beantwoord

Interrail: hoe regelen jullie in- en uitreizen (na de inbegrepen in- en uitreis), vooral icm abonnement?


Ik blijf altijd hannesen met in- en uitreizen bij Interrail. Gelukkig is nu één inreis en één uitreis inbegrepen, maar met een 3-maanden global ga ik een aantal keer terug naar huis en weer weg.

Ik heb een Weekend Vrij en ook nog keuzedagen om te gebruiken.

Uitreis is niet zo'n punt, dan weet ik welke trein ik hebben wil en dan kan ik wel iets aan het loket regelen (heb de mazzel dat ik in Amsterdam woon). Hoewel ik nog niet goed weet hoe ik dat doe met mijn Flex Weekend Vrij en keuzedagen, maar daar kom ik wel uit.

Maar de inreis, dat is wat anders. Je krijgt dan een goedbedoeld advies dat je dan maar uit moet stappen en je keuzedag moet activeren, maar na een dag reizen wil je toch eigenlijk wel graag in die trein blijven zitten en naar huis gaan. Met Weekend Vrij begreep ik dat ik in het buitenland wel aan het loket een kaartje zou moeten kunnen bestellen met 100% korting op het NL-traject, of met 40% als het daluren op weekdagen betreft. Maar dat zou ik toch ook op de NS Internationaal app moeten kunnen regelen? Dan kan ik dat tenminste op de trein doen…

Maar ergens lijkt het me niet te kloppen. Ga ik bijvoorbeeld van Brussel naar Amsterdam, moet ik dan een kaartje van Antwerpen naar Amsterdam met korting op het NL-traject kopen? Betaal ik dan niet eigenlijk ten onrechte voor Antwerpen-Hazeldonk? Of moet ik Roosendaal-Amsterdam nemen, ook al reis ik met de IC(D) over Breda? Of Noorderkempen-Amsterdam (dat haal ik uit de info op grenstreinbus.be)?

En hoe moet ik het doen met een keuzedag? Zou ik die kunnen ophalen uit de automaat als ik vertrek op mijn reis (en daarna niet meer die OV-chipkaart, maar mijn Interrail benut), en dan op de terugreis, als ik de keuzedag in wil zetten, even op Breda uit de trein gaan en inchecken op het perron?

En wat doe ik als ik voor een trein een reis geboekt heb, maar uiteindelijk met een latere/vroegere trein reis (wat op de terugweg nog wel eens wil gebeuren...)? Bij eerdere gevallen heb ik bereidwillige conducteurs getroffen, maar daar wil ik toch liever niet afhankelijk van zijn...

Zijn er in deze community mensen, die daar ervaring mee hebben en tips over kunnen geven? Overigens ga ik meestal over Breda, Arnhem of Hengelo het land in en uit…

Dank vast!

icon

Beste antwoord door rvdborgt 14 May 2022, 06:38

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 5

De in dit topic beschreven mogelijkheden duizelen mij.
Wat doe ik in het volgende concrete geval, een dagreis naar Frankfurt en terug, met flex dalvrij en interrail global?

Groningen - Zwolle - Arnhem 5:03-7:19
Arnhem - Frankfurt 7:37-10:31

Frankfurt - Arnhem 19:28-22:27
Arnhem - Zwolle - Groningen 22:41-0:43

Dit deed ik eerder enkele malen met een een keuzedag. Ik checkte 's ochtends heel vroeg, nog half slapend, in in Groningen, vóór de ochtendspits dus, en checkte uit bij terugkeer. Maar ik begrijp dat ik bij flex dalvrij een incheck niet de hele dag kan laten staan. Of toch? Of moet ik uitchecken in Arnhem, terwijl het dan ochtendspits is en internationale kaartjes niet geldig zijn? Wie antwoordt mij, Thom, Rvdborgt, iemand anders? Of staat het ergens al duidelijk beschreven op dit of een ander forum? Dank!

Reputatie 7
Badge +4

De incheck is bij de keuzedag van belang omdat die de keuzedag geldig maakt als dekking voor de korting. Met een internationale e-ticket hoeft dat bij Dalvrij niet, want die is ook geldig zonder incheck als dekking. Men kan dat zien op de chipkaart dat hij geldig is daarvoor zolang het abonnement loopt. Zo u het met de keuzedag deed is correct.

Als u een buitenlands kaartje heeft met een geldig Dalvrijabonnement dan neemt u dat mee als bewijs voor 100 procent korting maar u checkt er niet mee in. U opent het poortje met het internationale bewijs. Terug is dat hetzelfde.

 

Dat niet moeten inchecken is vooral van belang bij mensen met 40 procent korting. Die betalen een deel wel en als die wel een incheck hebben maar geen uitcheck dan levert dat een correctietarief op als ze naar het buitenland gaan.

 

Dat het u duizelt is niet zo vreemd want er is mogelijk sprake van verandering van voorwaarden onder invloed van nogal wat fraude met deze constructie. Men voert dan bijvoorbeeld honderd procent korting in voor Nederland zonder dat een abonnement daar het recht toe geeft. Die fraude wil men tegen gaan door strakkere voorwaarden die mogelijk zeer recent zijn geïmplementeerd. U hoeft zich daar niets van aan te trekken. U reist gewoon naar Frankfurt. De verandering van de voorwaarden moeten we nog even op een rijtje zien te krijgen. Moeten inchecken op het eerste station in Nederland is al maf, erger is dat met die incheck in Nederland ook de vrije middagspits vanuit het buitenland in die situatie verdwijnt. De aso’s die fraudeerden met de ICBrussel hebben het mooi bedorven dan.

Reputatie 5

Dank, Thom. Ik neem overigens aan dat het geen probleem is als ik in Groningen incheck en in Arnhem uitcheck, als is het maar om eventuele discussies met een ook nog niet helemaal wakkere conducteur te vermijden.

Dank, Thom. Ik neem overigens aan dat het geen probleem is als ik in Groningen incheck en in Arnhem uitcheck, als is het maar om eventuele discussies met een ook nog niet helemaal wakkere conducteur te vermijden.

Dat is natuurlijk geen enkel probleem.

Heel veel dank iedereen, en met name @Thom en @rvdborgt voor de snelle en uitgebreide input en het meedenken! Ik weet nu wat kan en moet om gemakkelijk geldige kaartjes voor de in- en uitreizen te regelen, gebruikmakend van de abonnementen die ik afneem. Ik ben blij dat ik veel online kan doen, zelfs in de trein naar huis.

Dank!

Inreizen via aken inchecken bij Ariva en in heerlen overstappen op de trein naar Eindhoven.

Met weekend vrij heb je geen last van grens perikelen.

Op Aken stoppen ice treinen dus het is een prima alternatief voor arnhem. en belgie.

 

 

Reageer