Goedemiddag Tine Zwier en welkom op de NS community,
Wat jammer om te lezen dat de gewenste Keuzedag niet klaar stond. Ik wil je adviseren om even contact op te nemen met onze klantenservice. Dan kijkt mijn collega graag met je mee naar een mogelijke oplossing.
Restitutie voor een keuzedag die nog niet beschikbaar was? Het was jouw eigen keuze om te gaan reizen voordat de keuzedag klaargezet werd. Staat hij klaar dan wordt dat per mail aangekondigd. Dat is een dag nadat je een keuzedag hebt gebruikt. Het feit dat jij denkt geen gebruik meer te maken van resterende keuzedagen is geen reden om achteraf geld terug te vragen.
Restitutie voor een keuzedag die nog niet beschikbaar was? Het was jouw eigen keuze om te gaan reizen voordat de keuzedag klaargezet werd. Staat hij klaar dan wordt dat per mail aangekondigd. Dat is een dag nadat je een keuzedag hebt gebruikt. Het feit dat jij denkt geen gebruik meer te maken van resterende keuzedagen is geen reden om achteraf geld terug te vragen.
Natuurlijk wel, die Keuzedag hoorde gewoon klaar te staan en nu zijn er kosten gemaakt. Die dienen vergoed te worden (p̶l̶u̶s̶ ̶m̶i̶s̶s̶c̶h̶i̶e̶n̶ ̶e̶e̶n̶ ̶k̶l̶e̶i̶n̶e̶ ̶4̶ ̶e̶u̶r̶o̶ ̶v̶o̶o̶r̶ ̶e̶e̶n̶ ̶K̶e̶u̶z̶e̶d̶a̶g̶ ̶d̶i̶e̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶m̶e̶e̶r̶ ̶g̶e̶b̶r̶u̶i̶k̶t̶ ̶g̶a̶a̶t̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶ ̶v̶o̶o̶r̶ ̶2̶ ̶d̶e̶c̶e̶m̶b̶e̶r̶).
Neem contact op, of misschien lukt het via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html
Voor wat betreft de Keuzedag(en), als je je abonnement op 30 november of 1 december beëindigt (dit moet bij Dal Voordeel op saldo meen ik via de Klantenservice) dan worden deze gerestitueerd.
Na 2 december kan je dan het abonnement opnieuw bestellen met een nieuw setje Keuzedagen, wellicht kan dat ook meteen geregeld worden via de Klantenservice.
@Robert B nogmaals de keuzedag stond nog niet klaar en de ervaring is dat deze in de loop van de dag klaar gezet wordt. Desondanks besloot TS te gaan reizen voordat de keuzedag beschikbaar was.
En dan en het geld terug geven van de reis en van de niet gebruikte keuzedag?Dat is 2x reizen op 1 keuzedag.
@Robert B nogmaals de keuzedag stond nog niet klaar en de ervaring is dat deze in de loop van de dag klaar gezet wordt. Desondanks besloot TS te gaan reizen voordat de keuzedag beschikbaar was.
En dan en het geld terug geven van de reis en van de niet gebruikte keuzedag?Dat is 2x reizen op 1 keuzedag.
Eh… ja, voor dat laatste heb je gelijk! Dus dan geld terug voor alle reizen op 16 november en één Keuzedag laten vervallen.
Maar stel dat jij op 15 november een Keuzedag gebruikt hebt, dan heb je voor reizen op 16 november toch gewoon recht op de volgende (alle Keuzedagen geldig tot 2 december)
Dus ‘in de loop van de dag’ pas beschikbaar telt niet. Bovendien gaat het om reizen in het weekend (Keuzedag heel de dag geldig).
Mijn ervaring is juist dat ik in de nacht volgend op dag dat ik de keuzedag heb gebruikt al een melding krijg dat er een nieuwe dag klaarstaat. Sinds ik keuzedagen heb was dat om 00:07, 00:17, 01:25, 00:20, 00:32, 00:10 en 02:23.
Alleen de meldingen over het beschikbaar zijn van de eerste keuzedag van zeven na het ingaan van het nieuwe abonnement waren pas later op de dag verstuurd. Wellicht dat daar het probleem zit. Mijn abonnement wordt verlengd op 1 november. In 2023 kreeg ik de melding van de nieuwe keuzedag op 1 november pas om 12:54 en in 2024 pas om 11:52.
Nu had ik op 1 november geen plannen om een keuzedag aan te spreken. Maar vreemd is het wel dat die pas in de loop van de dag beschikbaar zou zijn geweest.
Soms is het handig om e-mail niet weg te gooien. Kun je nog eens iets terugzoeken.
Alleen de meldingen over het beschikbaar zijn van de eerste keuzedag van zeven na het ingaan van het nieuwe abonnement waren pas later op de dag verstuurd. Wellicht dat daar het probleem zit.
Lijkt mij niet, TS @Tine Zwier heeft het over nog 3 beschikbare Keuzedagen (geldig tot 2 december 2024).
Dus als er vandaag (16 november) geen Keuzedag klaar stond is er iets mis gegaan, en dat zal ‘vergoed’ moeten worden.
@iMark Het is niet alleen jouw en mijn ervaring, zo werkt het systeem. Het is me een raadsel waarom dit bij TS niet zo werkte. Ik neem aan dat Klantenservice kan zien of hij verstuurd is of niet. Ik vind dat het niet kan dat de €11,82 terug zou worden gestort en de keuzedag behouden blijft ,maar dat is naar ik aanneem administratief lastig. Dat zou gratis reizen met een truc zijn.
Als je zonder keuzedag gaat reizen weet je dat je het normale tarief van het Dalvoordeelabonnement moet betalen, daar is NS niet op aan te spreken lijkt me. Maar goed, Klantenservice is soms de Hof der Coulance.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
Bij NS Flex zou het simpel zijn (alle reiskosten trein voor die dag zetten we op € 0,00) maar dit heeft gewoon saldo gekost!
Een reis Den Haag NOI - Hoorn Kersenboogerd (of Den Haag C - Hoorn) kost met 40% korting € 11,82 dus er is correct in- en uitgecheckt.
Van coulance is geen sprake, TS had gewoon recht op een Keuzedag (ze had er nog drie) maar die stond (om technische redenen) dus niet klaar.
Of men dan een Keuzedag kan wissen weet ik niet (dat zou wel terecht zijn na vergoeding reiskosten, zoals bij https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html).
Vergoeding van een Keuzedag (een kleine 4 euro) of die laten bestaan voor een latere datum zou een cadeautje zijn, maar natuurlijk liever die 11,82 terug!
Als de keuzedag niet klaarstond terwijl daar wel voor betaald is dan moet er natuurlijk iets vergoed worden. De crux is nu juist dat je alle keuzedagen vooruit betaalt. Dan moet je erop kunnen rekenen dat je ze kunt gebruiken.
En als dat niet werkt vanwege welk technisch probleem dan ook dan moet er gecompenseerd worden. Idealiter wordt de keuzedag als gebruikt gemarkeerd en worden de reiskosten vergoed.
En als dat niet werkt vanwege welk technisch probleem dan ook dan moet er gecompenseerd worden. Idealiter wordt de keuzedag als gebruikt gemarkeerd en worden de reiskosten vergoed.
Juist! Vergoeden van de Keuzedag (heb dat doorgestreept in mijn vorige reactie) is niet nodig.TS had er weliswaar nog drie (die toch niet gebruikt gaan worden voor 2 december).
Zeg dan je abonnement tijdig op, want dan krijg je ze wél vergoed.
Reiskosten voor vandaag (wegens het niet kunnen gebruiken van een Keuzedag) is een no-brainer, dus géén Hof der Coulance (mooie term overigens)
@Thom wat zou jij claimen als je verwacht dat je een Keuzedag zou kunnen laden maar dat niet lukt?
Hint: de kosten voor een (terug)reis Den Haag - Hoorn met Dal Voordeel 40% à € 11,82 graag
Ik zwijg even over het 'gebruiken’ van een bestaande Keuzedag voor een internationale reis vanuit het buitenland (die gebruik je natuurljk niet voor Rotterdam - Gouda na een weekendje België, dan gebruik je gewoon je bankpas voor ‘the last mile’ en behoud je de Keuzedag voor later).
Maar dit gaat gewoon om een binnenlandse reis zonder Keuzedag (want dat werkte niet om welke reden dan ook).
Ik vermoed dat dit met één telefoontje met de Klantenservice wel opgelost kan worden, voor @Tine Zwier
Als mijn keuzedag niet klaar zou staan op het moment dat ik wilde reizen, zou ik contact opnemen met NS klantenservice. Je hebt het dan gemeld. Ik lees nergens dat TS voor dat er op abonnement werd ingecheckt contact heeft gehad.
Als mijn keuzedag niet klaar zou staan op het moment dat ik wilde reizen, zou ik contact opnemen met NS klantenservice. Je hebt het dan gemeld. Ik lees nergens dat TS voor dat er op abonnement werd ingecheckt contact heeft gehad.
Doet er niet toe (en jawel, er is keurig in- en uitgecheckt voor Den Haag terug naar Hoorn op Dal Voordeel, het abonnement maar zou een Keuzedag moeten zijn!).
TS had nog drie Keuzedagen (maar dus gereisd op het bijbehorende abonnement omdat er nergens iets klaar stond).
De Keuzedag ophalen werkte niet (die zou klaar moeten staan), dus vergoeding graag
Contact opnemen (op dat moment) is helemaal niet nodig, dat kan later ook wel.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat het ophalen van een keuzedag niet werkte, het is daarmee echter niet uitgesloten. Het moet voor Klantenservice op te vragen zijn of er op die dag en tijd een storing was - en ook waar. Dat lijkt me bepalend voor de verdere afhandeling. Klantenservice kan dan op basis daarvan handelen. Ik heb er alleen moeite mee dat het geld voor de reis teruggegeven wordt en de keuzedag blijft bestaan. Dan is het een gratis reis. Maar een keuzedag lijkt me op afstand lastig ongeldig te maken in een volledig geautomatiseerd systeem. Het bekende computer says no.
TRANSLATE with
Ik heb er alleen moeite mee dat het geld voor de reis teruggegeven wordt en de keuzedag blijft bestaan. Dan is het een gratis reis. Maar een keuzedag lijkt me op afstand lastig ongeldig te maken in een volledig geautomatiseerd systeem. Het bekende computer says no.
Klopt, maar TS geeft aan dat de Keuzedag(en) toch niet meer gebruikt gaan worden voor 2 december, dus lijkt me verder geen probleem.
Mocht de Keuzedag toch blijven bestaan dan zou je die nog wel laten restitueren door je abonnement vóór de verlengdatum te beëindigen en na 2 december opnieuw aan te schaffen, maar dat is een hoop gedoe voor 4 euro. Als er nog meerdere Keuzedagen over zijn dan loont het natuurlijk wel om dat te doen.
TS zegt wel dat we geen keuzedagen meer gebruikt gaan worden, maar ze zijn nog wel 2 weken geldig…..
@Thom wat zou jij claimen als je verwacht dat je een Keuzedag zou kunnen laden maar dat niet lukt?
Hint: de kosten voor een (terug)reis Den Haag - Hoorn met Dal Voordeel 40% à € 11,82 graag
Ik zwijg even over het 'gebruiken’ van een bestaande Keuzedag voor een internationale reis vanuit het buitenland (die gebruik je natuurljk niet voor Rotterdam - Gouda na een weekendje België, dan gebruik je gewoon je bankpas voor ‘the last mile’ en behoud je de Keuzedag voor later).
@Robert B als ik ook met een keuzedag naar Leuven wil reizen, en dat is voor mij altijd een dagbestemming retour, dan moet ik mijn keuzedag in Nederland ‘s ochtends geldig maken. Dan mag ik inderdaad zo p de terugweg Nederland weer in, en dat iz zeker zo als hij ingecheckt is. Dan moet ik in Rotterdam weer inchecken en dat doe ik zeker niet met mijn betaalpas, want met de keuzedag reis ik gratis. Je mag natuurlijk suggereren wat je wilt en de naam van Bommel ijdel gebruiken, maar je weet al lang dat Thom het allemaal wel uitrekent. Mijn achternaam is ook niet van Nazareth, maar het inchecken met een betaalpas kost alleen maar onnodig geld. Overigens reis ik als ik op een dag naar Leuven tijdens het Belgische academische jaar veelal met Dalvrij. Ik laat me inderdaad het B-Europe retour eerste klas wel uitbetalen evenals de aanwezigheid en de verblijfskosten.Het is gewoon een regeling en een recht. Bommel is niet zo heilig als bovengenoemde
Overigens veel levert het inchecken met de betaalpas me niet op. Ik reis eerste Klas en met veertig procent korting is dat €6,02, een ‘winst’ van 1 euro. Dan kiest Bommel voor de peace of mind en het goede gevoel ook voor het grenstraject te betalen, temeer omdat ik omkom in de keuzedagen vanwege het gegeven dat ik meestal met Dalvrij reis.
Ik sta wat anders in het leven, denk ik.
Wat ik zou doen heb ik in de reactie hierboven indirect al aangegeven. Ik heb zelf in die tien jaar dat ik soms met keuzedagen reis, dit echter nog nooit meegemaakt. Het werkt feilloos.
TRANSLATE with
TS zegt wel dat we geen keuzedagen meer gebruikt gaan worden, maar ze zijn nog wel 2 weken geldig…..
Als u keuzedagen niet gebruikt, bent u ze kwijt. Aanpassen aan de individuele omstandigheden van senioren is geen doen.
TRANSLATE with
iMark schrijft: Mijn ervaring is juist dat ik in de nacht volgend op dag dat ik de keuzedag heb gebruikt al een melding krijg dat er een nieuwe dag klaarstaat. Sinds ik keuzedagen heb was dat om 00:07, 00:17, 01:25, 00:20, 00:32, 00:10 en 02:23.
Met deze opmerking in mijn achterhoofd lette ik extra goed op nadat ik op zaterdag 16 november een keuzedag gebruikte. Ik ontving geen enkele melding dat er een nieuwe keuzedag klaarstaat. In mijnNS kon ik wel zien dat een nieuwe dag was klaargezet, maar een bericht daarover ontving ik niet. Maandag 18 november belde ik de klantenservice met de vraag waarom ik geen mail ontvangen had en daar kreeg ik het antwoord dat NS gestopt is met het sturen van deze meldingen.
Ik zou graag van meelezers horen of zij nog wel meldingen ontvangen dat een nieuwe keuzedag klaarstaat.
Ik heb op 1 november 2024 nog een e-mail met de volgende melding ontvangen. Zelfs na het ingaan van mijn nieuwe abonnement.
“Vanaf vandaag staat er een nieuwe Keuzedag voor u klaar bij de kaartautomaat op het station of bij een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart.
Dit is de 1e van de 7 Keuzedagen die u kunt gebruiken tot 1 november 2025.”
Ik zal na gebruik van Keuzedag 1 opletten of er een melding komt dat Keuzedag 2 klaarstaat.
Het zou overigens prettiger zijn wanneer er tot en met 31 oktober 2025 zou staan. Mijn Dal Voordeel-abonnement op saldo loopt ook tot en met 31 oktober 2025. Maar dat terzijde.
Dank voor het antwoord. Normaal gesproken ontvang ik een bericht dat er een reactie is geplaatst in een topic waaraan ik heb bijgedragen. Dit keer heb ik ook hiervan geen bericht ontvangen. Indien het nog wel gebruikelijk is dat zulke berichten verzonden worden, lijkt het erop dat er bij mij toch iets verkeerd gaat in de verzending van berichten.
Dank voor het antwoord. Normaal gesproken ontvang ik een bericht dat er een reactie is geplaatst in een topic waaraan ik heb bijgedragen. Dit keer heb ik ook hiervan geen bericht ontvangen. Indien het nog wel gebruikelijk is dat zulke berichten verzonden worden, lijkt het erop dat er bij mij toch iets verkeerd gaat in de verzending van berichten.
Ik ontvang al maanden geen berichten meer van de community.
Heb je wel eens geprobeerd het vinkje voor de mailing uit- en aan te zetten? Ik kreeg ook enkele jaren geen berichten wat ik op zich wel fijn vond, maar sinds een tijd krijg ik deze wel weer.
Ik heb de berichten jaren in mijn spam gehad, totdat ze een korte periode eerder dit jaar weer normaal binnenkwamen. Helaas dat is nu helemaal gestopt: ik krijg helemaal geen berichten meer van de NS community.