beantwoord

ovinfo/busposities duitsland

  • 15 January 2023
  • 9 reacties
  • 384 Bekeken

Hoi, in Nederland zijn er apps als ovinfo en sites als bus en treinposities, Zijn deze er ook in Duitsland?

icon

Beste antwoord door Henk_NL 16 January 2023, 09:25

Bekijk origineel

9 reacties

Goh, HaCon heeft in het verleden wel wat radars ontwikkeld voor bepaalde klanten. Maar zo landelijk als wij dat kennen, zal je het niet vinden. Hooguit met “interpolated” posities, dus de positie geschat op basis van de actuele aankomst- en vertrektijden. 
 

Voorbeeld is S-Bahn München: https://www.s-bahn-muenchen.de/fahren/live-map

 

In Nederland heb je zoiets als vervoerder vaak nodig om correct vertragingen te bepalen, omdat daar een bonus/malusconstructie aan hangt met de opdrachtgever. En voor de Ov-chipkaart haltebepaling. En, en, en… Als die data er dan toch al is, is het niet complex die te ontsluiten. In het buitenland ligt dat vaak anders. 

Goh, HaCon heeft in het verleden wel wat radars ontwikkeld voor bepaalde klanten. Maar zo landelijk als wij dat kennen, zal je het niet vinden. Hooguit met “interpolated” posities, dus de positie geschat op basis van de actuele aankomst- en vertrektijden. 
 

Voorbeeld is S-Bahn München: https://www.s-bahn-muenchen.de/fahren/live-map

 

In Nederland heb je zoiets als vervoerder vaak nodig om correct vertragingen te bepalen, omdat daar een bonus/malusconstructie aan hangt met de opdrachtgever. En voor de Ov-chipkaart haltebepaling. En, en, en… Als die data er dan toch al is, is het niet complex die te ontsluiten. In het buitenland ligt dat vaak anders. 

Dankjewel, Weet je ook hoe dit in België zit?

Ja, België ken ik goed 😎

 

Kort: niks.
 

SNCB host wel een trainmap, maar dat zijn posities obv tijden. Niks daadwerkelijk GPS aan. Intern is het er wel in ATLAS. 
https://trainmap.belgiantrain.be

 

STIB doet een klein beetje posities, als in, een actuele positie tussen haltes. Maar die data is zeer slecht beschikbaar. 
 

DeLijn doet enkel intern GPS posities, en gezien de grote hoeveelheid onderaannemers is ook dat beperkt. De meldingen “komt aan” bij haltes is ook obv tijden, niet actueel. Klopt héél vaak niet. 
 

TEC doet absoluut niks behalve geplande dienstregelingen. Zelfs geen vertragingen. 
 

Voor interessante dingen moet je naar bijvoorbeeld het VK, waar zelfs veel operationele informatie van verkeersleiding openbaar is. 

Reputatie 5

Helaas niet zover ik weet.
Voor Duitsland (en een aantal andere Europese landen overigens) is het beste alternatief dat ik ken: Zugfinder.net. Deze heeft naast interessante (vertragings)gegevens ook een live map. Echter is deze lang niet zo gebruiksvriendelijk, gedetaileerd en accuraat als een treinposities.nl o.i.d.

Badge +3

Google Maps heeft ook (alhoewel vaak niet correcte) info over de tijden van in ieder geval BTM.

Of dat voor buiten NL werkt, geen idee… 

Voor België is de levering aan Google eigenlijk net zo brak als de rest. Maar er zit verbetering in inmiddels 😎😳

Helaas niet zover ik weet.
Voor Duitsland (en een aantal andere Europese landen overigens) is het beste alternatief dat ik ken: Zugfinder.net. Deze heeft naast interessante (vertragings)gegevens ook een live map. Echter is deze lang niet zo gebruiksvriendelijk, gedetaileerd en accuraat als een treinposities.nl o.i.d.

Iets vergelijkbaars kan je met de tool van geops: https://mobility.portal.geops.io/en/world.geops.transit

 

Maar mind you, voor Belgie zijn het dus geen “echte” treinposities bijvoorbeeld. En BTM toont men helemaal (nog) niet.

Reputatie 5

Voor België heb je wel HalteLink Tracker. Die werkt niet perfect en soms klopt de informatie niet, maar als je geluk hebt kun je van sommige voertuigen zien op welke lijnen ze rijden (zowel NMBS als De Lijn als TEC). Voor meer informatie over de bussen (welk nummer hoort bij welke bus) zou ik zeker de website van Zone 01 aanraden.

Voor NMBS zit actuele materieelinzet in de trainmap die ik heb gelinkt. Op termijn zal je die data op meer plekken gaan terugzien 😎😉😬

Reageer