beantwoord

ik heb zelfde traject gereis,zelfde vervoerder toch verschil in factuur

  • 3 March 2023
  • 2 reacties
  • 168 Bekeken

Op zo 5 feb. reis ik om 18.23 uur - 20.22 uur met flex dal uur van Zutphen naar Alphen a/d Rijn. Alles met NS.  kosten: E 12,30

Op  dond. middag 16 feb. reis ik  om 13.33 uur - 15,24 met Flex dal uur van Alphen a/d Rijn naar Zutphen. Alles met NS. kosten: E13,80.

Waar komt dit verschil door.? Ik reis alleen met NS.

Weekend is 40% korting en buiten de spits ook.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 March 2023, 13:36

Bekijk origineel

2 reacties

Goedemiddag robbysp en welkom bij de NS Community.

Heb je vóór de reis op zondag nog een andere reis gemaakt, eventueel met een andere vervoerder? Oftewel, is het stuk Zutphen - Alphen a/d Rijn enkel een deel van de gehele reis die je hebt gemaakt met de trein?

Een reis van Zutphen naar Alphen a/d Rijn en v.v. kost € 13,80 met 40% korting. Echter, als je vóór dat deel ook een stuk met de trein hebt gereisd bij een andere vervoerder, ben je goedkoper uit omdat je bij de NS niet het starttarief betaald. Die betaal je namelijk bij de andere vervoerder. Bij de NS betaal je enkel de kosten voor de afgelegde tariefeenheden.

Verschillende vervoerders hanteren vervolgens verschillende starttarieven en/of manieren voor het berekenen van langeafstandskorting, waardoor het ook voor kan komen dat de prijs verschilt afhankelijk van de richting.

Badge +3

Zutphen - Alphen a/d Rijn met naar Apeldoorn met Arriva kost € 13,74 en de hele reis met NS (via Arnhem) kost € 13,80

Als je € 12,30 moet (bij)betalen voor Zutphen - Alphen a/d Rijn met NS via Arnhem (122 TE) heb je dus al een stukje afgelegd naar Zutphen, en bent daar overgestapt naar NS.

Die € 12,30 is het verschil tussen 134 en 12 TE, je kwam dus uit Vorden (zie tariefeenhedenkaart)?

Bij reizen op saldo zie je de ritten met Arriva niet terug in de Mijn NS Reishistorie, maar dat is voor de heenweg Vorden - Zutphen € 2,30 (totale prijs € 14,60) en voor de terugreis Zutphen - Vorden € 0,79 (totale prijs € 14,59).

Met een Mijn OV-chip account kan je het inzien via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-reishistorie

Reageer