Skip to main content
Mijn vriendin had een actie retour kaartje voor €40,- gekocht voor de thalys. Ze kan niet meer dus wil ik hem overkopen, alleen hoorde ik dat de kaartjes op je id staan. Klopt dit, of kan ik het kaartje gerust overnemen?
Hoi Val,



Als het om een coupon-code gaat moet je die nog verzilveren is het nog niet op naam. Je geeft dan via internet aan wanneer je gaat reizen en op wiens naam het e-ticket moet worden gezet. Is het al een e-ticket op naam, dan is er weinig meer aan te doen vrees ik....
De thalys kaartjes zijn inderdaad op naam en waarschijnlijk heeft uw vriendin geen couponcodes omdat ze reist met ticketless. De bevestigingsmail is dan het vervoerbewijs. Als zij deze mail naar u doorstuurt en u laat deze mail bij controle met qr-code in de mail zien, zal niemand controleren of u de persoon van wie het ticket is bent. Officieel mag het niet, maar het kan wel. Er zijn immers toch vaste plaatsen.
@Val Wil je zekerheid? Open dan even een Live Chat met NS International via https://www.nsinternational.nl/ (onderaan de pagina vind je de Live Chat optie)
De thalys kaartjes zijn inderdaad op naam en waarschijnlijk heeft uw vriendin geen couponcodes omdat ze reist met ticketless. De bevestigingsmail is dan het vervoerbewijs. Als zij deze mail naar u doorstuurt en u laat deze mail bij controle met qr-code in de mail zien, zal niemand controleren of u de persoon van wie het ticket is bent. Officieel mag het niet, maar het kan wel. Er zijn immers toch vaste plaatsen.

Weet je dit wel 100% zeker? Ik zou me zo kunnen voorstellen dat bij de huidige extreme controles in Parijs gecheckt wordt of de persoon die wil gaan reizen ook de persoon is wiens naam op het ticket staat (net als in de luchtvaart gebeurt). Omdat de naam van de passagier onderdeel is van de QR-code is dat ook eenvoudig te controleren.
Het ticket staat op naam en dit kan helaas niet aangepast worden. Je kunt het ticket dus niet gebruiken.
Er wordt niet gecontroleerd op naam. In Parijs hoef je je ticket niet te laten zien bij de controle, alleen bij de deur bij het instappen. Maar ook hier wordt alleen gekeken of je in het goede rijtuig instapt. Ik zou het risico durven te nemen, want ik heb al best vaak met Thalys gereisd, onder andere afgelopen maandag, maar ik en mijn medepassagiers zijn nog nooit op naam gecontroleerd. Ook niemand anders in de coupé. Reizen met andermans kaartje gaat gewoon goed in Thalys.
Ik heb het bij de collega's van NS International nagevraagd en mijn reactie was hun antwoord. Ik volg hun daarin.
U moet natuurlijk zelf weten wat u doet. Officieel mag het namelijk niet zoals KJ aangeeft, alleen wordt er niet op naam gecontroleerd. Houdt u ons op de hoogte?
De situatie met namen op tickets blijft vreemd. Dit zegt Thalys er zelf over op hun pagina met veelgestelde vragen, https://www.thalys.com/nl/nl/hulp, bij vraag 10.



10. Is mijn ticket op naam?

De papieren tickets zijn niet op naam, in tegenstelling tot de Homeprint- en Ticketless-tickets.



Dus als je op het station bij een balie een ticket koopt, dan staat er geen naam op. Koop je online, dan staat er wel een naam op en kun je vervolgens de naam niet wijzigen. Op Franse fora wordt daar behoorlijk over geklaagd, want dezelfde praktijk geldt voor tickets in Frankrijk.



Vervolgens wordt in de praktijk de soep natuurlijk niet zo heet gegeten. Alleen bij leeftijdsreductie wordt de geboortedatum gecontroleerd. Bij tickets zonder leeftijdsreductie zal het iedereen een worst zijn wie er met dat ticket reist. Alleen in het geval dat een ticket twee keer uitgeprint zou zijn, zal er identiteitscontrole plaatsvinden om vast te stellen wie de rechtmatige eigenaar van het ticket is. Andere fraude is immers niet mogelijk omdat ieder ticket een datum en tijdstip van reizen heeft.

Zo heeft het geen zin om een ticket te kopen, het uit te printen en vervolgens te annuleren. De betreffende stoel is dan niet meer door jou gereserveerd. Stel je komt met je geprinte ticket toch bij de trein dan bestaat de mogelijkheid dat de stoel al door iemand anders is ingenomen en zo niet dan weet het treinpersoneel dat de stoel niet gereserveerd is en weten ze ook dat jou print niet (meer) gelinkt is aan een reserveringsdossier.



Het lijkt me een typisch voorbeeld van de Franse slag. Ze verplichten een naam op het ticket te zetten maar bieden niet de mogelijkheid om de naam te wijzigen. Dat maakt verder niet uit want ze controleren de naam toch niet, tenzij er leeftijdsreductie is. Als er betaald is voor het ticket, is het allang goed.
Het punt is dat men zwarte handel in tickets via internet wil tegengaan
Het punt is dat men zwarte handel in tickets via internet wil tegengaan

Deze draconische maatregel betekent wel dat een in de reiswereld heel normaal concept als de indeplaatsstelling bij losse treintickets niet werkt. In feite zeggen Thalys (en de SNCF) dat je je ticket maar moet annuleren als je het niet kunt gebruiken. En natuurlijk tegen 100% annuleringskosten. Die je vervolgens maar moet zien te claimen op je reis- of annuleringsverzekering.

De geannuleerde stoel kan vervolgens tegen een hoger tarief nogmaals verkocht worden.



Dat moet toch echt klantvriendelijker kunnen worden opgelost.
@iMark

Tuurlijk kan het klantvriendelijker worden opgelost, maar dan wordt er minder geld verdiend en Thalys is nou eenmaal een goudmijn voor de Belgische en Franse spoorwegen.
@iMark

Je krijgt bij Thalys hele grote kortingen als je vroeg boekt en het is dus logisch dat je dan niet later er weer bijna zonder kosten vanaf zou kunnen of ze zou kunnen doorverkopen. Dus op zich heb ik niet zo probleem met deze beperkingen.



Wel vraag ik me af of de verhouding tussen reductietarieven en normaal tarief niet volledig zoek is. Als het ene ticket voor dezelfde trein vijf keer zo duur wordt als het andere ben je volgens mij als vervoerder doorgeslagen en lok je zwarte handel uit.
We hebben weinig invloed op Thalys. Ik heb begrip voor jullie opmerkingen, maar er is ook een andere kant. Bij de aanschaf van een product ga je akkoord met de voorwaarden. Ik weet dat dit wat kinderachtig kan overkomen, maar zo is het natuurlijk wel. Ook onze etickets staan op naam en zijn niet overdraagbaar. Uit coulance is soms wel het één en ander mogelijk, maar hoe Thalys hiermee omgaat weet ik echt niet. Het punt van Ik Spoor is terecht. Wie hier meer info over wil hebben kan natuurlijk altijd eens een chatje met NS International openen en hier een terugkoppeling geven.
Maar met jullie e-tickets kan je frauderen KJ terwijl Thalys tickets een stoelnummer en treinnummer hebben en je ze dus niet eindeloos kan printen en mee kan reizen op 1 dag.
Maar ik hoor van alle kanten dat er in de Thalys helemaal niet op naam gecontroleerd wordt. Bovendien zijn goedkope tickets ook via de balies te koop en die staan niet op naam.



Volgens mij is er nauwelijks zwarthandel in tickets voor Thalys. Er worden een paar tickets verkocht op Marktplaats, maar dat mag geen naam hebben. Het lijkt erop dat dat tickets zijn van mensen die niet kunnen reizen en nog wat geld willen terug zien omdat annuleren te duur is.

Bovendien is het aanbod van treinen per dag zo groot dat er nauwelijks schaarste is en het wel erg toevallig moet zijn dat een zwarthandelaar kaartjes in de aanbieding heeft op precies de dag en het tijdstip dat jij wilt reizen.



Het is gewoon erg klantonvriendelijk dat e-tickets en homeprints niet in aanmerking komen voor een indeplaatsstelling terwijl papieren tickets zonder problemen kunnen worden doorverkocht of weggegeven.



De vergelijking van Klaas-Jan met e-tickets van NS gaat totaal mank omdat Thalys-tickets slechts geldig zijn voor 1 stoel op 1 dag op 1 tijdstip.



Ik vermoed nog steeds dat het een systeem met de Franse slag is. Je zet in de voorwaarden dat het e-ticket op naam moet staan en niet gewijzigd kan worden. Vervolgens controleer je niet op naam in de trein. Wat een systeem.
Maar met jullie e-tickets kan je frauderen KJ terwijl Thalys tickets een stoelnummer en treinnummer hebben en je ze dus niet eindeloos kan printen en mee kan reizen op 1 dag.

Ja maar zonder tenaamstelling kun je ze wel vroeg in de voorverkoop kopen en dan op het laatste moment tegen een hogere prijs doorverkopen aan mensen die dan plotseling op reis moeten en die anders de volle prijs zouden betalen. Dat kost Thalys dus gewoon geld.
Maar met jullie e-tickets kan je frauderen KJ



Het is aan één ieder om zichzelf 's avonds in de spiegel aan te kunnen aankijken



@iMark Ik zie wat je bedoelt, maar ík kan er in ieder geval niets aan doen. Je gaat als koper akkoord met een bepaalde tariefeenheid en bijbehorende voorwaarden.
Bovendien zijn goedkope tickets ook via de balies te koop en die staan niet op naam.



Dat is veel lastiger doorverkopen.



Los daarvan, als je het niet eens bent met de verkoopvoorwaarden moet je gewoon geen ticket bij Thalys kopen. Als je het wel koopt moet je niet na afloop gaan zeuren over de verkoopvoorwaarden.
Die zwarthandel zal heus wel meevallen en die vroegboekkorting was vroeger ook mogelijk zonder naamstelling.



Het zal Thalys eerder geld opleveren want anders rijden de treinen een stuk leger rond denk ik, zonder vroegboekkorting.



Bovendien wordt er nooit op gecontroleerd.
Maar met jullie e-tickets kan je frauderen KJ



Het is aan één ieder om zichzelf 's avonds in de spiegel aan te kunnen aankijken



@iMark Ik zie wat je bedoelt, maar ík kan er in ieder geval niets aan doen. Je gaat als koper akkoord met een bepaalde tariefeenheid en bijbehorende voorwaarden.




Het heeft niets met spiegel te maken maar het gaat om een kromme vergelijking, jullie kiezen voor naamstelling en controle omdat er anders fraude mogelijk is, bij Thalys kan dat niet, dus daar kiest men voor een andere reden voor naamcontrole.



Als het aan 1 ieder is om in de spiegel te kijken hoeven jullie het ook niet te doen.
@Val

U kunt er dus vanuit gaan dat u het kaartje van uw vriendin gewoon kan gebruiken.
Bovendien zijn goedkope tickets ook via de balies te koop en die staan niet op naam.



Dat is veel lastiger doorverkopen.



Los daarvan, als je het niet eens bent met de verkoopvoorwaarden moet je gewoon geen ticket bij Thalys kopen. Als je het wel koopt moet je niet na afloop gaan zeuren over de verkoopvoorwaarden.




Ik heb voor dergelijke situaties een reis- en annuleringsverzekering.

Maar je kunt niet ontkennen dat het niet mogelijk maken van een indeplaatstelling tamelijk idioot is wanneer tickets tegen dezelfde tariefvoorwaarden zonder opnaamstelling via de balie verkocht worden.
Maar met jullie e-tickets kan je frauderen KJ terwijl Thalys tickets een stoelnummer en treinnummer hebben en je ze dus niet eindeloos kan printen en mee kan reizen op 1 dag.

Ja maar zonder tenaamstelling kun je ze wel vroeg in de voorverkoop kopen en dan op het laatste moment tegen een hogere prijs doorverkopen aan mensen die dan plotseling op reis moeten en die anders de volle prijs zouden betalen. Dat kost Thalys dus gewoon geld.




Hoe stel je je dat in de praktijk voor, dat tegen een hogere prijs doorverkopen? Kijk voor de grap eens op Marktplaats. Er worden een paar tickets aangeboden maar tegen een lagere prijs dan waarvoor de tickets gekocht zijn. In feite zijn dat indeplaatstellingen omdat mensen zelf niet kunnen reizen en niets terugkrijgen bij annulering. Er is helemaal geen zwarte markt.



Als er een probleem zou zijn met zwarthandel had Thalys al lang de opnaamstelling van papieren tickets ingevoerd. Maar wie gaat er naar het station om enorme hoeveelheden tickets tegen het laagste tarief op te kopen om die vervolgens te proberen tegen een hogere prijs door te verkopen? Voor welke data zou dat wat opleveren? Op welke tijdstippen? Als dit lucratief was, was de handel er lang ingesprongen.
Voor degenen onder ons die Frans kunnen lezen is hier een vraag en antwoord van de SNCF over het op naam zetten van e-tickets.



http://questions.sncf.com/questions/847285-impossible-modifier-nom-e-billet



De SNCF beweert dat een e-ticket nog vlak voor vertrek kan worden uitgeprint en dus in geval van verlies of diefstal nog een een keer geprint kan worden.

Een papieren ticket bestaat slechts als papieren ticket en kan bij verlies of diefstal niet opnieuw geprint worden.



Ik heb idee dat ze bij de SNCF maar wat uit hun nek lopen te kletsen om maar niet het fundamentele probleem van de indeplaatsstelling op te lossen.

1. De meeste tickets (in het geval van Thalys en TGV alle tickets) zijn slechts geldig op 1 datum, voor 1 trein en voor 1 stoel. Het heeft dus geen zin om met meerdere prints van hetzelfde ticket aan te komen zetten.

2. Het reserveringsysteem van SNCF werkt met klantdossiers. Het is dus heel wel mogelijk om duplicaten van verloren tickets uit te printen.



Misschien dat het probleem van niet kunnen regelen van de indeplaatsstelling door NS International kan worden aangekaart bij de SNCF en Thalys. De verzamelde spoorwegen moeten dit toch beter kunnen regelen dan Ryanair en EasyJet.

Reageer