Skip to main content
Groepsretour wordt Groepsticket!



Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.



De grootste veranderingen op een rijtje:


  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht.
    (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis.
    (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren.
    (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.



Waarom nog maar tot 7 personen?

- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.



Waarom nu als enkele reis?

- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.



Waarom moeten de reizigers samen reizen?

- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.



Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?

- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.



Wijziging op de poortjes?

Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.

Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.
Enige tijd terug kwam ik nog een vrouw tegen die de trein uitgezet werd toen ze onderweg was naar haar inburgeringsexamen. 50 euro op de kaart, maar nog niet de tweede klas geactiveerd.

Dat is zuur, want dan was ze dus langs een paaltje gegaan en de melding (en piepen en rood lampje) niet gezien met de bijbehorende melding op het schermpje (die maar bijzonder kort blijft staan overigens!)..



En om nu "Reizen op Saldo NS activeren" onderdeel te maken van een inburgeringscursus.... 😛
Ze probeerde meerdere malen in te checken en ook andere Nederlanders konden niet direct helpen. Tja, dan moet je de keuze maken om op tijd te zijn om examen te doen of zwart te reizen en een boete riskeren. Op een tussenstation even opgelost, nadat ze door de conductrice de trein was uitgezet. Niet dat de conductrice zei wat er aan de hand was, welnee. "Je moet een nieuw kaartje kopen. Ik kan je echt niet zo mee later reizen...". Reizen met het ov als onderdeel van de cursus. ?? Geen idee of ze daar tijd aan besteden, al meen ik mij een reactie te herinneren waarbij een 'persoon' zijn vervoersbewijs doorverkocht. ;)



Terug on-topic. 😉
Dat is zuur, want dan was ze dus langs een paaltje gegaan en de melding (en piepen en rood lampje) niet gezien met de bijbehorende melding op het schermpje (die maar bijzonder kort blijft staan overigens!)..



En om nu "Reizen op Saldo NS activeren" onderdeel te maken van een inburgeringscursus.... :P


Zelfs voor een autochtoon kan het onduidelijk zijn of je nou ingecheckt bent of niet. Toen het in/uitchecken werd ingevoerd en ik voor het eerst met de trein ging, ging er een rood lampje branden bij inchecken. Wist ik veel dat er ook nog een groen lampje bestond 😉 Als je trouwens uit de automaat een kaartje haalt (alleen vandaag geldig) dan zou dat kaartje automatisch ingecheckt moeten zijn.
Is het (oude) Groepsretour niet meer te bestellen vanaf 8 Januari of vanaf 15 Hanuari? Er staat dat het te bestellen is tot en met 14 Januari, maar wordt daarmee bedoelt ‘Het is te bestellen tot en met 8 Januari voor de datums tot en met 14 Januari’ of ‘Het is te bestellen tot en met 14 Januari voor de datums tot en met 14 Januari’?
Vanaf 15 januari is het Groepsretour niet meer te bestellen Rong. Dit betekent dat je 14 januari nog een Groepsretour kunt bestellen voor die dag. Vanaf 15 januari neemt het Groepsticket dit hele product over.
Is mijn vraag ook al doorgezet ? Ik heb deze vraag overigens al een maand geleden gesteld en toen ook geen reactie meer ontvangen.



Aanvullende vraag, moet de groep zich verplicht melden bij de conducteur indien er door vertraging in de spits moet worden gereisd.




Al antwoord gekregen van de afdeling ?
En is het groepsticket vanaf vandaag ook ergens te bestellen?
Mijn verwachting is dat dit in de loop van vandaag op de website verwerkt zal worden.

@MvanGelder Het lijkt mij niet haalbaar om dit telkens te melden (vooraf) bij de conducteur, dus als procesbeschrijving zal dit niet zo benoemd worden. Het lijkt mij wel goed om bij vertraging en doorreizen in de spits dit zo te vermelden: maakt het duidelijk voor de dienstdoende conducteur en schept ook een stukje rust bij de reizigers. Mijn insteek zou zijn om bij kaartcontrole de vertraging door te geven (woordje paraat te hebben) zodat de conducteur dit op gepaste wijze kan behandelen.
Dank je ik hou het in de gaten 😃
@MvanGelder Het lijkt mij niet haalbaar om dit telkens te melden (vooraf) bij de conducteur, dus als procesbeschrijving zal dit niet zo benoemd worden. Het lijkt mij wel goed om bij vertraging en doorreizen in de spits dit zo te vermelden: maakt het duidelijk voor de dienstdoende conducteur en schept ook een stukje rust bij de reizigers. Mijn insteek zou zijn om bij kaartcontrole de vertraging door te geven (woordje paraat te hebben) zodat de conducteur dit op gepaste wijze kan behandelen.

als een reiziger met een discutabel kaartje (fout in naam, traject, datum) of fiets in de trein wil stappen, adviseren jullie (incl Slidestops) om voor het instappen contact te zoeken met de conducteur om problemen en boete te voorkomen, maar als een groep met een feitelijk ongeldig kaartje in de trein zit, hoeft dat niet?
Ook als je geen kaartje kan kopen bij een automaat door een storing.
@klant_Jac Ik adviseer juist om dit wel te doen, maar het niet praktisch is om dit als standaard te hanteren en in de productvoorwaarden op te nemen. Het is natuurlijk handig om dit vooraf bij de conducteur te melden, maar als er 1 trein vertraagd is en er 20 reizigers met een Groepsticket naar de conducteur stappen, zorgt dit voor alleen maar meer vertraging van die rit. Het lijkt mij in die zin handiger om een praatje paraat te hebben bij controle. De afweging ligt bij de conducteur, de verduidelijking ligt bij de reiziger. Ik moedig het in zekere zin dus alleen maar aan om dit vooraf te melden, maar ben realistisch genoeg om te zien dat dit niet altijd haalbaar is.



Ik ben benieuwd: wat zou het personeel het liefste willen? Misschien dat Loes en andere conducteurs/conductrices hier een mening over hebben.
Vooraf melden geeft altijd een voorsprong. De vraag is of men ons dan door de gehele trein moet zoeken of alert blijft als ze ons zien. Ik doel dan op controlerondes of servicerondes. Een woordje klaar hebben zorgt zeker voor discussie. Ik zie liever dat de betreffende groep al bv op zijn smartphone de vertraagde reis paraat heeft staan. Het woordje klaar hebben, ken ik in teveel varianten namelijk.

Denk ook dat er ervaring het verder moet leren. Hoe vaak gaan we hiermee te maken krijgen? De hoofdboeker zou ons in principe kunnen zoeken / aanspreken. Dan hoeft niet de gehele groep te komen. Ik zal er nog eens wat verder over nadenken wat praktisch is.

Even terugkomend op een woordje klaar hebben. Ik heb ooit een reiziger gehad, die problemen had met zijn Keuzedag. Had heel zijn verhaal kwijt, maar ik heb er mijn handen vol aan gehad. Zijn insteek was, het is uw probleem dat ik niet kon reizen. Het zorgt teveel voor een welles nietes discussie, die alleen maar verliezers kent. Bij direct bewijs (reisplanner) maakt het het allemaal makkelijker.



Zit je alleen nog ff met de te vroeg vertrokken treinen en gemiste aansluitingen door ms eigen schuld.
Waarom zou je als groep bij elkaar moeten zitten?

Dit staat niet in de voorwaarden. Enkel dat ze gebruik moeten maken van de zelfde trein.

Waar ze zitten dat mogen ze zelf weten en daarom ben ik er niet van overtuigd dat dit enig verschil gaat maken.

Zijn de voorwaarden ondertussen veranderd misschien?
Ik wil met nadruk adviseren om bij elkaar in de buurt te gaan zitten, want ik ga tijdens controle niet op zoek naar de hoofdboeker en andere groepsleden. Kost mij teveel tijd en gaat ten koste van andere reizigers. Simpel gezegd, niet in de buurt van de groep, geen geldig vervoersbewijs. Even afgezien van de hoofdboeker. Lijkt mij toch logisch om bij elkaar in de buurt te zitten of zijn.
Waarom wordt er dan in de voorwaarden bij vermeld zoveel mogelijk bij elkaar dan wel in dezelfde coupe te moeten zitten.



Het lijkt me ook logisch om bij elkaar te zitten maar bij drukte is dat niet haalbaar en dan geven conducteurs onterecht een boete.



Zet het gewoon in de voorwaarden, ook dat je je vooraf moet melden bij vertraging.



Je kan inderdaad ook door eigen schuld een trein missen en dus vertraging oplopen omdat je met een groep nu eenmaal minder mobiel bent.
Ik wil met nadruk adviseren om bij elkaar in de buurt te gaan zitten, want ik ga tijdens controle niet op zoek naar de hoofdboeker en andere groepsleden. Kost mij teveel tijd en gaat ten koste van andere reizigers. Simpel gezegd, niet in de buurt van de groep, geen geldig vervoersbewijs. Even afgezien van de hoofdboeker. Lijkt mij toch logisch om bij elkaar in de buurt te zitten of zijn.



En daarom gaat er discussie komen. Volgens de voorwaarden moet je enkel samen de reis maken.

Je hoeft niet te zoeken want daar dient het scannen van het kaartje voor.

Aan de hand daarvan moet je kunnen zien wie bij elkaar horen.



Wat de een logisch vind dat hoeft voor de ander niet zo te zijn.

Vooral als iedereen van een ander station komt.

Het kan niet zo zijn dat iedereen de regels op zijn eigen manier gaat interpreteren.

Daarom hoop ik dat de voorwaarden hier geen ruimte voor geeft.
Dat vraag ik mij af MvanGelder. Er staat dat de groep samen moet reizen. Dezelfde trein is een groot begrip. Je kan het probleem oplossen door de hoofdboeker mee te laten lopen naar de rest van de groep. De grote vraag is, wie is waar verantwoordelijk voor. Is de reiziger verantwoordelijk om aan te tonen dat hij of zij een geldig vervoersbewijs heeft in een groep of is een HC dat. Het is vergelijkbaar met de samenreiskorting. Zit je met samenreiskorting niet in de buurt van de abonnementhouder, ben je niet aan het samenreizen. Ik als HC constateer het. Als men verspreidt zit in dezelfde coupe is het nog te overzien. Niet als er 2 bovenin zitten, 2 in het andere treinstel en nog wat verspreidt.



Lijkt mij een leuk proefproces.
Hetzelfde met vertragingen. De reiziger kan dit vaak niet bewijzen, maar de conducteur mag beslissen.



Waarom niet gewoon de duidelijke regel handhaven zolang je ingecheckt bent mag je je reis afmaken.

Dan krijg je helemaal geen discussies meer.
Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie.



Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.
Dat vraag ik mij af MvanGelder. Er staat dat de groep samen moet reizen. Dezelfde trein is een groot begrip. Je kan het probleem oplossen door de hoofdboeker mee te laten lopen naar de rest van de groep. De grote vraag is, wie is waar verantwoordelijk voor. Is de reiziger verantwoordelijk om aan te tonen dat hij of zij een geldig vervoersbewijs heeft in een groep of is een HC dat. Het is vergelijkbaar met de samenreiskorting. Zit je met samenreiskorting niet in de buurt van de abonnementhouder, ben je niet aan het samenreizen. Ik als HC constateer het. Als men verspreidt zit in dezelfde coupe is het nog te overzien. Niet als er 2 bovenin zitten, 2 in het andere treinstel en nog wat verspreidt.



Lijkt mij een leuk proefproces.






Er staat enkel dat je als groep de reis moet maken.

Strikt genomen van punt a naar punt b waar iedereen op een tussenliggende station mag opstappen.

Nogmaals nergens staat dat je bij elkaar moet zitten en als de voorwaarden ruimte laat dan krijg je juist meer discussies.

Blijf ik erbij dat ik ook niet geloof dat er meerdere controles gaat plaatsvinden op de trein.

Als je als facebook gebruiker het slim wil aanpakken dan stap je bij elke station uit om dan weer in een ander coupe plaats te nemen.

Veel succes bij het controleren waar iemand is opgestapt. Want ik heb nergens gelezen dat je van het scannen kan aflezen waar iemand opstapt.
De Facebook gebruiker kan niets als er geen hoofdboeker aanwezig is en als deze elkaar niet kennen of weten wie ze moeten hebben. Waar een ander op de rit instapt, boeit me weinig, zolang ie maar op het juiste traject zit en de juiste tijden.



Als men gewoon als groep reizigers (verzameling) op pad gaan en aan de voorwaarden voldoet. Top. Mij hoor je niet.
De Facebook gebruiker kan niets als er geen hoofdboeker aanwezig is en als deze elkaar niet kennen of weten wie ze moeten hebben. Waar een ander op de rit instapt, boeit me weinig, zolang ie maar op het juiste traject zit en de juiste tijden.



Als men gewoon als groep reizigers (verzameling) op pad gaan en aan de voorwaarden voldoet. Top. Mij hoor je niet.




Dus nu zeg je wel dat je als groep niet bij elkaar hoeft te zitten?

En dat is het punt alleen het traject en tijd moet kloppen.



Voor de rest gaat het enkel hoe het scannen wordt geregistreerd.

Want de reiziger met de meereiskaart hoeft niet bij de hoofd passagier te zitten enkel in dezelfde trein.

Ik weet niet als je bij een controle al kan zien als de hoofdboeker aanwezig is.

Volgens het werkconcept wel maar uit je woorden blijkt van niet. Anders kan ik niet plaatsen dat je niet opzoek wilt gaan wie nu bij elkaar horen.
Ik schrijf het goed op. Een samenvatting:



Een groep reizigers moeten samen tegelijk reizen op een groepsticket. De hoofdboeker reist het volledige traject en anderen mogen onderweg op dat traject instappen. Tijdens controle dienen ze bij elkaar in de buurt te zitten, dat ik geen zoektocht krijg door de trein. Ik scan de code en zie exact dezelfde gegevens als op het e-ticket. Ik registreer alleen de tijd en datum van de controle. Als ik zie dat het niet de hoofdboeker van de groep is, wil ik die erna zien. Ik vergelijk de nummers. Dit wordt voor mij dus niet geregistreerd en moet ikzelf doen.

Verder kijk ik naar de tijd. Als hier allemaal aan voldaan is, is het in orde. Als onbekende reizigers een groep willen vormen en voldoen aan de voorwaarden is het goed. Ik kan moeilijk eisen dat iedereen elkaar kent. Ik controleer enkel op geldigheid.
Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie. Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.zo'n soort voorstel met uitcheck op eindbestemming hebben Henk_NL en ik via Thomas ingebracht, maar de productmanager heeft eigen ideeen.

Reageer