Skip to main content
vraag

Reisadvies tegen de regels?

Toon eerste bericht

124 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025

Even ter confirmatie als voorbeeld:

Is het terugsteken als je van Dordrecht naar Roosendaal reist om daar de sprinter richting Dordrecht te nemen naar Oudenbosch? En mag je dit alleen doen wanneer de reisplanner dit adviseert, of altijd zolang de reisplanner het eenmalig heeft geadviseerd die dag?

Ik lees toch verschillende verhalen en het zou fijn zijn als een moderator hier even naar kan kijken.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 11 maart 2025

In jouw voorbeeld mag het altijd. Als ik nu een reis plan van Dordrecht naar Oudenbosch krijg ik zowel adviezen met de rechtstreekse Sprinter als met de IC met overstap op de Sprinter in Roosendaal.

Opmerkelijk is dat de implementatie van het afschaffen van het terugsteekverbod blijkbaar zo ruim is dat ook wanneer er geen reistijdwinst gehaald wordt er toch teruggestoken mag worden. De rechtstreeks Sprinter doet er 23 minuten over. Met overstap ben je 36 minuten onderweg.

Maar het is een advies van de reisplanner, dus toegestaan.

Uit de magere informatie vanuit NS over in welke gevallen mag worden teruggestoken is overigens niet op te maken of het mag wanneer gedurende een hele dag er precies 1 reisadvies met terugsteek wordt gegeven.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2268 reacties
  • 11 maart 2025

De AVR-NS definiëren "Reisroute" als: "Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis (uitgezonderd reizen met een via station)." Daar staat inderdaad niks specifiek bij over of dat advies voor dezelfde dag of tijd moet zijn. Wel staan er voorbeelden van wat geadviseerd zou moeten worden: "Over het algemeen is dit de route waarlangs uw bestemming 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt of 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt of 5) (indien van toepassing) het traject waarop volgens uw Vervoerbewijs gereisd mag worden".

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 11 maart 2025

Blijkbaar is AVR-NS nog niet volledig bijgewerkt. De reisplanner geeft adviezen met een terugsteek/omweg als die aan geen van de 5 voorwaarden voldoen. Maar het is blijkbaar bewust vaag gehouden: “Over het algemeen is dit de route (...)”. Er zijn dus uitzonderingen mogelijk zoals van Dordrecht naar Oudenbosch via Roosendaal.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 11 maart 2025

In dat geval klopt optie 1 toch? Op bepaalde tijdstippen is dat de route waarlangs Oudenbosch het eerst wordt bereikt.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025
mrfreeze schreef:

In dat geval klopt optie 1 toch? Op bepaalde tijdstippen is dat de route waarlangs Oudenbosch het eerst wordt bereikt.

Oudenbosch wordt niet als eerste bereikt, maar als tweede, toch?

Je bereikt namelijk eerst Roosendaal en dan Oudenbosch.

Het is ook niet de snelste route, heeft ook niet de minste overstappen en ook niet de minste tariefeenheden.

Het is net iets te vaag om er iets mee te kunnen.

Op dat specifieke moment is het dan weer wel de snelste route met de minste overstappen en tariefeenheden, maar dan zouden er oneindig veel reisroutes ontstaan zou dat de regel zijn.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 11 maart 2025

Zo moet je het niet lezen. Het gaat om de route waarop de bestemming als eerst wordt bereikt. Niet dat het de 1e stop moet zijn, maar dat het op dat moment de snelste optie is om op bestemming te komen.

Als ik om 13.05 uur op station Dordrecht kom, is de route waarmee ik Oudenbosch als eerste bereik, via Roosendaal.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 11 maart 2025
Gorott schreef:

Op dat specifieke moment is het dan weer wel de snelste route met de minste overstappen en tariefeenheden, maar dan zouden er oneindig veel reisroutes ontstaan zou dat de regel zijn.

Dat gebeurt dus ook. Je mag zelfs van Culemborg naar Den Bosch via Utrecht, om maar iets te noemen. Je bent gek als je het doet, maar het mag wel.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025
mrfreeze schreef:
Gorott schreef:

Dat gebeurt dus ook. Je mag zelfs van Culemborg naar Den Bosch via Utrecht, om maar iets te noemen.

Maar dit is toch wel een net iets idiotere geval in mijn optiek, 1 minuut later vertrekken en 24 minuten langer onderweg. Er moet toch ergens een lijn getrokken worden? 🤣

Tja op dat specifieke moment ben je er inderdaad sneller, maar dat is ook maar met 5 minuten verschil op de eerste volgende trein.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13434 reacties
  • 11 maart 2025
mrfreeze schreef:
Gorott schreef:

Dat gebeurt dus ook. Je mag zelfs van Culemborg naar Den Bosch via Utrecht, om maar iets te noemen. Je bent gek als je het doet, maar het mag wel.

Dat van terugsteken als het sneller is, klopt dan niet.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 11 maart 2025

Hoezo niet? Als je om 12.59 uur op het station komt, is dit de route waarlangs je Den Bosch het eerst bereikt. Dat het maar 5 minuten scheelt en je veel langer onderweg bent, maakt voor de computer niet uit. Laat staan het feit dat je beter even door had kunnen lopen, zodat je 1 minuut eerder op het station was geweest 😉

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025
MoDe schreef:
mrfreeze schreef:

Dat van terugsteken als het sneller is, klopt dan niet.

Theoretisch gezien is het sneller dan wachten op de eerst volgende trein.

Ik vind het alsnog wel een rare manier van denken en werken. Het kan best zo zijn dat terugsteken in sommige gevallen echt een voordeel heeft, maar je kan mij niet vertellen dat er iemand in Culemborg liever de reisroute van :X9 pakt in plaats van :X8 (mocht de trein van :X8 gewoon rijden uiteraard)

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 11 maart 2025

Vanuit computeroogpunt bekeken is het vrij logisch. Want je kunt wel zeggen dat er ergens een lijn getrokken moet worden, maar waar dan precies? Wat worden de precieze criteria om de route wel of niet te tonen? Een computer heeft geen natte vinger om te voelen of een route wel of niet logisch is op dat tijdstip.

Maar het levert inderdaad wel krankzinnige adviezen op 😁

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 11 maart 2025

Om het nog een beetje ingewikkelder te maken: het enige dat een conducteur te zien krijgt is een incheckmoment bij reizen met een OV-chipkaart of bankpas/creditcard. Er staat nergens in de regels dat je meteen moet gaan reizen en niet met de volgende toegestane reismogelijkheid mag reizen als die langer duurt en een extra overstap heeft.

Ik vraag me af of het treinpersoneel wel op de hoogte is van dit soort nuances. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7253 reacties
  • 11 maart 2025

Geen mens kan al dit soort geadviseerde routes kennen. Denk dat dat ook niet nodig zou moeten zijn. Je moet als conducteur wel een beetje kunnen inschatten of de reiziger bij controle in een ‘logische’ trein zit. Bij twijfel kun je er altijd even naar vragen en kan de reiziger uitleggen waarom hij op dat moment in die trein zit. Waarmee we weer een beetje bij de openingspost komen. Met een incheck in Utrecht is reizen tussen Gouda en Gouda Goverwelle niet heel onlogisch. Zou je tussen Woerden en Vleuten gecontroleerd worden, wordt het een ander verhaal. Met een incheck in Culemborg zou ik het als conducteur ook vreemd vinden als iemand in de IC van Utrecht naar Den Bosch zit. Maar als de reiziger vervolgens de reisplanner toont, tja.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2268 reacties
  • 11 maart 2025
Gorott schreef:

je kan mij niet vertellen dat er iemand in Culemborg liever de reisroute van :X9 pakt in plaats van :X8 (mocht de trein van :X8 gewoon rijden uiteraard)

Ik wel als ik die van :X8 net gemist heb hoor, liever 25 minuten vertraging dan 30. Dat die optie er is scheelt NS overigens ook weer een keer gtbv uitbetalen als die van :X8 net een keertje uitvalt.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025

Ik sta er dan weer anders in, maar goed ik heb ook wel eens de neiging om vrijwillig een halfuur te wachten zodat ik de wat snellere trein heb. 🤣

Ik ben niet sneller thuis, maar zit wel minder lang in de trein en daar gaat het mij vooral om.

Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 553 reacties
  • 11 maart 2025
Gorott schreef:

Even ter confirmatie als voorbeeld:

Is het terugsteken als je van Dordrecht naar Roosendaal reist om daar de sprinter richting Dordrecht te nemen naar Oudenbosch? En mag je dit alleen doen wanneer de reisplanner dit adviseert, of altijd zolang de reisplanner het eenmalig heeft geadviseerd die dag?

Ik lees toch verschillende verhalen en het zou fijn zijn als een moderator hier even naar kan kijken.

Het wordt zelfs omgeroepen in de trein door de conducteur dat je met de intercity vanuit de richting Dordrecht in Roosendaal kunt overstappen op de sprinter terug richting Dordrecht.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025

Dat wordt volgens mij altijd gedaan, ook wanneer terugsteken niet als advies getoond wordt in de reisplanner.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 11 maart 2025

Dat terugsteken mag volgens de reisplanner in dit geval slechts bij twee van de vier intercity's per uur, bij de twee andere intercity's niet. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2268 reacties
  • 11 maart 2025
Gorott schreef:

Ik ben niet sneller thuis, maar zit wel minder lang in de trein en daar gaat het mij vooral om.

Grappig, ook dat is voor mij andersom. Ik zit liever in de trein dan dat ik op het station sta te wachten op de trein.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 11 maart 2025
Olav93 schreef:
Gorott schreef:

Grappig, ook dat is voor mij andersom. Ik zit liever in de trein dan dat ik op het station sta te wachten op de trein.

Mmm nou ja, het ligt wel aan het seizoen. In hartje winter zit ik inderdaad ook liever in de trein, maar in de zomer sla ik zo af en toe wel een trein over om even van het zonnetje op het station te genieten.

Nu zijn alle theoretische beschouwingen over terugsteken toch buiten het onderwerp als je de OP leest ?

maar hij hield vol dat ook bij een route aanbevolen volgens de planner je in principe fout zit.

OK, volkomen ontspoord die conducteur...

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29854 reacties
  • 12 maart 2025
Tamzin schreef:

Dat terugsteken mag volgens de reisplanner in dit geval slechts bij twee van de vier intercity's per uur, bij de twee andere intercity's niet. 

Als terugsteken twee keer per uur mag zie ik niet in waarom het op welk ander moment niet zou mogen. Het advies bestaat dus in de achterliggende tabellen (dus terugsteken is toegestaan) maar wordt niet getoond als er snellere opties zijn.

Voordat het terugsteekverbod in juni 2022 werd opgeheven reisde ik regelmatig tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal De Klomp via Ede-Wageningen (het reisadvies was toen eigenlijk via Utrecht en nu mag het allebei).

Heeft nooit iemand moeilijk over gedaan en zelfs vanuit Utrecht via Ede-Wageningen naar De Klomp vond men het ‘slim’, als ik bijv. de overstap vanuit Eindhoven op een IC naar Nijmgen miste en geen zin had om een half uur te wachten in Utrecht.

Schermen met een boete is prima, maar ik denk zomaar dat een Flex registratie (terugreizen richting vertrekstation) je niet eens een correctie oplevert voor Utrecht - Goverwelle met een IC via Gouda.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29854 reacties
  • 12 maart 2025

Gouwe ouwe, van Amstel naar Nijmegen via Goverwelle (maar dat was een foutje natuurljjk) 🤣https://x.com/azhopje2012/status/1550919808585269248

En ​@Tamzin je kunt soms ook terugsteekadviezen forceren door in de reisplanner extra overstaptijd in te stellen.

Terugsteken naar Dordrecht via Roosendaal is dus niet twee keer per uur ‘toegestaan’, maar altijd.

Reageer