waarom zoveel bussen


De komende week zijn er werkzaamheden op de lijn (half uur dienst) Haarlem-Leiden. Er worden bussen ingezet (10 per uur!) en al 10 jaar proberen wij erachter te komen wat de logica is om het aantal bussen niet af te stemmen op het aantal reizigers. Pure geldverspilling, slecht voor het milieu, vaak te hard rijdend en niet passend in een 30 km zone. De vele (lege) bussen die achter elkaar rijden in dezelfde richting… en dat 20 per dag de komende 7 dagen.

Pogingen om in contact te komen met deze afdeling bij NS stranden bij de NS service, ook via ProRail geen succes. Ook zij hebben geen ingang tot deze afdeling en moeten net als wij de klantenservice bellen. Via deze afdeling kan je een boodschap achterlaten maar er wordt bij voorbaat gezegd dat je er geen reactie op krijgt!!. Hoe klantvriendelijk kan je zijn.

Deze week een mooi verhaal over de energiekosten van de roltrappen op tv gezien, de besparingen liggen echter al jaren op straat.

NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en grijp in op deze afdeling


29 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Lijkt mij een kwestie van zelf ff nadenken: met die sjipkaart weten ze min of meer wel hoeveel mensen/uur op welke dag zo ca=ongeveer van H naar L (waar ooit ook een mooie blauwe tram tussen reed-via toen kleine en nu monsterachtig grote dorpen als Lisse+Hillegom) gaat, mat MAX 50 mens/bus kan je dan makkelijk omrekenen hoeveel bus dat moet wezen.

Bussjofeurs zijn haast nog meer als bond-bestuurd treinpersoneel gebonden aan werk/rusttijden, met daarbij vaak nog aanzienlijk lange aanreizne-kijk eens welke mij er op die bus staat; BAk uit Alkmaar, Verhoef uit Woerden etc. De tijd dat NS bijna al die busbedrijven bezat, zoals die NZH van die trammetjes,, is al weer lang geleden en die sjofeurs hebben helemaal hoge toeslagen voor weekend etc.Als iemand die in de loop van flink wat jaren inmiddels vrijwel het hele NS net parallel met SEV-bussen heeft langsgereden: ik kan bepaald niet het idee ondersteunen dat die altijd leeg zijn etc. Eerder op sommige tijden te weinig voor een plotse grote aanloop.

Reputatie 7
Badge +3

Ook nogal makkelijk om dit traject af te doen als een half uurs dienst. Normaal gesproken rijden hier per uur 4 IC's (serie 2100 en 2200) en 2 sprinters (6300). Zeker tijdens de spits zijn die IC's heel goed gevuld en rijden deze treinen doorgaans met 2 dubbeldekkerstellen (VIRM-8 of VIRM-10). Een deel van deze IC reizigers gaat naar of van Amsterdam en kunnen de omgeleide IC via Schiphol nemen. Dan blijft er nog een groot aantal reizigers over die naar Haarlem gaan en zijn de bussen gewoon nodig. Je zou natuurlijk alle reizigers voor Haarlem ook via Amsterdam (Sloterdijk) kunnen laten omreizen, maar dat betekent wel vollere treinen omdat alleen de 2200 omgeleid is via Schiphol en de 2100 alleen Amsterdam - Haarlem rijdt. 

Reputatie 6
Badge

Het hangt er ook sterk van af hoe laat je kijkt en op welke plek. Zo reden er vanochtend hordes bussen leeg van Utrecht naar Geldermalsen om op de terugweg vol te zitten. Je kunt die bussen heen niet teleporteren. Iemand die alleen de ene richting zag, zou kunnen concluderen dat het teveel bussen waren. In het verleden is NS nog wel eens negatief in het nieuws geweest wegens te weinig capaciteit. Niet gek om een beetje reserve te hebben. Een rekensom: normaalgesproken op donderdag in de ochtendspits rijden er 4 intercity's per uur met 6 tot 10 rijtuigen. Laten we zeggen gemiddeld 8. In zo'n dubbeldeks rijtuig passen 80 zittende reizigers. Je hebt het dus over 2400 stoelen per uur. Daarnaast 2 sprinters per uur met 150 tot 200 stoelen. Totaal dus zeker 2600 stoelen per uur per richting. Daar heb je, afhankelijk van het type touringcar 40 tot 50 voor nodig. Nu leert de ervaring dat reizigers niet graag met de bus gaan en liever thuisblijven of omreizen met de trein. Toch vind ik 10 bussen per uur dus niet eens heel veel.

De komende week zijn er werkzaamheden op de lijn (half uur dienst) Haarlem-Leiden.

Verdiep u eerst eens even in de situatie. Haarlem-Leiden is geen halfuursdienst maar er rijden daar zes treinen per uur. Tien bussen ter vervanging van die zes treinen is dan weinig omdat er in één trein al gauw 5-10 keer zoveel reizigers passen als in een touringcar.

Om de overlast tot het minimum te beperken worden reizigers al gevraagd zoveel mogelijk om te reizen via Amsterdam Sloterdijk maar dat is uiteraard lang niet voor iedereen een oplossing. 

 

Er worden bussen ingezet (10 per uur!) en al 10 jaar proberen wij erachter te komen wat de logica is om het aantal bussen niet af te stemmen op het aantal reizigers.

De businzet wordt afgestemd op het aantal reizigers. Wel is het vervoer niet in beide richtingen steeds even druk waardoor er deels bussen leeg terug moeten. In de ochtend reizen mensen vooral richting Haarlem-Amsterdam en in de middag in omgekeerde richting. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom net met de bus aan op Utrecht CS. Er staat denk ik 200 mensen te wachten op een bus richting Geldermalsen.

Badge +3

Ik kom net met de bus aan op Utrecht CS. Er staat denk ik 200 mensen te wachten op een bus richting Geldermalsen.

Dan zou de sprinter naar Houten en dan per bus misschien zinniger zijn?

Reputatie 7
Badge +1

Weet ik nie, ik kwam met de bus vanuit Geldermalsen en zag een rij staan van ruim 100 meter. Uit een ooghoek zag ik nog 2 bussen aankomen, maar ik betwijfel of zelfs datr. genoeg was. Het was inmiddels al 19.00 uu

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt er ook sterk van af hoe laat je kijkt en op welke plek. Zo reden er vanochtend hordes bussen leeg van Utrecht naar Geldermalsen om op de terugweg vol te zitten. Je kunt die bussen heen niet teleporteren. Iemand die alleen de ene richting zag, zou kunnen concluderen dat het teveel bussen waren. In het verleden is NS nog wel eens negatief in het nieuws geweest wegens te weinig capaciteit. Niet gek om een beetje reserve te hebben. Een rekensom: normaalgesproken op donderdag in de ochtendspits rijden er 4 intercity's per uur met 6 tot 10 rijtuigen. Laten we zeggen gemiddeld 8. In zo'n dubbeldeks rijtuig passen 80 zittende reizigers. Je hebt het dus over 2400 stoelen per uur. Daarnaast 2 sprinters per uur met 150 tot 200 stoelen. Totaal dus zeker 2600 stoelen per uur per richting. Daar heb je, afhankelijk van het type touringcar 40 tot 50 voor nodig. Nu leert de ervaring dat reizigers niet graag met de bus gaan en liever thuisblijven of omreizen met de trein. Toch vind ik 10 bussen per uur dus niet eens heel veel.

Van die 2400 IC stoelen per uur kun je nog wel het aantal reizigers van/naar Amsterdam afhalen omdat die met de omgeleide IC Vlissingen / Amsterdam (2200) gaan. Misschien ook nog wat reizigers naar/van Haarlem die toch liever met de trein via Schiphol omreizen, ook al is de reisduur dan langer. Geen idee hoeveel dat er bij elkaar zullen zijn en wat je dan nog overhoudt aan reizigers voor de bus, maar ik denk dat 10 bussen per uur geen luxe is. 

Ik vraag me ook of of TS 10 bussen per uur per richting bedoelt. Als ik zo even snel in de reisplanner kijk zie ik per uur 4 x een snelbus en 2 x een stopbus per richting, dat is bij mij geen 10. Of ik moet er een paas missen.

@Momo 

Dat is pro forma, de bussen rijden niet op dienstregeling.

Ik kom net met de bus aan op Utrecht CS. Er staat denk ik 200 mensen te wachten op een bus richting Geldermalsen.

Dan zou de sprinter naar Houten en dan per bus misschien zinniger zijn?

De tussenstations op deze lijn zijn zeer onhandig bereikbaar per bus waardoor het met stopbussen zeer lang duurt.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Dat is pro forma, de bussen rijden niet op dienstregeling.

Maar dat is wel hetgeen je nu kunt zien in de reisplanner en dus ook wat TS kan zien die aan een aantal van 10 per uur komt. En ik heb het niet over de geplande vertrektijd, maar het aantal per uur. Dus vraag ik me af waar het aantal van 10 van TS op gebaseerd is.

Overigens heb ik in het verleden een aantal keer bij werkzaamheden met een bus vanaf Den Haag Centraal gereisd en die bus ging 's morgens echt pas op de geplande tijd weg richting Delft en Rotterdam. Eind van de middag terug vanaf Delft naar Den Haag was inderdaad niet volgens de in de reisplanner gegeven tijd. 

De pro forma dienstregeling staat altijd in de planner om reizigers als ze plannen een indicatie te geven van de verwachte (langere) reisduur. Als je geen dienstregeling in de planner zou zetten kun je niet plannen.

De tien bussen die TS noemt zullen gebaseerd zijn op zijn inschatting uit het verleden. Dat aantal zal variëren, op zaterdagavond waarschijnlijk wat minder, in de spits op maandagmorgen wat meer.

Reputatie 7
Badge +1

Bij mijn weten rijdt er altijd een bus op de geplande vertrektijd. As er meer bussen zijn, kunnen de overige bussen ook op andere tijden reizen, bv. meteen vertrekken als ze vol zijn.

Nee dat wisselt heel erg. Bij dit soort korte buitendienststellingen zijn de reisplanner-tijden richttijden, er rijden bussen af en aan, geen van de chauffeurs heeft een dienstregeling. Soms staat er nog een “dispatcher” van de contractant van NS, maar dat is precies hetzelfde motto: volstampen en gas d’r op.

 

Bij “vastere” bussen, in mijn toenmalig achtertuin Zwolle-Wierden bijvoorbeeld maandenlang iedere avond, zat er wel degelijk een dienstregeling onder die matchte met de reisplanner. Die hebben soms zelfs attributen mee, “niet instappen” voor de laatste stops, et cetera. Helemaal de laatste thuisbrengers is NS vrij actief op tegenwoordig, want mensen spreken NS (terecht) aan op de thuisbrengplicht als die bus te vroeg weg is.

Reputatie 7
Badge +3

De pro forma dienstregeling staat altijd in de planner om reizigers als ze plannen een indicatie te geven van de verwachte (langere) reisduur. Als je geen dienstregeling in de planner zou zetten kun je niet plannen.

De tien bussen die TS noemt zullen gebaseerd zijn op zijn inschatting uit het verleden. Dat aantal zal variëren, op zaterdagavond waarschijnlijk wat minder, in de spits op maandagmorgen wat meer.

 

Je hoeft me niets te vertellen over de bus dienstregeling, daar ben ik van op de hoogte. Het gaat me erom waarop die 10 per uur van TS op gebaseerd is, de reisplaner, eigen inschatting of nog weer wat anders. Dat is niet duidelijk in het bericht. Er wordt door hem alleen heel stelling beweerd dat het er 10 per uur zijn zonder aan te geven of het 10 per richting zijn of 10 totaal en of het 10 per uur ieder uur van de dag is. Er rijden bovendien zowel snel als stopbussen. Die stopbussen zullen vaker door 30 km zones rijden dan de snelbussen, terwijl je uit zijn bericht zou kunnen opmaken dat ze alle 10 door die 30 km zones heen crossen. 

En TS is waarschijnlijk geen treinreiziger die zelf regelmatig met een NS bus heeft mogen reizen. 

@Momo

De 30 km zones die ik bij dit traject kan bedenken zijn in de binnenstad van Haarlem en daar zullen dan zowel snel/stopbussen rijden.

Haarlem is overigens bezig van de hele stad één grote 30 km zone te maken (ook de grotere doorgaande wegen) dus een 30 km zone betekent niet dat de wegen ongeschikt zouden zijn voor busvervoer.

Dat @M.habraken waarschijnlijk zelf geen frequent treinreiziger is had ik al geconcludeerd uit zijn opmerking dat de treinen een halfuursdienst rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste over de halfuursdiens had ik inderdaad zelf ook al aangegeven.

Iemand die een frequent treinreiziger is weet dat het juist regelmatig voorkomt dat er te weinig bussen, dat bussen vaak vol zijn en lange rijen wachtende reizigers. Dan wil je juist meer bussen ipv minder. Ik zie op Twitter al weer klachten over lange rijen bij het busvervoer van/naar Geldermalsen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat laatste over de halfuursdiens had ik inderdaad zelf ook al aangegeven.

Iemand die een frequent treinreiziger is weet dat het juist regelmatig voorkomt dat er te weinig bussen, dat bussen vaak vol zijn en lange rijen wachtende reizigers. Dan wil je juist meer bussen ipv minder. Ik zie op Twitter al weer klachten over lange rijen bij het busvervoer van/naar Geldermalsen.

Ja elders aangegeven, gisteren om 19.00 uur een rij van meer dan 100 meter voor de bus naar Geldermalsen. Ben benieuwd hoe dat tussen 16.30 uur en 17.30 uur is geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag onderstaand pas na de reacties hier in dit topic. Er blijken helemaal geen snelbussen te rijden, maar die stonden door een storing wel in de reisplanner. Vrijdagmorgen is de reisplanner aangepast dat de snelbussen er niet meer in stonden. Door het niet rijden van de snelbussen maar alleen stopbussen reis je tussen Leiden en Haarlem sneller met de via Schiphol omgeleide IC waardoor er minder reizigers van de bussen die wel rijden gebruik zullen maken.

 

Ik vraag me nu vooral af hoe het nu weer kon gebeuren dat er in de reisplanner snelbussen stonden die niet reden/rijden. NS heeft een mantra dat de reisplanner 10 dagen van tevoren aangepast is. Nu werd het terwijl de werkzaamheden al waren begonnen nog aangepast. Wat was hier de reden van? 

Waren er er oorspronkelijk al geen snelbussen gepland maar was dit door een fout of net als met de Samenreiskorting op Koningsdag intern niet goed gecommuniceerd? Of waren er eerst wel snelbussen gepland en is dit later aangepast naar alleen stopbussen? Misschien omdat men toch liever de reizigers tussen Leiden en Haarlem met de omgeleide IC wilde laten reizen. Of omdat er op het laatste moment niet genoeg bussen beschikbaar waren of niet genoeg chauffeurs wegens een personeelstekort? Net als dat er nu op Schiphol een personeelstekort is, of de afgelopen tijd al vaker bij ProRail verkeersleiding? Of zoals hier bij de regiotaxi waardoor mijn moeder de vorige keer op zondagavond pas om 5 voor 1 's nachts en bijna 5 uur na de gevraagde tijd werd opgehaald bij mij? 

@Momo 

Ik vermoed dat NS niet voldoende bussen heeft kunnen regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de personeeltekorten elders neig ik daar ook toe, maar geef dat dan gewoon aan ipv het op een technische storing te gooien. 

Reputatie 7
Badge +1

Gezien de personeeltekorten elders neig ik daar ook toe, maar geef dat dan gewoon aan ipv het op een technische storing te gooien. 

 

NS is helaas heel goed met de waarheid te verbloemen. Is ook te zien alle eufemistische uitspraken op dit forum van de moderators. Vaste forumleden prikken daar natuurlijk heel simpel doorheen.

Reputatie 7
Badge +3

Als personeelstekort de reden is, is het geen schande om dit te vertellen. Veel bedrijven kampen daarmee. Ik zou daar dan meer begrip voor hebben dan een zoveelste technische storing bij NS. 

Reputatie 6

@Momo

De 30 km zones die ik bij dit traject kan bedenken zijn in de binnenstad van Haarlem en daar zullen dan zowel snel/stopbussen rijden.

Haarlem is overigens bezig van de hele stad één grote 30 km zone te maken (ook de grotere doorgaande wegen) dus een 30 km zone betekent niet dat de wegen ongeschikt zouden zijn voor busvervoer.

Dat @M.habraken waarschijnlijk zelf geen frequent treinreiziger is had ik al geconcludeerd uit zijn opmerking dat de treinen een halfuursdienst rijden.

30 km/u kan een bus idd prima over. Maar de weginrichting zou ook dusdanig moeten worden aangepast dat het voldoet aan de standaard voor 30 km/u en dan is de reis per bus wel langer. Maar goed lang niet overal passen ze de weg ook aan als er 30 km zone komt.

 

@Momo misschien ook kwestie van vraag en aanbod? Vakantie en personele krapte maken wellicht dat op dit traject voor deze oplossing is gekozen. Je hebt immers een alternatief ipv extra snelbussen te laten rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat over vraag en aanbod is ook wat soort van wordt aangegeven op Twitter. Maar dat verklaart nog niet waarom er werd aangegeven dat er vanwege een technische storing eerst wel snelbussen in de reisplanner stonden. Mijn vraag was dan ook, waren die snelbussen oorspronkelijk wel gepland en kunnen ze niet rijden (bv vanwege personeelstekort) en was dat niet of niet op tijd in de planner verwerkt, of waren de snelbussen uberhaupt al niet gepland omdat NS meende dat er te weinig vraag naar zou zijn maar zijn ze door een technische storing ten onrechte wel in de reisplanner terecht gekomen? Dus, was het een technische storing of verschuilt NS zich hier alleen maar achter? En als het wel echt een technische storing was, dan zegt dat ook iets over de IT bij NS. 

Reizigers tussen Haarlem en Leiden die enkele dagen ervoor de reisplanner checkten, zoals NS altijd adviseert, kregen een reistijd van 40 minuten met een snelbus te zien, maar hebben nu een langere reistijd met de stopbus of door omreizen via Sloterdijk. De 40 minuten met de snelbus was al 2 keer zo lang als normaal met de IC, door het omreizen of gebruik te maken van de stopbus wordt dat nog langer. Ik zou als (dagelijkse) reiziger op dit traject niet blij zijn hiermee.

Reageer