Gisteren al voor de 2e keer dit jaar problemen met de bovenleidingen bij Schiphol. Er staan volgens mij binnenkort ook weer werkzaamheden op het programma daar, maar deze storingen komen nu met de regelmaat van de klok terug. Als je nu naar het spoorkaartje in de randstad kijkt dan heb je gelijk van ik ga vandaag maar niet op pad. Gelukkig is ook deze storing weer in het weekend (wel heel toevallig).
Ik weet dat dit natuurlijk een dingetje voor Prorail is, maar de kwaliteit van het spoor is echt dramatisch momenteel. En het gevolg is natuurlijk weer dat heel veel mensen extra kosten moeten maken.
Gisteravond stond er nog dat de werkzaamheden tot ca. 23.00 uur zouden duren. Dat is inmiddels ook weer opgeschoven naar 16.00 uur vanmiddag en het zou mij niet verbazen als dat ook weer later gaat worden.
Bladzijde 1 / 2
En nu?
Wat mij betreft wordt het echt tijd om eens zeer kritisch naar Prorail te gaan kijken. Deze organisatie mist helaas het vermogen om tijdig onderhoud uit te voeren aan het spoor. Ik zit hier al vele jaren op dit forum en het valt echt op dat er de laatste tijd frequent sprake is van allerlei defecten aan het spoor. Dat waren er in de jaren 10 echt een stuk minder. Als je nu kijkt op deze pagina op rijdendetreinen dan zie je al dat we voor januari 2025 toegaan naar een all time high wat betreft bovenleiding storingen.
Betwijfel of het specifiek aan ProRail ligt. Schiphol wil ook graag meer treinen naar hun luchthaven. In de periode 2010 - 2020 was de frequentie hoog. Maar minder hoog. Waarom zijn er nu langdurige werkzaamheden tot 2028 nodig?
En de overheid en NS wilde PHS. De Schipholtunnel is zwaar belast met metro frequentie. Hoe vaak kan je werkzaamheden tussendoor doen? De Schipholtunnel kan beter op lange termijn ontlast worden via doortrekkking van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp. En de bouw van Zuidasdok.
Gisteravond was er sprake van een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden. Wij zaten in trein 1860 van Hilversum naar Amsterdam Zuid. Vanwege werkzaamheden op Amsterdam Zuid waren daar 2 sporen buiten dienst en moest de trein na Duivendrecht vlak voor Amsterdam RAI doorwisselen naar spoor 2. Even voor Amsterdam RAI kwam de trein tot stilstand en bleek dat de trein de bovenleiding had neergehaald. Na inspectie bleek de rijdraad tegen de trein aan te hangen.
Uiteindelijk zijn we na zo'n 90 minuten geëvacueerd via een trap die tegen de trein was geplaatst en mochten we de 100 meter naar het perron van Amsterdam RAI lopen. Vervolgens zijn we met de metro naar Amsterdam Zuid gereisd.
Het duurde wat lang maar verder is het allemaal veilig verlopen. De draadbreuk zit op een heel onhandig punt en dan ook nog uitgerekend tijdens een gedeeltelijke buitendienststelling.
Dat kritisch kijken naar ProRail en NS doe je al jaren @Henkpeetersen Tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken. Genoeg vacatures.
De problemen op het spoor komen o.a. door achterstallig onderhoud, te kort aan werknemers, druk spoorwegnet. Grondig onderhoud, waardoor een deel van het spoor er langere tijd uit ligt zal nodig zijn, maar daar zit menige reiziger niet op te wachten. Het spoor heeft steeds vaker te maken met ondergraving door dieren en het veranderende klimaat, waardoor delen verzakken.
De spoorproblemen zijn niet snel en eenvoudig op te lossen. Jaren geleden heb ik in een klankbordgroep van ProRail vanwege spoorverdubbeling gezeten en dan zie je waar men (ProRail, gemeente, aannemer, bewoners) tegen aanloopt.
Waarom zijn er nu langdurige werkzaamheden tot 2028 nodig?
Om op tijd klaar te zijn voor de volgende werkzaamheden die in 2029 starten. Maar alle gekheid op een stokje: ik stel me ook wel eens vragen bij al die verbouwingen. Rolpaden vervangen door vaste trappen. Dat zou dan capaciteitswinst opleveren. Wellicht ergens na de komma in een of ander model. Bovenleiding vervangen door ander type bovenleiding. Ook in andere stations zie je dit soort soms ondoorgrondelijke aanpassingen. Het einde is nog niet in zicht.
Gisteravond was er sprake van een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden. Wij zaten in trein 1860 van Hilversum naar Amsterdam Zuid. Vanwege werkzaamheden op Amsterdam Zuid waren daar 2 sporen buiten dienst en moest de trein na Duivendrecht vlak voor Amsterdam RAI doorwisselen naar spoor 2. Even voor Amsterdam RAI kwam de trein tot stilstand en bleek dat de trein de bovenleiding had neergehaald. Na inspectie bleek de rijdraad tegen de trein aan te hangen.
Uiteindelijk zijn we na zo'n 90 minuten geëvacueerd via een trap die tegen de trein was geplaatst en mochten we de 100 meter naar het perron van Amsterdam RAI lopen. Vervolgens zijn we met de metro naar Amsterdam Zuid gereisd.
Het duurde wat lang maar verder is het allemaal veilig verlopen. De draadbreuk zit op een heel onhandig punt en dan ook nog uitgerekend tijdens een gedeeltelijke buitendienststelling.
Bedankt voor deze info IMark. 90 minuten is behoorlijk lang maar je weet zelf naar aanleiding van dit forum dat het een stuk erger kan. Deden de voorzieningen in de trein het nog of werd het ook koud in de trein? Ik neem aan dat er geen nazorg was. Dat is helaas meestal slecht geregeld ook bij langere verstoringen. (kopje koffie bij de Kiosk is een klein gebaar maar zou ik wel zeer op prijs gesteld hebben).
de overheid en NS wilde PHS. De Schipholtunnel is zwaar belast met metro frequentie. Hoe vaak kan je werkzaamheden tussendoor doen? De Schipholtunnel kan beter op lange termijn ontlast worden via doortrekkking van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp. En de bouw van Zuidasdok.
En misschien gewoon minder vliegen zodat er niet zo veel mensen naar Schiphol hoeven? NS en ProRail zouden in moeten zetten op meer en beter internationaal spoorvervoer in plaats van bereikbaarheid van een luchthaven.
En misschien gewoon minder vliegen zodat er niet zo veel mensen naar Schiphol hoeven? NS en ProRail zouden in moeten zetten op meer en beter internationaal spoorvervoer in plaats van bereikbaarheid van een luchthaven.
Leuk idee, maar zolang de overheid zich er mee bemoeit zal dat wat moeilijk gaan.
Schiphol moet en zal bereikbaar zijn, ookal heeft NS compleet andere plannen.
Dat kritisch kijken naar ProRail en NS doe je al jaren @Henkpeetersen Tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken. Genoeg vacatures.
De problemen op het spoor komen o.a. door achterstallig onderhoud, te kort aan werknemers, druk spoorwegnet. Grondig onderhoud, waardoor een deel van het spoor er langere tijd uit ligt zal nodig zijn, maar daar zit menige reiziger niet op te wachten. Het spoor heeft steeds vaker te maken met ondergraving door dieren en het veranderende klimaat, waardoor delen verzakken.
De spoorproblemen zijn niet snel en eenvoudig op te lossen. Jaren geleden heb ik in een klankbordgroep van ProRail vanwege spoorverdubbeling gezeten en dan zie je waar men (ProRail, gemeente, aannemer, bewoners) tegen aanloopt.
'T is natuurlijk makkelijk praten voor ons.
Het moet voor iedereen vrij logisch zijn dat het bij storingen vaak om puur toeval gaat. 2 bovenleidingbreuken in 17 dagen tijd op 2 totaal verschillende plekken en ook nog waarschijnlijk om 2 totaal verschillende redenen.
Tja, omdat er een gehele traject uit gaat lijkt het opeens een systeematisch probleem, maar dat is het eigenlijk bijna nooit.
Er zijn niet voor niets zoveel werkzaamheden.
Ja, en hoe vaak moeten werkzaamheden opnieuw door Prorail worden gedaan omdat ze eerder niet goed waren uitgevoerd? (Oudenbosch, Zevenbergen, Moerdijkbrug). Volgens mij omdat er dan eerder prutswerk is verricht.
Kijk je ook naar wat er wél goed gaat tijdens de werkzaamheden?
De meeste dingen gaan namelijk goed. Maar soms gebeuren er onverwachte dingen, en dan gaat er iets mis. Of je denkt dat een oplossing werkt, maar dat is dan niet zo.
En dat 'prutswerk' wordt uiteindelijk gewoon weer opgelost.
Honderden vakmensen doen hun best om alles goed te regelen. Het is makkelijk om kritiek te hebben.
Kijk je ook naar wat er wél goed gaat tijdens de werkzaamheden?
De meeste dingen gaan namelijk goed. Maar soms gebeuren er onverwachte dingen, en dan gaat er iets mis. Of je denkt dat een oplossing werkt, maar dat is dan niet zo.
En dat 'prutswerk' wordt uiteindelijk gewoon weer opgelost.
Honderden vakmensen doen hun best om alles goed te regelen. Het is makkelijk om kritiek te hebben.
Heb je weleens gezien hoe vaak er storingen optreden na werkzaamheden (wisselstoring, seinstoring) of werkzaamheden die uitlopen? Ik reis zo vaak met de trein dat ik er inmiddels wel klaar mee ben. En ja, daar heb ik kritiek op. Een ander maakt zich druk over de rotzooi op een station.
de overheid en NS wilde PHS. De Schipholtunnel is zwaar belast met metro frequentie. Hoe vaak kan je werkzaamheden tussendoor doen? De Schipholtunnel kan beter op lange termijn ontlast worden via doortrekkking van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp. En de bouw van Zuidasdok.
Gezien het HSL verleden is het de vraag of die betere internationale spoorvervoer er komt. Dat is ook afhankelijk van België en Frankrijk. En die zijn behoorlijk protectionistisch. Zie Eurocity Direct, Fyra, weren van internationale vervoerders op Franse HSL net en richting Londen.
De realiteit is dat NS beter de oude Intercity Max plan kan afstoffen. Waar ze dit jaar al mee begonnen zijn. Zij het versoberd in vergelijking met de plannen van de oorspronkelijke Intercity Max plan.
Heb je weleens gezien hoe vaak er storingen optreden na werkzaamheden (wisselstoring, seinstoring) of werkzaamheden die uitlopen? Ik reis zo vaak met de trein dat ik er inmiddels wel klaar mee ben. En ja, daar heb ik kritiek op. Een ander maakt zich druk over de rotzooi op een station.
Hoe weet je zeker dat de storingen door de werkzaamheden zijn veroorzaakt? Werkzaamheden kunnen niet alle storingen laten verdwijnen. Als dat je verwachting is, dan zit je ernaast.
De laatste storing veroorzaakt door werkzaamheden was volgens mij in Delft op 4 november. Mocht er een recentere zijn, laat het me dan gerust weten!
Het valt eigenlijk mee. Vorig jaar was er 46 keer sprake van uitloop van werkzaamheden. Maar hoe vaak zijn er in totaal werkzaamheden geweest?
Uitloop van werkzaamheden ontstaat door onverwachte situaties, onvoorspelbare factoren, gebrek aan middelen, technische problemen of onvoldoende voorbereiding.
De helft van deze redenen liggen niet in de hand van ProRail.
Maar eh, als je wilt dat ProRail het werk afraffelt zodat het wel op tijd klaar is, moet je dat gewoon zeggen, hoor . Maar dan niet straks raar opkijken als er wat gebeurd.
Hoe weet je zeker dat de storingen door de werkzaamheden zijn veroorzaakt? Werkzaamheden kunnen niet alle storingen laten verdwijnen. Als dat je verwachting is, dan zit je ernaast.
De laatste storing veroorzaakt door werkzaamheden was volgens mij in Delft op 4 november. Mocht er een recentere zijn, laat het me dan gerust weten!
Het valt eigenlijk mee. Vorig jaar was er 46 keer sprake van uitloop van werkzaamheden. Maar hoe vaak zijn er in totaal werkzaamheden geweest?
Uitloop van werkzaamheden ontstaat door onverwachte situaties, onvoorspelbare factoren, gebrek aan middelen, technische problemen of onvoldoende voorbereiding.
De helft van deze redenen liggen niet in de hand van ProRail.
Maar eh, als je wilt dat ProRail het werk afraffelt zodat het wel op tijd klaar is, moet je dat gewoon zeggen, hoor . Maar dan niet straks raar opkijken als er wat gebeurd.
Wissels vernieuwen in het weekend en de maandagochtend erop een wisselstoring. Ja, hoe zou dat nou toch komen?
Nieuwe sporen te dicht bij het perron aanleggen zoals bij station Delft Campus, zodat er geen trein kan passeren
En dan nog de Kamperlijn: nieuw spoor aanleggen, bovenleiding erbij en beloven dat de treinen 140 km/uur kunnen rijden. Oeps, vergeten bodemonderzoek te doen. De ondergrond blijkt te slap
En dat bedrijf moet dan garant staan voor de veiligheid op het spoor. Laat me niet lachen.
En vandaag hebben we dus weer een defect spoor daar. Reizigers moeten dus met de Metro reizen.
Dat is geen Schiphol en dus niet relevant?
En het valt reuze mee want er rijden alleen geen sprinters.
Schiphol is niet alleen voor vliegen. Als je naar België of Frankrijk gaat met Eurostar / Eurocity, dan is Schiphol vaak een logische opstapplaats, voor mij in elk geval wel.
Gezien het HSL verleden is het de vraag of die betere internationale spoorvervoer er komt. Dat is ook afhankelijk van België en Frankrijk. En die zijn behoorlijk protectionistisch. Zie Eurocity Direct, Fyra, weren van internationale vervoerders op Franse HSL net en richting Londen.
De realiteit is dat NS beter de oude Intercity Max plan kan afstoffen. Waar ze dit jaar al mee begonnen zijn. Zij het versoberd in vergelijking met de plannen van de oorspronkelijke Intercity Max plan.
Nou Nederland anders ook, niet minder dan de anderen, al is het alleen al de omstreden concessie van NS op het hoofdrailnet. Waarom kan de TGV inOui / OuiGO niet doorrijden naar Schiphol / Amsterdam ? Want ze rijden wel tot Brussel. Ik denk… toelatings bureaucratie. Al die regeltjes, deels moeten ze er zijn maar het is doorgeslagen en daarom komt intra-EU treinverkeer niet echt goed op gang, in tegendeel tot vliegverkeer, ook binnen de EU.
Afgezien van allerlei mogelijke problemen met de concessie speelt er een technisch probleem met TGV inOuI en Ouigo: ze zijn niet geschikt om in Nederland onder het beveiligingssysteem ATB te rijden. En je zult toch echt moeten omschakelen als je tot Rotterdam Centraal en verder wilt rijden.
Met toelatingsbureaucratie heeft dit helemaal niets te maken. Behalve dan natuurlijk dat de bureaucratie voorschrijft aan welk technische eisen je trein moet voldoen voordat je ermee in bepaald land mag rijden.
De Eurostar PBA en PBKA zijn een variant van de TGV die is uitgerust met de juiste apparatuur om in Nederland te kunnen rijden. De Eurostar 320 is gebouwd met toelating voor Nederland in de specificaties.
Nou Nederland anders ook, niet minder dan de anderen, al is het alleen al de omstreden concessie van NS op het hoofdrailnet. Waarom kan de TGV inOui / OuiGO niet doorrijden naar Schiphol / Amsterdam ? Want ze rijden wel tot Brussel. Ik denk… toelatings bureaucratie. Al die regeltjes, deels moeten ze er zijn maar het is doorgeslagen en daarom komt intra-EU treinverkeer niet echt goed op gang, in tegendeel tot vliegverkeer, ook binnen de EU.
Eurostar, Eurocity Direct, Eurocity rijden al tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam Centraal/Zuid. Hoeveel blijft er dan over voor de Ouigo/TGVinOui? Wat ook van SNCF is.
Schiphol is niet alleen voor vliegen. Als je naar België of Frankrijk gaat met Eurostar / Eurocity, dan is Schiphol vaak een logische opstapplaats, voor mij in elk geval wel.
Dat is precies het probleem w.m.b. Die tunnel voor dat vliegveld zit al het treinverkeer dat er langs moet in de weg en al die treinen moet persé daar langs.
En vandaag dus weer een defect spoor. Zie bijgaand artikel op treinreiziger.nl
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.