dat wel eens de snelste weg zou kunnen zijn, want dit probleem speelt al maanden, zie bv.:

In het bovenste topic zijn de moderators al een paar maanden bezig om dit nader uit te zoeken maar dit probleem heeft bij NS helaas geen prioriteit.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2267 reacties
  • 5 maart 2025
rvdborgt schreef:

Een workaround is om eerst een saldoabonnement te nemen (bv. Dal Voordeel), waarvoor de vereisten blijkbaar minder zijn.

Dat is logisch want een saldoabonnement betaal je vooraf dus is geen krediet.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 5 maart 2025
Olav93 schreef:

Dat is logisch want een saldoabonnement betaal je vooraf dus is geen krediet.

Uiteraard, maar als je als bestaande abonnementhouder (zonder betalingsachterstanden) wisselt van op saldo naar op rekening vindt er geen (of een veel minder strikte) kredietcheck plaats.

Het is inmiddels duidelijk (info van EDR zelf) dat ze geen kredietchecks kunnen doen voor adressen in het buitenland, dus geeft het NS systeem (website en zelfs bij de Klantenservice) een error en kom je niet verder.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2267 reacties
  • 5 maart 2025
Robert B schreef:

Uiteraard, maar als je als bestaande abonnementhouder (zonder betalingsachterstanden) wisselt van op saldo naar op rekening vindt er geen (of een veel minder strikte) kredietcheck plaats.

Ja precies, daar zit het probleem. En de loophole om om onderstaande heen te werken.

Robert B schreef:

Het is inmiddels duidelijk (info van EDR zelf) dat ze geen kredietchecks kunnen doen voor adressen in het buitenland, dus geeft het NS systeem (website en zelfs bij de Klantenservice) een een error en kom je niet verder.

Als dat consequent voor iedereen die niet in Nederland woont zo is en NS dan geen abonnement aanbiedt, is dat natuurlijk gewoon discriminatie. NS mag een dergelijke beslissing overigens ook miet volledig aan een geautomatiseerd systeem uitbesteden juist om dit soort dingen te vermijden. Een mens moet besluiten en die zal bij een afwijzing moeten controleren of die wel terecht is.