geen controle? | NS Community

geen controle?



Toon eerste bericht

54 reacties

Ik sta volledig achter de stelling van oa Jeroen, dat een HC zijn of haar normale werkzaamheden weer kan hervatten en nu het drukker wordt in de trein, duren oa mijn controlerondes weer langer.

Reputatie 7

De werkgever (NS) is hier naar de Hc heel duidelijk in geweest en heeft gekozen om de Hc niet onnodig bloot te stellen aan risico’s ten aanzien van Covid. Dat is ook een plicht van een werkgever zoals beschreven staat in de ARBO wetgeving.

Je noemt het woord "onnodig". Je kan natuurlijk discussiëren over wat er dan onnodig is of in welke mate iets nodig is. Let wel, ik begrijp de angst en het risico zeker, maar ikzelf werk in de zorgsector (maar niet in het ziekenhuis) met tal van clientcontacten. We deden en doen dat beschermd en waar mogelijk op afstand, maar bij sommige directe of vaak ook indirecte hulpvragen ten bate van clientwelzijn is afstand houden onmogelijk, het werk brengt dat met zich mee. Ik heb daar ook wel moeilijke momenten meegemaakt. In het OV wordt er dan toch anders tegenaan gekeken.

@Rene74   In dit geval heeft de werkgever op dat moment duidelijke richtlijnen uitgevaardigd waar de meeste zich aan gehouden hebben. Dit om ook het treinvervoer overeind te houden want het was in sommige regio’s heel moeilijk om de uitgeklede dienstregeling te kunnen rijden vanwege zieke collega’s en collega’s die in quarantaine moesten.

Reputatie 6

@PeterJKH   Jij haalt heel veel dingen door elkaar, dat iedereen bij elkaar kan/moet zitten is de situatie nu maar dat was niet in de periode dat Corona zijn hoogtij dagen had in Nederland. Toen hadden we de tijd van de raamstickers waar iedereen mocht zitten en waren we nog op zoek naar werkende vaccins.  Inmiddels is er een hoop veranderd ten opzichte van waar ik het over had hierboven.

Enne ja je betaald een ienie mienie stukje van het salaris van de Hc als je een kaartje koopt maar dat geeft je nog geen zeggenschap over wat de Hc moet doen en op welke manier. Dat blijft voorbehouden aan de werkgever.

Maar nogmaals, ik ben van mening dat een Hc inmiddels weer zijn/haar taken kan uitvoeren op de trein en dus zichtbaar moet zijn, maar dat gaf ik eerder ook al aan.

Daar gaan we dan voor. Ik heb weinig hoop. Immers, ook in de periode voorafgaand aan corona was de veelgehoorde klacht dat conducteurs niet aanwezig waren in de trein, maar zich na het vertreksignaal terugtrokken in een voor reizigers ontoegankelijke ruimte, om er pas weer bij het volgende station even uit te komen. Ik laat me dus graag verrassen.

Reageer