Skip to main content

Beste NS Internationaal,

 

Bij deze een stevige klacht over de tarieven van de IC Brussel.

 

Een aantal jaar geleden hebben jullie flexibele tarieven ingevoerd onder het mom van vroeger boeken is goedkoper. En waar staan we nu? Jullie website vermeldt dat early bird tickets tot 5 dagen van tevoren te boeken zijn. Ik boek nu bijna een maand vooruit en moet de hoofdprijs betalen. Alleen die enkele treinen in de allervroegste ochtend en allerlaatste avond worden nog betaalbaar aangeboden zo ruim van tevoren. Waarom doen jullie dat? Zo wordt een tripje voor de gemiddelde persoon echt een rib uit het lijf, zelfs met dalkorting is het echt niet te doen.

 

Daarnaast is de intercity vaak stampvol waarbij veel reiszigers moeten staan. De hoge tarieven doen dus óók nog eens weinig aan het reis comfort.


Snappen jullie dat dit beleid ervoor zorgt dat de trein wel heel onaantrekkelijk wordt tov de auto? Dat draagt niet bij aan een duurzamere wereld! Helaas hebben mensen als ik die keuze niet en voelt dit echt als het uitknijpen van mij als trouwe reiziger.


Dus wat is jullie opvatting hierover? En is er perspectief op terug naar het oude normale prijssysteem?

 

Je trekt het veel breder dan ik het bedoel. Ik bekijk het vanuit het reizigersoogpunt, vanuit de praktijk van OV-reizigers. Wat vervoerbedrijven willen en eisen, boeit me weinig, ik streef naar een goed, handig en betaalbaar (internationaal) OV, waarbij grenzen niet veel moeten hinderen. Steeds meer mensen gaan de grens over: wonen, werken, recreëren. Het voelt steeds minder als "buitenland". Nederland, België en de Duitse grensregio's.

NMBS hoeft helemaal niet te vinden wat NS vindt, maar dat die twee zo verschillend denken in ambitie vind ik gek. Vraag me af waar dat verschil vandaan komt. 

Reis eens door België en zie hoe het spoor erbij ligt en hoe de treinen en veel stations zijn. Zie het Roosendaal - Puurs boemeltje. Er gebeurt niet zoveel mee. Moeten de Belgen helemaal zelf weten natuurlijk. Maar als je iets anders gewend bent vergelijk je dat. Zelfs een kennis van me, die bij NMBS achter het loket kaartjes verkoopt, beaamt dat het Nederlandse spoorwezen meer mee is met de tijd..… en ook meer wil. Misschien wel teveel inderdaad!


Ik denk niet dat spoorwegmaatschappijen altijd in het belang van de klant denken. Hun eerste prioriteit zal vooral geld verdienen zijn. Zeker als vadertje staat weinig of niks afdraagt. 


De Belgische overheid vindt deze trein volkomen overbodig en weigert hem daarom categorisch op te nemen in het exploitatiecontract van de NMBS.

Bij mijn weten heeft de NMBS de minister daar nooit om gevraagd, dus er is ook geen sprake van weigering. Als je andere bronnen hebt, dan voor de dag ermee.

Nederland heeft hem nu toch als open-access verbinding doorgedramd en met open-access moet NS alle kosten dragen ook voor het Belgische traject.

Zo werkt het niet. Waar denk je dat uit af te leiden?

De NMBS zal er geen cent aan mee betalen en wellicht zelfs proberen er winst op te maken door NS een poot uit te draaien.

NS en NMBS hebben afspraken gemaakt over de verdeling van kosten en opbrengsten. Die overeenkomst is niet openbaar dus het verbaast me dat je denkt te weten wat erin staat.


Ik denk niet dat spoorwegmaatschappijen altijd in het belang van de klant denken. Hun eerste prioriteit zal vooral geld verdienen zijn. 

Je moet juist altijd in het belang van de klant denken en je daarop richten. Dat motiveert om de trein te nemen en dát levert de maatschappijen dus juist geld op. Hoe wil je als bedrijf geld verdienen als je niet (voldoende) geeft wat de klant vraagt?


 

Je moet juist altijd in het belang van de klant denken en je daarop richten. Dat motiveert om de trein te nemen en dát levert de maatschappijen dus juist geld op. Hoe wil je als bedrijf geld verdienen als je niet (voldoende) geeft wat de klant vraagt?

NS denkt dat protectionisme en staatssubsidie meer opleveren dan reizigers die een ticket kopen. Dat is al jaren een groot probleem bij NS.


@rvdborgt 

99% versus 1% is ook een verdeling. Denk maar niets dat de NMBS hier ook maar een cent op toelegt. Dat NS de tarieven bepaalt is al een indicatie wie voor de exploitatie opdraait.


Reis eens door België en zie hoe het spoor erbij ligt en hoe de treinen en veel stations zijn. 

In Nederland is er een hoop facade met mooie stations.

Tegelijkertijd zijn er overal maandenlange snelheidsbeperkingen wegens gammele baanvakken, vrijwel dagelijks worden spoorlijnen plotseling buiten dienst gesteld voor noodreparaties, er is dagelijks een parade aan sein-, wissel- en overwegstoringen, enz, enz.

Dat is bij Infrabel dus niet. Het ziet er in België misschien allemaal heel erg shabby uit maar het werkt in ieder geval wel.


99% versus 1% is ook een verdeling. Denk maar niets dat de NMBS hier ook maar een cent op toelegt.

Dus je weet het ook niet. Waarvan akte.

Dat NS de tarieven bepaalt is al een indicatie wie voor de exploitatie opdraait.

Waaruit denk je af te leiden dat NS in zijn eentje de tarieven bepaalt?


Tegelijkertijd zijn er overal maandenlange snelheidsbeperkingen wegens gammele baanvakken, vrijwel dagelijks worden spoorlijnen plotseling buiten dienst gesteld voor noodreparaties, er is dagelijks een parade aan sein-, wissel- en overwegstoringen, enz, enz.

Dat is bij Infrabel dus niet. Het ziet er in België misschien allemaal heel erg shabby uit maar het werkt in ieder geval wel.

Totdat je er gaat wonen. Ook in België zijn er snelheidsbeperkingen en defecte wissels die maanden of soms jaren blijven bestaan. Het lijkt wel iets minder erg dan in Nederland, maar "het werkt in ieder geval wel” is lang niet altijd het geval.


Ik heb zelf eens de tarieven bekeken door middel van proefboekingen. Wat me vooral opvalt is het extreme prijsverschil tussen 1e en 2e klasse. Met name in de Eurocity Direct zie je wel eens dat 1e klasse meer dan het dubbele is van 2e klasse. Ik zie bijvoorbeeld 2e klasse voor 26 euro en voor dezelfde verbinding in de 1e klasse 60 euro!


Die Eurocitytarieven zijn enorm. Je kan beter naar Roosendaal gaan en dan de NMBS-trein nemen. Het duurt langer met al die stops en overstap, de trein ziet er niet geweldig uit, maar prijstechnisch bepaar je ontzettend veel geld. Kan je in Antwerpen of Brussel prima van gaan lunchen. In het weekend is het helemaal voordelig: elke retourrit halve prijs. Ja, subsidie door de staat, ik weet het. Maar het is wel enorm betaalbaar voor de reiziger. En niks geen gedoe met boeken en flexibele tarieven naar de directe buren, gewoon een kaartje uit de automaat. Dat is ook een plus.


Die Eurocitytarieven zijn enorm. Je kan beter naar Roosendaal gaan en dan de NMBS-trein nemen. Het duurt langer met al die stops en overstap, de trein ziet er niet geweldig uit, maar prijstechnisch bepaar je ontzettend veel geld. Kan je in Antwerpen of Brussel prima van gaan lunchen. 

Ha ha, ik vrees dat je voor het prijsverschil anno 2024 ook in België niet verder meer komt dan een lunch bij een luxe frietkot.


Die Eurocitytarieven zijn enorm. Je kan beter naar Roosendaal gaan en dan de NMBS-trein nemen. Het duurt langer met al die stops en overstap, de trein ziet er niet geweldig uit, maar prijstechnisch bepaar je ontzettend veel geld. Kan je in Antwerpen of Brussel prima van gaan lunchen. 

Ha ha, ik vrees dat je voor het prijsverschil anno 2024 ook in België niet verder meer komt dan een lunch bij een luxe frietkot.

In ieder geval met zn tweeën koffie met een heerlijk Belgisch taartje dan 😁 Daar geef ik het geld liever aan uit dan aan de Eurocity!


Die Eurocitytarieven zijn enorm. Je kan beter naar Roosendaal gaan en dan de NMBS-trein nemen. Het duurt langer met al die stops en overstap, de trein ziet er niet geweldig uit, maar prijstechnisch bepaar je ontzettend veel geld. Kan je in Antwerpen of Brussel prima van gaan lunchen. 

Ha ha, ik vrees dat je voor het prijsverschil anno 2024 ook in België niet verder meer komt dan een lunch bij een luxe frietkot.

In ieder geval met zn tweeën koffie met een heerlijk Belgisch taartje dan 😁 Daar geef ik het geld liever aan uit dan aan de Eurocity!

De EC gaat wel (wordt zelfs iets goedkoper dan nu dankzij NMBS), het is de ECD die echt duur wordt.


 

 

 

De EC gaat wel (wordt zelfs iets goedkoper dan nu dankzij NMBS), het is de ECD die echt duur wordt.

Ook dat laatste valt wel mee. Op de meeste dagen kun je voor €60 op en neer van Amsterdam naar Brussel als je een beetje op tijd boekt. Een retourtje op de langeafstand in het binnenland is niet veel goedkoper.

Wat vooral voor toeristen onhandig is dat de ECD niet in Brussel Centraal stopt.


 

 

 

De EC gaat wel (wordt zelfs iets goedkoper dan nu dankzij NMBS), het is de ECD die echt duur wordt.

Ook dat laatste valt wel mee. Op de meeste dagen kun je voor €60 op en neer van Amsterdam naar Brussel als je een beetje op tijd boekt. Een retourtje op de langeafstand in het binnenland is niet veel goedkoper.

Wat vooral voor toeristen onhandig is dat de ECD niet in Brussel Centraal stopt.

Het is eigenlijk dezelfde werkwijze als met de Eurostar. Ruim van tevoren zoals met vele internationale treinen helpt dan. 

We fixeren ons terecht op de hoge tarieven. Maar er zijn gewoon een aantal rijke zakenmensen/treinreizigers die geen moeite hebben om de volle prijs te betalen voor de Eurocity Direct. 

Die treinreizigers zullen wel ver in de minderheid zijn. En een trein met 413 zitplaatsen zal best vol te boeken zijn. Gezien de vele Eurostar Parijs met hoge bezettingsgraad. 

Zal voor NS wel beter zijn als Eurocity Direct ook in Brussel Centraal en Brussel Noord zal stoppen. Dat is aan Infrabel, NS International en NMBS (Europe). 


Ook dat laatste valt wel mee. Op de meeste dagen kun je voor €60 op en neer van Amsterdam naar Brussel als je een beetje op tijd boekt. 

Dat verplichte boeken blijf ik onzinnig vinden. Je zou gewoon spontaan in moeten kunnen stappen zonder flexibele tarieven en ver tevoren te moeten boeken om een gunstige prijs te hebben. Ik ken de argumentatie erachter allemaal, daar is al veel meer op dit forum over geschreven, maar ik blijf zo'n korte verbinding in feite toch gewoon hetzelfde vinden als een intercity Amsterdam - Maastricht, sorry!


Ook dat laatste valt wel mee. Op de meeste dagen kun je voor €60 op en neer van Amsterdam naar Brussel als je een beetje op tijd boekt. 

Dat verplichte boeken blijf ik onzinnig vinden. Je zou gewoon spontaan in moeten kunnen stappen zonder flexibele tarieven en ver tevoren te moeten boeken om een gunstige prijs te hebben. Ik ken de argumentatie erachter allemaal, daar is al veel meer op dit forum over geschreven, maar ik blijf zo'n korte verbinding in feite toch gewoon hetzelfde vinden als een intercity Amsterdam - Maastricht, sorry!

Ik zie het probleem niet. Verplicht boeken zorgt voor een gemiddeld veel hogere bezettingsgraad, voorkomt overbezetting en daar is uiteindelijk ook de reiziger bij gebaat. Daarnaast moet je Eurostar of Flixbus ook van te voren boeken. Zelfs bij veel restaurents of kappers kom je niet meer zonder te reserveren binnen.


Ook dat laatste valt wel mee. Op de meeste dagen kun je voor €60 op en neer van Amsterdam naar Brussel als je een beetje op tijd boekt. 

Dat verplichte boeken blijf ik onzinnig vinden. Je zou gewoon spontaan in moeten kunnen stappen zonder flexibele tarieven en ver tevoren te moeten boeken om een gunstige prijs te hebben. Ik ken de argumentatie erachter allemaal, daar is al veel meer op dit forum over geschreven, maar ik blijf zo'n korte verbinding in feite toch gewoon hetzelfde vinden als een intercity Amsterdam - Maastricht, sorry!

Daar kan je de Eurocity Rotterdam - Brussel voor nemen. Dan kan je spontaan instappen. Is goedkoper en flexibel. 

Maar gaat vanuit Brussel niet rechtstreeks naar Amsterdam Centraal. Eigenlijk hebben Eurostar (Amsterdam Centraal - Paris Nord), NS (Brussel - Amsterdam Zuid/Lelystad) en NMBS (Brussel - Breda/Rotterdam Centraal) het goed verdeeld. Treinreizigers kunnen kiezen uit treinen met verschil in tarieven, snelheid, comfort en eindbestemmingen. Het heeft voor de treinreizigers voor - en nadelen. 

Maar de treinreizigers kan alles krijgen wat ze willen. Mocht je deze drie spoorbedrijven en hun treinen nog niet willen blijft de optie via Roosendaal - Puurs over. Maar waarschijnlijk wordt die vooral gebruikt door treinreizigers van/naar Zeeland. 


Ook dat laatste valt wel mee. Op de meeste dagen kun je voor €60 op en neer van Amsterdam naar Brussel als je een beetje op tijd boekt. 

Dat verplichte boeken blijf ik onzinnig vinden. Je zou gewoon spontaan in moeten kunnen stappen zonder flexibele tarieven en ver tevoren te moeten boeken om een gunstige prijs te hebben. Ik ken de argumentatie erachter allemaal, daar is al veel meer op dit forum over geschreven, maar ik blijf zo'n korte verbinding in feite toch gewoon hetzelfde vinden als een intercity Amsterdam - Maastricht, sorry!

Ik zie het probleem niet. Verplicht boeken zorgt voor een gemiddeld veel hogere bezettingsgraad, voorkomt overbezetting en daar is uiteindelijk ook de reiziger bij gebaat. Daarnaast moet je Eurostar of Flixbus ook van te voren boeken. Zelfs bij veel restaurents of kappers kom je niet meer zonder te reserveren binnen.​

Waarom laat NS je dan niet boeken voor een rit Amsterdam - Maastricht? Voorkomt overbezetting en geeft dus een gemiddeld hogere bezettingsgraad volgens jou. Kortom ik zie nog steeds niet wat nu in de praktijk het verschil is tussen een intercity naar Brussel, eentje naar Groningen en een eentje naar Maastricht.

In Frankrijk moet je ook boeken voor de gewone intercity van bijv Parijs naar Caen en Brest.

Eurostar naar Parijs of Londen vind ik iets heel anders dan een intercity van Nederland naar Antwerpen en Brussel, de directe buren om de hoek.


Tegenwoordig heeft zo'n beetje elke internationale trein flexibele tarieven. 


 

 

 

Waarom laat NS je dan niet boeken voor een rit Amsterdam - Maastricht? Voorkomt overbezetting en geeft dus een gemiddeld hogere bezettingsgraad volgens jou. 

Dat klopt maar dan moeten de treinen in de praktijk wel voorspelbaar rijden en ook in een voorspelbare samenstelling. De prijstijddeals zijn trouwens een halfslachtige poging in die richting.

Daarnaast is verplicht boeken onhandig voor dagelijkse forensen. En daar zit natuurlijk ook het verschil met de trein naar Brussel, die wordt als internationale trein niet of nauwelijks door dagelijkse forensen gebruikt. Zelfde voor de ICE naar Düsseldorf of de IC Berlijn naar bijv. Osnabrück.

Binnen Duitsland is boeken voor IC/ICE semi-verplicht (gezien de tarieven), maar daar wordt het probleem met forensen omzeild doordat regionale tickets niet geldig zijn in IC/ICE. Het voordeel met dit systeem is wel dat de gemiddelde bezettingsgraad van de IC/ICE met 60-65% veel hoger ligt dan bij de IC in Nederland die niet verder komt dan 35-40%.


Waarom laat NS je dan niet boeken voor een rit Amsterdam - Maastricht?

Dat klopt maar dan moeten de treinen in de praktijk wel voorspelbaar rijden en ook in een voorspelbare samenstelling. 

Daarnaast is verplicht boeken onhandig voor dagelijkse forensen. 

Dat hiervoor voorspelbaar rijden in voorspelbare samenstelling nodig is, is inderdaad logisch. Nederland is dan denk ik een van de weinige landen waarin je in een intercity überhaupt geen plaats kan boeken (dus ook niet als optie). Heb dat in Frankrijk, Italië, VK en Spanje wel gezien. En dat ging ook voor een behoorlijk deel om forensen. Bijv. Reading of Oxford richting Londen en vice versa. Maar dat spoor is anders georganiseerd natuurlijk. Niet metro-achtig zoals hier.

In Duitsland heb ik in het verleden in enkele niet-ICE treinen in enkele regio's ook reservatiemogelijkheid gezien. Je kon als forens tegen betaling een vaste plek reserveren. Ik weet niet of dat nu nog kan.


 

 

Nederland is dan denk ik een van de weinige landen waarin je in een intercity überhaupt geen plaats kan boeken (dus ook niet als optie). Heb dat in Frankrijk, Italië, VK en Spanje wel gezien. En dat ging ook voor een behoorlijk deel om forensen. Bijv. Reading of Oxford richting Londen en vice versa. Maar dat spoor is anders georganiseerd natuurlijk. Niet metro-achtig zoals hier.

De landen die je noemt zijn natuurlijk ook veel groter met relatief veel meer binnenlands langeafstandsvervoer tegen variabele prijzen. Door de variable prijzen is er in de praktijk een scheiding met het forensenvervoer.

Maar in de meeste kleinere landen kun je (soms op enkele treinen met toeslag of juist verplichte reservering na) niet reserveren. 

 

In Duitsland heb ik in het verleden in enkele niet-ICE treinen in enkele regio's ook reservatiemogelijkheid gezien. Je kon als forens tegen betaling een vaste plek reserveren. Ik weet niet of dat nu nog kan.

Dat was soms een eis van de deelstaat bij de aanbesteding. Het ging dan vaak om RE-treinen die werden ingelegd ter vervanging van door DB opgeheven IR-treinen. Ik weet niet of dat nog ergens bestaat.


 

In Duitsland heb ik in het verleden in enkele niet-ICE treinen in enkele regio's ook reservatiemogelijkheid gezien. Je kon als forens tegen betaling een vaste plek reserveren. Ik weet niet of dat nu nog kan.

Dat was soms een eis van de deelstaat bij de aanbesteding. Het ging dan vaak om RE-treinen die werden ingelegd ter vervanging van door DB opgeheven IR-treinen. Ik weet niet of dat nog ergens bestaat.

Ik heb zo'n reserveringsmogelijkheid vorig jaar nog in de BRB (München-Salzburg) en Metronom (bv. Bremen-Hamburg) gezien. Ook bij DB kan dat op bepaalde lijnen.


Reageer