De medewerkers veiligheid en service hebben hem daarop aangesproken zoals je in mijn bericht kunt lezen.
De medewerkers veiligheid en service hebben de reiziger daarop aangesproken zoals ik aangaf in mijn bericht.
Kijk, het hele probleem is natuurlijk dat Nederlanders huiverig zijn (geworden) voor het uitvoeren van gezag. Sinds de jaren '70 is hier een cultuur ontstaan van “iedereen is gelijk” en je hoeft niemand meer met u aan te spreken en regels zijn er voor anderen. Uitvloeisel hiervan is dat mensen (en ook NS-medewerkers) het moeilijk vinden om op te treden. Liever kiezen ze een halfzachte oplossing zonder iemand daadwerkelijk te berispen of (indien nodig) te beboeten. Confrontatie-mijdend gedrag is de norm geworden. Dus tegen iemand die zonder geldig 1e klasse plaatsbewijs tóch riant in de 1e klasse heeft plaatsgenomen, zeg je niet: “Ik moet u een boete geven hiervoor", nee tuurlijk niet, tegen zo iemand zeg je: “Sorry (vooral eerst sorry, alsof het jóuw fout is eigenlijk), maar zou je heel misschien wellicht naar de tweede klasse willen verhuizen, als het jou uitkomt, ja, hoeft niet meteen, maar doe het zo dadelijk dan maar...”
Tja.
Ik zat nog niet zo lang geleden in de trein (zoals altijd 1e klas) en hoorde twee conducteurs die daar ook zaten naast verhalen over privédingen ook luid praten over wat ze meegemaakt hadden tijdens diensten en wat ze wel of niet hadden gedaan. Ik ga het hier niet herhalen maar het kwam neer op " ik heb een vrouw en kinderen thuiszitten en wil ook graag gezond en wel thuiskomen". Begrijpelijk vanuit zijn standpunt, maar dat laat weer eens zien dat er in het ov veel angst voor geweld heerst en je heel stevig in je schoenen moet staan. En dat zegt veel over de maatschappij van nu. Vroeger had je toch wel wat aanzien en gezag als conducteur. Maar goed, dat is al tientallen jaren geleden, de maatschappij is verhard, de ego's zijn groot en de lontjes zijn klein geworden.
Ik betwijfel niet dat er veel problemen zijn in de hedendaagse maatschappij. Maar als je bij een bedrijf zoals NS werkzaam bent heb je daarmee te dealen het is niet anders. En als je dat niet bevalt kun je beter ander werk zoeken, want op het moment dat jij als conducteur of medewerker V &S In de trein werkt ben je wel verantwoordelijk voor de veiligheid van reizigers.
Maar we zien het overal in de samenleving. De politie moet je beste vriend zijn, of nog liever je knikkermaatje, enz. De uniformen zijn daar ook op aangepast, zowel politie als andere “ambtsdragers” sloffen tegenwoordig rond in een kek jekkie met een loshangend overhemd eronder, een hoofddeksel wordt al helemaal niet meer gedragen (terwijl het gewoon bij het uniform hoort), ook gezag úitstralen door een correct uniform is verworden tot rondlopen in een soort van vrijetijdsoutfit. Om toch maar vooral de informaliteit uit te stralen, en wat je zaait, zul je oogsten.
Het is een klein deel van de samenleving, uit alle lagen, die totaal niet willen worden aangesproken op gedrag. Dat is de laatste tijd steeds erger geworden, maar wat ik echt mis zijn de normen en waarden.
Als ik een 1e klas controleer, een verkeerd zitter tref, is het ofwel, ik moest mijn telefoon wel opladen, anders kon u mijn kaartje niet zien tot ik reis nooit met de trein, hoe moet ik dat weten?
Wat ik helemaal niet ok vind, als een ouder een grote mond opzet waar zijn eigen kinderen getuigen van zijn. Als ik dan doorpak, hoor je vaak waarom we dat in de nabijhejd van het kind doen. Dan denk ik, jij bent de ouder, die het goede voorbeeld hoort te geven en wij ineens verkeerd bezig zijn.
Soms hoop ik dat de dienstplicht weer terug komt, al is het maar voor normen en waarden en je medemens helpen.
Ik betwijfel niet dat er veel problemen zijn in de hedendaagse maatschappij. Maar als je bij een bedrijf zoals NS werkzaam bent heb je daarmee te dealen het is niet anders. En als je dat niet bevalt kun je beter ander werk zoeken, want op het moment dat jij als conducteur of medewerker V &S In de trein werkt ben je wel verantwoordelijk voor de veiligheid van reizigers.
Dit is wel heel kort door de bocht, ieder mens heeft het recht om na zijn werk veilig thuis te komen, ook de Hc en V&S medewerker. Er is gewoon duidelijk iets mis in de samenleving in Nederland. Afgelopen week ook weer een heel duidelijk voorbeeld hiervan toen een misdaad journalist gewoon na zijn werk op straat wordt neergeschoten, in jouw opinie is dta blijkbaar risico van het vak maar dat is het niet. Je kiest er niet voor om werk te doen waarbij je te maken krijgt met buitengewone agressie, je kiest geen werk vanwege dit soort extremen.
En helaas is het voor de Hc’s op de trein elke dag de vraag emt welke agressie ze te maken krijgen waarbij ze over het algemeen er ook nog eens alleen voor staan als het uit de hand loopt. Want hoeveel reizigers helpen de Hc als het uit de hand loopt? Help jij de Hc als het uit de hand loopt Janaa of blijf je dan ook op je stoel zitten omdat je bang bent dat je lichamelijk letsel oploopt? De veiligheid is iets van ons allemaal en daar zullen we allemaal voor op moeten komen op de momenten dat het nodig is. Dat werd vroeger sociale controle genoemd, helaas lijkt dat woord bij vele uit het woordenboek geschrapt te zijn.
@Jeroen Kip en ei verhaal.
Er wordt al jaren nauwelijks gecontroleerd, waardoor goedwillende mensen overruled worden door hen die overal lak aan hebben.
Soms hoop ik dat de dienstplicht weer terug komt, al is het maar voor normen en waarden en je medemens helpen.
In de tijd dat er nog een dienstplicht was, was er meer criminaliteit (per 1000 inwoners), waaronder ook meer moorden (per 1000 inwoners) dan tegenwoordig.
Er leven gewoon veel meer mensen in Nederland en alles haalt tegenwoordig (social) media. Daarom was vroeger alles "beter", terwijl de cijfers toch een compleet ander verhaal vertellen.
Wel grappig dat er een bericht van iemand van de NS komt over het helpen van de medemens. Een aantal dagen geleden stond er een bericht op het forum over vrijwilligers die toegang nodig hadden om hulphonden te trainen op het station. NIEMAND bij NS wilde hiermee helpen en op de community was het antwoord gewoon : "kopen alle vrijwilligers maar een ov-chipkaart met 20 euro erop".
Tienduizenden NS-medewerkers en niet eentje die wil helpen om die mensen het station in en uit te laten zonder dat dit een dure grap wordt.
Ik heb jou ook geen enkele vorm van hulp zien bieden voor deze vrijwilligers, want dat soort topics sla je uiteraard compleet over.
Ik heb in België en Oostenrijk regelmatig dit soort trainingen op stations gezien. Gelukkig voor die honden en de vrijwilligers leven ze in landen waar ze van de spoorwegen en het personeel het station gewoon in mogen, zonder hiervoor tientallen euro's per persoon uit te geven.
Ik betwijfel niet dat er veel problemen zijn in de hedendaagse maatschappij. Maar als je bij een bedrijf zoals NS werkzaam bent heb je daarmee te dealen het is niet anders. En als je dat niet bevalt kun je beter ander werk zoeken, want op het moment dat jij als conducteur of medewerker V &S In de trein werkt ben je wel verantwoordelijk voor de veiligheid van reizigers.
Dit is wel heel kort door de bocht, ieder mens heeft het recht om na zijn werk veilig thuis te komen, ook de Hc en V&S medewerker. Er is gewoon duidelijk iets mis in de samenleving in Nederland. Afgelopen week ook weer een heel duidelijk voorbeeld hiervan toen een misdaad journalist gewoon na zijn werk op straat wordt neergeschoten, in jouw opinie is dta blijkbaar risico van het vak maar dat is het niet. Je kiest er niet voor om werk te doen waarbij je te maken krijgt met buitengewone agressie, je kiest geen werk vanwege dit soort extremen.
En helaas is het voor de Hc’s op de trein elke dag de vraag emt welke agressie ze te maken krijgen waarbij ze over het algemeen er ook nog eens alleen voor staan als het uit de hand loopt. Want hoeveel reizigers helpen de Hc als het uit de hand loopt? Help jij de Hc als het uit de hand loopt Janaa of blijf je dan ook op je stoel zitten omdat je bang bent dat je lichamelijk letsel oploopt? De veiligheid is iets van ons allemaal en daar zullen we allemaal voor op moeten komen op de momenten dat het nodig is. Dat werd vroeger sociale controle genoemd, helaas lijkt dat woord bij vele uit het woordenboek geschrapt te zijn.
Ten eerste: HC's bestáán niet meer, want ze zijn “hoofd” over niks en niemand. Vróeger had die titel inhoud, want dan had je een HC en één of meer gewone conducteurs op een trein.
Ten tweede: goede reden voor de NS dus om naast de HC een gewone conducteur mee te laten reizen in de trein, net zoals vroeger. Dan staat die HC er inderdaad niet alleen voor.
Ten derde: vinden dat de reizigers maar een handje moeten toesteken, is onzin. De NS moet er gewoon voor zorgen dat de treinen dusdanig bemand zijn dat reizigers een onbezorgde reis kunnen genieten zonder te moeten optreden tegen onverlaten.
@FFFF
Fijn dat je een aanname doet dat ik een topic over hulphonden oversla. Om eerlijk te zijn, lees ik echt niet elk topic door, dus dank je wel dat je direct door een aanname een vooroordeel hebt.
Ik help vaker de mannen en vrouwen die hulphonden trainen, dus graag geen vooroordelen en aannames doen.
En ik reageer hier vanuit persoonlijke mening en geen enkele reactie is met feiten te weerleggen, tenzij er toevallig 2 personen dezelfde situatie hebben meegemaakt. Hier laat ik het bij, aangezien ik niet elke reiziger kan helpen, is het vervelend dat ik ze niet tegen ben gekomen.
Veel van mijn collega's zijn hier niet actief, dus ook niet echt representatief te noemen.
Edit: de reactie waar ik hier op reageer is verwijderd.
Gatverdamme wat een walgelijke reacties worden hier geplaatst, en dan ook nog eens naar een collega toe die werkelijk alles doet om de reizigers zo goed mogelijk naar eer en geweten tehelpen en te woord te staan. Als er gepraat wordt over de verhuftering van de maatschappij dan lijkt mij dit een mooi voorbeeld.
Edit: oh, ik zie dat de reactie inmiddels is verwijderd. Dank.
@PeterJKH
Als eerste, de Hc bestaat gewoon want dat is simpelweg de functie beschrijving welke door de NS gehanteerd wordt en jouw mening veranderd daar helemaal niets aan.
Als tweede, de NS bepaalt hoeveel medewerkers er op de trein aanwezig zijn aan de hand van de lengte van de trein. Wil je meer medewerkers op de trein dan zullen de tarieven omhoog moeten en dat is voor de meeste mensen niet wenselijk.
Als derde, als de mensen gewoon fatsoenlijk zijn en zich aan de regels houden is extra personeel niet nodig en hoeven reizigers ook de Hc niet bij te staan in escalerende situaties. Helaas is de verhuftering van de maatschappij aan de orde van de dag voor ons in het OV en is de steun van de reizigers belangrijk bij het tegen gaan hiervan. Net zoals dat in het dagelijkse leven nodig is op straat, samen maken wij hoe de samenleving is en als we allemaal de andere kant op kijken zodra er iets gebeurt wordt het er zeker niet beter op in Nederland. En helaas begrijp ik uit de reacties hierboven van de collega's dat dit zojuist ook in dit topic het geval is geweest en dat Loes hier onterecht dingen is verweten terwijl juist zij zich hier inzet uit haar rol van Hc om mensen te informeren, helpen en waar het kan ook haar kant van een verhaal te laten beleven/zien.
Er is nog een heel mooi gezegde, verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Kunnen we weer terug naar de oorspronkelijke discussie?Mijn bericht ging eigenlijk over mijn verbazing en ergernis over het gebrek aan handhaving, zoals eerder ook al aangegeven door anderen in dit topic.
Waarom wordt iemand zonder geldig vervoersbewijs vriendelijk verzocht door medewerkers V&S om toch misschien eventueel, tenminste als zijn reis niet heel dringend is, te overwegen uit te stappen op het volgende station? Want zo ging het.
Over het mondkapje hangend op de kin werd niets gezegd. Daar zit ik dan naast als reiziger met wel een geldig verboersbewijs en met wel een mondkapje op.
@Jeroen, ik mis de link met Peter R de Vries in je bericht. Treinreizigers houden zich weliswaar niet altijd aan de regels maar om ze dan te gaan vergelijken met criminelen die mensen elimineren gaat mij persoonlijk wat te ver.
@PeterJKH
Als eerste, de Hc bestaat gewoon want dat is simpelweg de functie beschrijving welke door de NS gehanteerd wordt en jouw mening veranderd daar helemaal niets aan.
Als tweede, de NS bepaalt hoeveel medewerkers er op de trein aanwezig zijn aan de hand van de lengte van de trein. Wil je meer medewerkers op de trein dan zullen de tarieven omhoog moeten en dat is voor de meeste mensen niet wenselijk.
Als derde, als de mensen gewoon fatsoenlijk zijn en zich aan de regels houden is extra personeel niet nodig en hoeven reizigers ook de Hc niet bij te staan in escalerende situaties. Helaas is de verhuftering van de maatschappij aan de orde van de dag voor ons in het OV en is de steun van de reizigers belangrijk bij het tegen gaan hiervan. Net zoals dat in het dagelijkse leven nodig is op straat, samen maken wij hoe de samenleving is en als we allemaal de andere kant op kijken zodra er iets gebeurt wordt het er zeker niet beter op in Nederland. En helaas begrijp ik uit de reacties hierboven van de collega's dat dit zojuist ook in dit topic het geval is geweest en dat Loes hier onterecht dingen is verweten terwijl juist zij zich hier inzet uit haar rol van Hc om mensen te informeren, helpen en waar het kan ook haar kant van een verhaal te laten beleven/zien.
Er is nog een heel mooi gezegde, verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Jouw mening over de verhuftering van de maatschappij onderschrijf ik ten volle, maar juist dáárom is het belangrijk dat een conducteur (of HC als je dat liever hoort) te allen tijde zichtbaar in de trein aanwezig is. En daar schort het nog al eens aan. Na het geven van het vertreksignaal, is ook de HC 99 van de 100 keer uit het zicht verdwenen en komt pas bij het volgende station weer te voorschijn uit zijn verstopplek.
Tekenend is een conversatie die ik opving in 2019 (de laatste keer dat we vóór corona een internationale treinreis naar onze vrienden in Duitsland maakten):
Venlo. Een groep van 10 Duitse jongeren neem riant plaats in de 1e klas. Hun gesprek ging ongeveer als volgt:
“Hey Jungs, dies ist 1. Klasse!”
“Ach, wir sitzen doch bequem! Und hier wird doch nicht kontrolliert, wir sind in Holland, kommt kein Schaffner, ist nicht wie in Deutschland"…
En ze bleven riant zitten.
Dus zelfs in het buitenland weten ze al dat er in Nederland niet gecontroleerd wordt in de trein...
@PeterJKH Dat een Hc zichtbaar moet zijn in de trein ben ik en de andere collega's hier actief volledig met je eens, al begrijpen wij wel dat bij een deel van deze collega’s hun eigen gezondheid en dat van familieleden wel de boventoon voerde tijdens de piek in de pandemie. Inmiddels zijn we die voorbij en is een groot gedeelte van de bevolking gevaccineerd tenzij ze niet willen maar dan neem je zelf een gezondheidsrisico wat corona betreft.
@Janaa Helaas is het al voorgekomen dat er een collega is vermoord in de trein en zijn er genoeg incidenten geweest die hetzelfde hadden kunnen aflopen en waarbij de collega's zeer zwaar letsel hebben opgelopen tijdens het uitvoeren van hun werk. En een Hc heeft niets om op terug te vallen als de trein tussen station A en B rijdt behalve de mede reizigers of de machinist maar die is niet meteen op de plek waar de problemen zijn. Juist daarom is het belangrijk dat de Hc in dit soort gevallen gesteund wordt door reizigers. Alleen de indruk dat er steun is voor de Hc door reiziegrs is vaak al voldoende om te deëscaleren.
Ja er zijn uitwassen en escalaties en geweldsdelicten in de samenleving dus ongetwijfeld ook in het OV
Omgekeerd zou het dan ook fijn zijn als reizigers een aanspreekpunt in de trein zouden hebben maar dat hebben ze niet want de conducteur is onzichtbaar in de trein.
Reizigers zijn nu vogelvrij om maar in jouw terminologie te blijven. Als de werksituatie van conducteurs en personeel V &S echt zo slecht is dan lijkt me dat er via de vakbond en in overleg met NS betere afspraken gemaakt moeten worden.
Dit mag treinreizigers niet aangerekend worden en zij mogen hier ook niet de dupe van worden en het is ook zeker niet de verantwoordelijkheid van reizigers.
Het is al erg genoeg dat treinreizigers op zichzelf aangewezen zijn en dat er zo weinig controle en handhaving is. De oplossing voor dit probleem ligt bij de NS en is niet de verantwoordelijkheid van de treinreiziger.
@PeterJKH Dat een Hc zichtbaar moet zijn in de trein ben ik en de andere collega's hier actief volledig met je eens, al begrijpen wij wel dat bij een deel van deze collega’s hun eigen gezondheid en dat van familieleden wel de boventoon voerde tijdens de piek in de pandemie. Inmiddels zijn we die voorbij en is een groot gedeelte van de bevolking gevaccineerd tenzij ze niet willen maar dan neem je zelf een gezondheidsrisico wat corona betreft.
@Janaa Helaas is het al voorgekomen dat er een collega is vermoord in de trein en zijn er genoeg incidenten geweest die hetzelfde hadden kunnen aflopen en waarbij de collega's zeer zwaar letsel hebben opgelopen tijdens het uitvoeren van hun werk. En een Hc heeft niets om op terug te vallen als de trein tussen station A en B rijdt behalve de mede reizigers of de machinist maar die is niet meteen op de plek waar de problemen zijn. Juist daarom is het belangrijk dat de Hc in dit soort gevallen gesteund wordt door reizigers. Alleen de indruk dat er steun is voor de Hc door reiziegrs is vaak al voldoende om te deëscaleren.
Ik reageer alleen even op het aan mij gerichte deel. Dat hele corona-betoog is in die zin ónzin, dat ook vóór de corona-uitbraak conducteurs 99 van de 100 keer al onzichtbaar waren gedurende de reis. Dat weet jij net zo goed als ik en op dit forum zijn er ook tallozen onderwerpen van vóór 2020 terug te vinden hierover. Dus door net te doen alsof de verminderde aanwezigheid/volkomen ontbrekende aanwezigheid van de conducteurs in de trein veroorzaakt is door corona, lijkt me niet de waarheid.
@PeterJKH Als je nu even goed leest wat er staat dan zie je dat ik totaal niet praat over de tijd voor Corona en dat ik ook van mening ben dat een Hc zichtbaar hoort te zijn in de trein. Ik geef alleen aan begrip te hebben dat er collega’s waren die tijdens de corona piek dit niet waren vanwege gezondheid van zichzelf of van naasten..
@PeterJKH Als je nu even goed leest wat er staat dan zie je dat ik totaal niet praat over de tijd voor Corona en dat ik ook van mening ben dat een Hc zichtbaar hoort te zijn in de trein. Ik geef alleen aan begrip te hebben dat er collega’s waren die tijdens de corona piek dit niet waren vanwege gezondheid van zichzelf of van naasten..
Ik niet. Ik moest ook gewoon mijn werk doen. En gewoon op de zaak, niet vanaf een laptop op mijn keukentafel vanachter mijn gebarricadeerde voordeur. En ik ben nog geen seconde ziek geweest, zelfs niet verkouden. Kan mazzel zijn, weet ik niet. Maar ik ben sowieso al nooit ziek, de laatste keer dat ik “griep” heb gehad (lees: 3 dagen wat hangerig en lichte verhoging) is al zeker 10 jaar geleden. Maar daar gaat het niet om.
Juist in een tijd dat er in de trein extra maatregelen gelden die ook gehandhaafd moeten worden, dienen conducteurs extra aanwezig te zijn om die handhaving ook uit te voeren. Dat is hun taak. Het is bovendien niet alleen een arbeidsverplichting, maar ook een morele verplichting: als op den duur mensen met het mondkapje onder hun kin in de trein gaan zitten in de wetenschap dat de “handhaver” (de conducteur) tóch niet langs komt, werkt die conducteur door het verzuimen van zijn taak mee aan het mogelijk creëren van een besmettingshaard in de trein. Net zo goed als een niet handhavende kroeghouder die in zijn zaak 500 mensen de polonaise laat dansen zonder op de maatregelen te wijzen, dat doet.
Er is dus gewoon geen enkel excuus voor de afwezigheid van de conducteur in de trein. Niet búiten coronatijd en niet gedúrende coronatijd.
De arbeidsverplichting van de Hc wordt bepaalt door de werkgever en niet door een reiziger. De werkgever (NS) is hier naar de Hc heel duidelijk in geweest en heeft gekozen om de Hc niet onnodig bloot te stellen aan risico’s ten aanzien van Covid. Dat is ook een plicht van een werkgever zoals beschreven staat in de ARBO wetgeving.
Verder verschillen wij duidelijk van mening.
En wat betreft de griep, een echte griep oplopen is iets meer dan een paar daagjes lichte verhoging, dat noem ik geen echte griep. En gelukkig heb je dan tot nu toe niets opgelopen, dat gunnen we immers niemand qua Covid.
De arbeidsverplichting van de Hc wordt bepaalt door de werkgever en niet door een reiziger. De werkgever (NS) is hier naar de Hc heel duidelijk in geweest en heeft gekozen om de Hc niet onnodig bloot te stellen aan risico’s ten aanzien van Covid. Dat is ook een plicht van een werkgever zoals beschreven staat in de ARBO wetgeving.
Verder verschillen wij duidelijk van mening.
En wat betreft de griep, een echte griep oplopen is iets meer dan een paar daagjes lichte verhoging, dat noem ik geen echte griep. En gelukkig heb je dan tot nu toe niets opgelopen, dat gunnen we immers niemand qua Covid.
Als reizigers met mondkapje op in een coupé bij elkaar kunnen/mogen zitten, zie ik niet in waarom dat voor de conducteur opeens een onaanvaardbaar risico zou zijn om daar eveneens zichtbaar aanwezig te zijn.
Maar zoals al eerder gezegd, het probleem van niet zichtbare conducteurs is natuurlijk al veel langer aan de hand dan in “coronatijd". Veel reizigers ergeren zich daaraan en dat is al jarenlang ook op dit forum een regelmatig terugkerend thema (waar je nooit een afdoende antwoord op krijgt).
Misschien dat het besef eens moet indalen dat het wél die reizigers zijn die elke maand weer door hun reisgelden die ze betalen, tevens in feite ervoor zorgen dat de conducteur elke maand weer met een keurig salaris naar huis kunnen gaan. Wat ik hen ook van harte gun, maar daar mag dan toch ook een stukje normale service richting de reiziger tegenover staan?
@PeterJKH Jij haalt heel veel dingen door elkaar, dat iedereen bij elkaar kan/moet zitten is de situatie nu maar dat was niet in de periode dat Corona zijn hoogtij dagen had in Nederland. Toen hadden we de tijd van de raamstickers waar iedereen mocht zitten en waren we nog op zoek naar werkende vaccins. Inmiddels is er een hoop veranderd ten opzichte van waar ik het over had hierboven.
Enne ja je betaald een ienie mienie stukje van het salaris van de Hc als je een kaartje koopt maar dat geeft je nog geen zeggenschap over wat de Hc moet doen en op welke manier. Dat blijft voorbehouden aan de werkgever.
Maar nogmaals, ik ben van mening dat een Hc inmiddels weer zijn/haar taken kan uitvoeren op de trein en dus zichtbaar moet zijn, maar dat gaf ik eerder ook al aan.